Plaquettekøb
Fra : phk

Dato : 19-04-05 05:25

Plaquetter til Østrig køber man normalt hos FDM. Men kan man købe dem andre
steder inden man tager afsted - i nærheden af Århus.

--
Per, Esbjerg
I tidnød :(

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-04-05 05:59

> Plaquetter til Østrig køber man normalt hos FDM. Men kan man købe dem
andre
> steder inden man tager afsted - i nærheden af Århus.

Alternativt kan de købes på de sidste tankstationer langs motorvejene i
Tyskland og på tankstationer langs motorvejene i Østrig.

Mvh
Claus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-04-05 06:38

> Plaquetter til Østrig køber man normalt hos FDM. Men kan man købe dem
andre
> steder inden man tager afsted - i nærheden af Århus.

Jeg tror det er "Vignetter" du tænker på - Man kan købe dem i
motorvejskiosker lige før grænseovergangen til Østrig (der er store skilte).

/Kasper Hansen

Fra : phk

Dato : 19-04-05 08:37

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er "Vignetter" du tænker på - Man kan købe dem i
> motorvejskiosker lige før grænseovergangen til Østrig (der er store
> skilte).

Det er åbenbart kun FDM der forhandler dem herhjemme - så vil jeg imod
sædvane købe dem på en Østrigsk tankstation. Underligt at det miljørigtige
Østrig sælger diesel billigere end både Italien og Tyskland.

Dieselen vil jeg købe i Samnaun, jeg regner med en pris på omkring en 5´er
literen :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-04-05 11:07

> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en
meddelelse

> Det er åbenbart kun FDM der forhandler dem herhjemme - så vil jeg imod
> sædvane købe dem på en Østrigsk tankstation.

Så vælg den første tankstation efter den tyske grænse. Der uddeles bøder til
de som ikke har en Autobahnvignette og som alligevel kører på Autobahn i
Østrig. Alternativt gør et stop ved sidste tankstation i Tyskland, men vær
opmærksom på at det er normalt at man skal betale med kontanter for
Autobahnvignetter på tyske tankstationer.

Mvh
Claus

Fra : phk

Dato : 19-04-05 11:18

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opmærksom på at det er normalt at man skal betale med kontanter for
> Autobahnvignetter på tyske tankstationer.

Det er ikke nødvendigt, hvis man kører til Samnaun. Man kan godt - uden
nævneværdig forsinkelse - køre hele vejen på hovedveje. Ved Landeck skal man
lige igennem byen i stedet for at køre igennem den få år gamle tunnel - men
man sparer kassen (og jeg sparer en tur ind til Århus med udgifter til
brændstof og parkering - samt jeg sparer tid :)

Turen videre fra Samnuan går ned ad Reschenpass som fører os direkte på
motorvejen syd for Brenner. Vi sparer altså også Brenner-afgiften :)

På hjemturen fra Brenner skal vi dog formentlig have fat i en vignette.
--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-04-05 12:14

> [...]
>
> Turen videre fra Samnuan går ned ad Reschenpass som fører os direkte på
> motorvejen syd for Brenner. Vi sparer altså også Brenner-afgiften :)

Ok! Selv har jeg aldrig checket om der skulle være en anden vej gennem
Østrig. Jeg anser det mest for en bule på vejen jeg bare skal over hurtigst
muligt :)

God tur Per!

Mvh
Claus

Fra : phk

Dato : 19-04-05 14:45

> [...]

> Ok! Selv har jeg aldrig checket om der skulle være en anden vej gennem
> Østrig. Jeg anser det mest for en bule på vejen jeg bare skal over

Min vej er lidt længere - men også meget hyggeligere :) Skøn natur med
bjergsøer m.m.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-05 09:14

phk wrote:

> Det er åbenbart kun FDM der forhandler dem herhjemme - så vil jeg imod
> sædvane købe dem på en Østrigsk tankstation. Underligt at det miljørigtige
> Østrig sælger diesel billigere end både Italien og Tyskland.

Vignetterne kan du købe på de sidste tankstationer i Tyskland. Helt oppe
fra lige efter München. Hvis du blot skal den korte vej igennem og kører
via Kufstein og Brenner. Salgsstedet ved selve grænsen er p.t. lukket
for ombygning.

Man kan køre ind til Kufstein Nord inden man skal have vignetten. Men
fra grænsen og der ind er der ingen salgssteder.

Såvidt jeg tolker deres regler skal man ikke have vignet hvis man kører
med campingvogn eller trailer, og derved kommer over 3,5 tons i tilladt
totalvægt. Derimod skal man så have en "Go-Box". Den gør turen en del
dyrere. Bl.a. fordi man skal købe den for 5 Euro. Og fordi man med den
betaler i forhold til den strækning man kører.

> Dieselen vil jeg købe i Samnaun, jeg regner med en pris på omkring en 5´er
> literen :)

Det billigste jeg kender til er ca. 6.40 kr. Og for at komme der ned
skal man væk fra motorvejen. Et sted at få det til den pris er på en BP
station ved den afkørsel der hedder Wattens. (Fra afkørslen bringes man
over på den sydlige syde af motorvejen til en rundkørsel. Her tager man
den afkørsel der går mod nord. Så kommer man over både motorvej og
floden Inn. Lige efter broen drejer man til højre og så kommer stationen
lidt fremme på venstre hånd. Den er egentlig indrettet til at betjene
lastbiler, men den stander nærmest bygningen har også til personbiler.)

--
MVH Finn