Endnu et bevis på politikkernes dobbeltmor~
Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 08:04

http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=3656
Ministrene kører i alt for dyre biler

13.04.2005 . kl 9.52
Af: Thorkil Sevelsted

Der er folk, som er parat til at flytte til Sverige for at kunne køre i en
ordentlig bil uden at blive ruineret af afgiften.

Der er også nogle, som nøjes med at flytte mere eller mindre pro forma, og
dem har skatteministeriet nu indledt en klapjagt på.

Lov er lov, og lov skal holdes - i hvert fald hvis man er almindelig borger.

Er man minister, er det åbenbart i orden at bøje statens egne regler for at
blive bedre kørende.

Bilmagasinets chefredaktør Mikkel Thomsager, der i øvrigt har en fortid som
politiker på det regionale plan, fører en utrættelig kamp mod statslige
urimeligheder omkring biler og trafik, og han har oprettet et særligt
nyhedsbrev til denne aktivitet. Heri kan han nu oplyse, at samtlige ministre
kører i meget dyrere biler, end de er berettiget til.

At ministerbiler købes uden moms og registreringsafgift, er en kendt sag. At
ministrene i modsætning til andre danskere ikke betaler skat af fri bil,
vidste vi også i forvejen. Men nu viser det sig, at hver eneste minister
overskrider den beløbsgrænse, der er sat for indkøb af firmabil.

Ministerbilerne hedder BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes S-klasse og VW
Phaeton. Ingen af disse kan erhverves for de 290.000 kroner (uden moms og
afgift), som er den af Folketinget fastsatte beløbsgrænse for
ministerbiler - ikke hvis de erhverves på almindelige vilkår.

Skatteministerens Mercedes S 320 koster f.eks. 406.000 kroner - uden de
irriterende afgifter. Han skal altså have Mercedes til at give en rabat på
mindst 116.000 kroner for at overholde statens egne regler.

Hvad kalder man sådan noget?

Nogle vil måske kalde det returkommission, afpresning eller "et tilbud man
ikke kan sige nej til", eftersom Mercedes og de øvrige nævnte bilmærkers
lokale repræsentanter næppe vil give afkald på den reklameværdi, der ligger
i at forsyne ministrene med transportmiddel.

Det kalder Mikkel Thomsager det ikke. Han under ministrene deres fine biler.
Men han fastslår i sin politiske kommentar, at det kun er i banan-stater,
man giver magtens mænd bedre vilkår end befolkningen i øvrigt.

Kommentaren kan læses på www.bilmagasinet.dk/bilmagasin
et/billisten.asp?id=187, og på samme side kan man tillmelde sig det
elektroniske nyhedsbrev, hvis man vil følge kampen mod urimelig behandling
af danske bilister.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-05 08:27

On Thu, 14 Apr 2005 09:03:42 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=3656
>Ministrene kører i alt for dyre biler
>
>13.04.2005 . kl 9.52
>Af: Thorkil Sevelsted

>--

KLIP en artikel af Thorkil Sevelsted.

>--

Henrik, jeg troede du havde noget nyt at tilføre debatten?

Skal du ikke snart ud med nogen olieprodukter, eller er de blevet så
dyre, at du er sendt på afspadsering?

Jeg personligt er ferieramt. Det er min undskyldning.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 09:06

> Skal du ikke snart ud med nogen olieprodukter, eller er de blevet så
> dyre, at du er sendt på afspadsering?

Jeg måtte i mandags sande at det er farligt at cykle, efter et styrt med
hovedet først, ned i en 1,5 meter dyb grøft.

M.v.h.
P.S. Er ikke oliesheik længere.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-05 09:43

On Thu, 14 Apr 2005 10:06:24 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg måtte i mandags sande at det er farligt at cykle, efter et styrt med
>hovedet først, ned i en 1,5 meter dyb grøft.

>--

Skete der noget alvorligt med cyklen? *LOL*

Hvad skete der? Kom cyklens dårlige køreegenskaber bag på dig? Virkede
ESP'en ikke?

Som du ser. Jeg vil ha' en forklaring

>--

>M.v.h.
>P.S. Er ikke oliesheik længere.

>--

Hænger du så på gadehjørnerne, alt. sidder og kæver bayersk øl på
bænken i Byparken?

Jeg har svært ved at se hvorledes du skulle kunne blive forfremmet. Du
havde da Scania-Vabis og alt muligt?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 09:54

> Skete der noget alvorligt med cyklen? *LOL*

Intet.

> Hvad skete der? Kom cyklens dårlige køreegenskaber bag på dig? Virkede
> ESP'en ikke?

Kommunen havde sparet belysning og cykelsti væk. Så pludselig var der et
sort hul...

> Som du ser. Jeg vil ha' en forklaring

Ja, skide nysgerrige personage...

> Hænger du så på gadehjørnerne, alt. sidder og kæver bayersk øl på
> bænken i Byparken?

Øl? Havd er det?

> Jeg har svært ved at se hvorledes du skulle kunne blive forfremmet. Du
> havde da Scania-Vabis og alt muligt?

Jeg flyttede til Nytår nordpå - til et Fruentimmer. Dermed fulgte også et
jobskifte. Godt det samme, eftersom min tidligere chef var skingeende
sindsyg - og dét mener jeg!

Havde så et job i januar-februar. Og skulle i mandags så igen starte nyt
job - nåede dog aldrig så langt.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-04-05 14:49

Folmer Rasmussen wrote:
<et eller andet nepotisme>

> Henrik, jeg troede du havde noget nyt at tilføre debatten?
> Skal du ikke snart ud med nogen olieprodukter, eller er de blevet så
> dyre, at du er sendt på afspadsering?
> Jeg personligt er ferieramt. Det er min undskyldning.

Nå, så var det ikke dig de bombede oppe på E4 i mandags?

Havde fået mig forvillet til Sverige. Læssede mandag i Jönköbing. Og på
ned af motorvejen til Helsingborg blev al trafik stoppet. Lidt senere
sagde det "BUM" og efter lidt skrat i radioen (polisens) fik vi lov at
køre igen.

--
MVH Finn

Fra : alexbo

Dato : 14-04-05 08:40

"Henrik B."skrev

> [...]
At
> ministrene i modsætning til andre danskere ikke betaler skat af fri bil,

Det er ikke nogen der betaler skat af fri bil, hvis den bliver kørt af en
chauffør.

Jeg synes det er udmærket at holde ministrene i ørene ang. deres
ministerbiler,
men når man åbenbart ikke selv kender reglerne, så er det svært at tage
seriøst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 08:45

> At ministrene i modsætning til andre danskere ikke betaler skat af fri
> bil.

Ministrene har ikke fri bil - så hvorfor skulle de også betale skat af fri
bil..?

> vidste vi også i forvejen. Men nu viser det sig, at hver eneste minister
> overskrider den beløbsgrænse, der er sat for indkøb af firmabil.

Overskrider de beløbsgrænserne - så må man jo være i besiddelse af
dokumentation for, at der er KØBT for mere end reglerne tillader...?

> Hvad kalder man sådan noget?

Det hedder vist rabat. Rabat er i øvrigt noget som staten i mange
sammenhænge gør brug af ved større indkøb - ganske som alle os andre.

> Men han fastslår i sin politiske kommentar, at det kun er i banan-stater,
> man giver magtens mænd bedre vilkår end befolkningen i øvrigt.

Bananstat..? Skal alle i Danmark nu have et rullende kontor til
tjenestebrug, så de - op til 20 timer i døgnet - kan passe deres job for
staten Danmark.

Jeg har stor sympati for Hr Thomsagers syn på biler og afgifter - men dén
kommentar, som han skrev der, bærer i MINE øjne præg af
"fummelfingerjournalistik" og mangel på endre emner for den ugentlige
klumme.

Venligst Jan W Nielsen

Fra : PMH

Dato : 14-04-05 08:52

> [...]
> kommentar, som han skrev der, bærer i MINE øjne præg af
> "fummelfingerjournalistik" og mangel på endre emner for den ugentlige

Prøv at læse det en gang til..

citat:
"Men han fastslår i sin politiske kommentar, at det kun er i banan-stater,
man giver magtens mænd bedre vilkår end befolkningen i øvrigt."

Manden har da fuldstændig ret..
Hvorfor skal de have bedre vilkår end alle vi andre..??

Mvh
PMH

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 09:10

> Prøv at læse det en gang til..

Det er ikke nødvendigt.

> "Men han fastslår i sin politiske kommentar, at det kun er i banan-stater,
> man giver magtens mænd bedre vilkår end befolkningen i øvrigt."
> Hvorfor skal de have bedre vilkår end alle vi andre..??

Har de bedre vilkår "end alle vi andre" - og hvordan..?

/Jan W Nielsen

Fra : Brian S Jensen

Dato : 14-04-05 09:01

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Manden har da fuldstændig ret..
> Hvorfor skal de have bedre vilkår end alle vi andre..??

Hej

Det er da enhver frit at stille op som statsminister - eller anden minister,
for
den sags skyld.

Det samme hører vi selvstændige tit - "i tjener alt for mange penge" !
....ja, og
hvad så ???? Igen - det er frit for enhver at blive selvstændig, hvis man
mener
at det gi'r så mange penge

Misundelse er en grim ting - hvis Hr. Thomsager sad som minister og Ferrari
tilbød en klækkelig rabat - ville han så sige..."næh tak, det tror jeg ikke
jeg
vil, jeg nøjes med en Ford Mondeo" ????

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-05 09:30

Brian S Jensen skriver:

> Det er da enhver frit at stille op som statsminister - eller anden minister,
> for den sags skyld.

Det kaldes demokrati

> Igen - det er frit for enhver at blive selvstændig, hvis man
> mener at det gi'r så mange penge

ROFL. Aldrig i livet !

Så meget gider jeg altså ikke at arbejde

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 09:39

> [...]
> tilbød en klækkelig rabat - ville han så sige..."næh tak, det tror jeg
> ikke jeg vil, jeg nøjes med en Ford Mondeo" ????

Det handler også om nogle helt andre ting.

En minister har ofte arbejdsdage, som vi andre kun kan have mareridt om. De
bliver vækket klokken før kvart-i-kvalme, og klokken "når vi andre står op",
forventes det, at de er på højde med samtlige problemstillinger, som pressen
og andre har fouks på.

De bliver hentet på privatadressen i minsterbilen meget tidligt, og de ofte
dagen igennem telefonmøder, telefonkonferencer og nogle gange også egentlige
fysiske møder fra højre bagsæde i den bil. De følger Radioaviserne, og de
prøver at pleje det måske skrantende forhold til den forsømte familie fra
bilens telefon, når der ind i mellem er et hul til det.

Bilen er en forlængelse af ministerkontoret - og skal på alle måder kunne
fungere som sådan.

Man skal kunne føre telefonsamtaler, uden at man ikke kan høre, hvad der
bliver sagt på grund af vind- og hjul-støj, man skal kunne strække benene,
så man ikke falder om med en blodprop, når man skal ud af bilen til
åbninger, møder, eller større "fremvisninger" efter de timelange køreture
rundt i landet.

Udover det er det kun passende, at ministre, der varetager vælgernes
interesser, ankommer til diverse forhandlinger mv i et køretøj, der ikke

Jeg brækker mig ofte over Ekstra Bladets flad-pandede ondt-i-røven-holdning
til alt, der stikker af fra den plettede net-undertrøje. Og jeg brækker mig
også over den kommentar af Hr Thomsager - selvom jeg normalt godt kan følge
ham.

Jég vil vove det ene øje og påstå, at jeg har en rimelig fornemmelse for,
hvordan minstre arbejder - og jég misunder dem generelt ikke deres
arbejdsforhold - ej heller specielt de tjenestebil, som de i øvrigt kun kan
bruge til tjenestelige formål.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian S Jensen

Dato : 14-04-05 09:43

news:425e2be0$0$274> En minister har ofte arbejdsdage, som vi andre kun kan
> [...]
> hvordan minstre arbejder - og jég misunder dem generelt ikke deres
> arbejdsforhold - ej heller specielt de tjenestebil, som de i øvrigt kun

Hej Jan

Kunne ikke være mere enig - og som jeg også skrev, så kan man
jo bare stille op hvis man mener at de har det så fedt

Jeg synes også at det er for dårlig at Kronprisen får foræret den
ene fede bil efter den anden......men jeg er ikke misundelig på
hans hverdag

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-04-05 09:51

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> hvordan minstre arbejder - og jég misunder dem generelt ikke deres
> arbejdsforhold - ej heller specielt de tjenestebil, som de i øvrigt kun kan

Og hvor fedt er det at sætte sig ind i en 420hestes VW Phaeton hver
morgen... på BAGSÆDET?

Fra : Leonard

Dato : 14-04-05 11:00

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Udover det er det kun passende, at ministre, der varetager vælgernes
>interesser, ankommer til diverse forhandlinger mv i et køretøj, der ikke

Og dertil kommer at flere af bilerne efterhånden er blevet sikret med
pansringer i forskellig grad, hvilket ikke er gratis.
Og i sikkerhedens navn skal bilerne have en motor af en passende
overdimensioneret størrelse, når der skal flyttes 3 ton jern på flade
dæk.

Hej Jan W. jeg er fuldstændig enig med dig her.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 12:23

> Og dertil kommer at flere af bilerne efterhånden er blevet sikret med
> pansringer i forskellig grad, hvilket ikke er gratis.

I øjeblikket er det kun Anders Foghs´ Mercedes, der har pansring (og større
skiver foran) - men hvem hved - måske følger andre snart efter.

> Hej Jan W. jeg er fuldstændig enig med dig her.

Tak - så er vi i hvert fald flere, der ikke forarges over, at Danmarks
ministre ikke kører Mondeo..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 12:47

> Tak - så er vi i hvert fald flere, der ikke forarges over, at Danmarks
> ministre ikke kører Mondeo..

Heller ikke hér. Men laver man en lov (regel?) der siger at ministerbiler
maks. må koste 290.000,- eks. moms og afgifter, så skal man sgu selv
overholde det, eller som minimum ændre den lov. Eller i det mindste
indexregulere den.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 13:03

> Heller ikke hér. Men laver man en lov (regel?) der siger at ministerbiler
> maks. må koste 290.000,- eks. moms og afgifter, så skal man sgu selv
> overholde det, eller som minimum ændre den lov.

Er den ikke overholdt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 14-04-05 18:00

> [...]
> maks. må koste 290.000,- eks. moms og afgifter, så skal man sgu selv
> overholde det, eller som minimum ændre den lov. Eller i det mindste

Har du nogen form for dokumentation for at staten ikke hart betalt 290.000
for bilerne?

Må indrømme at jeg ikke var klar over de overhovedet skulle betale for
bilerne. Det må da være en kæmpe reklame gevinst for bilproducenterne at
lade dem køre som ministerbil.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 14-04-05 12:14

"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Det handler også om nogle helt andre ting.

Bortklippet en hel masse ordgejl....... Det handler ganske rigtigt om en
masse ting

Men hvad lige med reglerne på området, var det ikke 290.000 Kr. en
ministerbil måtte koste? Så kan man bruge alle mulige argumenter for at
bryde reglerne, uden det dermed bliver lovligt. Var det ikke bedre at man
først ændrede reglerne, istedet for som lovgiver at være lovbryder?

/Mark.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 12:26

> Bortklippet en hel masse ordgejl.......

Du kan sgu selv være gejl..

> Men hvad lige med reglerne på området, var det ikke 290.000 Kr. en
> ministerbil måtte koste?

Det ved jeg ikke - men har du i øvrigt viden om, at der skulle være brugt
mere..?

> Var det ikke bedre at man
> først ændrede reglerne, istedet for som lovgiver at være lovbryder?

Nu insinuerer du lovbrud - har du noget belæg for det - eller er det bare
noget, som du "fyrer af"..?

....i fald du mener at have belæg, så vil jeg gerne se følgende:

1) Loven.
2) Dokumentation for brud af loven.

/Jan W Nielsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 14-04-05 12:49

> Du kan sgu selv være gejl..

> Det ved jeg ikke - men har du i øvrigt viden om, at der skulle være brugt
> mere..?

Spørsmålet er vel ikke så meget hvad bilen har kostet, men mere et spørgsmål
en grænse for hvilke signaler en given bil sender. Om så de får bilen
foræret, vil den stadig ligge i en klasse, der er uden for de afstukne
rammer.

> [...]
> noget, som du "fyrer af"..?
>
> ...i fald du mener at have belæg, så vil jeg gerne se følgende:

Jeg kender ikke loven på dette område. Men det er fremme herinde, at bilen
ikke må koste eller have en værdi større end 290.000 Kr.

Det må vel kunne findes på tryk i reglerne om ministerbiler.

/Mark.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 14-04-05 12:56

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det må vel kunne findes på tryk i reglerne om ministerbiler.
>
> /Mark.

Bortset fra det, så burde det være et krav at landets trafikminister
læste med i denne gruppe - for at have fingeren på pulsen

.....og så kunne vi jo nok ha' fået svaret

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-04-05 13:06

> Spørsmålet er vel ikke så meget hvad bilen har kostet, men mere et
> spørgsmål
> en grænse for hvilke signaler en given bil sender.

Ok - men det var ikke det, som du skrev før. (Se øverst.)

> Jeg kender ikke loven på dette område. Men det er fremme herinde, at bilen
> ikke må koste eller have en værdi større end 290.000 Kr.

Det behøver ikke være rigtigt. Måske er der blot tale om en vejledende pris
for indkøb af ministerbiler. Og måske er det ikke "normal-prisen" på bilen -
men prisen der faktisk betales - som der henvises til.

Jeg ved det ikke - og jeg er ikke engang sikker på, at Hr Thomsager gør.

> Det må vel kunne findes på tryk i reglerne om ministerbiler.

Måske..

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-04-05 16:58

> Du kan sgu selv være gejl..

> Det ved jeg ikke - men har du i øvrigt viden om, at der skulle være brugt
> mere..?

Hvis der ikke er brugt mere, så må brugtprisen for de øser ligge et stykke
under de der 290kkr.
Gør den det?

Hvis jeg som almindelig borger bliver kaldt til torskegilde og har en dyr
bil.
Så tror jeg nok de vil undre sig meget over 'den-der-BMW-850-til-10.000-kr.'
Eller hvad tror du de ville sige til det?

PS. Synes det er OK at de kører i de biler.
Synes det skulle være 'klasse-rammer' der var gældende ikke 'kr-rammer'

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Leonard

Dato : 14-04-05 17:39

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Hvis der ikke er brugt mere, så må brugtprisen for de øser ligge et stykke
>under de der 290kkr.

Næh, sådan hænger det ikke sammen.
En bil du har købt til en god pris med en stor rabat sælger du jo
heller ikke for den samme lave pris, hvis markedsprisen er højere.

Se bare på taxaerne, der er godt nok en finte med noget afgift, men de
sælges alligevel ofte til en noget højere pris end de koster i indkøb,
selv efter at de er blevet tævet igennem af en flok ukendte ratholdere

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 07:07

> Se bare på taxaerne, der er godt nok en finte med noget afgift, men de
> sælges alligevel ofte til en noget højere pris end de koster i indkøb,

Uha, det må regeringen hellere kigge på !

Fra : Thomas H.

Dato : 14-04-05 09:55

> [...]
>
> Udover det er det kun passende, at ministre, der varetager vælgernes
> interesser, ankommer til diverse forhandlinger mv i et køretøj, der ikke

Og derfor skal de som de eneste i Danmark ikke betale det tingene koster?
Andre store virksomhedsledere eller sælgere der kører 100.000 km om året
kunne vel også ønske at sidde behageligt, eller ankomme til en stor tysk
virksomhed i et køretøj der viser at man ikke er ved at gå på røven.
Hvis vi levede i et normalt land, hvor almindelige mennesker også kunne købe
en større bil ville det heller ikke irritere mig, men det kan godt pisse mig
af, at lederne af det mest groteske land mht. afgifter ligger og kører rundt
i de dyreste biler de kan finde.
Der er vild panik når en minister tillader sig at tage imod en taske eller
tøj, de bliver bedt om at aflevere det tilbage og får en næse, men når de
får 70% rabat på en bil er det helt ok ...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 07:41

> Og derfor skal de som de eneste i Danmark ikke betale det tingene koster?

Gør de ikke det..?

> men når de
> får 70% rabat på en bil er det helt ok ...

Som skrevet før er det IKKE deres bil. De kan ikke engang bede chaufføren
stoppe ved Netto på vej hjem.

Og jo - det er helt i orden, at staten får rabat på bilerne, IMO. Det er jeg
kun glad for...som skatteyder.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 07:50

> Gør de ikke det..?

Nææ, altså de må købe for 290.000 og det gør de også, men jeg kan da sagtens
forstå at afgiftsplagede danskere finder det en anelse bizart at de får så
meget fedterøvsrabat af bilproducenterne, så de kan få lov til at få biler
få andre i landet har råd til ...

> Som skrevet før er det IKKE deres bil. De kan ikke engang bede chaufføren
> stoppe ved Netto på vej hjem.

Arrh det tror jeg nu nok de må ...

> Og jo - det er helt i orden, at staten får rabat på bilerne, IMO. Det er
jeg
> kun glad for...som skatteyder.

Som sagt bilpriser ER et følsomt emne for den almindelige dansker, derfor
kunne dem der lovgiver godt beherske sig lidt på lige netop det punkt, synes
du det er urimeligt?
Hvis vi nu kører den længere ud, at alle folketingsmedlemmer fik en Ferrari
som gaver privat og lå og drønede rundt i dem, mens de hævede afgifterne for
almindelige danskere, så ville folk nok også blive sure - jeg tror det er
den følelse det andet minder lidt om.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 08:18

> Nææ.

Hvad gør de så - stjæler bilerne..? En bil koster det, der står på
slutsedlen.

> [...]
> meget fedterøvsrabat af bilproducenterne, så de kan få lov til at få biler

Det er som sagt ikke dem, der får rabatten - eller får bilerne - det gør
staten. Og bilen er - og skal betragtes som - en forlængelse af deres
kontor.

> Arrh det tror jeg nu nok de må ...

Så tro du det. Bilen er KUN til tjenestlig brug.

> Som sagt bilpriser ER et følsomt emne for den almindelige dansker, derfor
> kunne dem der lovgiver godt beherske sig lidt på lige netop det punkt,
> synes
> du det er urimeligt?

Ja - jeg finder det helt urimeligt, hvis en dansk økonomiminister skal køre
i en Mazda - også selvom jeg selv ikke har råd til en bil i ministerklassen.

....jeg har nok mange dårlige egenskaber - men misundelse er ikke en af dem.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 08:27

> Hvad gør de så - stjæler bilerne..? En bil koster det, der står på
> slutsedlen.

Ja ja ...

> Det er som sagt ikke dem, der får rabatten - eller får bilerne - det gør
> staten. Og bilen er - og skal betragtes som - en forlængelse af deres
> kontor.

Yes yes, men hvis det er vurderet at 290.000 uden afgift er passende, burde
de vel for fanden kunne klare sig med det !!!

> Så tro du det. Bilen er KUN til tjenestlig brug.

Joo men alle regler kan jo bøjes, undtagen hastighedsgrænsen..

> Ja - jeg finder det helt urimeligt, hvis en dansk økonomiminister skal
køre
> i en Mazda - også selvom jeg selv ikke har råd til en bil i
ministerklassen.

Skatteministeren burde køre Suzuki Alto, så kan han lære det !

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 09:05

> Skatteministeren burde køre Suzuki Alto, så kan han lære det !

Mange ministre bor og lever egentlig ret ydmygt - og der er vist igen tvivl
om, at den nuværende regering gerne så registrertingsafgiften sat ned.

Problemet er bare, at det er svært at hive 10 mia ud af finansloven - sådan
uden videre og fra den ene dag til den anden.

Når man trækker i indtægterne - skal der jo også trækkes i udgifterne - og
her i landet er snart halvdelen på offentlig forsørgelse.

Rent politisk er dén gruppe ufatteligt stærk - og de kræver, at vi andre
bliver ved med at forsørge dem i samme grad, som vi plejer.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 09:59

> Mange ministre bor og lever egentlig ret ydmygt - og der er vist igen
> tvivl om, at den nuværende regering gerne så registrertingsafgiften sat
> ned.

Vrøvl.

> Problemet er bare, at det er svært at hive 10 mia ud af finansloven -
> sådan uden videre og fra den ene dag til den anden.

Næppe. Det er præcis 2 kroner på hver liter brændstof, så var vi fri for den
skide reg-afgift. Og så var afgiftsfordelingen også mere rimelig, således at
dem der kørte mest, også betalte mest.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 10:18

> Næppe.

Jo.

> Det er præcis 2 kroner på hver liter brændstof, så var vi fri for den
> skide reg-afgift. Og så var afgiftsfordelingen også mere rimelig, således
> at dem der kørte mest, også betalte mest.

Gør de ikke det i forvejen..?

Og vil du så ramme dem, der bruger bilen til at tjene landet med..?

Dem skal skal køre på arbejde..? Dem der skal levere varer eller
tjenesteydelser til kunder..? Vil du bremse den økonomiske vækst, der kommer
af dét..?

.....så bliver det jo hurtigere dyrere, end du regner med...

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 10:22

> Gør de ikke det i forvejen..?

Ikke forholdsvis.

> Og vil du så ramme dem, der bruger bilen til at tjene landet med..?

Også dem.

> Dem skal skal køre på arbejde..? Dem der skal levere varer eller
> tjenesteydelser til kunder..? Vil du bremse den økonomiske vækst, der
> kommer af dét..?

Jep, bl.a. i forureningens tjeneste.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 10:49

> Ikke forholdsvis.

Hvad mener du..?

> Også dem.

God ide - så går udviklingen den rigtige vej.

Væk med fradrag for arbejde, befording mv og op med topskatten. Vi vil ikke
gøre det økonomisk mere fordelagtigt at tage arbejde - for alle vil jo
arbejde alligevel, og ellers forkæler vi bare "de rige". Tag hellere den
økonomiske motivation fra "de rige" og giv den i stedet til folk, der heller
vil igge på sofa´en - dét er der udvikling i..

Du er en sand socialist - og dét skal nok skabe fremdift i samfundet..
He-he..

> Jep, bl.a. i forureningens tjeneste.

Mener du, at det er bedre at bremse en økonomisk udvikling for at forhindre
en meget begrænset forurening her og nu..? Eller mener du, at en økonomisk
vækst medfører mere forskning, mere viden og mere miljøvenlige teknologier
på sigt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 11:05

> Hvad mener du..?

At Olsen der kører 5000 km om året, straffes lige så hårdt på afgiften, som
Jensen der kører 50.000 km om året - hvorfor mener du dét er rimeligt?

> God ide - så går udviklingen den rigtige vej.

Husk nu Ja, at sælgeren der pludselig får en ny Passat for 180.000,-,
istedet for 360.000,-, pludselig har 180.000,- at købe benzin/diesel for.
Dertil kommer den mindre forrentning. Og skifter man bil hver 3. år, starter
regnestykket forfra. Jeg ved godt at han også henter mindre igen på den
brugte pris, men jeg tror ikke på at det bliver 50% mindre. Spørger du
f.eks. sælgere, hvilke regnestykke de vil foretrække, vil jeg garantere dig
at det bliver det sidste.

> [...]
> den økonomiske motivation fra "de rige" og giv den i stedet til folk, der
> heller vil igge på sofa´en - dét er der udvikling i..

Hvam fa'n snakker om dét? Altså ud over dig.

> Du er en sand socialist - og dét skal nok skabe fremdift i samfundet..
> He-he..

Hov, jeg skal sgu huske at flytte krydset næste gang, for det er da vist
blevet sat forkert de sidste....hmmm...4 - 5 gange.

> [...]
> økonomisk vækst medfører mere forskning, mere viden og mere miljøvenlige

Bliver man presset, yder man ofte mere - også udviklingsmæssigt.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 11:18

> At Olsen der kører 5000 km om året, straffes lige så hårdt på afgiften,
> som Jensen der kører 50.000 km om året - hvorfor mener du dét er rimeligt?

Den der kører 50.000 kroner om året lægger også 25.000 kroner mere i afgift
til staten om året.

Registreringsafgiften er afgiften for at have bilen stående i indkørslen -
det har de begge.

Punktafgiften på brændstof er afgiften for at gøre brug af den bil, som de
har stående i indkørslen - den betale de begge i takt med brugen af bilen.

> Spørger du f.eks. sælgere, hvilke regnestykke de vil foretrække, vil jeg
> garantere dig at det bliver det sidste.

Ved ikke, hvad din pointe er..

> Hvam fa'n snakker om dét? Altså ud over dig.

Det er bare en videreførsel af din måde at tænke på, IMO...

> Bliver man presset, yder man ofte mere - også udviklingsmæssigt.

Jamen, så må udviklingen jo gå hurtigst, der hvor man er fattigst, og der
hvor der er flest barrierer mellem den, der ønsker det perfekte arbejde, og
dem der gerne vil give ham det..?

...måske er det også sådan, at alting var mere mere miljøvenligt i 70´erne,
og at det derfor ikke kan betale sig at fremskynde den økonomiske vækst, der
alligevel ikke bidrager til bedre miljø..?

Interessante betragtninger..

)

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 13:44

> Den der kører 50.000 kroner om året lægger også 25.000 kroner mere i
> afgift til staten om året.

Han kører jo også mere.

> Registreringsafgiften er afgiften for at have bilen stående i indkørslen -
> det har de begge.

Væk med den.

> Punktafgiften på brændstof er afgiften for at gøre brug af den bil, som de
> har stående i indkørslen - den betale de begge i takt med brugen af bilen.

Jep, mere af dét, mindre af den anden.

> Ved ikke, hvad din pointe er..

Lav regnestykket Jan.

> Det er bare en videreførsel af din måde at tænke på, IMO...

Spændende konklusioner du kan nå frem til.

> [...]
> og at det derfor ikke kan betale sig at fremskynde den økonomiske vækst,
> der alligevel ikke bidrager til bedre miljø..?

Du mener ikke at vores renere skorstene og affaldssortering m.v., skyldes
den forholdsvise restriktive miljøpolitik man har haft ført i Danmark?

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 16:12

> Jep, mere af dét, mindre af den anden.

Og så sætter du igen en barrierer op for økonomisk vækst.

Det kan ikke være smart at hæve prisen på brændstof yderligere - udfra en
samfundsøkonomisk vurdering.

> Lav regnestykket Jan.

I just did.

> Du mener ikke at vores renere skorstene og affaldssortering m.v., skyldes
> den forholdsvise restriktive miljøpolitik man har haft ført i Danmark?

Jo - men hvad har det med sagen at gøre.

Du vil gøre det (næsten) gratis at købe biler ( der som jo bekendt
produceres i udlandet - av min betalingsbalance), og du vil gøre det dyrt at
køre i dem, så vi ikke kan transportere os (av mit statsbudget OG min
betalingsbalance)

Dét er da ikke for smart - blandt andet fordi der skal "mesterslanten" til
for at have et moderne samfund, der på de store linier er miljøvenligt.
Miljøet har slet ikke råd til at vi forhindrer økonomisk vækst ved at gøre
brændstof endnu dyrere, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-04-05 11:13

Jan W Nielsen wrote:
> Problemet er bare, at det er svært at hive 10 mia ud af finansloven -
> sådan uden videre og fra den ene dag til den anden.

Ja, og tabet for dem, der dagen før købte ny bil..
Når den skal afskaffes sættes ned, må det være vist antal % pr. måned...

> Når man trækker i indtægterne - skal der jo også trækkes i udgifterne
> - og her i landet er snart halvdelen på offentlig forsørgelse.

Den anden dag sagde de 60 %...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-04-05 11:43

Jan W Nielsen wrote:
> Problemet er bare, at det er svært at hive 10 mia ud af finansloven - sådan
> uden videre og fra den ene dag til den anden.

De kunne starte med at omlægge afgiften til at være en periodisk afgift,
så rentebyrden ikke belaster bilkøberne så voldsomt ved købet af en bil.
Bankerne bliver sikkert sure, men dem om det.

Derudover kunne de fordele opkrævningen af proveneuet mere ligeligt
mellem private bilister (også dem der kan undvære bagsædet).

> Når man trækker i indtægterne - skal der jo også trækkes i udgifterne - og
> her i landet er snart halvdelen på offentlig forsørgelse.

Lidt skræmmende at det skal være et argument / en grund for at have en
så stor registreringsafgift.

-dennis

Fra : Lars Jensen

Dato : 16-04-05 08:11

Jan W Nielsen wrote:

> Ja - jeg finder det helt urimeligt, hvis en dansk økonomiminister skal køre
> i en Mazda

HEY!!! Kan du så stoppe det der :)

> /Jan W Nielsen

Lars B

Fra : alexbo

Dato : 14-04-05 09:07

"PMH" skrev

> Hvorfor skal de have bedre vilkår end alle vi andre..??

Nu kender jeg jo ikke dine vilkår, så hvorfor ministrene har bedre end dig
skal jeg ikke kunne sige.

Personligt synes jeg at jeg har bedre vilkår end ministre, der er ikke nogen
der konstant forsøger at kaste mudder på mig.

Hvad angår biler har vi helt de samme betingelser.
Hvis min arbejdsgiver vil sende en bil med chauffør for at køre mig på
arbejde hver morgen, så skal jeg ikke betale skat af det.

mvh
Alex Christensen

Fra : ThomasB

Dato : 14-04-05 13:27

> Overskrider de beløbsgrænserne - så må man jo være i besiddelse af
> dokumentation for, at der er KØBT for mere end reglerne tillader...?

Når reglerne siger 290.000,-, så er det sådan set ok, at købe en bil til det
dobbelte, med 50% rabat.

Der kan opstå et problem mht. vedligeholdelse og reparationer, da en dyr bil
som regel koster mere at vedligeholde og reparere.

Fra : Thomas H.

Dato : 14-04-05 13:37

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Når reglerne siger 290.000,-, så er det sådan set ok, at købe en bil til
det
> dobbelte, med 50% rabat.

Ja der er helt sikkert ikke noget at komme efter rent lovmæssigt, men
moralsk synes jeg da godt man kan tillade sig at undre sig lidt. Jeg har da
snakket med flere sælgere der påpeger at kunder generelt ikke bryder sig om,
hvis en sælger kommer på besøg i en alt for prangende bil, fordi det viser
lidt for meget arrogance, og at firmaet måske tager lige lovlig meget for
varerne, det er sikkert kun i DK den slags sker, og jeg tror egentlig ikke
det er jantelov som sådan, men fordi folk føler sig pisset temmelig meget
på, at man selv kun har råd til brugte småbiler pga. de kæmpe afgifter.
Den samme misundelse/undren kan vel gøre sig gældende, når dem der
fastholder afgifterne ankommer i nogle af de dyreste biler i landet fordi de
slipper for selv samme afgift.

> Der kan opstå et problem mht. vedligeholdelse og reparationer, da en dyr
bil
> som regel koster mere at vedligeholde og reparere.

Det er sikkert en anden kasse der betaler det, så det kan slet slet ikke
sammenlignes

Fra : Thomas H.

Dato : 14-04-05 08:54

> Det hedder vist rabat. Rabat er i øvrigt noget som staten i mange
> sammenhænge gør brug af ved større indkøb - ganske som alle os andre.

Ja selvfølgelig får de mega rabatter, det er jo en kæmpe fordel for f.eks.
BMW at få en 7'er ud at køre på de danske veje, derfor sælger de den sikkert
glædeligt med 30% rabat og for 500.000 gratis udstyr i

...men derfor mener jeg stadig der er en del dobbeltmoral i det, når samme
ministre samtidig påtvinger almindeligt dødelige fuldstændig sindssyge
afgifter og driver klapjagt på alle der bare tænker på at snige sig uden om
noget!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 07:46

> ...men derfor mener jeg stadig der er en del dobbeltmoral i det, når samme
> ministre samtidig påtvinger almindeligt dødelige fuldstændig sindssyge
> afgifter .

Nå.

Hvis du så mener, at ministre i Danmark skal køre Mazda, så må du jo mene
det.

Jeg formoder, de også skal have Ikea-møbler på kontoret, fordi du/vi ikke
har råd til design-møbler..?

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 07:55

> Hvis du så mener, at ministre i Danmark skal køre Mazda, så må du jo mene
> det.

Har jeg sagt det? ...men 290.000 er jo hvad alle andre skal give for en
Mazda

> Jeg formoder, de også skal have Ikea-møbler på kontoret, fordi du/vi ikke
> har råd til design-møbler..?

Jeg tror du misforstår det .....men ja hvis de påtvang folket 180% afgift på
møbler, så ville det da virke provokerende hvis de væltede sig i dyre
designmøbler

Fra : John Sahl

Dato : 15-04-05 08:16

Thomas H. wrote:
> Har jeg sagt det? ...men 290.000 er jo hvad alle andre skal give for
> en Mazda

Giver alle samme pris når de køber ny bil? Det er nyt for mig.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 08:22

> Jeg tror du misforstår det .....men ja hvis de påtvang folket 180% afgift
> på
> møbler, så ville det da virke provokerende hvis de væltede sig i dyre
> designmøbler

Løn og arbejdsforhold bør afspejle det arbejdspres og det ansvar, som en
stiling indeholder.

Var det ikke for ministerpensionen, ville jeg synes, at lønnen skulle hæves
markant, og at ministre skulle have en væsentlig større bil.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 08:31

> Var det ikke for ministerpensionen, ville jeg synes, at lønnen skulle
hæves
> markant, og at ministre skulle have en væsentlig større bil.

En større bil? Findes der andre end Maycach og Rolls-Royce der er større?
At få en 2 millioner kroner bil til 290.000 synes ikke de skal klage over

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 09:05

> At få en 2 millioner kroner bil til 290.000 synes ikke de skal klage over

Det var ikke rabatten, jeg tænkte på.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 09:13

> Det var ikke rabatten, jeg tænkte på.

Nej men synes du slet ikke der er et moralsk problem, hvis de nu kørte i en
Brabus Maybach hvis bare de betalte mere end 290.000 for den? Du må da
indrømme at signalværdien er lidt skidt i et land der lægger 180% afgift på
biler til almindelige mennesker

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 09:52

> Nej men synes du slet ikke der er et moralsk problem, hvis de nu kørte i
> en
> Brabus Maybach hvis bare de betalte mere end 290.000 for den?

Et moralsk problem - nej, det mener jeg ikke.

> Du må da
> indrømme at signalværdien er lidt skidt i et land der lægger 180% afgift
> på
> biler til almindelige mennesker

En signal-problem - jo, det er jeg enig i.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-04-05 09:58

> En signal-problem - jo, det er jeg enig i.

Godt, så burde du også kunne følge, at nogle kan føle det som et dårligt
signal, at de kører rundt i biler, som de færreste virksomhedsledere har råd
til at have som direktionsbil.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 10:10

> Et moralsk problem - nej, det mener jeg ikke.

Det er dét jeg mener det er. Jeg er heller ikke misundelig - slet ikke,
ville ikke bytte for en bil. Men når man sidder og laver regler, så skal man
død og pine selv følge dem, ellers bliver det ligesom for "alle os andre",
m.h.t. overholdelse af færdselsloven.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 10:21

> [...]
> man død og pine selv følge dem, ellers bliver det ligesom for "alle os
> andre", m.h.t. overholdelse af færdselsloven.

Jeg forstår dig ikke - hvad er det for regler, som de ikke følger..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 10:37

> Jeg forstår dig ikke - hvad er det for regler, som de ikke følger..?

De har selv sat en beløbsgrænse på 290.000,- eksl. moms og afgifter. Den
overskrider de jo ganske flot, flere af dem.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 10:50

> De har selv sat en beløbsgrænse på 290.000,- eksl. moms og afgifter. Den
> overskrider de jo ganske flot, flere af dem.

Hvordan ved du det?

....og psst... skulle du så ikke kontakte Rigsrevisionen og bede dem se på
sagen.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 11:09

> Hvordan ved du det?

F.eks. den billigste Audi A8 koster 1,6 mio. Det er mere end 290.000,- uden
afgift og moms.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 11:20

> F.eks. den billigste Audi A8 koster 1,6 mio. Det er mere end 290.000,-
> uden afgift og moms.

Du forudsætter to ting, som du reelt ikke ved.

1) Der er LOV for, at de ikke må bruge mere.
2) De HAR brugt mere.

Som sagt - det her er da lige en sag for Rigsrevisionen..

/Jan W Nielsen