|
| BMW benzinmotor med turbo el. kompressor? Fra : Christensen |
Dato : 10-04-05 14:13 |
|
Hej NG
Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
bygger benzinmotorer med trykladning er?
Synes de det er "snyd"? En dårlig konstuktion? - eller er det bare et udtryk
for deres gammelkloge konservatisme? - Let's face it: de *kan* jo godt finde
ud af det der med motorer i Bayern...
Jeg nægter at tro på at der ikke er nogen herinde med en 1,8T'er, Saab eller
Volvo i garagen der har en kommentar hertil
Henrik B.? Morten Lorentzen? (Morten - du er jo faktisk oplagt da du har
haft begge typer indenfor kort tid)
/ f christensen
BMW *med* turbo - og olie i tanken
| |
Jacob Rungwald (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 10-04-05 14:40 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
news:4259264b$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
> Synes de det er "snyd"? En dårlig konstuktion? - eller er det bare et
udtryk
> for deres gammelkloge konservatisme? - Let's face it: de *kan* jo godt
finde
> ud af det der med motorer i Bayern...
Jeg syntes engang jeg læste om en motordesigner hos BMW der sagde...."Der er
ikke noget en turbo kan gøre, som et par ekstra cylindre ikke kan"
Om det var fejlcitering eller hvad ved jeg ikke, men jeg kan godt forstille
mig at han har sagt det.
Det må jo så være dit spørgsmål på om de syntes det er snyd, der bliver
svaret der :)
Mvh
Jacob(BMW E46 *uden* turbo med bensin)
| |
Henrik B. (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-04-05 10:48 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*mammut*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:42592cb5$0$23076$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> for deres gammelkloge konservatisme? - Let's face it: de *kan* jo godt
> finde
>> ud af det der med motorer i Bayern...
>
> Jeg syntes engang jeg læste om en motordesigner hos BMW der sagde...."Der
> er
> ikke noget en turbo kan gøre, som et par ekstra cylindre ikke kan"
Tyder med det citat på gammeldags konservatisme.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
BJ (11-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 11-04-05 10:51 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:425a47d6$0$73697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
KLIP
>>> for deres gammelkloge konservatisme? - Let's face it: de *kan* jo godt
>> finde
>>> ud af det der med motorer i Bayern...
>>
>> Jeg syntes engang jeg læste om en motordesigner hos BMW der sagde...."Der
>> er
>> ikke noget en turbo kan gøre, som et par ekstra cylindre ikke kan"
>
> Tyder med det citat på gammeldags konservatisme.
Nope, det er helt og aldeles 'up to date'..
Genbrug du..
--
Bjørn J.
| |
Thomas (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 10-04-05 14:46 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
news:4259264b$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
>
Et rent bud og skud fra hoften. Motorerne kan måske ikke holde til det.
BMW leverer i forvejen nogle hæderlige HK/ kubik, synes jeg. Audi og VW
er vel egentlige nogle "sløve" 1,8'ere de har smidt turbo på? 150 hk fra en
1,8'er er vel ikke imponerende idag når fx ( tilfældig biler har ikke haft
nogle af dem) Toyota Celica 1,6 havde 124 og 2,0 'ren havde 150 hk ,fra
sugemotor i 86'
Bare lige min kommentar
Mvh
Thomas
| |
BJ (10-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-04-05 14:49 |
|
"Thomas" <bambanosFJeRN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42592e20$0$73785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
KLIP
> Toyota Celica 1,6 havde 124 og 2,0 'ren havde 150 hk ,fra sugemotor i 86'
Min søns Nissan Silvia 2.0i 16V fra 1984 har ca. det samme (145 - 150 Hk).
--
Bjørn J.
| |
Andreas M. Hansen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 10-04-05 17:59 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
news:4259264b$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
Århh - BMW var da ellers før på banen med en turbomotor end de fleste andre
(hint: en gammel tyve-nul-toer som den hed i folkemunde den gang)
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Christensen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Christensen |
Dato : 10-04-05 18:13 |
|
>> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
>> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>>
>
>
> Århh - BMW var da ellers før på banen med en turbomotor end de fleste
> andre (hint: en gammel tyve-nul-toer som den hed i folkemunde den gang)
>
> mvh
>
Bygger...ikke har bygget...
/ f christensen
| |
Christensen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Christensen |
Dato : 10-04-05 18:44 |
|
>
> Århh - BMW var da ellers før på banen med en turbomotor end de fleste
> andre (hint: en gammel tyve-nul-toer som den hed i folkemunde den gang)
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen
Bygger...ikke har bygget...
/ f christensen
| |
Frederik (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Frederik |
Dato : 10-04-05 20:02 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
news:4259264b$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
> Synes de det er "snyd"? En dårlig konstuktion? - eller er det bare et
> udtryk for deres gammelkloge konservatisme? - Let's face it: de *kan* jo
> godt finde ud af det der med motorer i Bayern...
>
> Jeg nægter at tro på at der ikke er nogen herinde med en 1,8T'er, Saab
> eller Volvo i garagen der har en kommentar hertil
>
> Henrik B.? Morten Lorentzen? (Morten - du er jo faktisk oplagt da du har
> haft begge typer indenfor kort tid)
>
> / f christensen
> BMW *med* turbo - og olie i tanken
>
De laver da en del diesellaer i dag.
Ellers har det vel meget at gøre med, at en BMW-motor traditionelt er bygget
til a kunne tage omdrejninger, hvilket publikumet vel forventer.
Må også lige minde om E23 745i, der jo havde en 3,2 liters turbo med 252 hk.
I øvrigt er der tale om, at de vil komme med en 3,0 liters turbobenziner,
for at lukke hullet mellem 330i og M3. Den skulle komme til at hedde 335ti
eller lignende. Efter sigende har den ramt ca. 330-350 hk og omkring 400-450
nm.
Jeg tror, personligt, at BMW i højere grad vil bruge trykladning fremover,
da fabrikkens egne dieseler og AMGs modelprogram for let vil kunne opnå
meget høje effekter, hvor BMW ellers er nødt til at opfinde den runde
tallerken gang på gang i deres sugekonstruktioner.
Mvh.
Frederik
| |
Ukendt (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-04-05 21:02 |
|
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
> bygger benzinmotorer med trykladning er?
Hvem gidder at ha en 1.8T når man kan ha en 2,5L der levere 20 HK mere std
??
Mvh
Morten
E30 325iA som kan æde std 1.8T som snacks..
| |
BJ (10-04-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 10-04-05 21:20 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:4259861b$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Hvem gidder at ha en 1.8T når man kan ha en 2,5L der levere 20 HK mere std
> ??
Hvem vil ha en 2.5L, når en 2.8L, der leverer +100 hk mere std.
Jeg gider ikke en gang at "spise" med den..
--
Bjørn J.
| |
Jan W Nielsen (10-04-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 10-04-05 21:22 |
|
> Morten
> E30 325iA som kan æde std 1.8T som snacks..
Bilmagasinet testede Ibiza FR (med 1,8T-motor) til 7,6 sekund fra 0-100
km/t.
Dette var faktisk et helt sekund hurtigere end de kunne få den 150 hk Fiesta
ned på i samme test - og det er da vist også indtil flere sekunder hurtigere
end din, er det ikke..?
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-04-05 10:52 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:4259861b$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
>> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
> Hvem gidder at ha en 1.8T når man kan ha en 2,5L der levere 20 HK mere std
> ??
Hvem gider køre i en 2,5L, når man kan få en 2,3T med 30 Hk mere - standard.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Kent Oldhøj (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 11-04-05 02:12 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev....
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for
> BMW ikke bygger benzinmotorer med trykladning er?
BMW har osse leget med turbo... endda som nogen af de tidlige
pionerer(2002 Turbo). Men fandt teknikken for dårlig i forhold til en
god sugemotor.
Deres senere 745i med 3,2-3,4 liters turbo motor var osse et
kompromis for at tilbyde kunderne et alternativ til Mercedes 500 SE.
Dengang i 80'erne blev BMW taget lidt på sengen. I lyset af
energikrisen havde man besluttet at en bil i luxusklassen fint kunne
klare sig med en god rækkesekser og knapt 200 heste. I værste fald
kunne det blive nødvendigt med maksimalt 250 heste.
De tog fejl, og der blev sat gang i 2 projekter: en V8'er med 3,6
liter volumen baseret på den 4-cylindrede 1,8'er. Den blev droppet
fordi den volumenmæssigt var altfor tæt på den store rækkesekser og
derfor ikke reelt gav noget passende effektspring. En V12'er baseret
på den store rækkesekser ville blive for voldsom med 6-7 liter
volumen.
Mere interessant var en V12'er(M66) baseret på 323i motoren. 4,5
liter volumen, 272 heste og 365 Nm. Desværre var motoren tung(275 kg)
og blev af den grund droppet.
Derfor måtte BMW ty til turbo opladning.
BMW's filosofi er stadig at en god sugemotor er at foretrække fremfor
en trykopladet motor. Udgangspunktet er en motor som helhed og ikke
blot spørgsmålet om effekt.
Og de fleste vil da sikkert være enige med mig i at BMW hidtil har
bygget nogen af de bedste 6 cylindrede sugemotorer, og at intet tyder
på at den nye generation ikke skulle kunne leve op til det ry.
Også deres 4.4 liters V8'er er en drøm af en motor.
Så for BMW vil trykladning være et kompromis der benyttes når der
ikke findes en passende sugemotor på lageret.
| |
ENN (11-04-2005)
| Kommentar Fra : ENN |
Dato : 11-04-05 07:40 |
|
"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
news:Xns963520826A04FKENTOLDHOJ@62.243.74.163...
> "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev....
>
>> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for
>> BMW ikke bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
> BMW har osse leget med turbo... endda som nogen af de tidlige
> pionerer(2002 Turbo). Men fandt teknikken for dårlig i forhold til en
> god sugemotor.
>
> Deres senere 745i med 3,2-3,4 liters turbo motor var osse et
> kompromis for at tilbyde kunderne et alternativ til Mercedes 500 SE.
>
> Dengang i 80'erne blev BMW taget lidt på sengen. I lyset af
> energikrisen havde man besluttet at en bil i luxusklassen fint kunne
> klare sig med en god rækkesekser og knapt 200 heste. I værste fald
> kunne det blive nødvendigt med maksimalt 250 heste.
>
> De tog fejl, og der blev sat gang i 2 projekter: en V8'er med 3,6
> liter volumen baseret på den 4-cylindrede 1,8'er. Den blev droppet
> fordi den volumenmæssigt var altfor tæt på den store rækkesekser og
> derfor ikke reelt gav noget passende effektspring. En V12'er baseret
> på den store rækkesekser ville blive for voldsom med 6-7 liter
> volumen.
>
> Mere interessant var en V12'er(M66) baseret på 323i motoren. 4,5
> liter volumen, 272 heste og 365 Nm. Desværre var motoren tung(275 kg)
> og blev af den grund droppet.
>
> Derfor måtte BMW ty til turbo opladning.
>
> BMW's filosofi er stadig at en god sugemotor er at foretrække fremfor
> en trykopladet motor. Udgangspunktet er en motor som helhed og ikke
> blot spørgsmålet om effekt.
>
> Og de fleste vil da sikkert være enige med mig i at BMW hidtil har
> bygget nogen af de bedste 6 cylindrede sugemotorer, og at intet tyder
> på at den nye generation ikke skulle kunne leve op til det ry.
>
> Også deres 4.4 liters V8'er er en drøm af en motor.
>
> Så for BMW vil trykladning være et kompromis der benyttes når der
> ikke findes en passende sugemotor på lageret.
Det er nu ikke et kompromis på deres glimrende Dieselmotorer - de er alle
turboladede.
| |
Kent Oldhøj (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 11-04-05 22:38 |
|
"ENN" <AAb@nomail.com> skrev....
>> Så for BMW vil trykladning være et kompromis der benyttes når
>> der ikke findes en passende sugemotor på lageret.
>
> Det er nu ikke et kompromis på deres glimrende Dieselmotorer -
> de er alle turboladede.
Diesel er en heeeelt anden snak
| |
Henrik B. (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 11-04-05 10:51 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
news:4259264b$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvad den saglige/faglige begrundelse for BMW ikke
> bygger benzinmotorer med trykladning er?
>
> Synes de det er "snyd"? En dårlig konstuktion? - eller er det bare et
> udtryk for deres gammelkloge konservatisme? - Let's face it: de *kan* jo
> godt finde ud af det der med motorer i Bayern...
Jeg tror at det er en kombination. BMW bygger i forvejen en ekstrem fin
sekscylindret motor. Og de forstår at hente noget ydelse ud af den (dem).
Det er bl.a. dét kunderne køber bilen for. Derved konservatisme. Når det så
er sagt, så tror jeg at BMW bygger deres motorer så tæt på grænsen, at det
ikke er muligt også at få dem til at holde til den ekstra påvrikning en
turbo giver - heriblandt varme. Jeg har hørt flere eksempler på ældre BMW'er
der får eftermonteret turbokits - også f.eks. hols Kolstrup, som derefter
kun holder 40 - 50.000 km.
--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!
| |
Christensen (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Christensen |
Dato : 12-04-05 15:16 |
|
Hej alle svarere
Tak for de gode svar.
Jeg kendte godt 2002 Turbo'en men den kan man vel ikke helt regne for
kurrant, da den udsprang af noget raceri og kun i få eksemplarer til
gadebrug (16xx så vidt jeg husker). Jeg var *ikke* klar over, at der fandtes
en E23 745i med turbo...så blev jeg så meget klogere.
Det bliver spændende at se hvad de finder på i Bayern - især hvis de skal
trumfe den nye Audi RS4...den er gånok vild da. Måske skal vi til at have 8
ben i M3'eren for første gang (kan den være der?)....eller turbo?
Igen tak for et godt forum.
/f christensen
| |
Frederik (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Frederik |
Dato : 12-04-05 15:49 |
|
"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
news:425bd820$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle svarere
>
> Tak for de gode svar.
>
> Jeg kendte godt 2002 Turbo'en men den kan man vel ikke helt regne for
> kurrant, da den udsprang af noget raceri og kun i få eksemplarer til
> gadebrug (16xx så vidt jeg husker). Jeg var *ikke* klar over, at der
> fandtes en E23 745i med turbo...så blev jeg så meget klogere.
>
> Det bliver spændende at se hvad de finder på i Bayern - især hvis de skal
> trumfe den nye Audi RS4...den er gånok vild da. Måske skal vi til at have
> 8 ben i M3'eren for første gang (kan den være der?)....eller turbo?
>
> Igen tak for et godt forum.
>
> /f christensen
>
Der kommer 8 ben i den næste M3.
Imo har Audio i virkeligheden givet BMW en fordel ved ikke at turbolade
RS4'eren, da spillet så bliver omdrejningsvillige sugebenzinere, hvor BMW
virkelig er på hjemmebane.
Mercedes skulle have en C63 V8 AMG sugebenziner på vej med ca. 500 hypper.
Alfa kommer efter sigende med en biturbo 3,2 GTA, der yder 400-440 hk og 680
nm.
Mvh.
Frederik
| |
Christensen (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Christensen |
Dato : 12-04-05 18:56 |
|
> Der kommer 8 ben i den næste M3.
>
Lidt synd IMHO - slut på en æra
/f christensen
| |
|
|