[Provokation] Bilerne har den HELT rigtige~
Fra : Jan Vennike

Dato : 15-04-05 18:48

Nu har der været så meget snak om at bilerne er AAALT for dyre i Danmark.

Men i en anden sammenhæng, om nogle andre varer der var dyre, fik jeg denne
lille anekdote:

2 venner mødes og den ene brokker sig over at de varer han lige har købt er
alt for dyre. Da siger den anden: "Men du købte da varene, ikke ??" Og den
første svarede "Joda" - hvortil nr 2 siger "Så kan de jo ikke være for dyre,
for så havde du jo ikke købt dem ??"

Det samme kan vi jo egentlig sige om bilpriserne i DK. Vi brokker os i en
uendelighed om at bilerne koster så og så meget mere end i andre lande.

Men sjovt nok kører der stadig mange nye biler rundt - mange i den dyre
ende. Okay, der er ved så at ske en "vandring" over til mindre modeller, men
det har måske mere at gøre med at fx en VW Polo i dag har samme størrelse
som en Golf for 20 år siden - men Polo "tæller" som mindre model i den
sammenhæng.

Et eksempel fra et andet land (hvor jeg lige har været på besøg), nemlig
Norge: Der har de brokket sig over fødevarepriserne, hvorefter momsen på mad
blev sat ned - men da folk åbenbart var villig til at betale den gamle pris,
blev momsnedsættelsen "ædt" op af stigende priser og priserne havnede på det
gamle niveau, blot med mere fortjeneste til købmanden.

Så summa summarum: Så længe vi køber biler til de nuværende priser - så
bliver de ikke ændret

Jeg ved godt, at man i dag ikke kan undvære en bil (vi har endda 2), men
hvis det virkeligt var et problem med prisen - altså at vi ganske enkelt
ikke havde råd - så fandt jo nok også en løsning på det. Og så ville der jo
komme et pres på bilsælgerne, når de ikke kunne sælge det de skulle. Og så
ville prisen nok falde, indtil udbud og efterspørgsel balancerede.

Så mit gæt ville være: Med den nuværende efterspørgsel på biler, ville en
afgiftslettelse ret hurtigt blive spist op af en tilsvarende stigning på
bilen før afgift pga efterspørgslen, så prisen havnede på det samme niveau
som før afgiftlettelsen, for det er åbenbart det vi er parat til at betale.

Just my 2 cents

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 15-04-05 19:25

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har der været så meget snak om at bilerne er AAALT for dyre i Danmark.

---Snip snap en masser sludder der retfærdiggør bilpriserne---
> Just my 2 cents
> --
Sikken en gang pladder. Med den afstand man idag har til arbejde
er det desværre tvingende nødvendigt med 1-2 biler for at få
bare en smule fritid (arbejdet tager 1/3 af din fritid), og så er
valget jo mellem pest eller kolera. Enten den alt for dyre bil
eller det alt for dyre hus. Er selv flyttet ud hvor husene er
nogenlunde til at betale, men arbejder stadig i byen for at opretholde
en anstændig løn. Så vi valgte at spare 1 mill. på husprisen
og så have 2 biler (hhv. 100.000 & 200.000) hvilket giver en
"besparelse" på 700.000. Skulle vi så tage bus og tog, ja så
så vores børn os ikke hele ugen. Så kom ikke og sig at fordi
man køber bil ja så finder man ikke prisen for høj. Vi værdsætter
derimod vor fritid og forsøger at få så meget som muligt.
(og så have en løn der næsten gør at vi har råd til at leve som vi gør)

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 20:17

> [...]

> men det har måske mere at gøre med at fx en VW Polo i dag har samme
> størrelse som en Golf for 20 år siden - men Polo "tæller" som mindre model

Har du overvejet hvad der får folk til at købe lige den bil de har købt?

Tror nok jeg kunne finde en mere spændende bil hvis den var billigere, såsom
i tyskland. Min mondeo er købt ud fra det jeg havde råd til. Det fjerner
ikke meningen om at biler er ALT for dyre i danmark.
Hvis du kørte lidt syd i tyskland, så ville du se biler som er i en HELT
anden klasse end det vi plejer at se herhjemme. DER kører man ikke rundt i
Kia, Citroen, Suzuki og lign.
Det er overvejende store BMW'er som koster over 700.000 Kr herhjemme.
Jeg er rimelig overbevist om at hvis vi havde samme prisniveau i danmark så
havde Kia og andre lavpris biler ikke den udbredelse og at vi kørte i mere
luxuriøse biler.

Tænk at du i tyskland kan købe en Ferrari Testarosa brugt men stadig flot
for 300.000 Kr. Jeg gætter på at den ville koste over en million i danmark.
Det som kun er en drøm for os danskere, det KAN man rent faktisk realisere i
tyskland hvis man vil.
BILER ER FOR DYRE I DANMARK

--
Tom

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-04-05 20:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse news:4260134a$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> man ikke rundt i Kia, Citroen, Suzuki og lign.
> Det er overvejende store BMW'er som koster over 700.000 Kr herhjemme.

Lige så snart man kommer i nærheden af de store byer, eller hvis man
kører af autobahnen ser man da masser af gamle gigtplagede biler
i Tyskland.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 20:38

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige så snart man kommer i nærheden af de store byer, eller hvis man
> kører af autobahnen ser man da masser af gamle gigtplagede biler
> i Tyskland.

Så lad os sige at der %-vis er færre gigtsvage biler i tyskland end i
danmark.
Vi taler her om et land hvor man kan købe en NY Focus for ca. 120 Euro om
måneden og en tysker som har lønninger der er lige så høje som i danmark.

En gammel balje som min mondeo 97 koster i danmark ca. 70.000 Kr og i
tyskland går den for 15-20.000 Kr. Så hvis du ser "masser af gigtsvage
biler" i tyskland så må det hænge sammen med at de er 85.000.000 mennesker
hvor vi i danmark er 5.000.000 og så at tyskerne virkelig elsker biler og
har masser af dem.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 15-04-05 21:25

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Vi taler her om et land hvor man kan købe en NY Focus for ca. 120 Euro om
>måneden og en tysker som har lønninger der er lige så høje som i danmark.

Jeg er ikke uenig med dig i at registreringsafgifterne i DK er høje og
at det ville være dejligt, hvis afgifterne blev lagt om så vi havde
råd til nogle sjovere biler.

Men jeg undrer mig faktisk over at du bliver boende i DK, så langt har
du jo heller ikke til grænsen?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 21:36

> [...]
> råd til nogle sjovere biler.
>
> Men jeg undrer mig faktisk over at du bliver boende i DK, så langt har

Jo, så ville jeg få ca. 2 x 60 Km på arbejde hver dag i stedet for 2 x 4 Km.
Det er alligevel en forskel på 2-3 timer hver dag

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 15-04-05 22:31

>Jo, så ville jeg få ca. 2 x 60 Km på arbejde hver dag i stedet for 2 x 4 Km.

Så må jeg jo konkludere at du trods alt er gladere for dit job end for
biler, og det er sikkert sundt nok

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 22:38

> Så må jeg jo konkludere at du trods alt er gladere for dit job end for
> biler, og det er sikkert sundt nok

Tja Flensborg er ikke ligefrem kendt for lav arbejdsløshed og mange gode
spændende arbejdspladser. Flere store firmaer har faktisk flyttet hele
skidtet væk fra Flensborg.

Hehe men det hus vi lige har købt fra 1910 er da et tysk hus med tyske
tegninger fordi denne landsdel engang hørte til tyskland

--
Tom

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 15-04-05 22:03

> [...]
> måneden og en tysker som har lønninger der er lige så høje som i danmark.

Nu tjener tyskere ikke lige så meget som danskere gør, altså
gennemsnitlig...
og %-vis af "gigtsvage biler" så tror jeg ikke at Tyskerne ligger langt fra
os, de har en langt større gruppe af mennesker på under middel el. lav
indkomst.

/J

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-04-05 22:45

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> og %-vis af "gigtsvage biler" så tror jeg ikke at Tyskerne ligger langt fra os, de har en langt større gruppe af mennesker på

Og derudover er fast ejendom også dyrere i Tyskland (eller har i
hvert fald været det).

Jeg her flere tyske kolleger og ifølge dem er det ikke normalt, at
man køber sit eget hus før man er over 35 år. Sådan er det ikke
min fornemmelse at situationen er i dk.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 22:51

> [...]
>
> Jeg her flere tyske kolleger og ifølge dem er det ikke normalt, at
> man køber sit eget hus før man er over 35 år. Sådan er det ikke

Som de skriver i dag i medierne så koster er typisk hus omkring KBH ca. 2.8
mil. kroner.

Men ellers kan du selv danne dig et billede om huse er dyrere i tyskland
http://www.immobilienscout24.de

--
Tom

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 16-04-05 10:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse news:42603732$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Som de skriver i dag i medierne så koster er typisk hus omkring KBH ca. 2.8 mil. kroner.

Lige da jeg havde sendt indlægget tænkte jeg, at der nok ville blive
nævnt de horrible priser for huse i KBH.

Heldigvis er det jo ikke os allesammen der er i den situation.

> Men ellers kan du selv danne dig et billede om huse er dyrere i tyskland
> http://www.immobilienscout24.de

Interessant - ved nærmere grankning kan man jo nok finde priser
på huse i de store tyske byer og så sammenligne dem med
københavnske priser.

Som sagt er mine tyske kolleger ikke vandt til at man køber eget
hus i en ung alder - de siger det alle 3. En er fra området ved
München, en fra Lübeck (men har læst i Dresden) og en er fra
Regensburg - tendensen er den samme disse steder.

/Jakob

Fra : Claus Petersen

Dato : 15-04-05 21:19

> Lige så snart man kommer i nærheden af de store byer, eller hvis man
> kører af autobahnen ser man da masser af gamle gigtplagede biler
> i Tyskland.

De samme personer ser du i danmark, de kommer enten kørende på en EU
knallert eller venter på bussen ved et bus stoppested.
Jeg kender flere der har fravalgt bilen, da de ikke kunne få en driftsikker
bil der passede til økonomien,

--
Claus
Nu med ny Golf TDI - som har været alt for dyr.

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 15-04-05 22:00

> Hvis du kørte lidt syd i tyskland, så ville du se biler som er i en HELT
> anden klasse end det vi plejer at se herhjemme. DER kører man ikke rundt i
> Kia, Citroen, Suzuki og lign.

Hvad er det for noget vås ?? Selvfølgelig kører der både Kia, Citroën og
Suzuki biler i Tyskland !!!
Ved ikke hvor tit du kommer i Tyskland, men jeg har været der ca 20 gange
inden for det sidste år og deres bilpark er lige så broget som vores .. Dog
er det ofte gymnasieelever og andre med meget lav indkomst som har de ældre
biler, men de findes skam i lige så store tal som herhjemme.....

> BILER ER FOR DYRE I DANMARK

Se, det kan vi blive enige om !!

/J

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 22:28

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:42602b4e$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hvad er det for noget vås ?? Selvfølgelig kører der både Kia, Citroën og
> Suzuki biler i Tyskland !!!

Ok hvis noget kan misforstås så skal det også misforstås
Det jeg ville sige er at ud af den samlede vognpark i tyskland så har disse
mærker ikke nogen stor markedsandel sammenlignet med tyskernes egne mærker
(BMW, Mercedes, VW, Audi, Opel, Ford)

> Ved ikke hvor tit du kommer i Tyskland, men jeg har været der ca 20 gange
> inden for det sidste år og deres bilpark er lige så broget som vores ..

jaja man kan sikkert også finde adskillige MBB Messerschmidt og BMW issetta
og lign. Men deres vognpark er generelt med dyrere biler end det vi ser i
danmark. og hermed IKKE sagt at man overhovedet ikke kan finde andet end
dyrere bilere.
Når jeg siger dyrere biler, så er det ikke biler som er dyre for tyskerne,
men for os danskere.
Jeg kommer i tyskland ca. hver uge når vi handler ind.

Man skal heller ikke lade sig forblænde af vognparken i Flensborg som
absolut ikke viser hvad resten af tyskland foretrækker. I Flensborg er man
åbenbart påvirket af Dansk standard af en eller anden mystisk grund.
Nogle ture til Berlin, Bonn, Dusseldorf eller i det hele taget Ruhr-området
får HVER gang mig til at føle at min mondeo er som en Lada er i danmark

> Dog er det ofte gymnasieelever og andre med meget lav indkomst som har de
> ældre biler, men de findes skam i lige så store tal som herhjemme.....

Ja tyskland er så bare en smule større end danmark.
Det vil også give et forkert billede at prøve at fortælle at tyskernes
vognpark stort set er identisk med den danske. Så må jeg have pusset
vinduerne med leverposteg.

--
Tom

Fra : ///M

Dato : 15-04-05 22:29

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> wrote in message

> Hvad er det for noget vås ?? Selvfølgelig kører der både Kia, Citroën og
> Suzuki biler i Tyskland !!!

Ja men så er de spækket med udstyr og motoren er ikke på 0,8L
De får mere for pengene dernede, og gns. er deres biler større motormæssigt
og udstyrsmæssigt.

--
///M

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-04-05 06:29

> [...]
> for 300.000 Kr. Jeg gætter på at den ville koste over en million i
> danmark. Det som kun er en drøm for os danskere, det KAN man rent faktisk

Nu startede jeg jo også med [Provokation] - for jeg syntes også at de er for
dyre.

Men det forhindrer jo stadig ikke folk i at købe biler - hverken billige
eller dyre, de indretter sig bare efter forholdene og bor billigt ell. lign.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-04-05 22:16

On Fri, 15 Apr 2005 19:48:22 +0200, "Jan Vennike"
<jan@GARFIELDvennike.dk> wrote:

>Nu har der været så meget snak om at bilerne er AAALT for dyre i Danmark.

[Snip et helt masse]

Jeg synes personligt at biler er alt for dyre i DK. Min personlige
protest?. Finde mig noget arbejde i sønderjylland og så flytte til
tyskland og så pendle hver morgen. Derved kan jeg købe mig en tysk bil
til tysk afgift og derved få en bil som er til at betale.

Eller alternativt, finde arbejde på sjælland og så lytte til Sverige og
pendle.
Flemming Jacobsen

Fra : Basil

Dato : 15-04-05 22:53

Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
> til tysk afgift og derved få en bil som er til at betale.
>
> Eller alternativt, finde arbejde på sjælland og så lytte til Sverige og

....eller leve med situationen som den er.
Kai

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-04-05 06:43

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> ...eller leve med situationen som den er.
> Kai

Og det er åbenbart det folk gør - ellers ville der jo ikke blive solgt nogen
biler.

Fra : Basil

Dato : 16-04-05 07:48

Jan Vennike wrote:
> "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Og det er åbenbart det folk gør - ellers ville der jo ikke blive solgt
nogen
> biler.

Jep.
Man skal se på det større billede.
Samfundsøkonomien hænger sammen, hvis biler bliver billigere, så er der
noget andet der bliver dyrere.
Start et pizzaria hvis i absolut vil køre stor Mercer eller anden tysk auto

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 08:30

> Jep.
> Man skal se på det større billede.
> Samfundsøkonomien hænger sammen, hvis biler bliver billigere, så er der
> noget andet der bliver dyrere.

Næh, man køber bare også noget mere (andre ting)

> Start et pizzaria hvis i absolut vil køre stor Mercer eller anden tysk
> auto

Eller en grønthandel hvis man vil have BMW

--
Tom

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-04-05 20:21

On Fri, 15 Apr 2005 23:53:28 +0200, "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za>
wrote:

>...eller leve med situationen som den er.
>Kai

Det gider jeg så ikke ;). Synes det er grotekst når at en på min alder
kan flytte til tyskland og så kan komme kørende i skole i en større Audi
Cabriolet af nyere dato, mens at de fleste andre danske unge må nøjes
med en golf, toyota eller deslige. Det siger mig sq at "There is
something rotten in the state of denmark".

men nu er der så lige ca 2 år til at jeg er færdig og så kan man håbe på
at regeringen er blevet lidt klogere og har reduceret udgiften men det
tror jeg sq desværre ikke.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 10:07

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har der været så meget snak om at bilerne er AAALT for dyre i Danmark.

SNIP.

> [...]
> bilen før afgift pga efterspørgslen, så prisen havnede på det samme niveau
> som før afgiftlettelsen, for det er åbenbart det vi er parat til at

Du glemmer EU. Hvis der ingen afgift var, kunne vi jo blot hente bilen i det
EU-land der var billigst...

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 10:15

"Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> SNIP.

> betale.

> Du glemmer EU. Hvis der ingen afgift var, kunne vi jo blot hente bilen i

Det kan man da også nu. Tyskerne henter ind imellem biler her i danmark
(endnu)

--
Tom

Fra : Frederik

Dato : 17-04-05 10:49

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> skrev i en meddelelse

> Det kan man da også nu. Tyskerne henter ind imellem biler her i danmark
> [...]

Det var et svar på postulatet, at forhandlerne blot ville sætte prisen op,
hvilket ville modvirke en nedsættelse af registreringsafgiften.

Mvh.

Frederik

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 18-04-05 08:04

Jan Vennike wrote:
> Det samme kan vi jo egentlig sige om bilpriserne i DK. Vi brokker os i en
> uendelighed om at bilerne koster så og så meget mere end i andre lande.

Klart. Men andre gange er folk nødt til at blive kreative i stedet. Jeg
har nogle bestemte behov i forbindelse med min bil. For at have rå til
at opfyle disse må jeg køre i en 10 år gammel diesel-slugende kasse uden
så meget som ABS.

> Så summa summarum: Så længe vi køber biler til de nuværende priser - så
> bliver de ikke ændret

Nej, sådan fungerer det jo. Og det gemmer politikerne sig bag. "Selvom
folk brokker sig, og det ligefrem med gyldige argumenter en gang i
mellem, så går det jo nok alligevel"

> Jeg ved godt, at man i dag ikke kan undvære en bil (vi har endda 2), men
> hvis det virkeligt var et problem med prisen - altså at vi ganske enkelt
> ikke havde råd - så fandt jo nok også en løsning på det.

Jeg er lutter øre for forslag? Der hvor vi bor kan vi gå 1,5 km. og tage
bussen. Den kører endda ca. 5 gange hver vej i løbet af dagen :)

Så kunne jeg få 1 time på arbejde. Jeg tør slet ikke tænke på hvor lang
tid det ville tage at komme omkring dagplejer mv.

> Og så ville der jo
> komme et pres på bilsælgerne, når de ikke kunne sælge det de skulle. Og så
> ville prisen nok falde, indtil udbud og efterspørgsel balancerede.

Hønen og ægget. Nogen skal bryde måden det hænger sammen på nu.

> [...]
> som før afgiftlettelsen, for det er åbenbart det vi er parat til at betale.

Du har en pointe. Men så kan man jo bare købe sin bil i Tyskland. Voila,
markedspris.

-dennis

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 16:04

> [...]
> opfyle disse må jeg køre i en 10 år gammel diesel-slugende kasse uden så

Bare jeg havde det sådan.
Mit behov er til en Porsche, Ferrari eller Musso, men min arbejdsgiver mener
vist ikke det er helt nødvendigt

--
Tom

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-04-05 05:29

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er lutter øre for forslag? Der hvor vi bor kan vi gå 1,5 km. og tage
> bussen. Den kører endda ca. 5 gange hver vej i løbet af dagen :)

Jeg skal gå 2 km og tgae bussen - og så ville den ikke passe med noget som
helst.

Men hvis jeg cyklede 12 km, tog toget og cyklede 5 km i den anden ende - så
kunne vi spare en bil væk.

Og tænk - i visse lande GÅR de flere timer efter vand og her tænder vi bare
for hanen og så er det der

> [...]
>
> Hønen og ægget. Nogen skal bryde måden det hænger sammen på nu.

> Du har en pointe. Men så kan man jo bare købe sin bil i Tyskland. Voila,

+ afgifter - for høj markedspris.