|
| Hvad skal man være opmærksom på, ved turbo~ Fra : Michael |
Dato : 24-04-05 14:16 |
|
Hejsa
Jeg står skal anskaffe mig en Turbodiesel bil og vil høre hvad jeg skal være
opmærksom på bl.a. brug af turbodiesel.
Jeg har hørt noget med at man helst skal lade bilen køre i "tomgang" ca. et minuts
tid inden man slukker/stopper bilen. Er dette korrekt. ?
Men er der evt. andre ting som man skal huske på.
Mvh.
Michael
-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.163.4.121)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
| |
Olesen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 24-04-05 14:44 |
|
"Michael" <Roldhave@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:002a01c548cf$be8eb1e0$3a4d82d4@autoatlas.local...
> Jeg har hørt noget med at man helst skal lade bilen køre i "tomgang" ca.
et minuts
> tid inden man slukker/stopper bilen. Er dette korrekt. ?
Dette er korrekt, men nævnes det egentlig i manualerne ??
Iøvrigt gælder det enhver motor, som har fået et friskt slag
over nakken.
> Men er der evt. andre ting som man skal huske på.
Om den hyler meget så kan den være slidt.
En turbo skal vel også skiftes med 'mellemrum' ?
| |
Morten Fruergaard (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 24-04-05 16:55 |
|
Olesen wrote:
> Dette er korrekt, men nævnes det egentlig i manualerne ??
> Iøvrigt gælder det enhver motor, som har fået et friskt slag
> over nakken.
Dog meget mere hos turbobiler...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Olesen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 24-04-05 16:58 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:426bc07d$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
> Olesen wrote:
> > Dette er korrekt, men nævnes det egentlig i manualerne ??
> > Iøvrigt gælder det enhver motor, som har fået et friskt slag
> > over nakken.
>
>
> Dog meget mere hos turbobiler...
Klart.
Men hvordn tackler Audi dêt i A2'eren ved rødt lys
eller kø ved Elbetunnelen ?
| |
Morten Fruergaard (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 24-04-05 17:07 |
|
Olesen wrote:
> Klart.
> Men hvordn tackler Audi dêt i A2'eren ved rødt lys
> eller kø ved Elbetunnelen ?
Det gør den vel ikke...
Hvor længe mon en turbo holder i en sådan...?
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Klaus G. (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 24-04-05 17:43 |
|
> Det gør den vel ikke...
> Hvor længe mon en turbo holder i en sådan...?
>
Sikker på det ikke er at overdrive? For den Sprinter jeg køre i, som
firmabil, den har gået 250kkm, og der har aldrig været bøvl med motoren. Og
den har da tit kørt motorvej, så ind på en tankstation, og sluk. Også i
andre ligende situationer. Og den køre som den plejer...
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Morten Fruergaard (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 24-04-05 18:12 |
|
Klaus G. wrote:
>> Det gør den vel ikke...
>> Hvor længe mon en turbo holder i en sådan...?
>>
> Sikker på det ikke er at overdrive?
Næ.
> For den Sprinter jeg køre i, som
> firmabil, den har gået 250kkm, og der har aldrig været bøvl med
> motoren. Og den har da tit kørt motorvej, så ind på en tankstation,
> og sluk. Også i andre ligende situationer. Og den køre som den
> plejer...
Der er vel stor forskel på at den "tit" køre på motorvej og så ind på en
tankstation og på, at en 3L starter og stoppet _mange_ gange i løbet af en
"normal" køretur...
Jeg tror ikke på at det er sundt, men en nødvendighed for at få den til at
køre de sidste m/l.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Jan W Nielsen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 24-04-05 19:35 |
|
> Sikker på det ikke er at overdrive? For den Sprinter jeg køre i, som
> firmabil, den har gået 250kkm, og der har aldrig været bøvl med motoren.
> Og
> den har da tit kørt motorvej, så ind på en tankstation, og sluk. Også i
> andre ligende situationer. Og den køre som den plejer...
Turboer i dag er såvidt jeg er orienteret langt bedre kølet i dag end for
bare få år tilbage.
/Jan W Nielsen.
| |
Morten Fruergaard (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 24-04-05 19:46 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>> Sikker på det ikke er at overdrive? For den Sprinter jeg køre i, som
>> firmabil, den har gået 250kkm, og der har aldrig været bøvl med
>> motoren. Og
>> den har da tit kørt motorvej, så ind på en tankstation, og sluk.
>> Også i andre ligende situationer. Og den køre som den plejer...
>
> Turboer i dag er såvidt jeg er orienteret langt bedre kølet i dag end
> for bare få år tilbage.
Kølet hvordan?
Vand?
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Henrik B. (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 26-04-05 13:26 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:426be86d$0$79465$14726298@news.sunsite.dk...
>> Turboer i dag er såvidt jeg er orienteret langt bedre kølet i dag end
>> for bare få år tilbage.
>
> Kølet hvordan?
> Vand?
Vand og olie. Men det kan i visse situationer stadig være for lidt.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Morten Fruergaard (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 26-04-05 13:44 |
|
Henrik B. wrote:
> Vand og olie. Men det kan i visse situationer stadig være for lidt.
>
I hvert fald når motoren stoppes og dermed div. pumper...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
Henrik B. (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 26-04-05 14:50 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:426e368b$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik B. wrote:
>
>> Vand og olie. Men det kan i visse situationer stadig være for lidt.
>>
>
> I hvert fald når motoren stoppes og dermed div. pumper...
Jep.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Henrik B. (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 26-04-05 13:27 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:426be64a$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> den har da tit kørt motorvej, så ind på en tankstation, og sluk. Også i
>> andre ligende situationer. Og den køre som den plejer...
>
> Turboer i dag er såvidt jeg er orienteret langt bedre kølet i dag end for
> bare få år tilbage.
Du har en bred definition af "få år tilbage". Kan du sige "siden 1987"? )
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Klaus G. (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 24-04-05 15:18 |
|
> Jeg har hørt noget med at man helst skal lade bilen køre i "tomgang" ca.
et minuts
> tid inden man slukker/stopper bilen. Er dette korrekt. ?
Kun hvis den har fået en god spand kul. Så kan turboen være meget varm, og
hvis du slukker, så kan olien i den brænde fast, eller noget i den stil. Så
hvis du racer afsted på motorvejen, og du køre ind for at tanke, så lad lige
bilen "køle ned" :) Men ved alm. kørsel, så er der ikke noget problem...
> Men er der evt. andre ting som man skal huske på.
Tank diesel, og ikke benzin :)
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Peter Juul (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 24-04-05 18:12 |
|
"Klaus G." skrev i en meddelelse >
Kun hvis den har fået en god spand kul. Så kan turboen være meget varm, og
> hvis du slukker, så kan olien i den brænde fast, eller noget i den stil.
Det er ikke helt rigtigt - Turboen kører i tryksmurte lejer, og får derfor
ingen smøring, hvis ikke maskinen er i gang. Og da en turbo nemt render
10.000 omdr/min, varer det lidt inden den falder til ro - Og jern mod jern
er sjældent en god ide.
>> Men er der evt. andre ting som man skal huske på.
> Tank diesel, og ikke benzin :)
Jowjow....
| |
Henrik B. (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 26-04-05 13:28 |
|
"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse
news:CrQae.114264$Vf.4190792@news000.worldonline.dk...
> Det er ikke helt rigtigt - Turboen kører i tryksmurte lejer, og får derfor
> ingen smøring, hvis ikke maskinen er i gang. Og da en turbo nemt render
> 10.000 omdr/min, varer det lidt inden den falder til ro - Og jern mod jern
Kan du sige op til 180.000 omdrejninger/min. Og nej, en turbo stopper
faktisk rimelig hurtigt. Problemet skyldes at den tiloversblevne var kan få
motorolien ved lejerne til at forkokse. Og så er det farvel turbo.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Morten Fruergaard (26-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 26-04-05 13:45 |
|
Henrik B. wrote:
> Kan du sige op til 180.000 omdrejninger/min. Og nej, en turbo stopper
> faktisk rimelig hurtigt.
Jep. Bare set fx et manometer med lade tryk...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV
| |
John Sahl (26-04-2005)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 26-04-05 13:45 |
|
Henrik B. wrote:
> Kan du sige op til 180.000 omdrejninger/min. Og nej, en turbo stopper
> faktisk rimelig hurtigt. Problemet skyldes at den tiloversblevne var
> kan få motorolien ved lejerne til at forkokse. Og så er det farvel
> turbo.
En kuglelejeturbo kan sagtens dreje i flere minutter.
--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!
| |
Kim Kristensen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 24-04-05 18:49 |
|
"Michael" <Roldhave@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:002a01c548cf$be8eb1e0$3a4d82d4@autoatlas.local...
> Hejsa
> Jeg står skal anskaffe mig en Turbodiesel bil og vil høre hvad jeg skal
være
> opmærksom på bl.a. brug af turbodiesel.
> Jeg har hørt noget med at man helst skal lade bilen køre i "tomgang" ca.
et minuts
> tid inden man slukker/stopper bilen. Er dette korrekt. ?
> Men er der evt. andre ting som man skal huske på.
> Mvh.
> Michael
>
> -- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.163.4.121)
> -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
>
Og så skal du lige vende dig til at køre den som en turbodiesel hvis du
kommer fra en benzinbil, skifte gear ved lavere omdrejninger end du plejer
hvis du kører som man normalt gør i en benzinbil.
Med venlig hilsen Kim
| |
|
|