|
| chip tune Audi Fra : Pastoren |
Dato : 25-04-05 21:59 |
|
hej
kan man chip tune en Audi A6 2,0 E 1996 , har standart 115 Hk
Kab
| |
Claus Nygaard-Peders~ (25-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 25-04-05 22:49 |
|
"Pastoren" <jens@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:426d5a17$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej
> kan man chip tune en Audi A6 2,0 E 1996 , har standart 115 Hk
Man kan chiptune alt der har en chip - Det gælder endda en brødrister!
Hvis der ikke er turbo på motoren kan det ikke betale sig at ofre chiptuning
på den. I bedste fald opnås intet. I værste fald ødelægges
motorkarakteristikken og brændstoføkonomien samtidig med at den får lavere
ydelse.
Mvh
Claus
| |
Mogens (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 26-04-05 20:05 |
|
On Mon, 25 Apr 2005 23:49:16 +0200, "Claus Nygaard-Pedersen"
<nomail@nomail.dk> wrote:
>> kan man chip tune en Audi A6 2,0 E 1996 , har standart 115 Hk
>Man kan chiptune alt der har en chip
Enig - og man skal gøre sig klart, hvad man ønsker med tuningen.
>Hvis der ikke er turbo på motoren kan det ikke betale sig at ofre chiptuning
>på den. I bedste fald opnås intet. I værste fald ødelægges
>motorkarakteristikken og brændstoføkonomien samtidig med at den får lavere
>ydelse.
Som det er nævnt utallige gange (med ligeså mange beviser og link), er
ovennævnte udsagn forkert, når vi taler om det generelle aspekt.
I mange tilfælde er det spild af penge, og ABT tilbyder da heller ikke
en anden chip til andre Audi's end de turboladede.
www.abt-sportsline.de
Der er dog nogle bilmærker, hvor man indhenter en markant forbedring
på væsentlige områder:
www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=1147&highlight=&sid=0bd261a26e2756daba818b01219a57f7
| |
Claus Nygaard-Peders~ (27-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 27-04-05 08:17 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:0v3t61lhv4qb3kkru8ugl4of1h4b7vuj6a@4ax.com...
> On Mon, 25 Apr 2005 23:49:16 +0200, "Claus Nygaard-Pedersen"
> <nomail@nomail.dk> wrote:
>
> >Hvis der ikke er turbo på motoren kan det ikke betale sig at ofre
chiptuning
> >på den. I bedste fald opnås intet. I værste fald ødelægges
> >motorkarakteristikken og brændstoføkonomien samtidig med at den får
lavere
> >ydelse.
>
> Som det er nævnt utallige gange (med ligeså mange beviser og link), er
> ovennævnte udsagn forkert, når vi taler om det generelle aspekt.
Det er du altså nødt til at uddybe Mogens.
Mvh
Claus
| |
Henrik B. (27-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-04-05 11:36 |
|
"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:426f3c86$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Som det er nævnt utallige gange (med ligeså mange beviser og link), er
>> ovennævnte udsagn forkert, når vi taler om det generelle aspekt.
>
> Det er du altså nødt til at uddybe Mogens.
Det Mogens henviser til, er en Alfa, hvor fabrikken åbenbart bevist har
droslet effekten, for måske at opfylde forureningskarv eller lign., som fik
en slat Hk ekstra. Det samme ses hos Volvo med 2,4 og 2,4i, hvor den første
er neddroslet. Hér vil man også kunne hente en bunke Hk'er med en chiptuning
(30 Hk). Men faktum er stadig at bilfabrikkerne selvfølgelig optimerer
logoritmerne mest muligt, for at få bedste ydelse/breændstoføkonomi, hvorfor
der "generelt" ikke er noget at hente på en sugemotor i.f.b. med chiptuning.
I hvertfald ikke noget der er værd at skrive hjem om, endsige betale 3 -
4.000,- for.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Jan W Nielsen (27-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 27-04-05 13:52 |
|
> >> Som det er nævnt utallige gange (med ligeså mange beviser og link), er
> >> ovennævnte udsagn forkert, når vi taler om det generelle aspekt.
> > Det er du altså nødt til at uddybe Mogens.
> Men faktum er stadig at bilfabrikkerne selvfølgelig optimerer
> logoritmerne mest muligt, for at få bedste ydelse/breændstoføkonomi,
hvorfor
> der "generelt" ikke er noget at hente på en sugemotor i.f.b. med
chiptuning.
Henrik har fuldkommen ret. Der som regel INTET mærkbart er at hente ved
chiptuning af en almindelig bilmotor uden turbo. (Med meget få og konkrete
undtagelser)
Den konkrete model af Alfa Romeo, som der linkes til, kunne få flere
kræfter, fordi motorerne i de første årgange kørte med en motorstyring, der
ikke levede op til fabrikkens egne specifikationer.
Alfa Romeo Danmark rettede ifølge Per Mai fra Scantune selv denne fejl på
mange af bilerne i forbindelse med regelmæssige service af bilerne, således
at motorerne kom til at yde det opgivne. Efterfølgende var der igen ikke
noget *af betydning* at hente ved chiptuning.
En lille bitte smule kan der nogle gange være - men det er fuldkommen
umærkeligt, når man modregner placebo, og det er vel generelt en mindre
vægt/effektstigning, end den man får ved kun at køre med en halv tank
benzin.
Man skal virkelig være entusiast for at chiptune sin almindelige bil med
benzinmotor uden turbo - medmindre men på forhånd ved, at den for alvor har
gavn af det - og det er der som sagt meget., meget få biler, der har.
Venligst Jan W Nielsen
| |
Mogens (27-04-2005)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 27-04-05 17:57 |
|
On Wed, 27 Apr 2005 12:35:37 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>Det Mogens henviser til
:)
> hvorfor der "generelt" ikke er noget at hente på en sugemotor i.f.b.
> med chiptuning.
Jow jow - man kan forbedre momentforløbet mærkbart...
>I hvertfald ikke noget der er værd at skrive hjem om, endsige betale 3 -
>4.000,- for.
I mit link er der netop een, som siger det modsatte...
| |
Claus Petersen (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Petersen |
Dato : 26-04-05 23:41 |
|
> kan man chip tune en Audi A6 2,0 E 1996 , har standart 115 Hk
>
Ja da, forvent ca. 116 Hk :)
Det kan vist ikke betale sig med en chip alene.
Jeg har haft sådan en dunk i en 1995 Golf GTI - ikke nogen sprinter.
Så jeg forstår godt hvis du sidder og gaber i en A6'er.
En anden knast (272 gr. svjh), bearbejdet topstykke og chip giver + 17Hk.
--
Claus
Nu med ny Golf TDI
http://vwfanatic.dk
| |
Claus Nygaard-Peders~ (27-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 27-04-05 08:19 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:426ec378$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > kan man chip tune en Audi A6 2,0 E 1996 , har standart 115 Hk
> >
>
> Ja da, forvent ca. 116 Hk :)
>
> Det kan vist ikke betale sig med en chip alene.
> Jeg har haft sådan en dunk i en 1995 Golf GTI - ikke nogen sprinter.
> Så jeg forstår godt hvis du sidder og gaber i en A6'er.
>
> En anden knast (272 gr. svjh), bearbejdet topstykke og chip giver + 17Hk.
Og en forøgelse på 10% kan da mærkes, men det giver stadig ikke følelsen af
at have fået en muskelbil.
Mvh
Claus
| |
Claus Petersen (27-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Petersen |
Dato : 27-04-05 23:09 |
|
>> > kan man chip tune en Audi A6 2,0 E 1996 , har standart 115 Hk
>> Ja da, forvent ca. 116 Hk :)
>>
>> Det kan vist ikke betale sig med en chip alene.
>> Jeg har haft sådan en dunk i en 1995 Golf GTI - ikke nogen sprinter.
>> Så jeg forstår godt hvis du sidder og gaber i en A6'er.
>>
>> En anden knast (272 gr. svjh), bearbejdet topstykke og chip giver + 17Hk.
> Og en forøgelse på 10% kan da mærkes, men det giver stadig ikke følelsen
> af
> at have fået en muskelbil.
Nemli' nej. Så på med en turbo.
--
Claus
Nu med ny Golf TDI
http://vwfanatic.dk
| |
|
|