Bedste køb ? Fiesta / C2 / ny S
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 12-04-05 20:00

Jeg står for at købe ny bil og valget er indsnævret til enten Ford
Fiesta, Citroen C2 eller at vente på den nye Suzuki Swift...

Nogen der har nogle gode argumenter for/imod de 3 nævnte..

Rusbeskyttelse står højt på min liste - og Ford'en er 'halv'
galvaniseret - de andre ved jeg ikke hvordan er behandlet.

???

mvh.

Uffe

uffe snabelA skelmose prik dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-04-05 20:24

Uffe S. Callesen wrote:
> Jeg står for at købe ny bil og valget er indsnævret til enten Ford
> Fiesta, Citroen C2 eller at vente på den nye Suzuki Swift...

Jeg kørt lidt Fiesta. Gearkassen er eddermame lækker og præcis.
Undervognen er rimeligt fast, næsten sporty. Desværre var "min" model
udstyret med 1.4 motoren, og den er ALT FOR SVAG.
Interiøret er lidt for plastic-agtigt. Personligt synes jeg C2'eren er
lækrere indeni. Citroën'er plejer at være godt rustbeskyttet. Det er
Ford sikkert også (deres beskyttelse virker bare ikke :)).

Mvh.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 12-04-05 20:45

Lars L. Hansen wrote:
Citroën'er plejer at være godt rustbeskyttet. Det er
> Ford sikkert også (deres beskyttelse virker bare ikke :)).

Nogen der kan af/bekræfte det for hhv. fiesta'en og C2'en ??

Iøvrigt giver jeg Lars fuldstændig ret i at Fiesta'en ligger helt
fantastisk på vejen og det er kun 1.3'eren jeg kigger på :)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-04-05 22:14

> Nogen der kan af/bekræfte det for hhv. fiesta'en og C2'en ??

Jeg skal ikke kunne sige om Fiesta'en ruster - men det har før i tiden været
et stort problem for Ford. Selv biler fra '99 (svjh?) har problemer med rust
i skærmkanter mv.
PSA biler er halv-galvaniserede og ruster generelt ikke - selvfølgelig kan
rust forekomme, men det er meget sjældet. Prøv f.eks. at kigge på alle de
"gamle" Xantiaer/405'ere der kører rundt - de er stadig ikke rustne.

> Iøvrigt giver jeg Lars fuldstændig ret i at Fiesta'en ligger helt
> fantastisk på vejen og det er kun 1.3'eren jeg kigger på :)

Jeg kørte i Fiestaen (også en ny 1.3) et par dage fra Århus til Herning -
den forekommer mig utroligt motorsvag. Hvis du ikke har prøvet den på
motorvej endnu, vil jeg foreslå at du prøver det. - Men jeg vil gi dig/Lars
ret i at gearkassen er super-lækker, undervognen er fast - næsten for fast,
og styringen er efter min mening for præcis - jeg brød mig slet ikke om at
køre på motorvej i den. Det er muligvis også fordi jeg er vandt til PSA
biler -kan godt li' at man kan køre på motorvejen med 130 med én hånd på
rattet - det synes jeg ikke man kunne i Ford'en - et lille ryk med hånden,
og bilen var ved at lande i autoværnet (måske lidt overdrevet). Desuden er
den efter min mening relativt dårligt lydisoleret - der er meget støj fra
hjulene (særligt på motorvej). En anden ting der irriterede mig lidt - men
det er muligvis ikke et problem for alle - var at (frit fra hukommelsen) der
var en skarp kant på midterkonsollen ind imod mit højre ben, når det hvilede
på speederen. Kan ikke huske helt hvad det var, men måske du vil opdage det.
Jeg synes personligt at C2'en er en fin bil, men nu kører jeg selv i en C3,
så jeg skal nok lade være med at sige for meget - det bliver bare farvet :).
- Men har du spørgsmål, svarer jeg selvfølgeligt gerne.

/Kasper Hansen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-04-05 22:33

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Jeg kørte i Fiestaen (også en ny 1.3) et par dage fra Århus til Herning -
> den forekommer mig utroligt motorsvag. Hvis du ikke har prøvet den på
> motorvej endnu, vil jeg foreslå at du prøver det.

Præcis. Jeg kørte i en 1.4 på Mallorca i en uges tid, med stigninger
osv. Det er altså ikke sjovt at skulle helt ned i tredje på motorvejen.

> [...]
> rattet - det synes jeg ikke man kunne i Ford'en - et lille ryk med hånden,
> og bilen var ved at lande i autoværnet (måske lidt overdrevet).

Nej, det lyder ganske rigtigt - den var alt for livlig. Som om den ikke
havde hastighedsafhængig servostyring?

> Desuden er
> den efter min mening relativt dårligt lydisoleret - der er meget støj fra
> hjulene (særligt på motorvej).

Rigtigt igen - selvom motoren er overraskende stille, ved bykørsel i
hvert fald.

> [...]
> på speederen. Kan ikke huske helt hvad det var, men måske du vil opdage det.

Det er rigtigt - jeg fik også et ømt skinneben.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 17:42

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Præcis. Jeg kørte i en 1.4 på Mallorca i en uges tid, med stigninger osv.
> Det er altså ikke sjovt at skulle helt ned i tredje på motorvejen.

øh, en fiesta 1.4 har altså 80 HK. Men en benziner skal have lidt
omdrejninger før den yder 80 HK, derfor kan man ikke køre den som en TD med
2.000 RPM

Tror nok at man skal over i en HELT anden kategori af biler hvis man vil
undgå et gearskifte ved Kassel bakkerne i tyskland.

80 HK burde være ganske fornuftig mange heste til en så lille bil når den
ikke skal være af GTI typen. Ellers er Fiesta ST 150 et bud hvis man vil
køre ræs og undgå gearskifte på stejle bakker.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-04-05 22:26

Tom wrote:

> øh, en fiesta 1.4 har altså 80 HK. Men en benziner skal have lidt
> omdrejninger før den yder 80 HK, derfor kan man ikke køre den som en TD med
> 2.000 RPM

Haha, ja 80HK @ 5700 RPM. Men det var jo også det jeg skrev - man skal
helt ned i tredje på motorvej hvis der er lidt stigning.

> 80 HK burde være ganske fornuftig mange heste til en så lille bil når den
> ikke skal være af GTI typen.

Det ændrer altså ikke på at den føltes helt utroligt sløv så snart man
kørte hurtigere end de hastigheder som bytrafik tillader. Min gamle
Nissan Sunny 1.3 LX fra '88 var nærmest hidsig sammenlignet med
Fiestaen. Fiestaen er god og kvik i byen, men rædselsfuld på motorvej og
længere ture.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 16:05

> [...]
> Sunny 1.3 LX fra '88 var nærmest hidsig sammenlignet med Fiestaen.
> Fiestaen er god og kvik i byen, men rædselsfuld på motorvej og længere

Jeg havde en fiesta 1.1 som havde 45 HK eller var det 55 HK. Den var sådan
set ok.
Min mor har nu en fiesta 1.25 med 75 HK og den er nu ganske kvik. Den banker
med lethed også fruens yaris 1.0

--
Tom

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 16-04-05 00:18

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Tror nok at man skal over i en HELT anden kategori af biler hvis man vil
> undgå et gearskifte ved Kassel bakkerne i tyskland.

Tja nu er der også langt til Kassel i en Fiesta ;)

Hvad mener du med en HELT anden kategori? Min gode gamle Vectra med sølle
115HK klarede da Kassel (så vidt jeg husker) helt uden gearskift, og det
inkluderede enda overhalinger.

Men den 1400Kg tunge 406'er og 4½ mand om bord (en på 1år), uha det var en
helt anden snak, på trods af de 136HK ;)

/Morten

Fra : Olesen

Dato : 13-04-05 17:15

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt giver jeg Lars fuldstændig ret i at Fiesta'en ligger helt
> fantastisk på vejen og det er kun 1.3'eren jeg kigger på :)

Fiesta ST150 blev testet i seneste Bilmagasinet,
og vandt pga. rendyrket GTI-køredynamik (Jan W...hvor er De ? )

Mod C2 eet-eller-andet og ....peugeot 206 GTI, og ja,
gearskiftet er også lækker i dên.

Fra : NumZie

Dato : 14-04-05 07:38

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lækrere indeni. Citroën'er plejer at være godt rustbeskyttet. Det er Ford
> sikkert også (deres beskyttelse virker bare ikke :)).

Er det igen ikke meget subjektivt vurderet? Jeg har prøvet nogle af de
mindre biler, og jeg kunne ikke mærke den store forskel, som dit bogstavvalg
henviser til. Fiesta 1,4eren synes jeg kørte ganske fint - og op til 100
km/t synes jeg ikke, der er nogen nævneværdig forskel på de 'små' biler.
Hvis man er vant til at køre i større biler, tror jeg oftere, man kommer til
at sammenligne for meget - og det er vel ift til klassens biler, at man skal
sammenligne.
1,3eren har nogle data, der indikerer at den er enormt sløv mod de 100
km/t - men 1,4eren synes jeg er hverken værre/bedre end dens konkurrenter.

C2eren synes jeg er for klejn til prisen - Swiften vil jeg gerne prøve en
dag - men er lidt bekymret for både ny- og brugtsalgspris, så pt. ville jeg
vælge en Fiesta.

/Kenneth

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 14-04-05 12:12

NumZie wrote:

> Er det igen ikke meget subjektivt vurderet?

Jo, selvfølgelig.

> [...]
> at sammenligne for meget - og det er vel ift til klassens biler, at man skal

Tjo, men Fiesta 1.4 vejer 1050 kg, mens den jeg plejer at køre vejer
1500 kg. Fordi bilen er lille, behøver den jo ikke at være sløv i
optrækket, nærmest tværtimod. Jeg synes der er væsentlig mere spræl i
f.eks. en 206 1.4 med 75 Hk end der var i Fiestaen, der vistnok har
samme antal Hk. Det opvejes dog i nogen grad af at Fiestaens gearskifte
er hurtigt og præcist - men det dur bare ikke at man skal helt ned i
tredje på en motorvej, fordi der er lidt stigning.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 16:08

> [...]
> opvejes dog i nogen grad af at Fiestaens gearskifte er hurtigt og
> præcist - men det dur bare ikke at man skal helt ned i tredje på en

Hvad var stigningen og hvor meget vægt var der i bilen og hvor hurtigt kørte
du på motorvejen ?
Jeg skal også skifte til 4. gear hvis jeg kun kører 75 Km/t i 5. og der
kommer en bakke i min mondeo.

--
Tom

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-04-05 21:29

> Jeg står for at købe ny bil og valget er indsnævret til enten Ford
> Fiesta, Citroen C2 eller at vente på den nye Suzuki Swift...
>
> Nogen der har nogle gode argumenter for/imod de 3 nævnte..

Nu bli'r jeg sikker skudt...

Mine tre ville være:
Ford Fiesta, Skoda Fabia, Toyota Yaris!
Synes Suzuki's små modeller (Alto, måske også Swift?!?) virker for
spinkle/klejne. Citroen C2?? Der er bare for mange historier om dårlige
PSA-biler!

> Rusbeskyttelse står højt på min liste - og Ford'en er 'halv'
> galvaniseret - de andre ved jeg ikke hvordan er behandlet.

Derfor synes jeg du skal medtage Fabia. Den har en anerkendt god
beskyttelse. Toyota'nes beskyttelse er sikkert også god. Yaris'ens tekniske
kvalitet er derudover indiskutabel!

Det var så bare min mening... Skal det være én af de tre du nævner, må det
ubetinget være Fiesta!

MVH
Kent Glerup

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-04-05 22:08

Kent Glerup wrote:
> Nu bli'r jeg sikker skudt...

Kølhaling kan vist gøre det :)

> [...]
> Synes Suzuki's små modeller (Alto, måske også Swift?!?) virker for
> spinkle/klejne. Citroen C2?? Der er bare for mange historier om dårlige

Men det bliver det ikke nødvendigvis sandt af.

> Det var så bare min mening... Skal det være én af de tre du nævner, må det
> ubetinget være Fiesta!

Og så er det lige disse fakta, sakset fra ekstrabladet.dk:

Tre års garanti:
Kia, Jaguar, Cadillac, Honda, Hyundai, Land Rover, Lexus, Mazda, Nissan,
Subaru, Suzuki.

To års garanti:
Audi, BMW, Mini, Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Lada, Peugeot, Rover,
Volvo, Opel, Renault, Saab, Seat, Skoda, VW.

Et års garanti:
Citroën.

Ingen garanti:
Ford, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche.

Altså et års garanti på C2'eren, ingen garanti på Ford'en.

Mvh.

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-04-05 22:14

> Kølhaling kan vist gøre det :)

Nå ja hvad...

> Men det bliver det ikke nødvendigvis sandt af.

selvf.. Burde nok lidt kraftigere have antydet at det var min egen helt
subjektive mening!

> Og så er det lige disse fakta, sakset fra ekstrabladet.dk:
>
> Tre års garanti:
> Kia, Jaguar, Cadillac, Honda, Hyundai, Land Rover, Lexus, Mazda, Nissan,
> Subaru, Suzuki.

Mener også at Toyota er med her ?!? Én af grundene til at Yaris blev nævnt.

> To års garanti:
> Audi, BMW, Mini, Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Lada, Peugeot, Rover,
> Volvo, Opel, Renault, Saab, Seat, Skoda, VW.

Taler lidt for Fabia

> Et års garanti:
> Citroën.

Deres forretning skal vel ha' en chance for at hænge sammen

> Ingen garanti:
> Ford, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Porsche.

Nahh.. Hvorfor skulle man forvente det når man har sluppet kongeslanten til
en Cayenne ?!?

> Altså et års garanti på C2'eren, ingen garanti på Ford'en.

Og alligevel ville jeg stå ved Ford-forhandlerens dør i dette tilfælde!!!

MVH
Kent Glerup

Fra : ChipMIK

Dato : 13-04-05 07:44

Kent Glerup wrote:
> [...]
> en Cayenne ?!?

> Og alligevel ville jeg stå ved Ford-forhandlerens dør i dette tilfælde!!!

Utroligt...Selv på Færøerne er der 2 års garanti på 1 Ford...3. år på
kulance....sååååå...nå ja ok...det er nok fra den dag man bestiller en
ny Ford....8 uger siden på fredag....suk

Angående 1.3´eren så er det jo også "skodmodellen" så intet under den
føles sløv....

Fra : Olesen

Dato : 13-04-05 17:18

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d3hdmr$1esq$1@newsbin.cybercity.dk...

> Og alligevel ville jeg stå ved Ford-forhandlerens dør i dette tilfælde!!!

Og Fords garanti-håndtering af de dårligt sealede døre
har de håndteret væsentlig bedre end Mercedes....så deet..

Fra : Olesen

Dato : 13-04-05 17:17

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså et års garanti på C2'eren, ingen garanti på Ford'en.

Hvad med reklamationsretten på de 2 ?

Fra : Jens

Dato : 13-04-05 07:55

Uffe S. Callesen wrote:
> [...]
>
> Rusbeskyttelse står højt på min liste - og Ford'en er 'halv'
> galvaniseret - de andre ved jeg ikke hvordan er behandlet.

Se lige her: http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
VH Jens

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 13-04-05 09:48

Jens wrote:
> Se lige her: http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
> VH Jens

Tak for den Jens - det ser jo godt ud for Fiesta'en :)

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Olesen

Dato : 13-04-05 17:22

"Jens" <jenskolund@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Se lige her: http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Fabia:

"Skoda Fabia är bra konstruerad och effektivt behandlad för att motstå
rostangrepp, precis som alla andra bilar från VW-koncernen. Det som hindrar
Skoda Fabia från att få toppbetyget fem är att det inte finns någon invändig
behandling i motorhuv och baklucka."

Fiesta:

"Den invändiga rostskyddsbehandlingen ser ovanligt bra ut.
Det är generöst sprutat. Undertill finns ett bra pvc-skydd. "

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-05 08:00

"Uffe S. Callesen" skriver:

> Jeg står for at købe ny bil og valget er indsnævret til enten Ford
> Fiesta, Citroen C2 eller at vente på den nye Suzuki Swift...

Skoda Fabia ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : CGH

Dato : 13-04-05 11:41

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> wrote in message
> Jeg står for at købe ny bil og valget er indsnævret til enten Ford Fiesta,
> Citroen C2 eller at vente på den nye Suzuki Swift...
>
> Nogen der har nogle gode argumenter for/imod de 3 nævnte..

I det helt nye Nyt om Biler får Suzuki Swift (1,5 VVT) ret rosende ord med
på vejen. Eneste minus er et lidt lille bagagerum og ingen mulighed for ESP.

Artiklen indleder med "Kære Toyota, Peugeot, Skoda og Fiat-forhandlere. Se
godt på disse billeder, for det er den bil, der kommer til at stjæle en
masse af jeres kunder i fremtiden!". Det er dog ikke den mest dybtegående
test.

Mvh,
Claus

Fra : NumZie

Dato : 13-04-05 13:40

"CGH" <visitor@null.net> wrote in message

> [...]
> godt på disse billeder, for det er den bil, der kommer til at stjæle en
> masse af jeres kunder i fremtiden!". Det er dog ikke den mest dybtegående

Med en forventet pris på op i mod 150.000 synes jeg også, den er lige dyr
nok ift Fiestaen (for en Suzuki at være altså)

/Kenneth

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-04-05 15:49

> Med en forventet pris på op i mod 150.000 synes jeg også, den er lige dyr
> nok ift Fiestaen (for en Suzuki at være altså)

Mon ikke VW Fox kan være med, når den en dag kommer ud. Er der nogen som ved
hvornår den udkommer?

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 18:33

> [...]
>
> Rusbeskyttelse står højt på min liste - og Ford'en er 'halv'
> galvaniseret - de andre ved jeg ikke hvordan er behandlet.

Det bedste køb er Fiesta'en.
Bilen bygger på mange års udvikling af samme model. Ford har garanti mod
gennemtærring og der er også reklamationsret efter købeloven.
Ingen af ovenstående biler vil sikkert fejle noget nævneværdig de første
mange år, så alt det garanti-pjat behøver ikke være så væsentlig.
Det er mere vigtig hvordan bilen er når den bliver ældre og hvad det kommer
til at koste i reservedele og lign.
Ford har altid haft billige reservedele og man kan også købe uoriginale hvis
man er til det, når bilen bliver ældre.
Uanset hvilken bil JEG skulle vælge så fik den foretaget en supplerende
rustbeskyttelse og så står bilerne rimelig lige på det område.
Ford bygger også på solid og kendt teknik og ikke en masse hula-smart fanzy
pop nyt som ikke virker når bilen bliver ældre.
Vil du kun beholde bilen et par år så kan det være ligemeget hvad du vælger,
bortset fra at jeg kunne gætte at japaneren taber mest i værdi.

Fiesta er også lettest at få ekstra udstyr til. De andre kan du MÅSKE kun få
originale alufælge til, eller ikke udbygge kassetteafspilleren med en
cd-afspiller og lign. Til Ford findes der et ganske anseelig udvalg både fra
Ford men også andre firmaer.

--
Tom

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 13-04-05 18:38

Tom wrote:

> [...]
> cd-afspiller og lign. Til Ford findes der et ganske anseelig udvalg både fra

Det bekymrer mig lidt at Radio'en er bygget ind i frontpanelet på den
måde den er - stort set umuligt at bruge andet end Ford's egne radio'er
i den - og når man nu gerne vil smide en CD med MP3'er på en gang imellem...

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : ChipMIK

Dato : 13-04-05 22:33

Uffe S. Callesen wrote:

> [...]
> måde den er - stort set umuligt at bruge andet end Ford's egne radio'er
> i den - og når man nu gerne vil smide en CD med MP3'er på en gang

Der må man enten save.......not vel :)...eller købe GPS panelet
bagefter.... http://www.ukfiestanetwork.com siger ford i uk tager
omkring en tusse for det...hvad det koster i DK så det passer med resten
af kabinen...aner det ikke...

ChipMIK

Venter STADIG på min 1.6 TDCi VRÆÆÆÆÆÆÆLLLL

Fra : ChipMIK

Dato : 13-04-05 22:48

ChipMIK wrote:

> [...]
> af kabinen...aner det ikke...
>
> ChipMIK
>
> Venter STADIG på min 1.6 TDCi VRÆÆÆÆÆÆÆLLLL
http://www.ukfiestanetwork.com/index.php?showtopic=2875 er en hurtig
how-to guide

ChipMIK

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-04-05 22:38

Uffe S. Callesen wrote:
> [...]
> måde den er - stort set umuligt at bruge andet end Ford's egne radio'er
> i den - og når man nu gerne vil smide en CD med MP3'er på en gang

Ja, den der konsol-installation ser noget voldsom ud. Man kunne
undersøge om de kan levere en frontplade med beslag til installtion af
en alm. radio.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 15-04-05 20:57

Tak for indsparkene til jer alle.

Jeg endte med at købe en Ford Fiesta Trend 1.4 TDCi med alle extras' fra
10/2002.

Fra : ChipMIK

Dato : 15-04-05 23:10

Uffe S. Callesen wrote:
> Tak for indsparkene til jer alle.
>
> Jeg endte med at købe en Ford Fiesta Trend 1.4 TDCi med alle extras' fra
> 10/2002.
Heldige...jeg har lige fået at ide jeg skal vente 1½ til 2 måneder mere!
på min 1.6 TDCi......og nu har vi allerede ventet 2 måneder...AAARRRRRGGGHHH

ChipMIK