køb af bil
Fra : Madsen

Dato : 16-04-05 14:54

Hejsa derude.

Med fare for at lyde lidt tåbelig, så henvender jeg mig her i håb om at
nogen kan give et godt råd.. Jeg er alenemor på jagt efter en ny bil..... Og
så er det spørgsmålet herfra lyder: Er Kia noget at købe? Har kig på en Kia
Picanto og det passer lige med min pengepung - ca. 110.000... eller hvad med
en Suzuki Alto???? Forhandlerne har jo mange gode ideer, men hvad siger I
som har forstand på det?

Mvh
Mor-Madsen

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 15:11

"Madsen" <lone.madsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Dav.

Med Kia Picanto får du 3 års fabriksgaranti med ubegrænset kilometerforbrug.

Det er vigtig set i relation til driftsomkostningerne.

Kører du maksimalt 100.000 Km på 3 år, kan det være lige meget.

De har begge 6 års rustgaranti.

Jeg synes Kia'en har mere udstyr som Picante 1.1 EX, men er så også lidt
dyrere.

--
Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-04-05 15:21

Hej!

BJ wrote:

> Med Kia Picanto får du 3 års fabriksgaranti med ubegrænset kilometerforbrug.

Og så ringe kollisionssikkerhed, at FDM fraråder folk at købe den. Var det ikke
sådan det var?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 00:55

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Og så ringe kollisionssikkerhed, at FDM fraråder folk at købe den. Var det
> ikke sådan det var?

Det ved jeg ikke, men euroncap skriver i indledningen:
"The Picanto performed badly, only doing just enough to merit its three star
rating. This is extremely disappointing for a new model in a market segment
where other manufacturers have made major improvements in recent years."

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=1&id2=200

Men er det sikkerhed man går efter skal man nok kigge efter en større bil.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 15:32

Madsen skriver:

> Med fare for at lyde lidt tåbelig, så henvender jeg mig her i håb om at
> nogen kan give et godt råd.. Jeg er alenemor på jagt efter en ny bil

Hvad er der galt i at købe en brugt bil ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 15:57

KLIP

> Hvad er der galt i at købe en brugt bil ?

Det kunne være uforudsete udgifter.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 16:13

BJ skriver:

> Det kunne være uforudsete udgifter.

Ja, afskrivningen det første år på en Kia er selvfølgelig forudsigelig
(høj).

Det er fint nok at man kan få flere nye biler til så lav en pris, men
der findes tonsvis af brugte biler i bedre kvalitet til samme penge. Det
er det første år man taber mest på en bil. Hvorfor fanden så ikke lade
andre om at tage tabet ?

Jeg mener: En bil med 3 års garanti, hvor der er 1½ år tilbage, der kan
man vel spare en 10-15kkr på købsprisen og sætte dem til side til
reperationer ???

Evt denne alto
<http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=164500289&page=2>

Der er sparet 5kkr og et sæt aluhjul med. Den er under et år gammel

Der skulle nødigt være for 5kkrs reperationer på den det 4. år.

På den anden side, accepterer man en brugt bil, er der meget mere bil i
en Lupo (jeps har prøvet at køre begge dele, Lupo'en er sku noget bedre
at trille i)
<http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=719100016&page=1>
Den har gåeet 32kkm, det vil sige at den er praktisk taget som ny.

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 16:19

KLIP

> [...]
> der findes tonsvis af brugte biler i bedre kvalitet til samme penge. Det
> er det første år man taber mest på en bil. Hvorfor fanden så ikke lade

Hvad køber du af bil til 110.000,- kr. som garanteret kører i 3 år med en
normal eneforsørgers kørsel..?

Læs dog udgangspunktet eller har du aldrig prøvet at leve knapt økonomisk..?

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 16:23

BJ skriver:

> Hvad køber du af bil til 110.000,- kr. som garanteret kører i 3 år med en
> normal eneforsørgers kørsel..?

Derfor mit oplæg med Suzukien. Her er der 10kkr tilbage i forhold til de
110kkr som man kan spare op til det 3. år man har bilen. Bruger man ikke
de 10kkr på det 3. år, er det sparede penge.

> Læs dog udgangspunktet eller har du aldrig prøvet at leve knapt økonomisk..?

Jo, det hart jeg gjort, der var min bil en Golf 1 til 33kkr.

Vil du helt ærligt anbefale folk med små midler at købe en splinterny

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 16:26

KLIP

> Vil du helt ærligt anbefale folk med små midler at købe en splinterny
> bil ?

Med det kendskab jeg har til Mor-Madsen på nuværende tidspunkt, så ubetinget
ja.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 16:27

BJ skriver:

> Med det kendskab jeg har til Mor-Madsen på nuværende tidspunkt, så ubetinget
> ja.

Vil du ikke mene at det største økonomiske tab på en bil ligger i det
første år ?

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 16:31

KLIP

> Vil du ikke mene at det største økonomiske tab på en bil ligger i det
> første år ?

Jeg er da i den omtalte situation noget så fløjtende lige glad med et evt.
værditab på en bil til 110.000,- kr.

Det er helt andre økonomiske overvejelser, der ligger til grund for mit valg
af en fabriksny bil.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 16:44

BJ skriver:

> Jeg er da i den omtalte situation noget så fløjtende lige glad med et evt.
> værditab på en bil til 110.000,- kr.

Vil du mene at uforudsete udgifter på en bil i dens 3. leveår kan
overstige 10kkr ?

Hvis man alligevel vil beholde bilen mere end de 3 år, syntes jeg at det
er tosset at betale så meget mere for at have den fra ny.

> Det er helt andre økonomiske overvejelser, der ligger til grund for mit valg
> af en fabriksny bil.

Ja, at betale 5-10kkr ekstra man (måske) ikke har ?

Vi er heldigvis uenige her. Jeg startede ud med en bil til 33kkr, det
tog mig 2 år at tilbagebetale bilen (var lærling på tidspunktet). Den
næste gav jeg 120kkr for, det tog mig 1 år at tilbagebetale den, den 3.
kostede ca 180kkr den havde jeg betalt i løbet af 3 måneder (det tog så
lang tid, fordi firmaet jeg arbejdede for ikek kunne tage sig sammen til
at udbetale mine 400 overarbejdstimer på 1 gang), den sidste kostede
300kkr, den er betalt kontant.

Jeg har lært at sætte pengene til side, jeg har sparet ved at købe
brugte biler, i stedet for at afdrage på en nyere bil. Derved har jeg
fået råd til at købe dem med høj udbetaling og haft råd til at spare op
til den næste. Den første lavede jeg selv noget på, de næste har jeg
haft på værksted til alle service og de få reperationer. Den sidste
havde jeg i 7 år, kørte 155kkkm i den og har brugt i alt ca 30kkr på
service og dæk.

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 16:50

> BJ skriver:

> Vil du mene at uforudsete udgifter på en bil i dens 3. leveår kan
> overstige 10kkr ?

Vil du mene at bilen er værdiløs efter 5 år med den normale
forhandlernedskrivning på 20% pr. år..?

Jeg aner intet Mor-Madsens økonomi andet end hun selv har lagt ud med.

Jeg mener til gengæld at vide, du er særdeles fiks på fingrene.

Jeg er også overbevist om, du vil skyde penge i Mor-Madsens pengekasse
skulle det knibe og du også vil bistå hende med hjemmereparationer.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 17:29

BJ skriver:

> Vil du mene at bilen er værdiløs efter 5 år med den normale
> forhandlernedskrivning på 20% pr. år..?

Nej, tvært imod taber den mindre efter år 1

> Jeg mener til gengæld at vide, du er særdeles fiks på fingrene.

Ja, ike at jeg har repareret meget bil på den konto (skiftet en ABS
føler og en lydpotte, åen en +6 år gammel bil)

> Jeg er også overbevist om, du vil skyde penge i Mor-Madsens pengekasse
> skulle det knibe

Det kan du være ganske overbevist om at jeg ikke gør, jeg skal jo selv
bruge pengene

> og du også vil bistå hende med hjemmereparationer.

Spørger hun her, vil jeg dda med glæde bistå ved reperationer, som
kommer efter 2 eller 3. ejerår (afhængigt af om man køber en spritny,
eller en 1 år gammel bil).

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 17:42

KLIP

> [...]
>
> Spørger hun her, vil jeg dda med glæde bistå ved reperationer, som
> kommer efter 2 eller 3. ejerår (afhængigt af om man køber en spritny,

Mon så ikke det bedste er at råde hende til en ny bil, med det overfladiske
kendskab vi har til situationen..?..

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 18:50

BJ skriver:

> Mon så ikke det bedste er at råde hende til en ny bil, med det overfladiske
> kendskab vi har til situationen..?..

Nej, netop ikke, da det er den dyreste løsning.

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 18:53

KLIP

> Nej, netop ikke, da det er den dyreste løsning.

Jeg opgiver.

--
Bjørn J.

Fra : KNT

Dato : 18-04-05 09:37

> BJ skriver:

> Nej, netop ikke, da det er den dyreste løsning.

Det kan du langt fra være sikker på - hvis man ser hos forhandlerne er der
meget lille forskel på prisen på en 1 år brugt bil og en helt ny. Gevinsten
scores helt og holdent af forhandlerledet.

Knud

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 22:20

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> meget lille forskel på prisen på en 1 år brugt bil og en helt ny.
> Gevinsten
> scores helt og holdent af forhandlerledet.

Det gælder så ikke for den Corsa jeg fandt, den koster 119.000 kr, og har
vel kostet 170.000kr fra ny?
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=518300339&page=1

Men det er vist heller ikke normalen ;)

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 16:19

> Det kunne være uforudsete udgifter.

Det kan man vel forhandle eller betale sig ud af.

Eller købe en noget billigere bil så der er luft i budgettet til
reparationer.
Selv har jeg købt en Polo 6N 1996 1,6, den kostede 42.000 indtil videre har
den kostet forbremser og en ny køler, og snart nye dæk.

Sådan en vogn kører godt, er forholdsvis moderne med servo, ABS og airbag,
men alligevel så simpel at enhver "uafhængig" mekaniker kan skrue i den.
Og hvis man kigger på brugtpriserne på Polo'erne fra 90-94, så burde den
kunne sælges om et par år med et minimalt tab.

Det var lige mit forslag, det behøves selfølgelig ikke lige være en Polo,
der er andre populære nyer småbiler som kan holdes kørende for et lavt
driftsbudget, f.eks Peugeot 106, Opel Corsa, Toyota Starlet m.fl.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI - og en brugt Polo 1,6.
http://vwfanatic.dk

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 16:22

KLIP

> Det var lige mit forslag, det behøves selfølgelig ikke lige være en Polo,
> der er andre populære nyer småbiler som kan holdes kørende for et lavt
> driftsbudget, f.eks Peugeot 106, Opel Corsa, Toyota Starlet m.fl.

Min erfaring er at kvinder normalt ikke kan lave en pind på en bil og dermed
minimere omkostningerne.

Lorte skal bare virke, når børnene skal op og i børnehave.

--
Bjørn J.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-05 17:20

Og her har du ganske ret.... jeg kan ikke lave en pind på en bil.... udover
måske lige skifte dæk og en pære i ny og næ og den skal bare starte når jeg
drejer nøglen... Og der er ikke plads til bekymringer over hvornår det næste
går i stykker. Skal der ny kobling i bilen eller skal børnene have sandaler
og vindjakke..... Deraf ønsket om en ny bil.

Tak for rådene.

Mor-Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 18:51

Madsen skriver:

> Og her har du ganske ret.... jeg kan ikke lave en pind på en bil.... udover
> måske lige skifte dæk og en pære i ny og næ og den skal bare starte når jeg
> drejer nøglen...

Så skal du have en VW

> Og der er ikke plads til bekymringer over hvornår det næste
> går i stykker. Skal der ny kobling i bilen eller skal børnene have sandaler
> og vindjakke..... Deraf ønsket om en ny bil.

Hvor længe har du tænkt dig at beholde bilne ?

Fra : Madsen

Dato : 16-04-05 19:07

Tja - til den ikke kan mere eller til det bliver for dyrt at reparere den.

Mor-Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 20:21

Madsen skriver:

> Tja - til den ikke kan mere eller til det bliver for dyrt at reparere den.

Det vil sige en 10-15 år.

Hvor mange kilometer vil du komme til at køre om året ?

Fra : Madsen

Dato : 16-04-05 20:29

ca. 15000 vel....

Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 23:44

Madsen skriver:

> ca. 15000 vel....

Det ved kun du og ikke jeg.....

Hvor mange penge har du til en bil (kontant) ?

Jeg syntes at det er tudetosset at betale for en helt ny bil, når du kan
finde nogle der er et år gamle og koster ca 90% af prisen. Mange af de
biler er blot lige kørt til og tager du en med 3 års garanti, vil den
fejl der opstår efter 2½ år, opstå, når du har haft den i 1½ og ikke 2½
år, den er stadigt dækket af garantien.

Køber du samme bil brugt, som du havde tænkt dig at købe fra ny, vil den
fejl der kommer inden for garantien, alligevel være inden for garanti og
de 10% du har sparet på prisen har du til "uforudsete udgifter" på 3.
året.
Kommer der ingen fejl, har du sparet de penge....
Næsten uanset, hvilken bil du køber, vil der ikke opstå fejl i løbet af
de første 5 år.

Der vil selvfølgelig være slid på hjul og bremser og der skal skiftes
olie, men det er det samme om du køber en ny eller en brugt.

Jeg har selv lige købt en et år gammel bil der har gået 14.000 km og har
sparet mere end 10% i forhold til nyprisen (og korrigeret for udstyr) og
fået et sæt 17" aluhjul på gratis. Der bliver alligevel ingen fejl på
den i de næste mange år, selvom der "kun" er 2 års garanti på den. Sådan
plejer det at være med en Golf......

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 01:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> biler er blot lige kørt til og tager du en med 3 års garanti, vil den
> fejl der opstår efter 2½ år, opstå, når du har haft den i 1½ og ikke 2½

Kunne ikke være mere enig.
Jeg har ihvertefald købt ny bil for første, eneste og sidste gang, den
kostede mig 65.000kr i værditab da jeg solgte den et år efter (du ved aldrig
hvilke ændringer der kan komme i dit liv!).

En et til to år gammel bil der har gået under 50.000km vil være fuldtud lige
så stabil som en nu, og man har generelt bedre samvitighed ved at køre den
på uautoriseret værksted, for at undgå at blive flået.

> [...]
> Kommer der ingen fejl, har du sparet de penge....
> Næsten uanset, hvilken bil du køber, vil der ikke opstå fejl i løbet af

Her må dem af os der har prøvet PSA biler lige komme med en rettelse ;)
"Næsten uanset, hvilken bil du køber (så længe den ikke er fransk!)
Japansk eller tysk, så går man aldrig helt galt i byen.

> Der vil selvfølgelig være slid på hjul og bremser og der skal skiftes
> olie, men det er det samme om du køber en ny eller en brugt.

Igen, en brugt vil typisk ryge på uautoriseret værksted =ca. halv pris.

> [...]
> fået et sæt 17" aluhjul på gratis. Der bliver alligevel ingen fejl på
> den i de næste mange år, selvom der "kun" er 2 års garanti på den. Sådan

Tillykke med den :)
Jeg har købt en Corsa '01 med 46kkm på klokken. 85kkr (men det var også
familie), den kommer helt sikkert til at tjene min kærste mange år endnu
(det er jo en Opel...).

Vectra'en der imod skulle have været skippet for længe siden, men den
*snøft* kører jo alt for godt, og har jo "kun" kørt 202kkm (94'er og INGEN
bemærkninger til syn, selv om det er over et år siden den har været på
værksted).

Næhh med moderne biler er rust din værste fjende, og den angriber tidligst
efter 6-7 år (mange biler har jo 12 års gennemtærings garanti).

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 08:54

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Her må dem af os der har prøvet PSA biler lige komme med en rettelse ;)
> "Næsten uanset, hvilken bil du køber (så længe den ikke er fransk!)
> Japansk eller tysk, så går man aldrig helt galt i byen.

Okay, nu er jeg tilhænger af tysk simpel "traktorteknik", så jeg har
aldrig haft slige problemer....

> Tillykke med den :)

Tak
Den er dejlig....

> Jeg har købt en Corsa '01 med 46kkm på klokken. 85kkr (men det var også
> familie), den kommer helt sikkert til at tjene min kærste mange år endnu
> (det er jo en Opel...).

Den skal bare "sprøjtes"

> Næhh med moderne biler er rust din værste fjende, og den angriber tidligst
> efter 6-7 år (mange biler har jo 12 års gennemtærings garanti).

Okay, dine bliver "sprøjtet"....

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 11:33

> Okay, nu er jeg tilhænger af tysk simpel "traktorteknik", så jeg har
> aldrig haft slige problemer....

Jeg er tilhænger af at det ikke ligner et budt telefonledninger når man
åbner for noget plastik, men at det er ordentligt tykke ledninger som i en
tysker ;)

> Den skal bare "sprøjtes"

Næhh den skal vel til rusteftersyn hos Opel? Jeg ved det faktisk ikke, men
jeg har sandelig tænkt mig at holde Opel op på deres 12års rustgaranti!
Desuden er skærmkanterne på sådan en lavet i plastik, så der kommer der
ihvertefald ikke noget rust ;)

> Okay, dine bliver "sprøjtet"....

Jep, men jeg har nok ikke været så flink til det som jeg burde, Vectra'en er
fra '94 så det er begrænset hvormeget jeg gider ofre på "sprøjt", men den
har fået en gang i 2001, tror jeg det var, og den er faktisk ret pæn i
bunden.
Skærmkanter skal vi ikke snakke om ;)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 15:44

> [...]
> jeg har sandelig tænkt mig at holde Opel op på deres 12års rustgaranti!
> Desuden er skærmkanterne på sådan en lavet i plastik, så der kommer der

Har den ikke fået, kan du være ganske rolig, så er det på vej indefra.
Opel har aldrig været særlig godt til at rustsikre ders biler......

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 23:00

> Har den ikke fået, kan du være ganske rolig, så er det på vej indefra.
> Opel har aldrig været særlig godt til at rustsikre ders biler......

Og hvad basere du det på?
Kender du til nogen Opel'er fra 2001 der er begyndt at ruste?
Er det ikke lidt tidligt at spå om?

Jeg kender uden mærket til Opels problemer omkring rust, jeg har/har haft en
Vectra fra '94 og en fra '90 ;)

Men hvorfor tror du ikke det er blevet bedre? Hvis ikke de har forbedret
deres rustsikring, får de godt nok et problem om 2-3 år, når alle deres
garanti biler begynder at være gennemtæret (ja min 90'er var faktisk
gennemtæret inden for seks år, men da kendte jeg ikke garanti'en).

Nej du jeg tror ikke at man giver 12år uden at lave forbedringer, både
sidste Vectra og forrige-sidste Astra er galvaniseret, ved ikke hvordan det
er med Corsa'en, men med de 12år vil jeg tro at den er ok. beskyttet fra
fabrik.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 05:25

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Og hvad basere du det på?

Opelerfaring og sælgere hos opel, der anbefaler at man kører sin sprinye
bil til hulrum og undervognsbehandling, inden man får den udleveret (for
egen regning naturligvis).

> Kender du til nogen Opel'er fra 2001 der er begyndt at ruste?
> Er det ikke lidt tidligt at spå om?

Jo, det er det.

> Nej du jeg tror ikke at man giver 12år uden at lave forbedringer, både
> sidste Vectra og forrige-sidste Astra er galvaniseret,

Galvanisering er okay, men så længe man ikke slasker bilen til med de
rette ting og sager indvendigt, vil det ikke hjælpe. Det samme med under
bunden - det hatr Opel aldrig været gode til.

> ved ikke hvordan det
> er med Corsa'en, men med de 12år vil jeg tro at den er ok. beskyttet fra
> fabrik.

Det finder du ud af

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 06:16

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> Opelerfaring og sælgere hos opel, der anbefaler at man kører sin sprinye
> bil til hulrum og undervognsbehandling, inden man får den udleveret (for
> egen regning naturligvis).

Altså ikke noget man kan bruge til noget i sammenhæng med nyere biler...
Supplerende tekstyl er vel generelt aldrig nogen skade til, heller ikke selv
om det er, ellers nok så fejl fri VW ;)

> Galvanisering er okay, men så længe man ikke slasker bilen til med de
> rette ting og sager indvendigt, vil det ikke hjælpe. Det samme med under
> bunden - det hatr Opel aldrig været gode til.

Helt eneig, galvanisering er ikke nogen garranti.
Nu siger du igen HAR, hvor ved du fra at det ikke har ændret sig?
Jeg ved godt at du er af en anden mening, men jeg tror faktisk Opel selv
mener de har et ryg de gerne vil leve op til.
Desuden har jeg fra flere steder hørt at Opels beskyttelse skulle være
blevet markant bedre fra 96' og frem.

> Det finder du ud af

Nej det gør jeg nu nok ikke, for den bliver sprøjtet (ligesom jeg ville have
gjort hvis jeg havde købt en VW, eller hvilket som helts andet mærke), inden
for overskuelig tid.

Hvad med dig? Læner du dig tilbage og siger "VW har sku styr på det der, med
det ry og den pris kan de sgu ikke ruste, jeg dropper Dinitrol"? ;)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 07:04

> [...]
> Supplerende tekstyl er vel generelt aldrig nogen skade til, heller ikke selv

Ville du snadre en VW til, lige efter du havde fået den ?

> Helt eneig, galvanisering er ikke nogen garranti.
> Nu siger du igen HAR, hvor ved du fra at det ikke har ændret sig?

Hvorfor skulle det det ?

> Jeg ved godt at du er af en anden mening, men jeg tror faktisk Opel selv
> mener de har et ryg de gerne vil leve op til.

Som Mercedes ?

> Desuden har jeg fra flere steder hørt at Opels beskyttelse skulle være
> blevet markant bedre fra 96' og frem.

Markant bedre fra intet er også noget. De første Astra der kom til
landet var begyndt at ruste i bagtøjet, inden kunderne fik dem
leveret.

> Hvad med dig? Læner du dig tilbage og siger "VW har sku styr på det der, med
> det ry og den pris kan de sgu ikke ruste, jeg dropper Dinitrol"? ;)

Erfaring.......
Den jeg lige har solgt har intet fået, forhandleren var fuldstændigt
ligeglad, han spurgte ikke efter det. Rust var der intet af, ud over
de 3 steder der var stenslag. Og det var altså en 8 år gammel bil.
Skulle jeg have beholdt den lægnere, havde den nok fået både
indvendigt og udvendigt, men at give min nye (kun 1 år gammel) er
totalt overkill og vil kun gøre bilen tungere.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 08:08

> Ville du snadre en VW til, lige efter du havde fået den ?

Ja lige så meget som jeg ville med en Opel eller hvad som helst andet...
Men man kan jo også bare vente til at rusten er kommet...

> Hvorfor skulle det det ?

Hvis du havde en biks der solgte biler, og der blev meget klage over at de
rustede, ville du så ikke prøve at redde dit ryg og forbedre
rustbeskyttelsen?
Men hvis du virkelig seriøst tror på at Opel bare kører videre i samme spor,
selvom jeg har forklaret dig at der er galvanisering og12års
gennemtægeringsgaranti på, så tror jeg ikke du fatter det aligevel.

Franske og italienske biler rustede også frygteligt meget engang, det er der
stadig mange der kævler op om... come on, tror i virkelig ikke fabrikkerne
lytter til markedet?

> Som Mercedes ?

Mercedes rust problemer er vist af noget nyere dato, desuden ved jeg ikke
hvad de har gjort ved det, og jeg er også ligeglad...

> Markant bedre fra intet er også noget. De første Astra der kom til
> landet var begyndt at ruste i bagtøjet, inden kunderne fik dem
> leveret.

Igen du påstulere uden at have nogen forusætninger!
Vi ved alle at de første Vectra og Astra ikke var godt nok beskyttet, det er
der sgu ikke noget nyt i.
Jeg snakker Vectra C, Astra F og Corsa C, du plabre viddere om gamle
modeller.

> [...]
> indvendigt og udvendigt, men at give min nye (kun 1 år gammel) er
> totalt overkill og vil kun gøre bilen tungere.

Jeg har aldrig hørt om en forhandler der var interesseret i
textylbehandling, bare der ikke er noget synligt rust så længe han har den
holdende...
Nogen i min familie kører altid Fiat, og kører den aldrig til service (få
skiftet olie et andet sted), iflg. dem bekymre det heller aldrig
forhandleren når de sælger igen, vil du så sige at Fiat ikke behøver
service?

Jeg kan altså også huske en Golf der havde gummi i bunden, hvor kondensvand
virkelig kunne ligge og gnave i undervognen! Men som sagt for tusinde gang;
vi snakker ikke gamle modeller.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 09:06

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Ja lige så meget som jeg ville med en Opel eller hvad som helst andet...

Og smide unødvendige penge ud på det ?

> Men man kan jo også bare vente til at rusten er kommet...

Nej, så er det jo for sent.

> Hvis du havde en biks der solgte biler, og der blev meget klage over at de
> rustede, ville du så ikke prøve at redde dit ryg og forbedre
> rustbeskyttelsen?

På grund af et micromarked som Danmark ?

> Men hvis du virkelig seriøst tror på at Opel bare kører videre i samme spor,
> selvom jeg har forklaret dig at der er galvanisering og12års
> gennemtægeringsgaranti på, så tror jeg ikke du fatter det aligevel.

Der er 30 år på Mercedes, de slås også med rustproblemer.

> Mercedes rust problemer er vist af noget nyere dato, desuden ved jeg ikke
> hvad de har gjort ved det, og jeg er også ligeglad...

Hvorfor ?

Det er samme problematik. Mercedes hævede deres rustgaranti fra 1 til
30 år, men fik flere problemer.

> Jeg har aldrig hørt om en forhandler der var interesseret i
> textylbehandling, bare der ikke er noget synligt rust så længe han har den
> holdende...

Det har jeg som skrevet før, en Opel forhandler.

> [...]
> skiftet olie et andet sted), iflg. dem bekymre det heller aldrig
> forhandleren når de sælger igen, vil du så sige at Fiat ikke behøver

Den får jo service - gør den ikke ?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-04-05 09:46

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> Og smide unødvendige penge ud på det ?
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nogle smider penge ud på at købe en bil der er større end de har brug for,
nogle på at der står et bestemt navn på bagsmækken, nogle på et
instrumentbræt der er lækkert at røre ved selv om der ikke er meget tid til
at kæle for det under kørslen og nogle på et design som de kun kan se nå de
ikke skal bruge deres bil osv. En supplerende rustbeskyttelse er i mine øjne
en af de fornuftigste måder at "smide" penge ud på, og som med
sikkerhedsudstyr så ved man jo ikke om det er nødvendigt før det er for
sent.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 10:12

Kim Kristensen skriver:

> En supplerende rustbeskyttelse er i mine øjne
> en af de fornuftigste måder at "smide" penge ud på, og som med
> sikkerhedsudstyr så ved man jo ikke om det er nødvendigt før det er for
> sent.

Så får du den med skeer: VW laver rustbeskyttelse på deres biler, så
efterbehandling de første år er overflødigt. Hvis du købte en bil der
var rustbeskyttet, ville du så rustbeskytte den 1 gang til ?

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 10:17

KLIP

> Så får du den med skeer: VW laver rustbeskyttelse på deres biler, så
> efterbehandling de første år er overflødigt. Hvis du købte en bil der
> var rustbeskyttet, ville du så rustbeskytte den 1 gang til ?

Hmmm ... kun nogle år.

Min Volvo skal først nybehandles, når den er over 8 år gammel..

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 10:31

BJ skriver:

> Min Volvo skal først nybehandles, når den er over 8 år gammel..

Netop....

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 10:36

KLIP

> Netop....

..... men det kræver naturligvis at alle eftersyn er overholdt med tilhørende
stempler i bogen.

Det er de og det er den..:)

--
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 11:58

> .... men det kræver naturligvis at alle eftersyn er overholdt med
tilhørende
> stempler i bogen.
>
> Det er de og det er den..:)

Det tror jeg så ikke FDM er enig med Volvo i....

/Morten

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 13:14

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det tror jeg så ikke FDM er enig med Volvo i....

Det ved jeg ikke, men er da medlem af FDM.

Kan du ikke give mig et link, så jeg kan læse noget mere om det.?

PS: På de 8 år skal bilen inspiceres 2 gange..og det er gratis...;)

--
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 13:35

> "Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det ved jeg ikke, men er da medlem af FDM.
>
> Kan du ikke give mig et link, så jeg kan læse noget mere om det.?

Kan ikke lige huske hvor jeg så det.

> PS: På de 8 år skal bilen inspiceres 2 gange..og det er gratis...;)

Nåhh jamen så tror jeg da FDM er tilfredse, bare den ikke også skal have
service hos Volvo for at garantien dækker.

/Morten

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 13:41

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nåhh jamen så tror jeg da FDM er tilfredse, bare den ikke også skal have
> service hos Volvo for at garantien dækker.

O.k., den skal blot rustinspiceres hos Volvo og det er der vel ikke noget at
sige til..?

--
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 14:22

> O.k., den skal blot rustinspiceres hos Volvo og det er der vel ikke noget
at
> sige til..?

Næhh det er da rimeligt nok, de skal jo kunne nå at påpege evt. fejl.

/Morten

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 11:39

> Hmmm ... kun nogle år.
>
> Min Volvo skal først nybehandles, når den er over 8 år gammel..

Til den tid ligger alt voksen vel og sejler rundt nede i bunden af døre mm.?

/Morten

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 13:15

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Til den tid ligger alt voksen vel og sejler rundt nede i bunden af døre
> mm.?

Det ved jeg ikke, men gennemsnitslevealderen på en Volvo personbil er 19,2
år.

Så det går vel nok..;)

--
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 13:36

> Det ved jeg ikke, men gennemsnitslevealderen på en Volvo personbil er 19,2
> år.
>
> Så det går vel nok..;)

Ja det er ret imponerende må man sige, længere end busserne hvis jeg ikke
husker galt ;)

/Morten

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-04-05 13:56

> [...]
>
> KLIP

> Det ved jeg ikke, men gennemsnitslevealderen på en Volvo personbil er 19,2

Norge siger 20,2 år http://www.dinside.no/php/art.php?id=103639

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 15:36

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Norge siger 20,2 år http://www.dinside.no/php/art.php?id=103639

Fortsætter det den vej, kan jeg tage potten "med hinsidan"..;)

--
Bjørn J.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-04-05 20:49

> [...]
meddelelse

> KLIP

> Fortsætter det den vej, kan jeg tage potten "med hinsidan"..;)

Ja mon ikke. Jeg tror dog ikke danske præster er med på at grave folk ned i
deres biler endnu, men det ville jo være lidt blæret at kunne drifte ind af
den store port frem for at ankomme til fods

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-04-05 10:59

> [...]
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:

Hvis jeg skulle beholde den mere end 2-3 år så ja, en ny "familien-DK" bil
koster nemt 250K og så syntes jeg ikke at 3K til en supplerende beskyttelse
for at være på den sikre side er voldsomt. Forudsigelser fra rostregistret
giver jeg ikke en rusten skærm for da de nu og da disker op med de forkerte
forudsigelser, de har dog den positive side at de retter deres udtalelser
til hvis det viser sig at de tager fejl (som med eksempelvis MB).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 12:08

> [...]
> forudsigelser, de har dog den positive side at de retter deres udtalelser
> til hvis det viser sig at de tager fejl (som med eksempelvis MB).

Helt enig.

Orv, rostregistret kendte jeg slet ikke, men de kan da vist ikke være ud fra
det at Klaus udtaler sig:
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp giver Corsa C 4point, og en
"ekspert" mener i denne artikkel at netop Corsa burde et point op, så den
kom på linie med Golf uhauha ;)

http://www.bilzonen.dk/bilnyt/artikelvisning:nyheder=1:aid=5710

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 14:03

> [...]
> http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp giver Corsa C 4point, og en
> "ekspert" mener i denne artikkel at netop Corsa burde et point op, så den

Det er sku da rart at se at Opel har oppet sig lidt....

Jeg har da heldigvis taget fejl

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 14:28

> Det er sku da rart at se at Opel har oppet sig lidt....

Meget, har du set Vectra C?
Jeg vil tro at Opels gennemsnit over alle modeller er ca. det samme som VW.

> Jeg har da heldigvis taget fejl

Stor respekt for dem der kan indrømme det :)

/Morten

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 09:59

> Og smide unødvendige penge ud på det ?

Din vurdering ikke min...

> Nej, så er det jo for sent.

Så du giver mig ret i at den skal have med det samme? ;)

> På grund af et micromarked som Danmark ?

Nu ruster biler jo altså også andre steder end i DK.

> Der er 30 år på Mercedes, de slås også med rustproblemer.

Og du tror ikke det gør så ondt på dem, at de kigger lidt mere kritisk på
dem der forlader båndet iøjeblikket?

> Hvorfor ?

Fordi jeg ikke har eller agter at anskaffe mig en MB?

> Det er samme problematik. Mercedes hævede deres rustgaranti fra 1 til
> 30 år, men fik flere problemer.

Nu hævede Opel jo altså først deres garanti efter de begyndte at
galvanisere, og sammen med nye modeller.

> Det har jeg som skrevet før, en Opel forhandler.

Ja på nye biler, det er vel en slags kundevejledning, at du så vender den er
din sag.
På brugte biler? Jeg har ikke...

> Den får jo service - gør den ikke ?

Nej, den får olie og det er det (de har dem aldrig længe nok til at tandrem
bliver aktuelt)...
Ingen stempler i bogen eller noget.

Det er ikke alle der er lige så hovedløst authorisitstro som dig ;)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 10:16

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Din vurdering ikke min...

Ja, ud fra devisen at bilen er rustbehandlet 1 gang fra fabrikken.

Ville du tage en bil udn beskyttelse og sende den til dinitrol 2 gange
i løbet af et ½ år ?

> Så du giver mig ret i at den skal have med det samme? ;)

Nej

> Nu ruster biler jo altså også andre steder end i DK.

Ja, sydsverige og og lidt af norge, samt nordtyskland.

> Og du tror ikke det gør så ondt på dem, at de kigger lidt mere kritisk på
> dem der forlader båndet iøjeblikket?

Jo, men det har ike hjulpet dem at sætte garantien op til 30år.

> Nu hævede Opel jo altså først deres garanti efter de begyndte at
> galvanisere, og sammen med nye modeller.

Jammen jeg håber da for opel ejere at det virker.

> Ja på nye biler, det er vel en slags kundevejledning, at du så vender den er
> din sag.

Ja, for på en VW får man ikke det råd, den er behandlet fra fabrikken
(det betaler man 180%'s afgift af).

> Nej, den får olie og det er det (de har dem aldrig længe nok til at tandrem
> bliver aktuelt)...

Er det ikke service ?

Min bil skal til service ved 50.000 km eller hver andet år.

> Ingen stempler i bogen eller noget.

Nej og ?

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 11:37

> Ja, ud fra devisen at bilen er rustbehandlet 1 gang fra fabrikken.

Og det VED du at Opel ikke er godt nok?
Nu ville det efterhånden være rart hvis der var nogen textyl folk der VISTE
noget...

> Ville du tage en bil udn beskyttelse og sende den til dinitrol 2 gange
> i løbet af et ½ år ?

Hvem snakker om et ½ år?
Hvorlangtid kan sådan noget voks blive siddende i solen?

> Ja, for på en VW får man ikke det råd, den er behandlet fra fabrikken
> (det betaler man 180%'s afgift af).

Hvornår har du sidst hør en Opel forhandler give det råd? Og hvilken bil
snakkede vi da om?

> Er det ikke service ?

Ikke i min opfattelse, der er service noget mere end blot et olieskift.

> Nej og ?

Og det sætter jo lidt spørgsmålstegn ved hvormeget indflydelse de stempler i
servicebogen har for brugtprisen.

> Nej og ?

Dem af os der ikke er, sparre mange penge :)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 14:06

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Og det sætter jo lidt spørgsmålstegn ved hvormeget indflydelse de stempler i
> servicebogen har for brugtprisen.

Min erfaring siger: Meget lidt

> Dem af os der ikke er, sparre mange penge :)

Måske, måske ikke ???

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 14:32

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> Min erfaring siger: Meget lidt

Præcist. Bare folk kunne ind se det, lige som de også ryster i bukserne når
de hører deres bil skal til syn "hvad nu hvis jeg ikke får den med
tilbage?", "bare rolig du, de gider sgu ikke have din møgspand holdende der"
;)

> Måske, måske ikke ???

Det er selvfølgelig svært at spå om, men jeg er nu glad for min lille
uauthoriserede mekaniker (som i øvrigt også er glad for Opel ;).

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 06:45

> [...]
> det næste går i stykker. Skal der ny kobling i bilen eller skal børnene
> have sandaler og vindjakke..... Deraf ønsket om en ny bil.

Jojo, men 50.000 kr. sparet på indkøbet, og i sidste ende nok også endnu
mere på værditabet, så er der jo lige pludselig mere luft i økonomien - også
til småreparationer - og en ny bil bliver jo også gammel forbavsende
hurtigt.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 09:26

> [...]
> hvad med en Suzuki Alto???? Forhandlerne har jo mange gode ideer, men hvad

Du skal tage ud til VW og bestille en Fox med det samme. Den skulle koste
ca. det samme som de asiatiske biler og VW plejer at vide mere om hvordan
man laver biler end dem du har i kikkerten.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 11:36

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Du skal tage ud til VW og bestille en Fox med det samme. Den skulle koste
> ca. det samme som de asiatiske biler og VW plejer at vide mere om hvordan
> man laver biler end dem du har i kikkerten.

Hvilket belæg har du for at påstå det?
Du mener ikke at Kia, Chervolet og Hyundai kan finde ud af at lave biler?

Nu lavede Opel (som Chervolet har meget tilfældes med) biler langt før VW
var en våd drøm hos Hitler (no offense!), så det lyder lidt som tom snak.

Misforstå mig ej, jeg syntes bestemt også at "ræven" lydder som en spændende
bil, men der er altså en vis risiko for børnesygdomme med sådan en.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 13:45

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hvilket belæg har du for at påstå det?

Adskillige test i bilbladende samt tilfredshedundersøgelser blandt kunderne.
Nogle gange er de koreanske modeller slet ikke med.
Ellers er det også alment kendt at VW laver biler at høj kvalitet (jaja jeg
ved at nogen har en onkel som engang......)
Bedste tegn på kvaliteten afspejler sig i brugtvognspriserne. VW holder en
meget god pris for kunderne er villige til at betale for bilen for det den
står for.

> Du mener ikke at Kia, Chervolet og Hyundai kan finde ud af at lave biler?

Ved ikke hvad Chervolet laver i asien.
Men Kia og Hyundai laver ikke samme kvalitet som VW. Dette siger jeg ud fra
det jeg har læst om bilerne, da jeg ALDRIG selv har siddet i en Kia eller
Hyundai.

> Nu lavede Opel (som Chervolet har meget tilfældes med) biler langt før VW
> var en våd drøm hos Hitler (no offense!), så det lyder lidt som tom snak.

ok

> Misforstå mig ej, jeg syntes bestemt også at "ræven" lydder som en
> spændende bil, men der er altså en vis risiko for børnesygdomme med sådan
> en.

Ja, men VW har ikke problemer med at rette deres fejl, heller ikke på
bilerne som er sendt ud. Man vil jo passe på det ry som mærket har (hvilket
man ikke kan sige om Opel).

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 14:24

KLIP

> Ved ikke hvad Chervolet laver i asien.
> Men Kia og Hyundai laver ikke samme kvalitet som VW. Dette siger jeg ud
> fra det jeg har læst om bilerne, da jeg ALDRIG selv har siddet i en Kia
> eller Hyundai.

Så må vi da håbe, den kommende VW-fabrik i Kina ikke sender biler til
Europa..;)

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 14:28

> KLIP

> Så må vi da håbe, den kommende VW-fabrik i Kina ikke sender biler til
> Europa..;)

Det er lidt forskelligt. Købekraften stiger jo også i Kina, så formålet med
at etablere vestlige fabrikker i Kina kan være at dække det behov som er i
det område.
Sådan er det med de 5 fabikker vi har på mit arbejde hvor vi laver 100%
identiske produkter.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 14:31

KLIP

> Det er lidt forskelligt. Købekraften stiger jo også i Kina, så formålet
> med at etablere vestlige fabrikker i Kina kan være at dække det behov som
> er i det område.

Det tror jeg ikke ... udelukkende.

> Sådan er det med de 5 fabikker vi har på mit arbejde hvor vi laver 100%
> identiske produkter.

Vi har da også set Ford-biler fra i Europa som bestemt ikke var lavet på en
såkaldt vesteuropæisk-højkvalitets-fabrik.

Desværre bliver potterne ikke bedre end de underleverandører der udvælges og
de arbejdsbetingelser de får = indtjening og her tegner fremtiden skidt for
os.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 15:25

> [...]
> og de arbejdsbetingelser de får = indtjening og her tegner fremtiden skidt

I vores fabrikker, får de alt viden fra Danmark og tegninger samt
produktionsoplæg osv.
Så det de laver i f.eks den kinesiske fabrik svarer også kvalitetsmæssigt
til det vi laver i den danske fabrik.
Idéen er faktisk slet ikke så tosset fordi fabrikken i Kina tjener alligevel
så mange penge hjem at vi måske slet ikke kunne have danske arbejdspladser
hvis ikke vi lavede overskudet i kina

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 15:28

KLIP

> [...]
> alligevel så mange penge hjem at vi måske slet ikke kunne have danske
> arbejdspladser hvis ikke vi lavede overskudet i kina

Dermed har (næsten) bevist at biler lavet i Kina bliver fremtidens biler på
gaden i Europa..)

Vi gør det samme i min koncern, blot sidder RD i Holland.

--
Bjørn J.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-04-05 22:31

> [...]
jeg
> ved at nogen har en onkel som engang......)

Jeg har ikke set de tilfredshedsundersøgelser DU omtaler, men jeg har set en
del og kan ikke genkende det du skriver.

> [...]
> meget god pris for kunderne er villige til at betale for bilen for det den

Nu holder de jo også en "god" pris som nye og holder sig sjældent tilbage
mht. prisstigninger, så de skulle gerne koste mere. Fra www.bilpriser.dk ved
salg til mærkeforhandler og køb af ny bil:

Hyundai Accent 1,3 86 hk april 2002 (købspris 129.996, salgspris 64.200, tab
65.796)
VW Polo 1,2 65 hk april 2002 (købspris 174.325, salgspris 102.800, tab
71.525)
VW Polo 1,4 100 hk april 2002 (købspris 196.400, salgspris 116.500, tab
79.900)

Så selv om brugtvognsprisen er høj er den ikke høj nok til at holde tabet
nede på niveau med en Hyundai.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 23:09

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Adskillige test i bilbladende samt tilfredshedundersøgelser blandt
> kunderne.

Nu er lige præcis Fox jo ret speciel fordi den er lavet i Kina, på (mener
jeg) en helt ny fabrik...
Altså ingen erfaring endnu.

> Ellers er det også alment kendt at VW laver biler at høj kvalitet (jaja
> jeg ved at nogen har en onkel som engang......)

Ingen tvivl om at Passat, Golf og venner er gode biler...

> Bedste tegn på kvaliteten afspejler sig i brugtvognspriserne. VW holder en
> meget god pris for kunderne er villige til at betale for bilen for det den
> står for.

Enig (der kan dog også være andre ting der spiller ind)

> Ved ikke hvad Chervolet laver i asien.

Ved jeg faktisk heller ikke...

> Men Kia og Hyundai laver ikke samme kvalitet som VW. Dette siger jeg ud
> fra det jeg har læst om bilerne, da jeg ALDRIG selv har siddet i en Kia
> eller Hyundai.

Nej det ville heller ikke ændre noget om du havde, nu snakker vi jo rent
holdbarhed, ikke finish.

> Ja, men VW har ikke problemer med at rette deres fejl, heller ikke på
> bilerne som er sendt ud. Man vil jo passe på det ry som mærket har
> (hvilket man ikke kan sige om Opel).

Hmm jeg kan da huske en kolega der blev ret sur, da VW ikke mente der var et
problem, selvom bilen ikke kunne bremse!
Vil nu ikke mene at Opel er de værste, hvad blev der af Fiat, Peugeot og
Alfa?

/Morten

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 23:21

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu er lige præcis Fox jo ret speciel fordi den er lavet i Kina, på (mener
> jeg) en helt ny fabrik...

Nej, den er lavet i Brasilien og på Polobund.

--
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 23:52

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nej, den er lavet i Brasilien og på Polobund.

Jep jeg opdagede selv lige fejlen.... sorry

/Morten

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 23:54

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep jeg opdagede selv lige fejlen.... sorry

No problemo, den kan nok købes brugt om ca 1 til 2 år.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 15:47

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Nu lavede Opel (som Chervolet har meget tilfældes med)

De der koreanere med ny navneplade ?

> biler langt før VW
> var en våd drøm hos Hitler (no offense!), så det lyder lidt som tom snak.

Ja, men Herr Opel havde ikke lært "ordnung muss sein !" til sine
medarbejdere, der var sku ikke andet at gøre på
folkevognsfabrikkerne....

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 23:17

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> De der koreanere med ny navneplade ?

Jep det er dem jeg snakker om ;)

> Ja, men Herr Opel havde ikke lært "ordnung muss sein !" til sine
> medarbejdere, der var sku ikke andet at gøre på
> folkevognsfabrikkerne....

Som jeg skrev "no offence" ;)
Jeg ville ikke kritisere VW, men blot fremhæve at en Brasiliansk bygget VW
ikke behøvede at have mere "erfaring" end en Koreansk bygget Opel ;)

/Morten

Fra : Claus Petersen

Dato : 17-04-05 22:01

> Nu lavede Opel (som Chervolet har meget tilfældes med) biler langt før VW
> var en våd drøm hos Hitler (no offense!), så det lyder lidt som tom snak.

Nu gider jeg ikke deltage i diskussionen om at hvorvidt den ene bil er bedre
end den anden.
Men fordi at Daewoo af marketingsårsager banker Chevrolet mærker på deres
biler, har de ikke lige pludeslig lavet biler i 100 år.

--
Claus
Nu med ny Golf TDI

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 23:20

"Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> wrote in message

> Nu gider jeg ikke deltage i diskussionen om at hvorvidt den ene bil er
> bedre end den anden.

Kan jeg godt forstå.

> Men fordi at Daewoo af marketingsårsager banker Chevrolet mærker på deres
> biler, har de ikke lige pludeslig lavet biler i 100 år.

Glem nu lige det der Daewoo -> Chevrolet skifte, det er overhovedt ikke det
jeg snakker om. Daewoo (og nu Chevrolet) har brugt gamle Opel dele lige fra
starten og gør det sikkert stadig i stor udstrækning, derfor er en Chevrolet
i mine øjne lige så "tysk", som en VW Fox der er bygget i Brasilien (endog
oprindeligt til det brasilianske marked).

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 18:44

> [...]
> en Chevrolet i mine øjne lige så "tysk", som en VW Fox der er bygget i
> Brasilien (endog oprindeligt til det brasilianske marked).

Nu fulgte jeg ikke lige med i historietimen da vi havde om Daewoo og
Chevrolet, men jeg kan godt se hvor du vil hen. Det er godtaget.
Jeg mener nu stadig en VW er en VW uanset hvor den bliver sat sammen,
sålænge den er udtænkt i omegnen af Wolfsburg.
New Beetle er og den nye Bora bygges i Mexico uden at man kan mærke det.
At Daewoo overtog kadetten da Rüsselheim pensionerede den gør dem ikke i
mine øjne til en 100 gammel bilfabrik med "stolte" traditioner.
På samme måde har jeg det iøvrigt med Skoda og Seat.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-04-05 20:19

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Nu fulgte jeg ikke lige med i historietimen da vi havde om Daewoo og
> Chevrolet, men jeg kan godt se hvor du vil hen. Det er godtaget.

Tak :)

> Jeg mener nu stadig en VW er en VW uanset hvor den bliver sat sammen,
> sålænge den er udtænkt i omegnen af Wolfsburg.
> New Beetle er og den nye Bora bygges i Mexico uden at man kan mærke det.

Du har sikkert ret, jeg prøver bare at mane til besindighed.
Fox er jo bygget til det brasilianske marked, der med ikke sagt at VW skulle
have givet kald på deres politik om rustbehandling, men det er nok være lige
at have i ménte...

> At Daewoo overtog kadetten da Rüsselheim pensionerede den gør dem ikke i
> mine øjne til en 100 gammel bilfabrik med "stolte" traditioner.

Enig.

> På samme måde har jeg det iøvrigt med Skoda og Seat.

Både og, nogen af ihvertfald Seat'erne bliver vist bygget side om side med
VW. Svjv galdt det fx. Cordoba'en / Polo Clasic'en, de blev vist lavet på
samme transport bånd, og er ellers så godt som identiske, og begge knastørre
i dørene (ingen textyl) efter hvad jeg har hørt.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 23:35

> Tak :)

Velbekomme!

> [...]
> Fox er jo bygget til det brasilianske marked, der med ikke sagt at VW
> skulle have givet kald på deres politik om rustbehandling, men det er nok

Fox er mig bekendt ikke bygget specielt til det brasilianske markede.
Jeg tror iøvrigt at alle lærte noget af Escort (powered by Renault) tilbage
i firserne, så den er der nok ikke nogen der gør om.
Rust tror jeg simpelthen ikke bliver noget problem på de Fox'er der kommer
til Europa.

> [...]
> samme transport bånd, og er ellers så godt som identiske, og begge
> knastørre i dørene (ingen textyl) efter hvad jeg har hørt.

Det er vist ganske korrekt, min Polo 6N har heller ingen rustbeskyttelse i
dørene (og den er fra HQ - Wolfsburg), men det er da ikke sådan at rusten
vælter ud af den.

Nu tænkte jeg også mest på de stolte traditioner.
Der er ikke meget stolthed i at lave noget l**t for derefter at blive
overtaget af et andet firma som så får butikken op at stå igen :)

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 21-04-05 23:23

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Fox er mig bekendt ikke bygget specielt til det brasilianske markede.

Har de ikke haft den i et par år der ovre? Måske tager jeg fejl...
Der ovre kan du jo også få den i 5-dørs.
http://www.vw.com.br/default.asp?turl=%2Fautomoveis%2Ffox%2FDefault%2Easp%3F

> Jeg tror iøvrigt at alle lærte noget af Escort (powered by Renault)
> tilbage i firserne, så den er der nok ikke nogen der gør om.

Du har nok ret.

> Rust tror jeg simpelthen ikke bliver noget problem på de Fox'er der kommer
> til Europa.

Det kan vi da håbe, men man skal nok tænke på at i Tyskland regner man ikke
med at en bil skal holde mere en 6-7år, og de ruster ikke engang særligt
meget.

> Det er vist ganske korrekt, min Polo 6N har heller ingen rustbeskyttelse i
> dørene (og den er fra HQ - Wolfsburg), men det er da ikke sådan at rusten
> vælter ud af den.

Hmm jeg har faktisk en kolega der har en 6N'er der er temmelig rusten. Jeg
ved ikke hvornår den er fra, min i sagens natur kan den ikke være nyere end
min 94'er Vectra, og den har da væsentligt mindre rust (og det er en Opel).
Meeen der kunne jeg nok også godt have forrige ejer mistænkt for at have
boet tæt ved havet, ellers burde den sgu ikke se sådan ud ;)

> Nu tænkte jeg også mest på de stolte traditioner.
> Der er ikke meget stolthed i at lave noget l**t for derefter at blive
> overtaget af et andet firma som så får butikken op at stå igen :)

Selvfølgelig ikke, derfor undre det mig også at man ikke sælger den med Seat
eller Skoda mærket på.

/Morten

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 11:47

> [...]

> ca. det samme som de asiatiske biler og VW plejer at vide mere om hvordan
> man laver biler end dem du har i kikkerten.

Startprisen i Tyskland er 8.950,- Euro.

Hvornår kommer den til Danmark..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 13:31

> KLIP

> Startprisen i Tyskland er 8.950,- Euro.
>
> Hvornår kommer den til Danmark..?

Juni, så man kan roligt bestille den nu
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3000108/

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 14:25

KLIP

> Juni, så man kan roligt bestille den nu
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3000108/

Så må vi håbe Mor-Madsen ikke står og skal bruge en bil i næste uge..;)

--
Bjørn J.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-05 14:50

Mor-Madsen kan sagtens vente til juni, men.... er ikke meget for mængden af
døre.... kun 3... Orker ikke rigtig kravle rundt inde i bilen for at spænde
ungerne fast.....
Men det er ellers fristende med en VW i stedet for... Er vant til SAAB......

Mor-Madsen

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 15:21

"Madsen" <lone.madsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mor-Madsen kan sagtens vente til juni, men.... er ikke meget for mængden
> af døre.... kun 3... Orker ikke rigtig kravle rundt inde i bilen for at
> spænde ungerne fast.....

Det kan jeg godt følge dig i, trods det faktum én selv havde børn i den
størrelse for godt 17 til 20 år siden.

> Men det er ellers fristende med en VW i stedet for... Er vant til
> SAAB......

Øvs, der er unægtelig en del forskel fra Saab til nutidens små by-biler, så
det er/bliver noget af en omvæltning.

Det er svært at finde "Saab-kvalitet" fra 105.000 til 120.000 kr. i en
fabriksny bil ..... i vore dage..

--
Bjørn J.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-05 19:35

">
> [...]
> så det er/bliver noget af en omvæltning.
>
> Det er svært at finde "Saab-kvalitet" fra 105.000 til 120.000 kr. i en

Det er jo lige det........ Men min Saab er 20 år gammel og nu skal der laves
ikke så lidt på den og det kan jeg ikke lige overskue... for hvornår kommer
det næste.... Så hellere bide i det sure æble og "komme videre i livet"

Mor-Madsen

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 19:49

"Madsen" <lone.madsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo lige det........ Men min Saab er 20 år gammel

Det gør den bestemt ikke ringere. De er stadig kendt for at gode og
driftssikre, når de passes.

> og nu skal der laves ikke så lidt på den og det kan jeg ikke lige
> overskue...

Det kan jeg sagtens følge dig i.

> for hvornår kommer det næste....

Alting har en ende.

> Så hellere bide i det sure æble og "komme videre i livet"

Thats life.

Desværre ligger denne over dit budget, men er ellers idel til den mindre
småbørnsfamilie som bybil og længere ture på landet:

http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4892

--
Bjørn J.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-05 20:01

> KLIP
>

> Det gør den bestemt ikke ringere. De er stadig kendt for at gode og
> driftssikre, når de passes.

Jamen den kører skam egentlig også upåklageligt, men rusten har trods alt
indhentet den (lidt vel voldsomt) + alle de andre småting der nu kommer når
man kører i den. Men man er stadig ikke i tvivl om at det er en
kvalitetsbil - de 20 år til trods.

> Desværre ligger denne over dit budget, men er ellers idel til den mindre
> småbørnsfamilie som bybil og længere ture på landet:
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4892

Den er desværre en tak eller to for dyr til mig. Mine forældre kører i en
efterhånden ældre felicia, så Skoda kan ikke skræmme - men prisen overstiger
desværre min pengepung.

Tak for rådene.

Mor-Madsen

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 20:22

"Madsen" <lone.madsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hvis ikke dette link virker, kan du gå den "tunge vej":

http://www.bilbasen.dk

Her vælger du "Nye biler" og eks. en pris fra 100.000 til 125.000 kr.

Så får du et fint overblik og kan tage ud til forhandlerne og kigge på ny
bil.

http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/search.asp

> Tak for rådene.

Det var da så lidt..

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 20:29

Madsen skriver:

> Den er desværre en tak eller to for dyr til mig. Mine forældre kører i en
> efterhånden ældre felicia, så Skoda kan ikke skræmme - men prisen overstiger
> desværre min pengepung.

Så gå efter en brugt !

Det koster alt for meget at købe en ny bil i dag.
Lad andre om at betale det store værditab, hvis du ikke har mange penge
at gøre med !

Fra : BJ

Dato : 17-04-05 23:23

> [...]
>
> Det koster alt for meget at købe en ny bil i dag.
> Lad andre om at betale det store værditab, hvis du ikke har mange penge

Hold dog op med "råveri" Claus.

Har du slet ikke forstået, Mor-Madsen går efter en fabriksny bil.

Det er li'som en lille dreng, der partout *vil* have sin mening/vilje
igennem...

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 05:27

BJ skriver:

> Har du slet ikke forstået, Mor-Madsen går efter en fabriksny bil.

Jo, netop det vil jeg fraråde hende på det kraftigste fordi det er en
dårlig investering.....

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 09:30

KLIP

> Jo, netop det vil jeg fraråde hende på det kraftigste fordi det er en
> dårlig investering.....

Jeg opgiver - igen..;)

--
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 23:36

> [...]

> Det koster alt for meget at købe en ny bil i dag.
> Lad andre om at betale det store værditab, hvis du ikke har mange penge

Kunne ikke være mere enig.

Klaus nu er du VW-mand og jeg er Opel-mand (hersker der vist ikke nogen
tvivl om ;), men tro på mig når jeg siger at jeg ikke har kunnet finde nogen
VW'er i det prisleje, der i mod er der den her Corsa med fabriksgaranti til
1. marts 2006 (og knap 11års gennemtærings garanti):
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=518300339&page=1

Et værdigt (og sikkert) alternativ til en ny Alto eller Picanto, og med
5-døre ;)
Crash test:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=1&id2=113

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 15:34

> [...]
> spænde ungerne fast.....
> Men det er ellers fristende med en VW i stedet for... Er vant til

ok, jeg kan godt se at de 3 døre kan være irriterende hvis man har små børn.

--
Tom,

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 15:48

Madsen skriver:

> Men det er ellers fristende med en VW i stedet for... Er vant til SAAB......

Kan du sige "brugt polo" ?

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 08:14

> Madsen skriver:

SAAB......

> Kan du sige "brugt polo" ?

Klaus kan du sige FOR DYR?!?!

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 08:57

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Klaus kan du sige FOR DYR?!?!

Nej, for man vælger selv prisen.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 09:04

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> Nej, for man vælger selv prisen.

Ikke hvis du stadig vil have lidt fabriksgaranti på, og det er jo det vi
snakker om ikke?
Du lagde ud med 1år gammel, der kan du ikke få en Polo under 125kkr.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 09:05

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Ikke hvis du stadig vil have lidt fabriksgaranti på, og det er jo det vi
> snakker om ikke?
> Du lagde ud med 1år gammel, der kan du ikke få en Polo under 125kkr.

Nej, det er jeg klar over, men vil man have en kvalitetesbil billigt,
må man have en der er lidt ældre.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 10:25

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> Nej, det er jeg klar over, men vil man have en kvalitetesbil billigt,
> må man have en der er lidt ældre.

Uenig...

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen