/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ang. chiptuning af sugemotor
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-05 14:38

Hej gruppe,

En bekendt har en fin fin Vectra 2000. Trods de råd han fik af os, da han
ville have den chiptunet hørte han ikke efter.

Standard opgivelserne siger 150hk/196nm.

Jeg så først hans før og efter kurver i dag. Før siger 145hk / 200nm, efter
sagde 152hk/220nm - så han var godt tilfreds.

Men efter jeg har undersøgt det nærmere, læser jeg ud fra kurverne at den
korrigeringsfaktor, der bliver brugt til at tage højde for
lufttemperatur/luftfugtighed osv er sat op med 6,6%! Det siger mig noget om
snyd og humbug. 145+6,6% er mere end 152, han siger også at han ikke kan
"mærke" noget, men jeg har så hverken kørt bilen før eller efter.

Jeg har i dag været til rullefeltstræf ved RH MotorSport (det er _ikke_
deroppe den er blevet chippet), og lurede efter på deres målinger. I løbet
af dagen, med startende regn, der senere går over i solskin ændrede de
korrigeringsfaktoren med hele 0,2% - faktoren blev tastet ind før hver
måling.

Umiddelbart, vil jeg sige at min kammerat er blevet taget ved numsen, hvad
siger i?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1





 
 
Jan W Nielsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 10-04-05 14:44

> Jeg har i dag været til rullefeltstræf ved RH MotorSport (det er _ikke_
> deroppe den er blevet chippet)

Hvor er det så..?

> Umiddelbart, vil jeg sige at min kammerat er blevet taget ved numsen, hvad
> siger i?

Jeg tror, han er blevet taget hårdt *i* numsen..



/Jan W Nielsen



Jacob Rungwald (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 10-04-05 14:44


"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:42592c4f$0$13747$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej gruppe,
>
> En bekendt har en fin fin Vectra 2000. Trods de råd han fik af os, da han
> ville have den chiptunet hørte han ikke efter.

<snip>

> Umiddelbart, vil jeg sige at min kammerat er blevet taget ved numsen, hvad
> siger i?

Det bliver ALLE der ikke har en turbobil når de chipper dem, med mindre vi
snakker BMW M3/5, og andre af de STORE bensinere, dem kan de som regel få en
del mere ud af.

Jeg fik selv chippet min tidligere E36 320, den gik fra 153hk til 161hk, men
jeg kunne intet mærke, ud over at de flyttede begrænseren fra 6400 til 7000
o/min. Det var dyre lærepenge(3500kr)


Mvh
Jacob(Nu med E46 der ikke bliver chippet)



Ukendt (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-05 14:49


"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:42592dba$0$23064$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg fik selv chippet min tidligere E36 320, den gik fra 153hk til 161hk,
men
> jeg kunne intet mærke, ud over at de flyttede begrænseren fra 6400 til
7000
> o/min. Det var dyre lærepenge(3500kr)

Omdrejningsbegrænseren var ikke engang flyttet her.

Har du før og efter kurver? I så fald, at det er fra et Ultima-felt, kan du
aflæse korrigeringsfaktoren øverst til højre... 1 tal før komma, og 3
decimaler... Hvad siger de?


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1






Jacob Rungwald (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 10-04-05 16:21


"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:42592eb5$0$13735$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Omdrejningsbegrænseren var ikke engang flyttet her.
>
> Har du før og efter kurver? I så fald, at det er fra et Ultima-felt, kan
du
> aflæse korrigeringsfaktoren øverst til højre... 1 tal før komma, og 3
> decimaler... Hvad siger de?

Jeg har desværre ikke kurven længere, så der kan jeg ikke hjælpe dig.

Mvh
Jacob



Olesen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 10-04-05 16:09


"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:42592dba$0$23064$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse


> Det bliver ALLE der ikke har en turbobil når de chipper dem, med mindre vi
> snakker BMW M3/5, og andre af de STORE bensinere, dem kan de som regel få
en
> del mere ud af.

I 'gamle dage' var det da populært at sætte
en skarpere knast i eks. Golf 2.

En bekendt gjorde det to gange,
og den fik både en federe lyd
og ku' flytte sig radikalt hurtigere
end 'originalt'.

Tuner man ikke sådan på brianbiler stadigvæk ?



Carsten Finn Rasmuss~ (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 10-04-05 16:58

I news:425941d2$0$23024$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Olesen>
<na@na.dk> skrev:

>
> I 'gamle dage' var det da populært at sætte
> en skarpere knast i eks. Golf 2.
>

Med en anden knast ændrer du på ventiltider i motoren.

En chiptuning kan i sagens natur ikke ændre på motoren. Den ændrer kun
tænding og blandingsforhold.

>
> Tuner man ikke sådan på brianbiler stadigvæk ?

Også på 'rigtige' biler ;)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Jørgen M. Rasmussen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-04-05 21:21


"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> En bekendt gjorde det to gange,
> og den fik både en federe lyd
> og ku' flytte sig radikalt hurtigere
> end 'originalt'.
>
Er der en sammenhæng? ;).



phk (10-04-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 10-04-05 19:07


"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:42592dba$0$23064$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg fik selv chippet min tidligere E36 320, den gik fra 153hk til 161hk,
> men
> jeg kunne intet mærke, ud over at de flyttede begrænseren fra 6400 til
> 7000
> o/min. Det var dyre lærepenge(3500kr)

De ekstra HK har du garanteret fået oppe mellem 64 og 7000 omdrejninger -
dvs. du får stort set aldrig brug for dem.


--
Per, Esbjerg



Ukendt (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-05 19:17


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42596b33$0$22991$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> news:42592dba$0$23064$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Jeg fik selv chippet min tidligere E36 320, den gik fra 153hk til 161hk,
>> men
>> jeg kunne intet mærke, ud over at de flyttede begrænseren fra 6400 til
>> 7000
>> o/min. Det var dyre lærepenge(3500kr)
>
> De ekstra HK har du garanteret fået oppe mellem 64 og 7000 omdrejninger -
> dvs. du får stort set aldrig brug for dem.
>
jeg bruger da de heste der ligger mlm. 64 og 7000 omdr./min. hver dag

--
Mvh.
Dannie
http://www.zx-r.dk
http://www.dfmc.dk/?id=75




Jørgen M. Rasmussen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-04-05 20:33


"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> jeg bruger da de heste der ligger mlm. 64 og 7000 omdr./min. hver dag
>
Heste der ligger, kan ikke bruges til meget :).



Thomas (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-04-05 20:58


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42597f61$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse
>
>> jeg bruger da de heste der ligger mlm. 64 og 7000 omdr./min. hver dag
>>
> Heste der ligger, kan ikke bruges til meget :).


Det kræver da vist lige en forklaring?


Mvh

Thomas



Jørgen M. Rasmussen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-04-05 21:03


"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>> Heste der ligger, kan ikke bruges til meget :).
>
>
> Det kræver da vist lige en forklaring?
>
Heste som ligger ned, plejer kun at gumle hø ;).



Uffe Bærentsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 10-04-05 21:09


"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d3c04t$3bm$1@news.net.uni-c.dk...

>> Heste der ligger, kan ikke bruges til meget :).
>
>
> Det kræver da vist lige en forklaring?

Hvis de ligger ned, så bevæger de sig ikke = 0hk.

Tror det er hvad han mener

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Thomas (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-04-05 22:31


"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:425987fa$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:d3c04t$3bm$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>> Heste der ligger, kan ikke bruges til meget :).
>>
>>
>> Det kræver da vist lige en forklaring?
>
> Hvis de ligger ned, så bevæger de sig ikke = 0hk.
>
> Tror det er hvad han mener
>



Ja undskyld det var mig der så et ord der ikke stod der, nemlig ordet "der"
, sådanne er det når man læser for hurtigt

Mvh

Thomas



Ukendt (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-05 23:23

Hmmmmm det begynder da først at blive sjovt ved 6200 omd. og festen slutter
først ved de 8000 omd

Men bilen er også en Toyota Corolla 1,8 T.Sport der kun yder de 100 hk ved
6. og 192 ved de 8.
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk
"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d3c5ir$4ja$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:425987fa$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:d3c04t$3bm$1@news.net.uni-c.dk...
>>
>>>> Heste der ligger, kan ikke bruges til meget :).
>>>
>>>
>>> Det kræver da vist lige en forklaring?
>>
>> Hvis de ligger ned, så bevæger de sig ikke = 0hk.
>>
>> Tror det er hvad han mener
>>
>
>
>
> Ja undskyld det var mig der så et ord der ikke stod der, nemlig ordet
> "der" , sådanne er det når man læser for hurtigt
>
> Mvh
>
> Thomas
>
>



phk (11-04-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 11-04-05 10:10


"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
news:4259a6d4$0$73783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hmmmmm det begynder da først at blive sjovt ved 6200 omd. og festen
> slutter først ved de 8000 omd
>
> Men bilen er også en Toyota Corolla 1,8 T.Sport der kun yder de 100 hk ved
> 6. og 192 ved de 8.

Min diesel har også 100HK - men ved 2.000 omdrejninger ;)


--
Per, Esbjerg



Ukendt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-05 11:23

On Mon, 11 Apr 2005 11:09:58 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>
>"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
>news:4259a6d4$0$73783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Hmmmmm det begynder da først at blive sjovt ved 6200 omd. og festen
>> slutter først ved de 8000 omd
>>
>> Men bilen er også en Toyota Corolla 1,8 T.Sport der kun yder de 100 hk ved
>> 6. og 192 ved de 8.
>
>Min diesel har også 100HK - men ved 2.000 omdrejninger ;)

shhhhh.........det må du ikke sige højt. Dieselbiler har pr.
definition et smalt arbejdsområde (bare spørg her i gruppen).......at
det så procentvist er væsentligt større end fra 6200 til 8000 betyder
mindre, når man kan høre motoren rotere vildt Der er forskellige
mennesker med forskellige behov, så skal vi ikke lade den krig ligge.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Med chippet hund

phk (11-04-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 11-04-05 12:14


"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
news:4259a6d4$0$73783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hmmmmm det begynder da først at blive sjovt ved 6200 omd. og festen
> slutter først ved de 8000 omd
>
> Men bilen er også en Toyota Corolla 1,8 T.Sport der kun yder de 100 hk ved
> 6. og 192 ved de 8.

Er det ikke lidt træls når man skifter fra 1. til 2. gear. Føler man ikke
man lige som holder stille mens der kommer omdrejninger på? ;)


--
Per, Esbjerg



Klaus D. Mikkelsen (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-04-05 12:20

phk skriver:
>
> Er det ikke lidt træls når man skifter fra 1. til 2. gear. Føler man ikke
> man lige som holder stille mens der kommer omdrejninger på? ;)

Du mener, når man skifter op i anden og kobler ind ved 6000
omdrejninger, så er der kun 100 hk til rådighed ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

phk (11-04-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 11-04-05 18:17


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:425A5D4F.DE51BE62@du.kan.finde.den...
> phk skriver:
>>
>> Er det ikke lidt træls når man skifter fra 1. til 2. gear. Føler man ikke
>> man lige som holder stille mens der kommer omdrejninger på? ;)
>
> Du mener, når man skifter op i anden og kobler ind ved 6000
> omdrejninger, så er der kun 100 hk til rådighed ?

Ja, nemlig ja.

Hvis den da ikke falder længere ned ;)


--
Per, Esbjerg



Ukendt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-05 23:13

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:425a5be6$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
> news:4259a6d4$0$73783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hmmmmm det begynder da først at blive sjovt ved 6200 omd. og festen
>> slutter først ved de 8000 omd
>>
>> Men bilen er også en Toyota Corolla 1,8 T.Sport der kun yder de 100 hk
>> ved 6. og 192 ved de 8.
>
> Er det ikke lidt træls når man skifter fra 1. til 2. gear. Føler man ikke
> man lige som holder stille mens der kommer omdrejninger på? ;)
>
>
> --
> Per, Esbjerg

JOV det er skøndt at få 92 Hk extra på 1800 omd , og hilse pænt når man
kører forbi :)

Og kan køre pænt hvis det er det man vil under de 6000 omd.

Men en Camping trækker nej det er det ikke , lad bare Diesel komme frem der
ik

--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk



Ukendt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-05 17:34


"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:42592c4f$0$13747$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej gruppe,

Hej igen igen :)

Nu har jeg sammen med min knap så kloge ven, været nede og besøge værkstedet
hvor den blev chiptunet.

Umiddelbart gik undskyldningen på at temperaturen på værkstedet stiger
voldsomt når de chiptuner - værkstedet er ikke særligt godt nok ikke særligt
stort, men ehm... det foregik i marts måned - med porten åben... Så
temperaturstigningen tror jeg ikke helt vildt meget på... Det fandt chefen
forståeligt.

Efterfølgende er vi blevet enige om, at ejermanden kan få bilen rullet om.
Jeg bad om 2 rulninger. Med standardchippen - og med den chip de har
designet. Ydermere vil jeg overvåge når det sker... Den god tog de - udfra
hvad de målinger siger, må vi så tage den derfra :)


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1






Ukendt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-05 17:35


"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:425aa6ea$0$637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Efterfølgende er vi blevet enige om, at ejermanden kan få bilen rullet om.
> Jeg bad om 2 rulninger. Med standardchippen - og med den chip de har
> designet. Ydermere vil jeg overvåge når det sker... Den god tog de - udfra
> hvad de målinger siger, må vi så tage den derfra :)

Jeg må nok hellere tilføje at målingerne sker uden beregning...

Så indtil videre har de været behjælpelige...


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste