"Mette og René" <metterene@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:425fffd2$0$682$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hejsa
>
> et par venner kigger på et par renault megane´r, 1,6 stc ´00, hvad er der
af
> evt. fejl på sådan en?, kender ikke selv til bilen, men vil gerne hjælpe
dem
> lidt på vej.
>
> René
>
>
Jeg har tidligere haft en '99 1,6 stc. købt fra ny. Kørt 120.000 km.
Plusser:
- God brændstoføkonomi (i mit tilfælde 13,5 i gennemsnit)
- En af markedets bedste 1,6 motorer, både kraftfuld og økonomisk.
- God plads i bagagerummet.
- Masser af udstyr.
- 12 års rustgaranti.
- God kvalitet de første 100.000 km. (Kun alm. service, se dog nedenfor)
Fejl som jeg oplevede i tiden jeg havde bilen:
- En afbrændt tændspole ved 30.000 km (alle 4 skiftet på kulance). Renault
havde et problem med et bestemt mærke.
- Rust i batterikassen p.g.a. dampe fra batteriet. Det kan være svært at se,
men kig godt efter da det er en generel fejl på alle modeller. I de sidste
årgange er batteriet flyttet ud i selve motorrummet p.g.a. dette og har det
derfor ikke. Renault er bekendt med problemet men indrømmer det kun under
pres. På min blev det udbedret uden beregning da den var 2 år og da jeg
solgte den efter 4,5 var den moden til endnu en omgang.
- Sprinklerdyserne ved forlygterne bliver jævnligt utætte p.g.a. en dårlig
kontraventil. Da de sidder lavere end beholderen løber de bare indtil
beholderen er tom. Udskiftning kræver at forreste kofanger afmonteres. Tager
ca. 1/2 time. Værkstedet udbedrede på min 3 gange uden beregning.
Andre ting:
- Service og reservedele ligger i den høje ende (ved Renault).
- Det er svært at skaffe uoriginale dele, men ikke umuligt.
- Tandrem skal skiftes for hver 120.000 km eller hvert 4. år. I mit tilfælde
kostede det 6.500 inkl. vandpumpe som de normalt skifter samtidig med. Men
på en '00 bør den være skiftet?
- Bilen er totalt uegnet til at trække campingvogn med. Den må kun trække
975 kg og kan ikke vejes nævneværdigt op da Renault har fastsat max.
vogntogsvægt til 2650 kg.
- Sæderne er i forvejen bløde og det bliver IKKE bedre med alderen.
- Efter 4,5 år kørte bilen stadig med oprindelige kobling, støddæmpere,
udstødning, hjulophæng m.m. Det er vist ikke så dårligt? Det forklarer måske
også at visse reservedele koster over gennemsnittet?
- De fleste af de brugttests i kan finde i blade m.m. tager udgangspunkt i
modellen før faceliftet i 99 hvor stc. kom. Min oplevelse er at de
faceliftede modeller havde en væsentligt højere kvalitet. Derfor yder
diverse tests i blade heller ikke Meganen fuld retfærdighed. Bl.a. er
bremserne kraftigt forbedrede på den faceliftede model. Min nuværende bil,
en Octavia, bremser dårligere end Meganen.
Hvis I har specifikke spørgsmål til bilen skal I være velkomne til at skrive
på mail. (Fjern SLET).
Vh. Claus