Var til syn
Fra : Olesen

Dato : 13-04-05 17:32

Så var den gamle til syn idag.

Dumpet - betinget, dvs. jeg
må køre til reparatør, som det hedder sig.

Jeg blev dumpet på 2 punkter:

1) Bremseslanger til forbremserne var
monteret '½-omgang forkert', så de slog
en halv krølle. Dêt kunne stresse slange,
mente synsmanden, og det var ikke godt....

2) For højt forureningsniveau.
Max må vidst være 4.5 jeg lå
nær de 7.

Ellers var lygter, bremser, støddæmper,
bremserør, udstødning, mangel på rust
samt motorens udseende iorden. Ingen
svedeture på blokken, hverken foroven
eller på bundkarret. Styretøjet også ok.

MEN, hvad og hvor gik det galt
med forureningsniveauet ?
Kan det være min autochoker,
som 'står lidt åbent', selvom bilen
er gennemvarm (kørte en go tur inden synet),
eller dårlig indstillet tænding, eller benzin/luft-forhold ?
Bilen har som bekendt ingen sensorer overhovedet.

Kan et beskedent olieforbrug og tilhørende
gamle 'paraplyer' ha' indvirkning på dêt ?
Kan en kokset motor påvirke
forurenings-tallet SÅ meget ?

Jeg hælder selv lidt til kaburatoren
eller chokeren, da det godt kan lugte
lidt af benzin når bilen blir' pakeret
og man skal ha' den startet igen, hvilket
en sjælden gang kan foregå med den
typiske lyd af en motor som får
for meget benzin lige i startfasen...(3 cyl. i 1 sekundt).

Jeg har bestilt tid hos mekanikeren, som
endda ville ordne slangerne gratis (det var
ham, som monterede dem ved synet for 4 år siden,
sidste år blev de åbenbart blot overset..)

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 17:50

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt motorens udseende iorden. Ingen
> svedeture på blokken, hverken foroven
> eller på bundkarret. Styretøjet også ok.

Luftfilteret, eller at den bare skal stilles i kobberratoren

> Kan det være min autochoker,
> som 'står lidt åbent', selvom bilen
> er gennemvarm (kørte en go tur inden synet),
> eller dårlig indstillet tænding, eller benzin/luft-forhold ?

Ja det kan man hurtigt se selv.
Når motoren er varm kan man lige pille dækslet af luftfilterkassen, så skal
spjældet i kaburatoren så fuldtændig lodret, ellers virker autochokeren
ikke.

Tænding tror jeg ikke på, den har elektronisk tænding så skulle det da være
ufattelig dårlige tændrør.

> Bilen har som bekendt ingen sensorer overhovedet.
>
> Kan et beskedent olieforbrug og tilhørende
> gamle 'paraplyer' ha' indvirkning på dêt ?

Nej

> Kan en kokset motor påvirke
> forurenings-tallet SÅ meget ?

nej

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 13-04-05 20:03

> [...]
skal
> spjældet i kaburatoren så fuldtændig lodret, ellers virker autochokeren

Okay...så man kan ligefrem se om chokeren er gået
'helt ind' ved at den skal stå lige ?
Gælder det alle Sierra motorstørrelser med automatisk (bimetal ??) choker ?

> Tænding tror jeg ikke på, den har elektronisk tænding så skulle det da
være
> ufattelig dårlige tændrør.

Min har ikke elektronisk tænding, nærmest noget
"old school" spole-noget..

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 20:20

> skal
>
> Okay...så man kan ligefrem se om chokeren er gået
> 'helt ind' ved at den skal stå lige ?

Ja så meget som spjældet nu kan åbne.

> Gælder det alle Sierra motorstørrelser med automatisk (bimetal ??) choker
> ?

Ja nå det ikke er dem med indsprøjtning så...

> være
>
> Min har ikke elektronisk tænding, nærmest noget
> "old school" spole-noget..

ALLE sierra'er har i flg. Ford elektronisk tænding. Men bevares der sidder
da stadig en gammeldags tændspole og strømfordeler.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 14-04-05 16:51

> ALLE sierra'er har i flg. Ford elektronisk tænding. Men bevares der sidder
> da stadig en gammeldags tændspole og strømfordeler.

øh..ej forstået..elektrisk tænding, hvis
det skal være..,o) sådan i sagens natur, hehe,
men elektronisk tænding kræver vel
en boks af en slags ECU i 2005-tale ?

Hvis der er tale om noget så fint
som 'elektronisk', hvem kan så
forklare den forskel der må være
på sådan een og så en moderne ECU.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 18:40

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> øh..ej forstået..elektrisk tænding, hvis
> det skal være..,o) sådan i sagens natur, hehe,
> men elektronisk tænding kræver vel
> en boks af en slags ECU i 2005-tale ?

Boksen i en sierra, erstatter de gammeldags platiner.
Fordelen er at bilen aldrig skal have stillet tænding og derfor er billigere
at vedligeholde, samt har bedre brændstoføkonomi.

ECU eller OBDII eller hvad de kalder dem, indeholder styringen til biler med
indsprøjtning og det sidder ikke i din sierra.
Ofte er den elektroniske tænding IKKE bygget ind i samme boks som selv
motorstyringen. Det hæmger sammen med at de impulser der skal sendes ud til
tændspolerne m.m. er det rene "gift" for motorstyringen. Der kan være så
meget støj på tændingssignalerne at det driller resten af motorstyringen.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-04-05 20:11

Tom wrote:

> Boksen i en sierra, erstatter de gammeldags platiner.
> Fordelen er at bilen aldrig skal have stillet tænding

Det er ikke helt rigtigt.
Det eneste du undgår med den elektroniske tænding, i en agmmel Sierra, er at
du ikke skal justere kamvinklen på platinerne.
Tændingen skal stadig justeres som altid.

> [...]
>
> ECU eller OBDII eller hvad de kalder dem, indeholder styringen til
> biler med indsprøjtning og det sidder ikke i din sierra.

På nogle Sierra 1'ere, der sidder der faktiskt en motorstyringsboks, blandt
andet på 1,6 Economy og på de senere 2,0 OHC'ere og der er med karburator.
På en ganske almindelig "plain" Sierra 1 - 1600 OHC, der sidder transistor
tændingsmodulet i venstre forvange ude i motorrummet. Det er en lille sort
plastic boks omgivet af en alu-ramme.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 20:35

> Det er ikke helt rigtigt.
> Det eneste du undgår med den elektroniske tænding, i en agmmel Sierra, er
> at du ikke skal justere kamvinklen på platinerne.
> Tændingen skal stadig justeres som altid.

Her er hvad Ford selv skriver i deres bruchure fra 1982 om Sierra:
"Absolut vedligeholdelsesfri, elektronisk transistortænding på alle
benzinmotorer. "
Dette er gentaget i manualer og andet.
Mine Sierra har ALDRIG fået justeret tænding, jeg har nøjes med at skifte
tændrør.

> På nogle Sierra 1'ere, der sidder der faktiskt en motorstyringsboks,
> blandt andet på 1,6 Economy og på de senere 2,0 OHC'ere og der er med
> karburator.

Ja de har en ESC II boks. Jeg vil dog ikke kalde den en motorsyring, når man
er i år 2005 og ser tilbage. Men rigtigt, Ford kaldte den en
motorstyringsboks dengang.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-04-05 20:41

Tom wrote:

> [...]
> benzinmotorer. "
> Dette er gentaget i manualer og andet.
> Mine Sierra har ALDRIG fået justeret tænding, jeg har nøjes med at

Det eneste som den elektroniske tænding erstattede var jo netop platinerne.
Tændingstidspunktet skulle stadig indstilles.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 21:13

> Det eneste som den elektroniske tænding erstattede var jo netop
> platinerne. Tændingstidspunktet skulle stadig indstilles.

Blev gjort på fabrikken og derefter aldrig mere, med mindre at man begynder
at pille i det
Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit. De påstår endda er det
blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-04-05 22:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit. De påstår endda er det
> blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)

Lasere var jo også absolut hightech dengang.

Idag er det svært at købe en pakke tyggegummi uden der er indblandet en
laser.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Olesen

Dato : 15-04-05 06:14

> Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit. De påstår endda er det
> blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)

Det står der faktisk også i min manual erindrer jeg nu..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-04-05 19:40

Tom wrote:

> Blev gjort på fabrikken og derefter aldrig mere,

Jamen alting på en bil bliver da (forhåbentligt) indtsillet fra fabrikken,
men derfor kan der jo nemt opstå tilfælde hvor det efterfølgende bliver
nødvendigt med en justering.

> med mindre at man
> begynder at pille i det

Ja prøv du bare at dreje fordeleren en halv omgang og så se om den selv
springer på plads igen

> Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit.

Jeg har set mange ting, som er blevet kaldt vedligeholdelsesfrit, men ingen
af tingene har været evighedsmaskiner, desværre.

> De påstår endda er
> det blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)

På andre (mest nyere) biler, der er der rigtigt nok ikke mulighed for at
justere tændingen (medmindre man roder i chippen), men på en Sierra 1 er det
altså en nødvendighed (nogen gange).

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 20:24

> [...]
>
> Jeg har set mange ting, som er blevet kaldt vedligeholdelsesfrit, men
> ingen af tingene har været evighedsmaskiner, desværre.

En Sierra har vel i gennemsnit en forventet levetid på 15 år og 250.000 Km.
Det kan de også køre uden at man skal servicere kæde (DOHC), tænding og
hydrauliske ventiler (DOHC).
At en ud af 1000 Sierra så måske kan finde på at knække en kæde el lign. gør
ikke at man skal skifte kæde i alle Sierra'er af den grund.
Det samme med hydrauliske ventiler som også kan stilles.......men det er
generelt ikke nødvendigt i bilens levetid.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-04-05 21:19

Tom wrote:

> [...]
> Det samme med hydrauliske ventiler som også kan stilles.......men det
> er generelt ikke nødvendigt i bilens levetid.

Det er så bare ikke min erfaring, når vi snakker tændingsjustering på gamle
Sierra'er.
Jeg har set rigtig mange, hvor tændingen har stået ad he*vede til og det
derfor var nødvendigt med en justering.
Alting bliver jo slidt og f.eks fordelerns aksel og tandhjuls slidtage har
jo netop indvirkning på tændingstidspunktet.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 22:05

> [...]
> Alting bliver jo slidt og f.eks fordelerns aksel og tandhjuls slidtage har
> jo netop indvirkning på tændingstidspunktet.

hehe, så har det nok været nogle RIGTIG gamle baljer

Her er hvad haynes skriver i 1990 efter Sierra har været på markedet i 8 år:
Note: During production the ignition timing is

accurately set using a microwave process,

and sealant is applied to the distributor clamp

bolt. Because the electronic components

require no maintenance, checking the ignition

timing does not constitute part of the routine

maintenance schedule, and the procedure is

therefore only necessary after removal and

refitting of the distributor. A timing light will be

required for this procedure. For details of

ignition timing adjustment in order to operate

vehicles on unleaded petrol refer to the

appropriate Section of this Chapter

--
Tom