Er koblingen røget?
Fra : Jasper Norman

Dato : 12-04-05 22:17

Hej.

Jeg har de sidste par dage lagt mærke til, at når i 4. og 5. gear trykker
speederen ned, er det ligesom at bilen "filer" på koblingen. Er dette tegn
på, at koblingen er færdig, eller kan man stramme den op eller lign.?

Bilen er en Seat Toledo 1.9 TDi. Jeg har tjekket hos Højer autodele, som
desværre ikke har sådan en fætter. De har til gengæld en til VW Vento TDi.
Kan jeg mon bruge den samme? På næsten alle områder er bilerne jo ens.

Mvh

Jasper

Fra : Henrik B.

Dato : 13-04-05 09:06

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> speederen ned, er det ligesom at bilen "filer" på koblingen. Er dette tegn
> på, at koblingen er færdig, eller kan man stramme den op eller lign.?

Det er nok en død kobling.

> Bilen er en Seat Toledo 1.9 TDi. Jeg har tjekket hos Højer autodele, som

Chippet måske?

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-04-05 16:29

Jasper Norman wrote:

> Jeg har de sidste par dage lagt mærke til, at når i 4. og 5. gear trykker
> speederen ned, er det ligesom at bilen "filer" på koblingen. Er dette tegn
> på, at koblingen er færdig, eller kan man stramme den op eller lign.?

Hvis den er kabeltrukket kan man godt justere den, men det er
tvivlsomt om det er det der gør det når det er noget der er
opstået.. Med mindre din motor er så ny at den er gemt under
plastik, så har du selv mulighed for at checke det. Få en ven til
at jokke på koblingen mens du glor i motorrummet. Du bør herved
kunne se koblingsarmen bevæge sig.

Hvis det er et kabel der trækker armen frem og tilbage, så skal
der være en lille smule "slup" i armen når koblingspedalen er
sluppet. Hvis kablet er helt stramt når pedalen er sluppet, så kan
det være at din bil ikke kobler 100% til, det kan fikses ved at
skrue på den (eller de) store møtrikker der sidder på kablet.

Er det derimod en hydraulisk kobling, med en cylinder og en pind
der trykker på armen, så har du ikke mulighed for at justere
tingene.

Sandsynligheden taler for at det er koblingen der er slidt op, men
det er da værd at undersøge det andet først..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jasper Norman

Dato : 13-04-05 22:28

Jeps, den er chippet... skal jeg have en "kraftigere" kobling for de ekstra
HK? Jeg vil da være ked af, at skifte kobling hvert år.

Jeg er ikke lige klar over, om koblingen er kabeltrukket eller hur? Tror jeg
sætter den ud til en fusker

Mvh

Jasper

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 07:19

> Jeps, den er chippet... skal jeg have en "kraftigere" kobling for de
> ekstra HK? Jeg vil da være ked af, at skifte kobling hvert år.

Der er ingen tvivl om at din kobling ikke kan holde til det ekstra moment
din chipning har givet. Jeg ville helt klart skifte til en kraftigere
kobling.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jasper Norman

Dato : 14-04-05 23:07

Ok, hvor får jeg lige en kraftigere kobling? Seat / VW laver vel vel ikke en
kraftigere kobling end til en 1.9 TDi?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-05 04:47

Jasper Norman skriver:

> Ok, hvor får jeg lige en kraftigere kobling? Seat / VW laver vel vel ikke en
> kraftigere kobling end til en 1.9 TDi?

Hvorfor ikke ?
De har da også en 2,0TDI.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : John Sahl

Dato : 15-04-05 07:26

Jasper Norman wrote:
> Ok, hvor får jeg lige en kraftigere kobling? Seat / VW laver vel vel
> ikke en kraftigere kobling end til en 1.9 TDi?

Autobremsen i Rødovre kan blandt andet hjælpe dig.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Jasper Norman

Dato : 15-04-05 21:20

Hmm... det bliver det vel næppe billigere af? Jeg regner med at få tiltusket
mig en Audi efter jul, hvorefter konen skal overtage Seat´en. Kan en ganske
aml.1.9 TDi kobling holde til alm. kørsel?

Jeg mener i øvrigt ikke selv, at jeg presser bilen. Der er stort set kun i
overhalinger jeg bruger de ekstra HK. Men man vænner sig selvfølge til at
den flytter sig hurtigere, og trykker måske, ubevidst, lidt hårdere på
speederen.

/Jasper

Fra : John Sahl

Dato : 15-04-05 22:24

Jasper Norman wrote:
> Hmm... det bliver det vel næppe billigere af? Jeg regner med at få
> tiltusket mig en Audi efter jul, hvorefter konen skal overtage
> Seat´en. Kan en ganske aml.1.9 TDi kobling holde til alm. kørsel?

Det burde den da kunne, men ellers er jeg egentligt sikker
på, at Thomas Landberg kender lidt til problemet og kan
give et godt råd? (Råber på Thomas???)

> [...]
> kun i overhalinger jeg bruger de ekstra HK. Men man vænner sig
> selvfølge til at den flytter sig hurtigere, og trykker måske,

Det er netop der, de fleste opdager, at koblingen ikke kan
holde, ¨på grund af det store moment.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-04-05 21:48

> Der er ingen tvivl om at din kobling ikke kan holde til det ekstra moment
> din chipning har givet. Jeg ville helt klart skifte til en kraftigere
> kobling.

Hvorfor er der ingen tvivl om det..?

Kan det ikke bare være fordi, koblingen er færdig - sådan helt generelt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jasper Norman

Dato : 15-04-05 22:32

Tja.. Det kunne jo nemt være problemet. Jeg aner faktisk ikke hvor langt den
gl. har kørt. Hvis det er den første har den kørt 210.000 km. hvilket jo er
ok. Men det falder uheldigvis sammen med, at jeg for ca. 4 mdr. siden, fik
fat på en chip. Men der naturligvis muligt at denne bare gav koblingen
"dødsstødet"

/Jasper