Scania moment og effekt
Fra : alexbo

Dato : 01-05-05 17:52

Til interesserede

På nedenstånde link findes moment og effektkurver for en 420hk Scaniamotor
http://www.scania.dk/Lastbiler/lastbilserie/motorer/12_litre/420hp3.asp

Den viser at godt nok er topeffekten 310kW/420hk ved 1900 omdr., men
allerede ved 1400 omdr. har man 295kW/400hk at gøre godt med.
Kommer man derimod under 1300 omdr. falder effekten brat.

Max momentet 2150 kan den holde fra 1050-1250 omdr. og derefter falder det
konstant, at effekten går op samtidig med at momentet falder, skyldes at de
højere omdr. mere end opvejer det manglende moment ved mange omdr.

Hvis et gearskift betyder en ændring i omdr. på 200 kan man ved at holde
motoren mellem 1500 og 1700 opnå en næsten max trækkraft uden at bevæge sig
helt op i omdr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-05 20:54

alexbo wrote:

> På nedenstånde link findes moment og effektkurver for en 420hk Scaniamotor
> http://www.scania.dk/Lastbiler/lastbilserie/motorer/12_litre/420hp3.asp

Herligt, det matcher jo perfekt Finn's oplevelser. Om man har 1500
eller 1800 o/min gør ikke den store forskel, men kommer man under
1300 så dør effekten (= trækkraften) totalt. Eftersom Finn holder
sig fra området med effektmax. på vej op ad bakken, må det vel
tages som et udtryk for at det ikke er motormomentet der er værd
at snakke om, men derimod motoreffekten.. Heureka!

--
Hygge..
Thomas

Fra : EjS

Dato : 02-05-05 22:00

> [...]
> tages som et udtryk for at det ikke er motormomentet der er værd
> at snakke om, men derimod motoreffekten.. Heureka!

Kommer an på hastigheden. Den størst opnåelige trækkraft opstår stadig ved
maks. moment i laveste gear.

Ellers er jeg helt enig med dig!

Jeg har den sidste uge snakket med en del lastbilschauffører hvor mange har
kørt Scania. De siger alle at Scanias nye dieselmotorer er væsentligt mere
tørstige end Volvos ditto.

En af chaufførerne (der har hjulpet os med testkørsler) var iøvrigt så stor
Volvofanatiker at han lige havde skiftet bilen til en ny S60 2.5T ... bare
fordi den kunne fås i en helt ny farve (en rigtig guld-skiden farve hvis du
spørger mig) og fordi man kunne få den med samme farve softlæder (som er
7000 kr dyrere end alm. læderindtræk)..... Jeg var selvfølgelig ude at mærke
på læderet :)

Det var et sidespring. Undskyld!

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-05 08:00

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har
> kørt Scania. De siger alle at Scanias nye dieselmotorer er væsentligt mere

Og den "gamle" 124 - 400 er væsentlig mere frisk og bundtræksfrisk end en
124 - 420.

Fra : EjS

Dato : 05-05-05 16:07

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Og den "gamle" 124 - 400 er væsentlig mere frisk og bundtræksfrisk end en
> 124 - 420.

Muligvis - den har jeg ikke prövet. Faktisk har jeg kun prövet FH12 420
foruden et par MB'ere (der ikke er värd at skrive om...). Jeg synes iövrigt
også Volvos motorer stöjer lidt.

Om forskellen har noget at göre med netop motorstyringen (og
brändstofökonomien) aner jeg ikke men det kompenserer aut. til dels for idet
den hele tiden holder motoren på de rigtige o/min og skifter 1 gear ad
gangen ved läs osv. osv.

Derudover findes forskellige programmer i gearkassen og en adaptiv fartpilot
hvor setpunktet er fart OG önske om motoromdrejninger. Så ordner gearkasse
og motorstyring resten.

Men det ändrer selvfölgelig ikke ved den federe lyd fra Scanias V8'ere :)

MVH EjS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-05 19:53

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> tages som et udtryk for at det ikke er motormomentet der er værd
> at snakke om, men derimod motoreffekten.. Heureka!

Bliv nu ikke for rørstrømsk.

--
MVH Finn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-05 07:46

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> tages som et udtryk for at det ikke er motormomentet der er værd
> at snakke om, men derimod motoreffekten.. Heureka!

"holder sig fra området med momentmax." skulle der have stået..
Damn..

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 03-05-05 14:00

> [...]
> de
> højere omdr. mere end opvejer det manglende moment ved mange omdr.

At drejningsmomentet falder efter 1250 omdrejninger skyldes at HK´erne ikke
vokser med samme hastighed som omdrejninger. Var det tilfældet ville du få
en vandret streg for drejningsmomentet.

Jeg kan ikke lige overskue om det du skriver er rigtigt - men det er i hvert
fald noget vrøvl :)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 03-05-05 19:30

"phk" skrev

> [...]
ikke
> vokser med samme hastighed som omdrejninger. Var det tilfældet ville du få

Det har du fået galt fat i, man måler drejningsmoment og beregner effekt.
Hestekræfterne er en følge af drejningsmoment og omdrejninger.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 07-05-05 08:36

> ikke
>
> Det har du fået galt fat i, man måler drejningsmoment og beregner effekt.
> Hestekræfterne er en følge af drejningsmoment og omdrejninger.

Det gør nu ikke det jeg skriver forkert ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-05 19:52

alexbo wrote:
> [...]
> allerede ved 1400 omdr. har man 295kW/400hk at gøre godt med.
> Kommer man derimod under 1300 omdr. falder effekten brat.

Det passer bare rigtig godt med det jeg oplever.

> [...]
> motoren mellem 1500 og 1700 opnå en næsten max trækkraft uden at bevæge sig

Så nemt er det nu ikke. Under gearskiftet mister man noget hastighed, så
mellem 300 og 400 rpm er det den falder under en opgearing.

--
MVH Finn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-05 07:54

Finn Guldmann wrote:

> Det passer bare rigtig godt med det jeg oplever.

Kan vi få det på skrift: "Op ad Brenner kører jeg efter
effektkurven", sagde Finn..

<løber i zig-zag.avi>

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-05 08:33

Thomas Strandtoft wrote:

> Kan vi få det på skrift: "Op ad Brenner kører jeg efter
> effektkurven", sagde Finn..
> <løber i zig-zag.avi>

Da jag, typisk, ikke kender den kan jeg jo heller ikke give dig noget på
skrift.

--
MVH Finn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-05-05 09:37

Finn Guldmann wrote:

> Da jag, typisk, ikke kender den kan jeg jo heller ikke give dig noget på
> skrift.

...men nu hvor du har set effektkurven på det link alexbo sendte,
så kan du jo egentlig godt alligevel..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-05 19:45

Thomas Strandtoft wrote:
> ..men nu hvor du har set effektkurven på det link alexbo sendte,
> så kan du jo egentlig godt alligevel..

Nu undrer jeg mig blot over at fabrikanterne har mere travlt med at
oplyse momentkurven, og så blot opgiver hypperne ved et enkelt, højt,
omdrejningstal.

Men der er jo så meget det er nemmest ikke at prøve at forstå.

--
MVH Finn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-05-05 06:40

Finn Guldmann wrote:

> Nu undrer jeg mig blot over at fabrikanterne har mere travlt med at
> oplyse momentkurven, og så blot opgiver hypperne ved et enkelt, højt,
> omdrejningstal.

Jeg synes normalt bare de oplyser et tal for moment og et tal for
effekt, men det er muligvis anderledes for lastbilfabrikanter?