> Som Henrik skriver har de ikke været så hurtigt ude med sådan et system.
>
>
http://world.honda.com/news/2003/4030520.html
>
> Lidt mere om det og den spæde start af sådanne systemer
>
>
http://ivsource.net/archivep/2003/jun/030620_HondaCMS.html
>
> Her en snip fra en artikel på usatoday.com dateret 6/18/2003:
Tak for info. Ingen tvivl om at japanerne også er med. I det hele taget er
der jo ingen af de største bilmærker der kan tillade sig ikke at have
ekstrem fokus på sikkerhed.
Det som jeg faldt over i D&C artiklen (og hvor systemet også adskiller fra
de ældre japanske systemer) er:
- Brug af 2 (i stedet for 1) radar-sensorer. Rækkevidde 150 m (i stedet for
100 m!) i en vinkel på 80 grader (i stedet 16 grader!)
Det gør den største forskel da systemet bliver meget mere effektivt (og
stinkende dyrt!). Systemet bruges samtidigt til ACC (adaptiv fartpilot)
- Med så lang en rækkevidde kan flere ulykker undgås helt og der kan
beregnes det præcise bremsetryk for at undgå ulykken (i stedet for max
bremsetryk når det alligevel er for sent).
- Vanvittigt stort statistisk materiale (efter vanlig standard) fra
VR-simuleringer og prøvekørsler der beviser systemets effekt.
- En mængde detaljer som sæder der indstilles rigtigt forud for kollision (i
stedet for kun at stramme selen), soltag og vinduer der lukker samt
luftpuder der pumpes op i sæderne for forbedret støtte
Den sidste detalje er dog ikke produktionsklar endnu men at resten er - det
er imponerende...
MVH EjS