|
| Golf V TDI med 105 Hk - hvilken motor ?? Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-04-05 07:08 |
|
Hej
Nå, som bekendt har jeg smidt en masse penge efter en bil af
ovennævnte type. Jeg kom så til at diskutere med en kollega der har en
130HK's Passat om motortyper. Er 105hk'eren en ny eller en gammel
konstruktion og hvilken teknik er benyttet (commonrail/pumpedyse osv)?
I det hele taget, er de forskellige VW 1,9TDI motorer samme motor blot
med forskellige indstillinger af "boksen" ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Roberto Saldo (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 20-04-05 08:27 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Hej
>
> Nå, som bekendt har jeg smidt en masse penge efter en bil af
> ovennævnte type. Jeg kom så til at diskutere med en kollega der har en
> 130HK's Passat om motortyper. Er 105hk'eren en ny eller en gammel
> konstruktion og hvilken teknik er benyttet (commonrail/pumpedyse osv)?
>
> I det hele taget, er de forskellige VW 1,9TDI motorer samme motor blot
> med forskellige indstillinger af "boksen" ?
Ja det kunne du tænke dig! :)
10 års bessermachen og det eneste de kan finde på er 'skru lige op for trykket'.
Nej! nogle har intercooler og nogle har variabel mølle.
Mvh
Roberto
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-04-05 08:33 |
|
Roberto Saldo skriver:
>
> Ja det kunne du tænke dig! :)
At ?
> 10 års bessermachen og det eneste de kan finde på er 'skru lige op for trykket'.
Okay, så de er ens
På den anden side, hvorfor ændre noget der virker godt ?
> Nej! nogle har intercooler og nogle har variabel mølle.
Okay, hvilke har hvad ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Torben Madsen (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Torben Madsen |
Dato : 24-04-05 01:35 |
|
"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d4506s$2ee$2@news.net.uni-c.dk...
> Ja det kunne du tænke dig! :)
> 10 års bessermachen og det eneste de kan finde på er 'skru lige op for
trykket'.
> Nej! nogle har intercooler og nogle har variabel mølle.
>
> Mvh
> Roberto
Jeg mener nu at alle Tdi''erne har intercooler - på golf 4 var det kun SDI,
der ikke havde nogen intercooler, såvidt jeg husker...
mvh
Torben Madsen
| |
Kent Glerup (25-04-2005)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 25-04-05 18:32 |
|
> Jeg mener nu at alle Tdi''erne har intercooler - på golf 4 var det kun
SDI,
> der ikke havde nogen intercooler, såvidt jeg husker...
Den ville måske også være en smule overflødig...
| |
Jan W Nielsen (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 20-04-05 08:43 |
|
> Nå, som bekendt har jeg smidt en masse penge efter en bil af
> ovennævnte type. Jeg kom så til at diskutere med en kollega der har en
> 130HK's Passat om motortyper. Er 105hk'eren en ny eller en gammel
> konstruktion og hvilken teknik er benyttet (commonrail/pumpedyse osv)?
Den 105 hk er en ret ny konstruktion - dog ikke så ny som 2,0´eren, der jo
blandt andet har fået 16 ventiler - og ikke kun 8 ventiler som 1,9´erne.
> I det hele taget, er de forskellige VW 1,9TDI motorer samme motor blot
> med forskellige indstillinger af "boksen" ?
Nej, på ingen måde. Der er også stor mekanisk forskel på 1,9´erne. Både med
hensyn til køling, ladning, indsprøjtningssystemer og en række andre ting.
Ændringerne er beskrevet en del gange herinde - prøv evt med en grupesøgning
i Google for yderligere generel info om motorerne. Søg i denne gruppe.
/Jan W Nielsen
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-04-05 08:51 |
|
Jan W Nielsen skriver:
>
> Den 105 hk er en ret ny konstruktion - dog ikke så ny som 2,0´eren, der jo
> blandt andet har fået 16 ventiler - og ikke kun 8 ventiler som 1,9´erne.
Når du nu skriver "ny" så er det ikke ny motorblok og topstykke osv,
men blot småtingene omkring dem der er skiftet.
> Nej, på ingen måde. Der er også stor mekanisk forskel på 1,9´erne. Både med
> hensyn til køling, ladning, indsprøjtningssystemer og en række andre ting.
Okay
> Ændringerne er beskrevet en del gange herinde - prøv evt med en grupesøgning
> i Google for yderligere generel info om motorerne. Søg i denne gruppe.
Jeg prøvede, men fik ikke noget godt ud af det
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jan W Nielsen (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 20-04-05 09:17 |
|
> Når du nu skriver "ny" så er det ikke ny motorblok og topstykke osv,
> men blot småtingene omkring dem der er skiftet.
Småting - du kan slet ikke sammenligne den første 1,9 TDi, der kom i 1992
med dem, der kører af båndet i dag - hverken hvad angår teknologi, power
eller noget andet.
Dieselteknologien er tordnet fremad siden dengang.
Det har intet med småting at gøre.
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-05 10:09 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
| Det har intet med småting at gøre.
|
Pjat, i princippet virker de jo nøjagtigt som da d'herre Otto og Diesel
opfandt dem ;)).
| |
Jan W Nielsen (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 20-04-05 10:23 |
|
> Pjat, i princippet virker de jo nøjagtigt som da d'herre Otto og Diesel
> opfandt dem ;)).
/Jan W Nielsen
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-04-05 11:50 |
| | |
|
|