MB W124 Vil ikke rette op
Fra : Holten

Dato : 20-04-05 17:07

Konens Årg. 1987 300 D vil ikke rette op efter fx. et sving.

Den virker også underlig at kører i når man fx. kører på motorvejen, for man
skal hele tiden korrigere, da den ikke selv kan finde midterposition !!

Der er skifter bærekugler samt stødænperen under bilen (den der skal dæmpe
styrtøjets bevægelser)

Intet har hjulpet, nogen goder ideer ??

MVH

Holten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-04-05 17:20

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er skifter bærekugler samt stødænperen under bilen (den der skal dæmpe

Er det kommet gradvist eller pludselig?

Har den været påkørt kantsten eller lign.?

Hvis alle komponenter i forvognen er i orden er der vist kun sporingen
tilbage som mulig fejlkilde.

Mvh
Claus

Fra : Holten

Dato : 20-04-05 18:21

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> man

> Er det kommet gradvist eller pludselig?

Håbløst at svare på, opdagede det da jeg lige kørte et par km i den. Kunne
mærke det med det samme, men konen havde "ikke lige bemærket noget"
Kvinder og biler hmmmmmm !!

> Har den været påkørt kantsten eller lign.?
>
> Hvis alle komponenter i forvognen er i orden er der vist kun sporingen
> tilbage som mulig fejlkilde.

Hmmm, skal måske lige tilføje; løfter man forakslen fra jorden drejer alt
nemt. Løfter man så foraksel kun er meget lidt belastet er den meget svær at
dreje.
Altså svær at dreje, lige så snart der er blot en lille vægt/belastning på
forakslen ??

MVH

Holten

Fra : bme

Dato : 20-04-05 20:37

> [...]
> at dreje.
> Altså svær at dreje, lige så snart der er blot en lille vægt/belastning på

hmm, gad vide om der er tårnleje på sådan en svend. Er de defekte, kan de
godt give sådanne symptomer som du beskriver. Min Laguna døjede også med
opretning og med at køre lige efter vi havde fået den, det var tårnlejet der
var rustet sammen.

/bo

Fra : Bjarne

Dato : 21-04-05 11:48

In article <42667e39$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
   "Holten" <virker@ikke.dk> writes:
> [...]
>
> Der er skifter bærekugler samt stødænperen under bilen (den der skal dæmpe

Start med at checke dæktrykket.

Check ALT under bilen, gummi, led, hjullejer og hvad ved jeg, også i bagenden.

Er der eventuelt blevet justeret styrebox ? Det er helt normalt at der kommer
slid og dermed slør i styrboxe på mercedes. Det kan bortjusteres med skruen ovenpå.
Bagsiden er at det går ud over selvopretningen.

Nå ja, og husk at checke dæktrykket.

mvh,
Bjarne

Fra : Holten

Dato : 21-04-05 17:55

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> Start med at checke dæktrykket.

Er ok

> Check ALT under bilen, gummi, led, hjullejer og hvad ved jeg, også i
> bagenden.

Er gjort, selv om gummiophæng i bagende/bagtøj vel ikke kan påvirke
selvopretningen.

> [...]
> skruen ovenpå.
> Bagsiden er at det går ud over selvopretningen.

Mener du styrehus ?? så er der ikke blevet justeret på dette de sidste 3 år.

> Nå ja, og husk at checke dæktrykket.

er gjort.

MVH

Holten

Fra : Bjarne

Dato : 21-04-05 20:07

In article <4267dae7$0$73708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,

> Er ok

> Er gjort, selv om gummiophæng i bagende/bagtøj vel ikke kan påvirke
> selvopretningen.
En w124 bliver hurtigt levende hvis der er "løse" genstande i undervognen.
Jeg havde en centermøtrik i venstre baghjul der ikke var spændt ordentligt. Det gav nogle
meget interessante køreegenskaber. Specielt i kurver. Jeg fandt problemet ved at hive vildt og
voldsomt i toppen af bagdækket, mens bilen stod på jorden.

> Mener du styrehus ?? så er der ikke blevet justeret på dette de sidste 3 år.
Ja, styrehuset. Hvordan ligger det med slør i rattet ? Hvis styrehuset justeres pga slid, må
man ikke justere under 2.5 cm slør på ratstammen. Så er det man får problemer med selvopretningen.

En Strøtanke : Du skrev den har fået skiftet bærekugler. Vil det sige den er sporet bagefter ?
Hvis den er, har mekanikeren så centreret styrehuset før sporing ? Nogle mekanikere selv
autoriserede mercedesmekanikere har, skal vi sige, et noget lemfældigt forhold til
fabriksinstruktioner. Hvis ikke styrehuset er centreret, vil de to sporstænger have forskellig
længde. Hvis man sammmenholder det med at styrehuset har variabel torque med minimum i center,
kan du selv gætte resten. Den korrekte måde er, at fiksere styrhuset i midten med en skrue.
Der er et specielt hul til det samme.
Jeg insisterer altid på at se det blive gjort.

> er gjort.
Ok, så dæktrykket er i orden ?

mvh,
Bjarne

Fra : Holten

Dato : 22-04-05 20:19

> [...]
> midten med en skrue.
> Der er et specielt hul til det samme.
> Jeg insisterer altid på at se det blive gjort.

Nu har jeg her til aften prøvet at løfte bilen fri fra jorden, og dreje på
rattet.

Bagefter gjorde jeg det samme med min egen bil (W124 300 TDT 1991) for at
sammenligne.

Min er 100 gange nemmere at dreje sammenlignet med min kones, som jeg også
synes knirker lidt når jeg drejer.

Jeg talte så med min mekaniker, som nu har fået den idé, at det kan være
oppe i støddænpertårnene, at problemet ligger ???
Måske ligefrem nye støddæmpere.

MVH

Holten

Fra : Bjarne

Dato : 24-04-05 15:00

In article <42694e25$0$73724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
   "Holten" <virker@ikke.dk> writes:

> "Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
:snip

> [...]
>
> Jeg talte så med min mekaniker, som nu har fået den idé, at det kan være
> oppe i støddænpertårnene, at problemet ligger ???
Jeg tror du skal have nyt styrehus og muligvis også ny mekaniker.
Mit gæt går på at enten er styrhuset justeret alt for stramt, eller også er det kaput.
Forudsat selvfølgelig du ikke er blind og har overset et kvast led foran.

Forklar mig lige hvordan støddæmperen kan have nogen som helst indflydelse på drejeevnen,
medmindre støddæmperen er knækket og ligger på tværs.

mvh,
Bjarne

Fra : Holten

Dato : 24-04-05 15:22

> [...]
> er det kaput.
> Forudsat selvfølgelig du ikke er blind og har overset et kvast led foran.

Nu er jeg jo desværre ikke "mekker" men jeg hælder måske not til et defekt
styre hus, men vil gerne have elimineret alle andre fejlmuligheder inden jeg
kaster penge i sådan et.

> Forklar mig lige hvordan støddæmperen kan have nogen som helst indflydelse
> på drejeevnen,
> medmindre støddæmperen er knækket og ligger på tværs.

Det har du ret i, og min første tanke var også, tumpe da min mekker sagde
det, men jeg lod godt nok mærke til at gummi klodserne, som støddæmpernes
top er fastgjort i gav sig temmelig meget da jeg drejede på rattet med
akslen løftet fra jorden.

Jeg prøvede så at løsne begge støddæmprer i dette gummi (med donkraft under
både bil og bærearm) og dette fik ratter til at gå meget lettere ???

MVH

Holten

Fra : Holten

Dato : 08-05-05 12:56

Knolden havde alligevel ikke skiftet bærekugler, da han ikke mente det var
dem.

Nu er de så skiftet, og bilen kører iflg. min minn kone, som den aldig har
kørt før )

Fra : Bjarne

Dato : 08-05-05 16:47

In article <427dfe31$0$63670$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> [...]
> dem.
>
> Nu er de så skiftet, og bilen kører iflg. min minn kone, som den aldig har

Glimragende, tak for tilbagemeldingen.

mvh,
Bjarne