- og en artikel om aktiv og passiv sikkerh~
Fra : EjS

Dato : 30-04-05 22:28

På trods af rustende paneler og el-problemer tror jeg ikke der er nogen
bilmærker (overhovedet!) der magter samme teknologier og sikkerhedsniveau
som D&C...

http://www.germancarfans.com/print.cfm/ID/2050412.001/lang/eng

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 01-05-05 16:15

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> På trods af rustende paneler og el-problemer tror jeg ikke der er nogen
> bilmærker (overhovedet!) der magter samme teknologier og sikkerhedsniveau
> som D&C...

De er bare ikke så hurtige. Du kan allerede købe Volvo lastbiler med den
slags adaptiv fartpilot og bremsesystem.

M.h.t. sikkerhedsniveauet, så kan det jo så undre, hvorfor MB ikke scorer
bedre i f.eks. Folksams undersøgelser og i USA.

Fra : EjS

Dato : 01-05-05 17:13

> [...]
>
> M.h.t. sikkerhedsniveauet, så kan det jo så undre, hvorfor MB ikke scorer
> bedre i f.eks. Folksams undersøgelser og i USA.

Hej Henrik. Nu har jeg kun positivt at sige om Volvo og deres lastbiler og
om svensk bilindustri generelt.

Jeg er udviklingsingeniør og arbejder for Volvo Technology i
sikkerhedsafdelingen for driving support systemer i Gøteborg hvor vi
udvikler systemer - især på den aktive side til Volvos biler og lastbiler.

Jeg har kørt en hel del testkørsel så sent som i sidste uge i en FH12 460
Globetrotter XL sættevognstrækker og har også haft lejlighed til at prøve
Volvos "forward collision waring" som det hedder på Volvo sprog.

Men D&C's BAS Plus er virkelig unik ligesom deres pre-safe - og der er mange
flere detaljer - især samspillet mellem de mange sikkerhedssystemer
adskiller D&C fra alle andre sådan som jeg ser det.

Jeg kender ikke selv statistikken - men det glæder mig at Volvo ligger bedre
end D&C - Volvos ekspertise (og sikkert SAAB's) er netop teknikkens og
informationssystemernes samspil med føreren der i sidste ende gør
køretøjerne sikre på den aktive side.

På den rent teknologiske står jeg gerne ved min udtalelse...

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Ham jeg lejer min svenske lejlighed af her i Sverige er chefingeniør for
SAAB's "aftermarket" division der har til formål at videreudvikle bilerne
efter de er gået i produktion. Han er *noget* beklemt ved situationen (har
arbejdet for Volvo) pt. I Bofors har man fyret 150 ingeniører og fabrikkerne
er ikke langt fra lukning ifølge GM's seneste udmeldinger i Automotive
News... Det ville være pisseærgeligt!

MVH EjS

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-05-05 19:05

> [...]
> På trods af rustende paneler og el-problemer tror jeg ikke der er nogen
> bilmærker (overhovedet!) der magter samme teknologier og sikkerhedsniveau

Som Henrik skriver har de ikke været så hurtigt ude med sådan et system.

http://world.honda.com/news/2003/4030520.html

Lidt mere om det og den spæde start af sådanne systemer

http://ivsource.net/archivep/2003/jun/030620_HondaCMS.html

Her en snip fra en artikel på usatoday.com dateret 6/18/2003:

"Japan's biggest automaker, Toyota, recently came out with a similar crash
warning system, which is offered as an option for a luxury model sold only
in Japan. Sales have been limited with less than 90 sold so far.

The Toyota system, which brakes and tightens the seat belt ahead of a crash,
does not go on until the driver first steps on the brakes.

Honda's system is unique in working even before the driver responds."

Med venlig hilsen Kim

Fra : EjS

Dato : 01-05-05 20:24

> [...]
>
> http://ivsource.net/archivep/2003/jun/030620_HondaCMS.html
>
> Her en snip fra en artikel på usatoday.com dateret 6/18/2003:

Tak for info. Ingen tvivl om at japanerne også er med. I det hele taget er
der jo ingen af de største bilmærker der kan tillade sig ikke at have
ekstrem fokus på sikkerhed.

Det som jeg faldt over i D&C artiklen (og hvor systemet også adskiller fra
de ældre japanske systemer) er:

- Brug af 2 (i stedet for 1) radar-sensorer. Rækkevidde 150 m (i stedet for
100 m!) i en vinkel på 80 grader (i stedet 16 grader!)

Det gør den største forskel da systemet bliver meget mere effektivt (og
stinkende dyrt!). Systemet bruges samtidigt til ACC (adaptiv fartpilot)

- Med så lang en rækkevidde kan flere ulykker undgås helt og der kan
beregnes det præcise bremsetryk for at undgå ulykken (i stedet for max
bremsetryk når det alligevel er for sent).

- Vanvittigt stort statistisk materiale (efter vanlig standard) fra
VR-simuleringer og prøvekørsler der beviser systemets effekt.

- En mængde detaljer som sæder der indstilles rigtigt forud for kollision (i
stedet for kun at stramme selen), soltag og vinduer der lukker samt
luftpuder der pumpes op i sæderne for forbedret støtte

Den sidste detalje er dog ikke produktionsklar endnu men at resten er - det
er imponerende...

MVH EjS

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-05-05 23:24

> [...]
for
> 100 m!) i en vinkel på 80 grader (i stedet 16 grader!)

Det er jo ikke noget problem at få en eller flere radarer til at række langt
eller bredt, det har blandt andet fly og skibstrafikken benyttet sig af i
rigtig mange år. Problemet vil jeg mene ligger i at sortere de modtagne
data, og nå man bliver bedre til det hvilket her nok skyldes mere kraftfuld
hardware som muliggøre bedre og tungere software kan man skrue det område
man afsøger. Uden den bedre sortering af indkomne data for man bare et
system som fejler og reagere på objekter som ikke er til fare, og så bliver
systemet i sig selv til fare ved at reagere i utide.

> Det gør den største forskel da systemet bliver meget mere effektivt (og
> stinkende dyrt!). Systemet bruges samtidigt til ACC (adaptiv fartpilot)

Givet, staten vil jo også gerne have sin del af kagen.

> - Med så lang en rækkevidde kan flere ulykker undgås helt og der kan
> beregnes det præcise bremsetryk for at undgå ulykken (i stedet for max
> bremsetryk når det alligevel er for sent).

Hondas system giver heller ikke bare maks. bremseeffekt som jeg læser det,
først nå en kollision er uundgåelig hvilket de forudgående varslinger helst
skulle forhindre.

> [...]
> luftpuder der pumpes op i sæderne for forbedret støtte
>
> Den sidste detalje er dog ikke produktionsklar endnu men at resten er -

Sådan vil det jo altid være med et systems i dets ungdom, at næste
generation ikke er meget yngre end det første og bedre. Sådan har det været
med de fleste systemer både inden og udenfor bilindustrien, men med tiden
bliver der så længere og længere mellem de opsigtsvækkende nyheder på et
givent system. Så der er jo ikke noget specielt i at MB's system er gået et
skridt videre, det gør de som allerede har systemet eller som udvikler et
også eller har måske allerede gjort det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : EjS

Dato : 02-05-05 06:15

> [...]
bliver
> systemet i sig selv til fare ved at reagere i utide.

Lige præcis (kan ikke have sagt det bedre selv)!

MVH EjS