hvornår bør en kobling skiftes?
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-04-05 20:46

Jeg er den (lidt uheldige) nye ejer af en brugt Opel Astra (fra 2002,
130.000 km), der nu lækker olie. Mekanikeren siger, at det er
svinghjulspakdåse (mellem motor og gearkasse) og at det tager 5-6 timer at
skifte den fordi hele gearkassen skal af.

Bør jeg i den forbindelse skifte koblingen også (efter 130.000 km). Det
skulle ikke koste andet end selve reservedelsen (ca. 800,-).

Lidt surt at bruge så mange penge på en utæt pakning. Forhandlieren jeg
købte bilen af giver kun 1/3 tilskud til fejl opstået efter en måned. Har
nogle af jer forslag til, om man kan vise, at fejlen har været der længere -
det har den, kan jeg se på oliepølen på garagegulvet, men det har jeg ikke
opdaget før nu 1½ måned efter købet.

VH
Jakob

Fra : Rune Gysbæk

Dato : 12-04-05 20:29

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Forhandleren jeg købte bilen af giver kun 1/3 tilskud
> til fejl opstået efter en måned.

Går den, så går den...

Bed ham om at vise dig, hvor i købeloven han finder belæg for kun at
dække en tredjedel.

..oO Rune Oo.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-04-05 21:40

"Rune Gysbæk" <ibooken@gmail.dk> wrote in message
> Jakob Aagaard Harder wrote:
>
> Bed ham om at vise dig, hvor i købeloven han finder belæg for kun at dække
> en tredjedel.
>
> .oO Rune Oo.

Men jeg kan jo ikke bevise, at fejlen har været der fra da jeg købte bilen.
Eller hvad?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 12-04-05 20:47

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg kan jo ikke bevise, at fejlen har været der fra da jeg købte
> bilen. Eller hvad?
Hej
Det skal du heller ikke, han har bevisbyrden.
(Hvis du ikke har fået bilen så billigt at du kunne forvente dette ?)

Kent Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 13-04-05 14:19

> Hej
> Det skal du heller ikke, han har bevisbyrden.
> (Hvis du ikke har fået bilen så billigt at du kunne forvente dette ?)

Prisen burde ikke have noget at sige. For hvis man får en billig bil, så går
man automatisk ud fra at en koblingen, gearkassen, motoren, undervognen, osv
osv osv osv. kan gå i stykker? Hvis det er tilfældet, så tror jeg mange
flere forhandlere ville sælge lidt billigere og så slippe for garantien :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-04-05 15:54

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Bør jeg i den forbindelse skifte koblingen også (efter 130.000 km). Det
> skulle ikke koste andet end selve reservedelsen (ca. 800,-).

Juraen kan jeg ikke hjælpe dig med, det kan de derimod i
dk.videnskab.jura.

Koblingen ville jeg klart skifte nu det hele var ude alligevel.
Jeg lavede operationen med pakdåsen på min egen bil, og for at få
svinghjulet af skal man først afmontere koblingen, så om man
monterer en ny eller en gammel kobling når man samler tingene igen
er præcis det samme arbejde. En kobling kan sagtens holde mere end
130.000 km, men den kan også sagtens ryge om 2000 km, specielt når
du ikke aner hvordan den er blevet brugt tidligere, og så er det
simpelthen for irriterende ikke at have skiftet den mens det var
nemt..

> Lidt surt at bruge så mange penge på en utæt pakning.

Det er arbejdet der koster, pakningen er "peanuts", på min var det
bare en simpel filtring.. Pakningen bliver selvfølgelig halvdyr
hvis mekanikeren køber et komplet "renovationssæt" blot for at få
svinghjulspakningen. (renovationssæt = et sæt med alle de
pakninger man har brug for hvis man splitter motoren totalt ad og
vil samle den igen).

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-05 16:12

Jakob Aagaard Harder skriver:

> Bør jeg i den forbindelse skifte koblingen også (efter 130.000 km). Det
> skulle ikke koste andet end selve reservedelsen (ca. 800,-).

Det ville jeg nok gøre, specielt da der kan være olie på koblingen efter
en utæt pakdåse.

> [...]
> det har den, kan jeg se på oliepølen på garagegulvet, men det har jeg ikke

Tag nu et smut i jura afdelingen. Det kan han ikke !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : solvang

Dato : 13-04-05 16:18

> Jakob Aagaard Harder skriver:

> Det ville jeg nok gøre, specielt da der kan være olie på koblingen efter
> en utæt pakdåse.

Man kan da se om den er slidt lidt eller meget!
Larmer udrykkerlejet??