Kardanleje...
Fra : Brian Sørup

Dato : 25-04-05 18:47

Dawz...

Scorpio'en har altid rumlet/vibreret lidt omkring 40 km/t når der
accelereres blidt, og rumlet/vibreret ved hastigheder over dansk
motorvejsfart ( altså den lovlige ) - men nu er den periodevis begyndt at
rumle *meget_voldsomt* ved ca. 80-90 km/t.
Hvis jeg så kører ind til siden og holder helt stille gør den det ikke når
jeg sætter igang igen ???

Her kommer så det egentlige spørgsmål : Hvor *stift* skal et kardanleje være
?

Jeg kan rykke kardanen ca. 3-5mm til siderne på Scorpio'en - jeg tror selv
det er for meget, man hvad siger experterne ?
Jeg fandt et gammelt, men ubrugt, kardanleje til en Lada i værkstedet og det
er noget mere stift i det, nærmest helt urokkeligt.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car

Fra : ham-der

Dato : 25-04-05 19:14

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det
> er noget mere stift i det, nærmest helt urokkeligt.
Lejet lyder til at være ok, jeg har renoveret kardaner i 8 år, og det plejer
at være et stift led i bagenden, eller an defekt hardyskive, du er nød til
at pille den af for at finde fejlen, skal du ha den renoveret, så send den
til frifelt kardan service, han er nok den bedste i landet.

A. K. Esbjerg

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-04-05 19:33

"ham-der" <ham-der@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Lejet lyder til at være ok, jeg har renoveret kardaner i 8 år, og det
plejer
> at være et stift led i bagenden, eller an defekt hardyskive, du er nød til
> at pille den af for at finde fejlen,

Jeg er 99% sikker på hardyskiven er iorden - den ser helt ny ud og jeg mener
den blev skiftet da der kom en ny gearkasse i bilen kort før jeg købte den
for 23 måneder siden.
Er du sikker på at jeg skal kunne rykke kardanen 3-5 mm til siden i selve
lejet/gummiophænget ?
Kardanen har svjh kørt alle bilens 281500 Km.

Fra : ham-der

Dato : 25-04-05 20:01

> [...]
> for 23 måneder siden.
> Er du sikker på at jeg skal kunne rykke kardanen 3-5 mm til siden i selve

Ja, hvis du har set en kardan køre langsom op i afbalanceringsmaskinen, vil
du forstå hvorfor den skal "hænge" løst på midten, prøv at løsne flangen i
bag, og se om lejerne i krydset kører som de skal, det er den hurtigste ting
at prøve, hvis ikke du kan mærke noget der, skal den nok spændes op i
maskinen for at se hvor ubalancen stammer fra.

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-04-05 12:33

"ham-der" <ham-der@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Lejet lyder til at være ok, jeg har renoveret kardaner i 8 år, og det
plejer
> at være et stift led i bagenden,

Bingo - det bageste kryds er nemt nok at dreje rundt og der er ikke mærkbart
slør i det, men når det nærmer sig midterpositionen på den ene akse
*klikker* det ind af sig selv og skal have et lille nøk for at dreje væk fra
midten igen.

Jeg har ringet til Holger og bestilt et nyt kryds - behagelig mand......

Fra : KASO

Dato : 25-04-05 20:07

> [...]
det
> er noget mere stift i det, nærmest helt urokkeligt.

Har du tilfældigvis fået rustbeskyttet bilen for nylig?

Jeg har oplevet, at Tectyl på kardanen bragte den ud af balance. Da det blev
skrabet af, kørte den fint igen!
Ellers kan et strategisk korrekt placeret spændebånd bruges til
afbalancering - men det kræver en del forsøg at ramme rigtigt....

Fra : Olesen

Dato : 25-04-05 20:54

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers kan et strategisk korrekt placeret spændebånd bruges til
> afbalancering - men det kræver en del forsøg at ramme rigtigt....

Hvor hurtig drejer sådan en kardan egentlig ved 120 km/t ??
Kan en smule tectyl virkelig få sådan en momentstærk
rør til at vibrere ? *S*....

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 25-04-05 21:42

> Hvor hurtig drejer sådan en kardan egentlig ved 120 km/t ??
> Kan en smule tectyl virkelig få sådan en momentstærk
> rør til at vibrere ? *S*....

5 gear udvæksling er vel ca 1.2, så hvis motoren kører 1000 omdr, snurrer
kardan'et 1200omdr.
Og hvis der sidder 100gr tectyl samlet i dryptud, så giver det vel
adskellige 100kg ved 3000omdr.
Jeg er ikke Einstein og kan ikke lige finde en centrifugalkraft formel
(100gr vægt på en ø60 aksel ved 3000omdr = newton)
Men vi ved jo alle hvordan et rat kan rykke hvis der mangler 30gr på en
fælg.

Mvh
Leon

Fra : Olesen

Dato : 25-04-05 21:52

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Men vi ved jo alle hvordan et rat kan rykke hvis der mangler 30gr på en
> fælg.

Okay, godt billede.
Men diameteren på en kardan er jo ret lille,
og det må vel også betyde noget sammenlignet
med et dæk.

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-04-05 06:47

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Okay, godt billede.
> Men diameteren på en kardan er jo ret lille,
> og det må vel også betyde noget sammenlignet

Det betyder da noget men kardanen roterer typisk med 3-4 gange så mange rpm
som hjulene.

Fra : KASO

Dato : 26-04-05 14:40

> Det betyder da noget men kardanen roterer typisk med 3-4 gange så mange
rpm
> som hjulene.
> --
Jeg har ikke prøvet at regne på det - jeg videregav blot mine erfaringer,
som var ret entydige. Bilen var iøvrigt en Seat 1430E (spansk version af
Fiat 124 Special - 75hk fra en 1.4motor var pænt dengang ).