Tag den Folmer
Fra : phk

Dato : 02-05-05 23:06

http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=7&Id=238390

Razzia i Århus - mange bøder til ladbilerne :)

--
Per, Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 03-05-05 04:52

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-05-05 04:52

Også skrev Vollert

> Ja ham tumpen i lastbilen, der ikke kan indse at overflod af lygter
> faktisk kan genere andre folk, specielt hvis de ikke er justeret
> ordentligt.

LOOL og og du kalder ham i lastbilen en tumpe ?.

> Og så mangler han det lovpligtige "cyklistspejl", men lygter og gejl
> det er der penge til, tsk tsk.

Nåå jaa det spejl der skulle gøre at cykelister bare kan køre som de vil,
det spejl der er lige til at lukke op og tørre røv med, og hjulpet ja det
kan an jo se på statistiken at det ikke har.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 03-05-05 06:46

> Nu er Folmer jo ikke ansvarlig for andre end ham selv :)

> Ja ham tumpen i lastbilen, der ikke kan indse at overflod af lygter
> faktisk kan genere andre folk, specielt hvis de ikke er justeret
> ordentligt.
> Og så mangler han det lovpligtige "cyklistspejl", men lygter og gejl det
> er der penge til, tsk tsk.
>

> --
> /Claus
>
> Nu med ny Golf TDI.
> http://vwfanatic.dk
>

>Ja det er meget godt med spejle her og der, men jo flere spejle jo stører
> [...]
Der kan i forvejen sagtens gemme sig en personvogn bag spejlet på en
lastvogn.
Så lad os da endelig få nogle flere på.
Selvfølgelig skal vi passe på de små men de skal sgu også passe på sig selv.
Jeg tror ikke der er nogen der skader andre med vilje, selv om pressen gerne
fremstiller chauffører som folk der ligeglade med andres liv.
Iøvrigt kører statens lastbiler med dispensation til ikke at have
cyklistspejle på, de kan ikke nå at få dem monteret siger de.

MVH
Henrik

Fra : phk

Dato : 03-05-05 07:32

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan i forvejen sagtens gemme sig en personvogn bag spejlet på en
> lastvogn.

Der kan også gemme sig en cyklist bag A, B eller C-stolpen i en personbil.
Den erfarne bilist bevæger sig lige frem og tilbage i sædet et par gange for
at afsløre de skjulte trafikanter.

Jeg går ud fra en lastbilchauffør gør det samme.

Men jeg er nok naiv :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 08:47

> [...]
> for at afsløre de skjulte trafikanter.
>
> Jeg går ud fra en lastbilchauffør gør det samme.

Kan sgu være lidt svært at se igennem kassen eller en trailer.

> Men jeg er nok naiv :)

Ja det må du jo være.

---
Dannie

Fra : phk

Dato : 03-05-05 09:07

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan sgu være lidt svært at se igennem kassen eller en trailer.

> Ja det må du jo være.

Der blev snakket spejle og stolper her. Ikke kasser og trailere.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 03-05-05 08:59

> [...]
> for at afsløre de skjulte trafikanter.
>
> Jeg går ud fra en lastbilchauffør gør det samme.

Nej det tror jeg ikke du er Per.
Jeg kan kun tale for mig selv jeg rykker også frem og tilbage, men der kan
ske fejltagelser hos os alle.
Det uheldige er at når en lastbil chauffør tager fejl, er det som regel med
store omkostninger for de andre.
Og her tænker jeg ikke materielt.
Men det jeg mener at man skal passe på sig selv.
Jeg har lært min datter at hun skal blive bagved store biler der drejer til
højre, og det gælder alle store lige fra varevogne til hængertræk.
Om hun så gør det når jeg ikke er der skal jeg ikke sige, men det tror jeg.

MVH
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 10:31

| Den erfarne bilist bevæger sig lige frem og tilbage i sædet et par gange
for
| at afsløre de skjulte trafikanter.

Eller er opmærksomme på den øvrige trafik noget forud for manøvren, især den
man kan komme i konflikt med, men det er måske mere end man må forlange?!?.
Jeg har ikke svært ved at TÆLLE fx. cyklister og bedømme deres fart og
"tråd", op mod et kryds hvor jeg skal svinge, og så lade det det samme antal
smutte forbi inden jeg påbegynder manøvren, mit "rokken frem & tilbage" ;).

Fra : phk

Dato : 03-05-05 13:40

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antal
> smutte forbi inden jeg påbegynder manøvren, mit "rokken frem & tilbage"

Nu er det jo svært at gætte hvad der er sket i forbindelse med de
forskellige svingningsulykker der har været med - på den ene side,
fodgængere - og på den anden side, lastbiler. Men cyklisten behøver jo ikke
nødvendigvis at have cyklet mange meter på cykelstien (i de tilfælde hvor
der har været en sådan) før lastbilchaufføren drejer hen over den
(cyklisten). Den (cyklisten) kan jo have startet ud af en port umiddelbart
før krydset, hvad ved vi. Det er jo sjældent man hører detaljer fra sådanne
ulykker - desværre. Læste man om de konsekvenser den slags ulykker har for
de overlevende ville man måske tænke sig om et øjeblik før man kørte under
en lastbil. Eller lod sig køre under en lastbil.

Selv har jeg utroligt svært ved at tro at det skulle være muligt for mig at
lande under en sådan (lastbil) på en almindelig bycykel (frataget de
tilfælde hvor jeg måtte være blevet drukket fra sansernes fulde brug). Så
skulle man da godt nok være meget uopmærksom.

Det er nok også det man er som cyklist. Bilerne kører jo helt ude på vejen -
og når man kører på cykelstien behøver man jo kun at se på trafiksignalerne.

:)

Når man tager cyklistkørekort(!), burde man jages op cockpittet af en
lastbil så man kan se hvor lidt man kan se.

Det kan enhver da se.

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 14:41

| Nu er det jo svært at gætte hvad der er sket i forbindelse med de
| forskellige svingningsulykker der har været med - på den ene side,
| fodgængere - og på den anden side, lastbiler.

Rigtigt, og ingen er forbudt at passe på sig selv, andre. Det er bare et
"værktøj" til at nedbringe antallet af episoder, og det er heller ikke
"bulletproof". Meget kan svigte, men som billister har vi bare det
overordnet, juridisk ansvar, dem som "aben" havner hos.

| Det er nok også det man er som cyklist. Bilerne kører jo helt ude på
vejen -
| og når man kører på cykelstien behøver man jo kun at se på
trafiksignalerne.

Som cyklist har du svært ved at se "helt ud på vejen", med mindre du har
øjne i nakken, eller vender dig om, med risiko for at "slå et slag" el.
vælte. Jeg ved hvad du vil skrive, hvor tit syntes man skal vende sig??, det
er nu nemmere at sidde med R.. plantet i divaneseren og kigge ind på
cykelstien ;).
Som bilist skulle man jagtes to gange, frem&tilbage, i gennem midtbyen på
cykel, så finder man ud af hvad det handler om. Både mht. udsyn, og
billister i det hele taget som ikke overholder vigepligt fx ved rundkørsler,
undalles. Mange vil finde ud af, på trods af det, tit ikke kan svare sig at
køre i bil ;).

| Når man tager cyklistkørekort(!), burde man jages op cockpittet af en
| lastbil så man kan se hvor lidt man kan se.

Når du tager cykelkort, går du i 4 kl., så jeg ved ikke hvad det skulle
hjælpe :)). Men du har ret, dem som benytter alle transportmidler har en
bedre forståelse, så måske der skulle ligges nogle cykel-timer ifbm.
"kørekortet"? ;). Det hele handler om mangl. forståelse for andres vilkår,
det kan jeg sige, for jeg kender dem alle.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-05 15:05

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> [...]
> undalles. Mange vil finde ud af, på trods af det, tit ikke kan svare sig at

Og omvendt, som cyklist burde man jages en tur gennem midtbyen i bil, så
man kan se, hvor åndssvagt man opfører sig. Faktisk tror jeg at de
cyklister der tit kører bil, er de bedste cyklister og omvendt

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : phk

Dato : 03-05-05 15:48

> Og omvendt, som cyklist burde man jages en tur gennem midtbyen i bil, så
> man kan se, hvor åndssvagt man opfører sig. Faktisk tror jeg at de
> cyklister der tit kører bil, er de bedste cyklister og omvendt

Tak - den tager jeg til mig :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-05-05 21:09

Faktisk tror jeg at de
> cyklister der tit kører bil, er de bedste cyklister og omvendt

My kind of guy. Både fordi du mærker hvor rart det er når der vises hensyn,
hvor lidt du taber ved at gøre det, og fordi du på forhånd ved hvornår de
farlige situationer kan opstå. Gensidig hensyntagen og forståelse er vejen
frem :)).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 10:07

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]

> man kan se, hvor åndssvagt man opfører sig. Faktisk tror jeg at de
> cyklister der tit kører bil, er de bedste cyklister og omvendt

Enig, efter jeg fik kørekort, begyndte jeg at køre med lys på cyklen, altid.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-05 20:39

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> "kørekortet"? ;). Det hele handler om mangl. forståelse for andres vilkår,
> det kan jeg sige, for jeg kender dem alle.

Trafikundervisning som en fast del af undervisningen, på alle klassetrin
ville nok hjælpe en hel del på forståelsen for hvad trafik er for en ting.

--
MVH Finn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-05-05 21:03

> Trafikundervisning som en fast del af undervisningen, på alle klassetrin
> ville nok hjælpe en hel del på forståelsen for hvad trafik er for en ting.

Undervisning gør det ikke, der er kun den hårde måde, been there.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 10:08

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Undervisning gør det ikke, der er kun den hårde måde, been there.

Det passer ikke, det hjælper da hvis børn for af vide at de skal lade alle
lastbiler køre først. Sådan noget lærer man ikke på den hårde måde, det er
kun klassekammeraterne som gør det.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 11:25

| Det passer ikke,

Hvordan kan du anfægte mine erfaringer, har du børn?, og hvor gl. er de?.

det hjælper da hvis børn for af vide at de skal lade alle
| lastbiler køre først.

Yes, giv poderne et laaangt foredrag om at det er SÅ farligt. Jeg er sikker
på de vil glemme fodbold-kampen i næste frikvarter, af bare benovelse over
den frygtelige verden de lever i ;).

Sådan noget lærer man ikke på den hårde måde,

Kald det praktisk erfaring, hvis det lyder pænere. Og de SKAL ikke lade
lastbiler køre først, "bør" eller "kan" er noget andet, så du mener ikke de
skal undervises ifht. gældende færdselslov?. I såfald hvornår skal de så
begynde at rette sig efter den ?.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 12:47

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Hvordan kan du anfægte mine erfaringer, har du børn?, og hvor gl. er de?.

Ja, en pige på 3 år og en x-køn på -2 mdr

> [...]
de
> skal undervises ifht. gældende færdselslov?. I såfald hvornår skal de så

Man skal ikke holde på sin ret overfor lastbiler.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 13:13

| Ja, en pige på 3 år og en x-køn på -2 mdr

Det bedste man kan gøre mens de er små, er at følges med dem, så de ser lidt
trafik-kultur i praksis. Og ikke forfalde til at køre dem rundt, for så lære
de ikke at færdes og tage ansvar for sig selv. God fornøjelse m.
trafikskolen :)).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 14:17

> [...]
lære
> de ikke at færdes og tage ansvar for sig selv. God fornøjelse m.

Det har du ret i, men da vi bor på landet så vil der uværgeligt komme noget
køren rundt.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 21:54

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Undervisning gør det ikke, der er kun den hårde måde, been there.

"Den hårde måde"? Er det noget med at slippe dem løs i trafikken og lade
dem lærer af at blive kørt ned?

--
MVH Finn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-05-05 22:46

> "Den hårde måde"? Er det noget med at slippe dem løs i trafikken og lade
> dem lærer af at blive kørt ned?

Man kan ikke lære trafik i et klasselokale, det er du,jeg selv ude om, fordi
vi opføre os som aber, læs; følger ikke altid lovens bogstav.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 23:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Man kan ikke lære trafik i et klasselokale, det er du,jeg selv ude om, fordi
> vi opføre os som aber, læs; følger ikke altid lovens bogstav.

Hvem snakker om at de kun skal læse sig til det?

Den slags syntes jeg vi har rigelig af blandt dem der bestemmer over
trafikken.

Men med, f.eks., en time om ugen, i snit, vil der være rig mulighed for
at tage på firmabesøg hos en vognmand, hvor eleverne så kan få indblik i
hvor vigtig det er at tænke over hvor meget og lidt en lastbilchauffør
kan se.

--
MVH Finn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-05-05 06:29

> Men med, f.eks., en time om ugen, i snit, vil der være rig mulighed for at
> tage på firmabesøg hos en vognmand,

Du & jeg er enige om det teoretisk/praktiske, det var derfor jeg skrev som
jeg gjorde. MEN jeg ved fra mine egne børn, hvordan de er blevet belastet af
indskrænket undervisningstid, flere elever i klasserne, alt sammen for at
holde vores skatte-billet nede, samtidig med større krav til færdigheder og
resultater- der er INGEN tid til tant&fjas mere, det var der for 15-20 år
siden :(. Måske Vognmandsforeningen er villige til et sponsorat?, her kan de
tydelig se der kommer noget igen, deres fremtidige medarb. bliver også kun
opkvalificeret ved det.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-05 08:30

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> tydelig se der kommer noget igen, deres fremtidige medarb. bliver også kun

Det tror jeg ikke lige du skal regne med. Vognmændene er endnu mere
plaget af misforholdet mellem indtægter og udgifter end den der
"skattestop"-plagede regering.

--
MVH Finn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-05-05 21:51

> Det tror jeg ikke lige du skal regne med. Vognmændene er endnu mere
> plaget af misforholdet mellem indtægter og udgifter end den der
> "skattestop"-plagede regering.

Nej der er der nok ikke den store opbakning at hente, specielt ikke ved de
mindre og små vognmandsfirmaer med ganske få biler det henhører jo nærmest
under wild west forhold.

Lad os blot starte hvor ulykkerne sker, oftest som i den situation jeg i dag
har været vidne til.

Skal svinge til venstre, holder bag en lastvogn, som starter svingning nogle
få meter og stopper op for en fodgænger, på cykelstien kommer der to
cyklister. Situationen udvikler sig hurtigt faretruende da de to cyklister
formentlig tror lastbilen og venter til de er kommet forbi, men nej
lastbilen sætter i gang, jeg blinker med alt det lys jeg kan samtidig med at
jeg bruger hornet lige så flittigt heldigvis stopper lastvognen ellers havde
der uvægerligt sket endnu en af den slags meningsløse ulykker.

Stopper chaufføren som stadig ikke helt er klar over hvor tæt katastrofen
var på, han var nærmest flabet, indtil jeg spurgte ham om han ikke havde set
cyklisterne, hvorpå svarede "hvad tror du". Mit svar det at tro henlægger
jeg til kirketiden om søndagen. Men jeg vil da opfordre dig til i fremtiden
at undlade at starte svingning før du er sikker på at du kan tilendebringe
svingningen fuldt ud, så vil du - om ikke andet, ikke blive udsat for den
situation jeg lige har været vidne til. For ret beset har du ikke været i
stand til at overskue cykelstien med dine spejle p.g.a. at du nærmest
holder på tværs af kørselsretningen i forhold til cykelstien.

Denne episode er desværre ikke enkeltstående.

Sidste år da mit lastvognskørekort blev udvidet til også at omfatte
Bus+erhverv var det noget af det kørelæren han gjorde rigtig meget ud af, -
ikke noget med at starte svingning før der var helt frit, således at
svingningen kan gøres færdig uden stop halvvejs.

Faktisk er det nok noget af det eneste rigtige, beviset for at de mange
spejle ikke har den ønskede effekt, er jo tydeligt bevist.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jens B. R.

Dato : 06-05-05 08:57

> Undervisning gør det ikke, der er kun den hårde måde, been there.

Se der er vi så lidt uenige, jeg vil mene at det ikke skal være
folkeskolen som skal lære barnet det, men forældrene skal ligesom de
skal lære barnet at gå over vejen på den rigtige måde.

Og det er jo der problemet er når forældrene kører over for rødt,
cykler i fodgængerovergange på fortoveet osv. Hvor skal barnet så vide
fra at det er forkert ? Forældrene har jo også en vis interesse i at
barnet gør det rigtigt.

--
de bedste hilsener

Jens B. Rasmussen

Fra : phk

Dato : 07-05-05 08:33

> Trafikundervisning som en fast del af undervisningen, på alle klassetrin
> ville nok hjælpe en hel del på forståelsen for hvad trafik er for en ting.

En par timer på www.ogrish.com forklarer hvad det er at blive creamet ...

Mine unger på 12 og 9 synes billederne er sjove at se på. De har nok lidt
svært ved at se alvoren i det - måske kommer det den dag hvor de ser tingene
i virkeligheden?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Kate

Dato : 05-05-05 21:27

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in

> Når man tager cyklistkørekort(!), burde man jages op cockpittet af
> en lastbil så man kan se hvor lidt man kan se.

tjaa, eller opleve noget som jeg oplevede da jeg var stor teenagepige.
Det gav mig så stort et chok at jeg husker det endnu nok tæt på 25år
senere.

Jeg havde været inde i min mors forretning på Østerbro, hvilket jeg
gjorde med jævne mellemrum, det var en kold og mørk vinteraften nok
omkring 18-18.30. Min mor kørte ad Jagtvej eller en af samme type.
Pludseligt ser jeg en dame i mørk lang cottoncoat stå midt på vejen.
Jeg tror nok min mor fik et chok over mig, ikke damen, hende havde hun
set. Men jeg blev så forskrækket fordi jeg troede min mor ikke havde
set hende og var ved at køre hende ned, derfor skreg jeg.
Jeg glemmer det aldrig og går derfor aldrig ud på en vej medmindre jeg
kan nå helt over, eller der er en midterrabat.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-05-05 22:33

----SNIP---

> Jeg glemmer det aldrig og går derfor aldrig ud på en vej medmindre jeg
> kan nå helt over, eller der er en midterrabat.

Den slags = erfaring og den kan man ALDRIG undervises til. Alle os med nogle
km./år på loggen, har haft nogle oplevelser som har sat sine spor, det er
bare svært at videregive dem med rette "nerve", så andre lære af dem, husker
dem.

Fra : Kate

Dato : 06-05-05 08:19

> Den slags = erfaring og den kan man ALDRIG undervises til.

Det har du såmænd ret i.
Dog lærte jeg en hel del mere om lygteføring på cykel efter jeg fik
kørekort og bil.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-05-05 09:03

On Thu, 5 May 2005 23:33:10 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>bare svært at videregive dem med rette "nerve", så andre lære af dem, husker

Den slags kommer du ikke langt med her i gruppen, Jørgen.

Jeg har ved adskillige lejligheder måttet erfare, at erfaring ikke har
den store indflydelse på den måde man bør fremføre sig i trafikken på.

Du har jo selv været med i selskabet et stykke tid, og vil ganske
sikkert også kunne erindre, at sådan er det.

Jeg kan ikke helt afvise, at dette postulat er fremført af den yngre
del af skribenterne, der jo mangler dette element.

Og så kan det ikke købes på e-bay! *LOL*

Det bliver sikkert aldrig rigtigt populært her i landet at være dygtig
til et eller andet. Det gælder især evnen til at køre bil.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Weis

Dato : 03-05-05 17:16

Henrik G Nielsen wrote:
> Jeg tror ikke der er nogen der skader andre med vilje, selv om pressen gerne
> fremstiller chauffører som folk der ligeglade med andres liv.

Fremstilles de ikke snarere som nogen der ikke er klar over hvor farlige
deres køretøjer er for andre?
Det er da nok også sådan det forholder sig i enkelte tilfælde. Men næppe
generelt.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-05 20:19

Claus Petersen wrote:
> Nu er Folmer jo ikke ansvarlig for andre end ham selv :)

Og det er vist heller ikke så ofte Folmer kommer på Århus Havn.

> [...]
> kan genere andre folk, specielt hvis de ikke er justeret ordentligt.
> Og så mangler han det lovpligtige "cyklistspejl", men lygter og gejl det er

Spørg mig ikke hvorfor.
Men det er enten misundelse, uvidenhed eller dumhed der gør at vi ikke
må have et ordentligt lys på lastbilerne.

Prøv lige at overvej at vi altså kommer ud af vejen med op til 48 tons.

Og da det jo ikke er motorvej alle steder er det nu godt at få de der
Nefa-lygter, der er standard, suppleret med noget ordentligt lys.

At ekstra lygter ofte monteres på taget hænger sammen med at de der 1)
giver et bedre lys langt frem (Vi kan godt lide at kunne se langt frem
så vi kan være forberedt til at få de der mange tons bragt ned i fart på
en ordentlig måde) og 2) hjælper os til at få modkørende til at blænde
ned, så VI også kan se noget. Uheldigt mange reagerer kun med
nedblænding når de ser et hold forlygter. Vores toplygter og lysskilte
er ofte ikke nok.

Så IMO er reglerne for lygteføring i Danmark udformet af folk der har
læst sig til emnet. Og som måske har prøvet at få smasket to x 70 w i
fjæset en gang de ikke kunne finde ud af at få blændet ned. Og så har
tænkt "Det må vi hellere forbyde".

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 10:10

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> [...]
> ned, så VI også kan se noget. Uheldigt mange reagerer kun med
> nedblænding når de ser et hold forlygter. Vores toplygter og lysskilte

Når nu jeres lastbiler (efter sigende) bremser (næsten) lige så godt som
personbiler, hvorfor skal I så have mere lys end os ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 22:15

Christian B. Andresen wrote:
> Når nu jeres lastbiler (efter sigende) bremser (næsten) lige så godt som
> personbiler, hvorfor skal I så have mere lys end os ?

Jeg blander mig overhovedet ikke i hvor meget lys du kan/vil/må have på
din personbil.

Så længe du husker at blænde ned når du ser mine toplygter må du, for
min skyld, fylde hele forenden af din bil op med lygter.

--
MVH Finn

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 19:36

> Spørg mig ikke hvorfor.
> Men det er enten misundelse, uvidenhed eller dumhed der gør at vi ikke må
> have et ordentligt lys på lastbilerne.

De må i sandelig også, men det der tangere pynt i overflod.
Jeg synes det er helt OK med et par kæmpe projektører til brug om natten.
Nu snakker jeg lygter der ikke er justeret korrekt (og ofte også bruges i
dagtimerne )
8 stk tændt på en gang, helt ærligt.
Når man så har sådan en fætter i ryggen med en lampe der peger lidt op ad
bliver man sq* irriteret.

Og jo jeg synes han er en tumpe, når ikke han forstår at han kører med
ulovligt udstyr og skal fjerne det.
Og så ovenikøbet udtaler sig som han gør på TV.

> Prøv lige at overvej at vi altså kommer ud af vejen med op til 48 tons.
>
> Og da det jo ikke er motorvej alle steder er det nu godt at få de der
> Nefa-lygter, der er standard, suppleret med noget ordentligt lys.

Hvis ikke dem der laver den 48 tons lastbil kan lave en effektiv lygte til
bilen inden for lovens rammer er det da dem der har et problem.

> [...]
> så VI også kan se noget. Uheldigt mange reagerer kun med nedblænding når
> de ser et hold forlygter. Vores toplygter og lysskilte er ofte ikke nok.

Jeg synes at lygterne på taget er helt OK, og virker efter hensigten.
Nu kunne jeg ikke se hvilken lygter det var ham i udsendelse havde på, men
så må han få nogle færre, men mere effektive.

> [...]
> gang de ikke kunne finde ud af at få blændet ned. Og så har tænkt "Det må

Jajaja, det var ikke det jeg mente, læs d.o.
Lygteføringsreglerne er ikke specielt liberale, men hvis ikke der var regler
ville folk snart køre med røde lys foran, vi er allerede godt på vej med
grønne og blå positionslys i div. Brianbiler.
Jeg er nu ikke så naiv at tro at dem som laver reglerne ikke tænker lidt
over det.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 23:02

Claus Petersen wrote:
> De må i sandelig også, men det der tangere pynt i overflod.

Så skulle du se hollænderne når de kommer her op. I et bestemt firma har
chaufførene vistnok en lille konkkurence kørende om hvem der kan få sat
flest lamper på bilen. Det handler ikke så meget om fjernlygter, men om
små lamper der er anbragt over alt på køretøjet. I branchen bliver de
også kaldet "juletræerne".

> [...]
> 8 stk tændt på en gang, helt ærligt.
> Når man så har sådan en fætter i ryggen med en lampe der peger lidt op ad

Hvis en lastbil kører bag dig med 8 fjernlygter tændt har du højest
sansynligt gjort et eller andet der har bragt hans p** i kog.

Derimod har du ganske ret i det irriterende i at folk ikke kan få
justeret deres forlygter. Men her er det nærlyset det handler om.

Og havde de nu haft et par prøveapparater med på havne i sidste uge
ville det havde været 100 gange mere værd en blot at gå og tælle
fjernlygter. Men det var åbenbart for simpelt til at det havde interesse.

> Og jo jeg synes han er en tumpe, når ikke han forstår at han kører med
> ulovligt udstyr og skal fjerne det.

I mit tilfælde kører jeg afløser på bilen i to uger, og har ingen som
helst indflydelse på hvordan og hvormange lygter der er monteret på
bilen. I uheldigste fald kunne jeg sågar havde endt op med at få fem
ugers karantæne i a-kassen hvis jeg havde nægtet at køre bilen før de
overskydende lygter var fjernet.

> Og så ovenikøbet udtaler sig som han gør på TV.

Jeg har ikke set udsendelsen, så jeg ved ikke hvad han har sagt.

> Hvis ikke dem der laver den 48 tons lastbil kan lave en effektiv lygte til
> bilen inden for lovens rammer er det da dem der har et problem.

Jeg kender ikke til lastbiler der har fjernlys på taget som standard. Og
det er deroppe de gør god nytte.

> Jeg synes at lygterne på taget er helt OK, og virker efter hensigten.
> Nu kunne jeg ikke se hvilken lygter det var ham i udsendelse havde på, men
> så må han få nogle færre, men mere effektive.

Typisk fåes de ikke mere effektive.

Grunden til antallet er at få oplyst vejen både i breden og langt frem.
Så to lygter sættes til at lyse lige frem så de når 2-400 meter frem. Og
to andre sættes til at oplyse kanterne 100-200 meter fremme. De
standartmonterede fjernlys (i hovedelygterne) klarer så de nærmeste 100
meter.

> [...]
> grønne og blå positionslys i div. Brianbiler.
> Jeg er nu ikke så naiv at tro at dem som laver reglerne ikke tænker lidt

Jeg snakker udelukkende om fjernlys. De andre lygter nu nævner er blot
lir. (Se ovenfor om hollænderne)

--
MVH Finn

Fra : Verner Olsen

Dato : 05-05-05 00:16

On Thu, 05 May 2005 00:02:19 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvis en lastbil kører bag dig med 8 fjernlygter tændt har du højest
>sansynligt gjort et eller andet der har bragt hans p** i kog.

Som fx at køre lidt langsommere end lastbilens fartpilot er indstillet
til??

Verner

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-05-05 01:46

Også skrev Vollert

> Som fx at køre lidt langsommere end lastbilens fartpilot er indstillet
> til??

Ja for det er jo ALTID lastbilen skyld, de små stakkel bilister i deres små
ynkelige biler gør jo aldrig noget galt ??

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-05 08:25

Verner Olsen wrote:
> Som fx at køre lidt langsommere end lastbilens fartpilot er indstillet
> til??

Eller overtrådt din vigepligt overfor lastbilen. Det er sådan set den
mest almindelige. Eller også den med at overhale og så sætte farten ned.

--
MVH Finn

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-05 11:25

> Hvis en lastbil kører bag dig med 8 fjernlygter tændt har du højest
> sansynligt gjort et eller andet der har bragt hans p** i kog.

Nu var det ikke fjernlygter manden i TV havde tændt.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-05-05 12:11

Også skrev Vollert

> Nu var det ikke fjernlygter manden i TV havde tændt.

Nææ der var kun tændt positionslys i de lygter man så på bilen, men det kan
jo også blænde en stakkels forvirret bilist, som tror han er helt alene på
vejen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-05 14:42

Martin Vollert wrote:
> Nææ der var kun tændt positionslys i de lygter man så på bilen, men det kan
> jo også blænde en stakkels forvirret bilist, som tror han er helt alene på
> vejen.

Nåååh, det var måske de små 2 elle 5 watt lamper man monterer inde i
tåge- og fjernlygterne? Det er kun lir, for at vise at man har lygterne
på.

--
MVH Finn

Fra : Martin Vollert

Dato : 05-05-05 16:05

Også skrev Vollert

> Nåååh, det var måske de små 2 elle 5 watt lamper man monterer inde i
> tåge- og fjernlygterne? Det er kun lir, for at vise at man har
> lygterne på.

Lige præcis, men de stakkels bilister har så travlt med at fordømme at de
slet ikke opdager det.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-05 16:50

Martin Vollert wrote:
> Lige præcis, men de stakkels bilister har så travlt med at fordømme at de
> slet ikke opdager det.

Hvis man ikke er i stand til at se forskel på en 70 watt fjernlygte der
sidder og blæser en i nakken, og en 5 watt lamper der lyser lygtehuset
op indvendig, er jeg ikke sikker på man bør have lov at køre bil.

--
MVH Finn

Fra : Brian

Dato : 05-05-05 17:07

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> der sidder og blæser en i nakken, og en 5 watt lamper der lyser
> lygtehuset op indvendig, er jeg ikke sikker på man bør have lov at

Nææ, det mindre lidt om den evige diskussion med at benytte
tågelygter+positionslampen som kørelys. Folk der kan blive blændet
af dén kombination, burde ikke have førerbrev

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-05-05 19:18

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Nææ, det mindre lidt om den evige diskussion med at benytte
> tågelygter+positionslampen som kørelys. Folk der kan blive blændet
> af dén kombination, burde ikke have førerbrev

Du har ret, i dagtimerne. Prob. er at de beholder tåbelygterne tændt når det
bliver lygte-tid, og bare drejer knappen på "nærlys" :(.

Fra : Brian

Dato : 05-05-05 19:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Du har ret, i dagtimerne.

Læg mærke til at jeg skrev "tågelygter+positionslampen som kørelys" hvor
kørelys er nøgleordet.

> Prob. er at de beholder tåbelygterne tændt
> når det bliver lygte-tid, og bare drejer knappen på "nærlys" :(

Det er først tåbelygter i det øjeblik de anvendes forkert, IMO.
Jeg ved ikke hvordan det er ved PSA biler (som jeg synes er de værste
syndere på dét punkt), men hvis tåge+pos. lygter er monteret ordentligt, vil
tågelygterne automatisk slukke, når du drejer knappen til nærlys.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-05-05 20:55

> [...]

> vil
> tågelygterne automatisk slukke, når du drejer knappen til nærlys.

Her i området er det SUV,4x4 + Bimmere og de sædvanlige med
kaskettenomvendt, som har behov for at blive lagt mærke til :(. Jeg kan også
tænde dem samtidig med nærlyset, VAG, de kan faktisk kun tændes med
kontakten i "nærlys", nej nærlyset slukker ikke- jeg har checket det ;).. Og
den er ikke 2'nd importeret, hvis du forstår.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 11:54

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er først tåbelygter i det øjeblik de anvendes forkert, IMO.
> Jeg ved ikke hvordan det er ved PSA biler (som jeg synes er de værste

Rigtigt observeret.

> men hvis tåge+pos. lygter er monteret ordentligt, vil
> tågelygterne automatisk slukke, når du drejer knappen til nærlys.

Sådan var det for nogle år tilbage, der kunne nærlys og tågelys ikke være
tændt samtidig.

--
mvh / regards

Christian
(Som kører PSA bil, men bruger tågelygter når det er meget tåget, har ikke
haft brug for dem endnu her i 2005)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-05 01:04

Brian wrote:
> Nææ, det mindre lidt om den evige diskussion med at benytte
> tågelygter+positionslampen som kørelys. Folk der kan blive blændet
> af dén kombination, burde ikke have førerbrev

Nu er der, typisk, 65 watt forskel på en tågelygte og en markeringslygte.

Derudover er det min erfaring at de fleste tågelygter er forkert indstillet.

--
MVH Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-05 14:38

Claus Petersen wrote:

> Nu var det ikke fjernlygter manden i TV havde tændt.

Hvad var det da?

Små gule lamper? Så er de kun til lir.
Tågelygter? Dem er der regler for hvornår må bruges. Sikkert fordi de
typisk blænder.
Andet?

--
MVH Finn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-05-05 21:23

> Hvad var det da?
>
> Små gule lamper? Så er de kun til lir.
> Tågelygter? Dem er der regler for hvornår må bruges. Sikkert fordi de
> typisk blænder.
> Andet?

Regulære forlygter, - som der kun må forefindes 4 af. Sådan

Hvis der findes flere SKAL de af. Scania har fået det bøjet dette i neon da
de begyndte at sende nogle af deres modeller på gaden med seks forlygter,
som tidligere skrevet, skrev man fra færdselsstyrelsen at det ikke var
tilstrækkeligt blot at fjerne lygterne, huller i kofanger o.s.v. skulle
blændes og ledningsnet modificeres.

Dette blev skrevet sidste år (om efteråret mener jeg).

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-05 01:12

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> blændes og ledningsnet modificeres.
> Dette blev skrevet sidste år (om efteråret mener jeg).

Hvis man, her i DK, tror man kan bestemme opbygningen af lastbiler
(m.v.) i andre lande, ved at skrive det i Udstyrsbekendtgørelsen tror
jeg nok man skal begynde at passe på at bukserne ikke revner.

Jeg vil meget gerne se de regler der tillægger FS magt til at bestemme
hvordan ledninger og huller i køretøjerne skal være, så længe det ikke
har med sikkerhed at gøre.

Det kan da godt være de søger at true folk til at undlade at gøre det
nemt at montere og afmontere ekstra lygter. Men jeg tror ikke på at de
har lovgrundlag til at gøre det på.

--
MVH Finn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-05-05 07:33

> [...]
>
> Det kan da godt være de søger at true folk til at undlade at gøre det
> nemt at montere og afmontere ekstra lygter. Men jeg tror ikke på at de

For at denne tråd ikke skal komme til at ligne en tidligere megatråd (om
vigepligt).

Derfor det min sidste reflektion/svar til dig i denne tråd.

Ha' en go' da' derude, pas på dig, du er jo så tilpas stor i trafikken så
man kan få øje på dig, så jeg skal nok flytte mig/vige

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-05 19:50

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> Ha' en go' da' derude, pas på dig, du er jo så tilpas stor i trafikken så
> man kan få øje på dig, så jeg skal nok flytte mig/vige

Men en henvisning til et, evt., lovgrundlag blev det ikke til.
--
MVH Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-05 20:34

Claus Petersen wrote:

> Og så mangler han det lovpligtige "cyklistspejl", men lygter og gejl det er
> der penge til, tsk tsk.

Det der cyklistspejl er en fis i en hornlygte.

Hvis de virkelig mente at vi skulle have bedre udsyn på højre side af
bilen gjorde de det obligatorisk at vi fik monteret et kamera i stedet
for endnu et spejl.

Snakkede med en kollega der havde det monteret. Og fik at se hvor meget
udsyn det giver.

Og ud fra det jeg kunne se skulle det blot justeres en anelse længere
bagud, så der blev overlapning mellem det man kunne se med kameraet og
det man kunne se i det store spejl. Med den montering jeg så manglede
der lige en smal vinkel. Men det var så vidtfavnende at det ikke ville
gå ud over udsynet fremad.

Men for mig er spejlet blot en ny "fald-på-halen-stænklapsag" over nogle
udmeldinger fra myndighederne i Holland. De har højst sansynlig ikke
snakket med en eneste chauffør inden de lavede loven. (I ved:
Chaufførere; Dem der prøver det i praksis.)

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 10:11

> [...]
>
> Hvis de virkelig mente at vi skulle have bedre udsyn på højre side af
> bilen gjorde de det obligatorisk at vi fik monteret et kamera i stedet

Og blev det et krav, så jamrer vognmændene. Så gør de lige som Vagns
Turistbusser, indreg. dem i andre lande og slipper for at opfylde kravene.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 22:24

Christian B. Andresen wrote:
> Og blev det et krav, så jamrer vognmændene. Så gør de lige som Vagns
> Turistbusser, indreg. dem i andre lande og slipper for at opfylde kravene.

Naturligvis jamrer de sig. Det gjorde de også over spejlet.

Men den med at indregistrere bilerne i andre lande er noget vognmændene
har brugt i, efterhånden, mange år. Og hver gang der sker ændringer
rykker de længere og længere væk. F.eks. er det ganske normalt at se et
dansk firma der har russiske biler med polske chaufførere kørende. Der
er kun den ene begrænsning at de destinationer de kører i mellem skal
ligge i forskellige lande.

I øvrigt varer det nok ikke længe før svenskerne og nordmændene også
indfører en lov om et ekstra spejl/kamera.

Læste i øvrigt i et fagblad at hollænderne undrer sig over den danske
lov. Den indeholder ikke nogen som helst form for godkendelsesordning
for de der spejle.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-05-05 11:59

> [...]
> dansk firma der har russiske biler med polske chaufførere kørende. Der
> er kun den ene begrænsning at de destinationer de kører i mellem skal

Og det er så de lastbiler man lystigt ser overhale i overhaling forbudt
områderne.
Jeg har lige været i Sønderborg og retur til Randers både mandag og tirsdag,
og begge dage var der lastbiler som overhalede i overhaling forbudt
områderne. Danske lastbiler, men med udenlandske nummerplader.
Det hjælper jo ikke en gang at notere nummert på hængeren, den kan jo være
fra et andet land.

> I øvrigt varer det nok ikke længe før svenskerne og nordmændene også
> indfører en lov om et ekstra spejl/kamera.

Så flytter de vel bare til et andet land.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-05-05 15:59

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> områderne. Danske lastbiler, men med udenlandske nummerplader.
> Det hjælper jo ikke en gang at notere nummert på hængeren, den kan jo være

Jo, det kan godt hjælpe at notere trailerens nummer. I 98% af tilfældene
kan man finde ud af hvem der kørte, alene på det.

Men jeg har da også undret mig over om vores, danske, chaufførlønninger
er for lave. Det ser ud til at de fra en del andre lande får så meget
mere i løn at de har råd til at betale bøderne for ikke at overholde
overhalingsforbudet.

(Den sidste jeg så overtræde forbudet var så godtnok pæredansk)

> Så flytter de vel bare til et andet land.

Det hjælper dem så ikke så meget. Det meste af den svenske og den norske
kørsel er indenrigs. Og der kan østeuropæerne, endnu, ikke komme til at
overtage. Jeg tror også det er begrænset hvor meget de vil overlade til
udlændinge. Et parameter der også bør regnes med er jo at godset kommer
sikkert frem.
Og jeg ved ikke lige hvormange polakker der har evner udi nordisk
vinterkørsel.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-05 08:23

> [...]
> er for lave. Det ser ud til at de fra en del andre lande får så meget
> mere i løn at de har råd til at betale bøderne for ikke at overholde

Hvordan skulle de blive snuppet, folk anmelder dem jo ikke, og mon politiet
vil tage en sådan anmeldelse alvorligt ?

Det er sikkert rigtigt.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-05-05 13:47

Christian B. Andresen wrote:
> Hvordan skulle de blive snuppet, folk anmelder dem jo ikke, og mon politiet
> vil tage en sådan anmeldelse alvorligt ?

Med en dansk trailer (med udenlandsk trækker foran) vil der typisk være
en dansk speditør der har lejet den.

Er det en langtids leasing er bruger også registreret, og så behøver man
ikke at gå omkring udlejer.

Et speditionsfirma der ikke ved hvem der kører med deres trailer på et
givent tidspunkt tror jeg ikke findes. De slår op i deres register og
finder den transportør der har fået opgaven.

I de fleste tilfælde er man nu fremme ved trækkerens ejer. I nogle
tilfælde har en transportør fået en anden transportør til at udføre
opgaven. Men så bliver det oplyst.

Da man så er fremme ved det trækkende køretøj er det ikke det vildt
store problem at finde frem til føreren. Alle lastbiler skal jo være
udstyret med en fartskriver hvor skiven, bl.a., skal udfyldes med
førerens navn.

Er det så en polak i en russisk bil er det jo ikke en man blot kører ud
til og foreligger bøden. Men så står den og afventer næste gang den
pågældende bliver stoppet i en kontrol. Og er man udlænding og har den
slags skyldige beløb stående på bogen får man lov at holde stille til
bøden er betalt. Det som gælder for stort set alle udlændinge.

Om det forholder sig sådan at politiet holder sig tilbage med at
efterforske sagen hvis de er bekendt med at det er en udenlandsk trækker
ved jeg ikke. Jeg ved blot at det siges at de holder sig tilbage med at
kontrollere østeuropæiske lastbiler p.g.a. de sprogproblemer det giver.
Men jeg har ikke set noget konkret der understøtter den påstand.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-05 14:00

> [...]
> kontrollere østeuropæiske lastbiler p.g.a. de sprogproblemer det giver.
> Men jeg har ikke set noget konkret der understøtter den påstand.

Det kan ikke overraske at der er nogle personbiler (ikke noget jeg kunne
finde på) som lægger sig foran den syndende lastbil og lagsomt sætter farten
ned.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Leonard

Dato : 12-05-05 16:34

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Det kan ikke overraske at der er nogle personbiler (ikke noget jeg kunne
>finde på) som lægger sig foran den syndende lastbil og lagsomt sætter farten
>ned.

Jeg bliver overrasket af at nogen bare kan få ideen, næh overrasket er
vist ikke det rigtige ord, nærmere forbløffet. jeg undres meget over
at nogen har så kedeligt et liv at de gider spille politibetjent og
samtidig ikke har fantasi nok til at søge ind til politiet ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-05-05 22:51

Leonard wrote:
> [...]
> at nogen har så kedeligt et liv at de gider spille politibetjent og
> samtidig ikke har fantasi nok til at søge ind til politiet ...

Den slags alternativ begavelse der får folk til at gøre den slags ting
er jo nok ikke lige det de efterspørger hos politiet.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-05 09:50

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
> at nogen har så kedeligt et liv at de gider spille politibetjent og
> samtidig ikke har fantasi nok til at søge ind til politiet ...

Det kan jeg så give dig ret i, jeg fortalte bare om billister som jeg har
set.

Jeg ville aldrig gøre det, hverken pga det potentielt farlige i det, og
fordi jeg ikke vil spilde tid på det.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-05-05 22:49

Christian B. Andresen wrote:
> Det kan ikke overraske at der er nogle personbiler (ikke noget jeg kunne
> finde på) som lægger sig foran den syndende lastbil og lagsomt sætter farten
> ned.

Det bruges ellers en hel del.

Ok, nogen af dem der gør det er ikke beviste om det. Men så hænger det
som regel heller ikke sammen med at lastbilen har været ude i et eller
andet.

Men det er lige så ulovligt som at en lastbil overhaler hvor det er
forbudt. Ja i Tyskland er det endda mere ulovligt. At overhale koster en
bøde. At køre den beskrevne slags chikanekørsel koster kortet.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-05 09:50

> [...]
> forbudt. Ja i Tyskland er det endda mere ulovligt. At overhale koster en
> bøde. At køre den beskrevne slags chikanekørsel koster kortet.

Det er vel egentligt også rimeligt.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-05-05 00:13

Christian B. Andresen wrote:
> Det er vel egentligt også rimeligt.

Det kan vi kun være enige om.

Har sågar hørt om en kollega der blev groft chikaneret i Tyskland.
Tredje gang han blev bremset ned pottede han op i r*ven på tyskeren. Og
så fik "Herr German" ellers travlt med at få fat i polizei.

Men det fortrød han. for da kollegaen havde afgivet sin forklaring, og
vist på sin skive at han tre gange var blevet bremset kraftigt ned
klippede de tyskerens kørekort over på stedet.
Og han fik end ikke lov at køre sin bil fra stedet.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 07:50

> [...]
> klippede de tyskerens kørekort over på stedet.
> Og han fik end ikke lov at køre sin bil fra stedet.

Det kalder man da konsekvens

--
mvh / regards

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-05 10:25

> [...]
> det man kunne se i det store spejl. Med den montering jeg så manglede
> der lige en smal vinkel. Men det var så vidtfavnende at det ikke ville

Ang. cykelspejl og kamera mv... er der overhovedet nogen der har prøvet
(eller er det ulovligt) at montere en bipper eller lign. parallelt med
blinklyset (højre side ville jo egentlig være nok) magen til dem nogle
har monteret i baklyset.

Selvom det principielt er lastbilen der har vigepligten, så skader det
vel ikke at gøre opmærksom på hvad man egentlig har tænkt sig at gøre?
Hvis jeg kom cyklende og en lastbil kom op på siden af mig og begyndte at
bippe så ville jeg nok være opmærksom på hvad han så egentlig har tænkt
sig at gøre, og måske tage et par forhåndsregler.

Kan huske at det har været kort oppe i medierne i forbindelse med det
cykelist spejl, men jeg har ikke hørt det diskuteret seriøst.

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 22:27

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> (eller er det ulovligt) at montere en bipper eller lign. parallelt med
> blinklyset (højre side ville jo egentlig være nok) magen til dem nogle

Om det overhovedet er lovligt ved jeg ikke. Men jeg kan godt se fidusen
i det. Om ikke andet kunne man jo risikere at de der søvnige cyklister
vågnede.

> [...]
> Kan huske at det har været kort oppe i medierne i forbindelse med det
> cykelist spejl, men jeg har ikke hørt det diskuteret seriøst.

Kan ikke huske at der har været debat om det.

--
MVH Finn

Fra : Peter Weis

Dato : 03-05-05 21:35

Finn Guldmann wrote:

> Det der cyklistspejl er en fis i en hornlygte.

Jeg synes du begynder at lyde som en forfulgt uskyldighed.

Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 22:32

Peter Weis wrote:
> Jeg synes du begynder at lyde som en forfulgt uskyldighed.

Nu hører jeg til dem der har set forskellen mellem hvad man kan se i det
skide spejl og hvad man kan se i et kamera der skal opfylde samme formål.

Og min "her-og-nu" bedømmelse må være at kameraet er mindst 1000 gange
bedre end spejlet.

Jeg er ikke uenig i at der skal gøres noget, jeg er blot uenig i den
halvhjertede løsning man er nået frem til.

--
MVH Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-05 20:25

phk wrote:
> http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=7&Id=238390
>
> Razzia i Århus - mange bøder til ladbilerne :)

Var der, prøvede det. Og min p.t. vognmand reddede sig en hilsen på kr 500,-

Og det var netop fordi der var et par lygter for meget på taget. Eller
rettere fordi de alle kunne tændes på samme tid. For de må nemlig godt
være der, blot de er indrettet så der kun kan være 4 fjernlys tændt af
gangen.

Men ellers var det største problem ved den kontrol faktisk at de tillod
sig at lave kontrol i begge køreretninger et sted hvor der ikke er plads
til mere end tre lastbiler ved siden af hinanden.

Da man kommenterede det var svaret "Så må de jo vente". Det syntes jeg
er at gøre sin egen indsats lige rigelig vigtig.

--
MVH Finn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-05-05 21:18

> Var der, prøvede det. Og min p.t. vognmand reddede sig en hilsen på kr
500,-

> Og det var netop fordi der var et par lygter for meget på taget.

Nej ikke på taget, men - ca. 1 meter over jorden.

> Eller
> rettere fordi de alle kunne tændes på samme tid. For de må nemlig godt
> være der, blot de er indrettet så der kun kan være 4 fjernlys tændt af
> gangen.

Så er det noget der er kommet i år, sidste år blev der sendt oplysning ud om
en serie Scanialastbiler som var monteret med 6 forlygter, i
retningslinierne for syn blev det fremhævet at det ikke var nok alene at
tage pærer ud eller afmontere lygter, lygtehullerne skulle også blændes og
ledningsnettet skulle demonteres.

Men du vil måske postulere at der så er tale om "arbejdlys".

> [...]
>
> Da man kommenterede det var svaret "Så må de jo vente". Det syntes jeg
> er at gøre sin egen indsats lige rigelig vigtig.

Måske i dine øjne, men - antallet af raporter fortæller da meget godt om
nødvendigheden af disse kontroller.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-05 07:52

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Måske i dine øjne, men - antallet af raporter fortæller da meget godt om
> nødvendigheden af disse kontroller.

Du flyver da let og elefant, lige hen over pointen: Hvorfor skal de
(last)biler der IKKE skal tjekkes, vente, bare fordi andre skal tjekkes?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-05-05 19:13

> Du flyver da let og elefant, lige hen over pointen: Hvorfor skal de
> (last)biler der IKKE skal tjekkes, vente, bare fordi andre skal tjekkes?

Det skulle de heller ikke man kunne det meste af tiden fint komme videre.

Den eneste elefant der flyver her er vist dig..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-05 22:11

Hans L. Jørgensen wrote:
> 500,-

> Nej ikke på taget, men - ca. 1 meter over jorden.

Jo. Dem der sidder dernede er jo de indbyggede. de skal jo være der.

> [...]
> tage pærer ud eller afmontere lygter, lygtehullerne skulle også blændes og

Den med ledningsnettet kommer de ikke langt med. Og hvilke huller der er
i bilen er heller ikke noget de kan blande sig i. Så længe der ikke er
noget sikkerhedsasspekt i det.

Men lygter der er monteret skal virke.

Men som jeg har forstået det er der ikke noget til hinder for at man
har; To hovedlygter med fjernlys + to fjernlys monteret på kofanger +
fire fjernlygter monteret på taget. Altså otte fjernlygter ialt. De skal
blot være forbundet således at kun fire af dem kan være tændt på samme tid.

> Men du vil måske postulere at der så er tale om "arbejdlys".

Arbejdslys nej, men "arbejdslys" ja.

> Måske i dine øjne, men - antallet af raporter fortæller da meget godt om
> nødvendigheden af disse kontroller.

Min anke går ikke på at de laver kontrollen, heller ikke at de laver den
i begge retninger. Men alene det at de laver den overfor hinanden, så de
laver trafikkaos på havnens mest befærdede vej.

Havde de nu flyttet de to kontroller 50 meter i hver sin retning så de
ikke var lige over for hinanden havde det problem været løst. Men så
havde betjentene jo fået de problem at de skulle gå de hundrede meter
længere.

Pladsen til at gøre det var der.

--
MVH Finn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-05-05 21:43

On Tue, 3 May 2005 00:06:11 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=7&Id=238390
>
>Razzia i Århus - mange bøder til ladbilerne :)

>--

Hov hov. Ka' man lige komme hjem fra job før man skal tage stilling
til både det ene og det andet.

Jamen det er da gammelt nyt. Hvis man specifikt går efter en bestemt
gruppe, og så går i detaljen, så kommer der sandheder frem.

Det ville der også gøre, hvis man satte focus på campingvogne,
ferielæssede biler, anvendelse af sikkerhedsseler, spritkontrol i
sommerhusområder osv. osv.

Det er kun et spørgsmål om, hvor meget afspadsering man synes der er
plads til i politiet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann