Over 3000 kr i timen !!
Fra : Ole Kristiansen

Dato : 09-04-05 18:43

Har lige haft Passat'en på aut. værksted for at få skiften en
drivakselmanchet.

Specificeret regning: "Af-og påmontering af hjul, 87.17 kr + moms".
Hvis man er lidt hurtig på fingrene kan man altså tjene over 3000 kr i timen
ved at af-/påmontere hjul !!!

Jeg kommer der aldrig mere!

Er dette fastprissystem almindeligt på aut. værksteder?

mvh Ole

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-05 20:01

Hej,

On Sat, 9 Apr 2005 19:43:24 +0200, "Ole Kristiansen"
<ole_k@tele2adsl.dk> wrote:

>Er dette fastprissystem almindeligt på aut. værksteder?

Ja, det er meget udbredt.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 20:07

"Ole Kristiansen" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at af-/påmontere hjul !!!
>
> Jeg kommer der aldrig mere!
>
> Er dette fastprissystem almindeligt på aut. værksteder?

87 Kr?
Jeg synes ellers det lyder MEGET billigt at få skiftet en manchette for så
lille et beløb.
Hvis jeg skulle skifte den på min mondeo ville det tage ca. ½ time med det
hele.

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-05 20:13

Hey,

On Sat, 9 Apr 2005 21:07:01 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>lille et beløb.
>Hvis jeg skulle skifte den på min mondeo ville det tage ca. ½ time med det

Det er prisen for at få af- og på-monteret hjulet tror jeg.

Hehe.. Hos BMW har de valgt løsningen at et job har én pris.

"Skift af baghjulsleje - kr xxxx"

Men det er vist mere reglen end undtagelse af opgaver der kan
specificeres fra producenten er specificeret inkl. hvor lang tid det
tager, og det er så det man betaler.

** Lars

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 10-04-05 10:19

> [...]
> lille et beløb.
> Hvis jeg skulle skifte den på min mondeo ville det tage ca. ½ time med det

Det var kun prisen for at tage hjulet af og på. Total regning ca 1500,-

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 11:00

> Det var kun prisen for at tage hjulet af og på. Total regning ca 1500,-

Ja så findes der godt nok mange andre steder som kan løse opgaven billigere
uden at det var blevet ringere eller uden moms.

--
Tom

Fra : FJ

Dato : 09-04-05 20:11

> [...]
> ved at af-/påmontere hjul !!!
>
> Jeg kommer der aldrig mere!
>
> Er dette fastprissystem almindeligt på aut. værksteder?

Ja, desværre. Fik sporet min bil hos Super-Dæk. 650,- kr. Jeg stod
ved siden af og tog tid. 40 minutter tog det, så det må da siges at være en
god løn.

FJ
mazda 626 GT 2,5i V6 24v

Fra : Thomas

Dato : 09-04-05 20:18

> Ja, desværre. Fik sporet min bil hos Super-Dæk. 650,- kr. Jeg
> stod ved siden af og tog tid. 40 minutter tog det, så det må da
> siges at være en god løn.

Husk nu at de også skal have prisen på udstyret retur!

--
Thomas Krath

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 20:24

Thomas skriver:

> Husk nu at de også skal have prisen på udstyret retur!

Husleje, pension, feriepenge moms osv......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : FJ

Dato : 09-04-05 20:49

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Husk nu at de også skal have prisen på udstyret retur!
>
> --
> Thomas Krath

Ok. Jeg vælger min lokale "landmekaniker" næste gang. Jeg kan bedre betale
hans udstyr.

FJ
Mazda 626 GT V6 24v

Fra : Brian

Dato : 09-04-05 21:59

Hejsa!

FJ skrev:

> Ok. Jeg vælger min lokale "landmekaniker" næste gang. Jeg kan bedre
> betale hans udstyr.

Hans hjuludmåling er sikkert også mere... hmm... analog

/Brian

Fra : FJ

Dato : 09-04-05 22:31

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Hans hjuludmåling er sikkert også mere... hmm... analog
>
> /Brian

Har nu aldrig haft noget at klage over der. Fik det kun gjort hos
Super-Dæk fordi jeg lige var der i forbindelse med mit job.

FJ

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-04-05 21:17

FJ wrote:

> Ja, desværre. Fik sporet min bil hos Super-Dæk. 650,- kr. Jeg stod
> ved siden af og tog tid. 40 minutter tog det, så det må da siges at være en
> god løn.

Hvor længe ville du være om at spore din bil hjemme i indkørslen?

Når du kigger på timepriser, så skal du ikke kigge på hvor længe
DE er om det, men hvor længe DU ville være om det hvis du selv
udførte arbejdet. Mit bud er at du ikke har den store mængde
sporingsudstyr derhjemme, så enten må du investere eller også
kommer du til at bruge en masse tid på at indstille og prøvekøre,
indstille og prøvekøre indtil den er i vinkel. Mit bud er at det
hurtigt tager en hel dag, og det kun hvis du er heldig. 650,- for
en hel dags arbejde er ikke en imponerende timeløn..

Hvis regnestykket skal være helt korrekt, så bør du også fratrække
din egen løn for den dag du er nødt til at tage fri fra arbejdet
for at ligge derhjemme i indkørslen og rode med din bil..

Du betaler altså ikke for den tid de bruger, men for den tid du
selv sparer. Hvis du selv kan løse problemet og mener du har tiden
til det, så gør dog det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Tom

Dato : 09-04-05 21:42

> [...]
> din egen løn for den dag du er nødt til at tage fri fra arbejdet
> for at ligge derhjemme i indkørslen og rode med din bil..

Christ. Det er lidt lige som dem der piver over at betale 2mio i skat om
året (gad vide hvad de så tjeker ikk!)
eller manden der ikke kan sælge noget til under 1.000kr, for han skal både
betale skat og moms og transport... (hvordan klarer Føtex den med deres
tomatpure til 1,25?!?!)

HVIS de tager 650/40 min = godt 1.000kr i timen, så har de vist SÅ RIGELIGT
betalt deres udstyr mv. JEG ville aldrig spilde mine penge sådan et sted.
At sammenligne med hvad en privat uerfaren kan klare det på har næppe nogen
relevans. Alle har et håndværk. De her folk kan spore biler. Fint. Jeg
har et håndværk og tjener 150kr i timen. Hvor meget mere er hans håndværk
værd ?!

Tak for kaffe!

Fra : FJ

Dato : 09-04-05 21:56

"Tom" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> næppe nogen relevans. Alle har et håndværk. De her folk kan spore biler.
> Fint. Jeg har et håndværk og tjener 150kr i timen. Hvor meget mere er

HØRT !!!!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 22:03

Tom skriver:

> HVIS de tager 650/40 min = godt 1.000kr i timen, så har de vist SÅ RIGELIGT
> betalt deres udstyr mv.

Nej, regn nu på det. Var det sådan en guldgrube var det da sjov, hvis du
slog dig ned som bilmekaniker og udbød det til den halve pris.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 10:02

"Klaus D. Mikkelsen" wrote:

> Nej, regn nu på det. Var det sådan en guldgrube var det da sjov, hvis du
> slog dig ned som bilmekaniker og udbød det til den halve pris.

Ja, man forstår jo dårligt at Tom vil sælge sit håndværk for 150 i
timen, når han ligesågodt kunne lave 1000 i timen på et
tilsvarende håndværk??

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 10-04-05 11:34

Thomas Strandtoft wrote:
> Ja, man forstår jo dårligt at Tom vil sælge sit håndværk for 150 i
> timen, når han ligesågodt kunne lave 1000 i timen på et
> tilsvarende håndværk??

Han er håndværker, ikke købmand

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 11:38

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Han er håndværker, ikke købmand

Hvem af os?

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 10-04-05 11:53

Tom wrote:

> Hvem af os?

Det må i selv om.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 16:43

Tom wrote:

> Hvem af os?

Det må være "skodskod@yahoo", det var ham der kom med kommentaren
om at det er et håndværk som så meget andet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 10-04-05 18:22

Thomas Strandtoft wrote:
> Det må være "skodskod@yahoo", det var ham der kom med kommentaren
> om at det er et håndværk som så meget andet..

De to Tom'er kunne jo smide lidt efternavne på så man kunne kende
dem fra hinanden.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-04-05 22:35

Tom wrote:
> Jeg har et håndværk og tjener 150kr i timen.

Det er nu nok ikke den takst firmaet du arbejder for
bonger andre for for din indsats.

> Hvor meget mere er hans håndværk værd ?!

I det firma jeg arbejder for regnes en reparatør time til
omkring 650,kr.

> Tak for kaffe!

Ja, det får du sikkert nok af i arbejdstiden

Henning

Fra : FJ

Dato : 09-04-05 22:43

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> I det firma jeg arbejder for regnes en reparatør time til
> omkring 650,kr.

> Ja, det får du sikkert nok af i arbejdstiden

Den lokale Vognmand her i byen kører med en Lastbil for 300,- i timen.
Underligt at han kan betale en løn til en Chauffør og forrente en stor
Lastbil til de penge. Bare en tanke.

Fj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 22:53

FJ skriver:

> Den lokale Vognmand her i byen kører med en Lastbil for 300,- i timen.
> Underligt at han kan betale en løn til en Chauffør og forrente en stor
> Lastbil til de penge. Bare en tanke.

Tjener han penge ?
Eller er han som resten af lastbilbranchen ude på overdrevet ?

Fra : FJ

Dato : 10-04-05 07:15

> [...]
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:

Aner ikke om han tjener penge, men firmaet har eksisteret i over 30 år, så
det er nok ikke helt galt.

FJ

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-05 07:19

FJ skriver:

> Aner ikke om han tjener penge, men firmaet har eksisteret i over 30 år, så
> det er nok ikke helt galt.

Lastbilbranchen har det med at underbyde hinanden, og mange kører med
_meget_lav_ indtjening.

Detfor er lastbilfragt alt for billig i dag.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 10:07

FJ wrote:

> Den lokale Vognmand her i byen kører med en Lastbil for 300,- i timen.
> Underligt at han kan betale en løn til en Chauffør og forrente en stor
> Lastbil til de penge. Bare en tanke.

Tror du han frivilligt har valgt den pris eller har han været nødt
til det for at kunne konkurrere med et stort udbud af andre
vognmænd eller risikoen for at folk selv transporterer skidtet på
deres trailere?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 22:52

"Henning Præstegaard" skriver:

> I det firma jeg arbejder for regnes en reparatør time til
> omkring 650,kr.

Billigt !

Fra : LL

Dato : 10-04-05 07:36

> Jeg
> har et håndværk og tjener 150kr i timen.

Som lønmodtager eller arbejdsgiver?

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 07:49

> [...]

> næppe nogen relevans. Alle har et håndværk. De her folk kan spore biler.
> Fint. Jeg har et håndværk og tjener 150kr i timen. Hvor meget mere er

Jeg er enig med dig. En værkstedstime på 650 Kr inderholder også afskrivning
af udstyr, feriepenge, ATP, husleje, lønninger, reklamationssager,
"gratis-servicer" osv.
Men jeg har oplevet at når et AC anlæg skal fyldes så kommer man alligevel
til at betale ekstra. Det tager vel ca. mekanikeren 2 x 5 min i ren
arbejdstid at fylde anlæget og 5 min at snakke med kunden. Prisen lyder på
ca. 7-900 Kr over hele landet, så der er ikke meget konkurrence på det
punkt.

Sjovt at høre folk pive over 650 Kr / time og andre gange jubler de over at
de fik kontrolleret deres lygter gratis.
De få gange hvor jeg har måtte ty til en land-mekaniker som tager alle
bilmærker så ligger timeprisen på ca. 285 kr incl. moms. Det eneste der er
gratis ved ham, er de forespørgsler man har til ham om pris på en rep.
Værkstedet er et dejligt lille sted at komme, de er en 4-5 mand og de
arbejder ALLE. Det vil sige at chefen står OGSÅ og skruer i bilerne og det
er en arbejdsdreng som gør rent. Værksteder har også alt det udstyr der
kræves for at kunne servicere moderne biler, så den med at det skal koste
omkring 650 Kr / time for at afskrive udstyret holder ikke. Jeg ser
forklaringen på de høje priser, at de har for mange folk som ikke laver
noget (produktivt)

Før når jeg besøgte Ford i Sønderborg var de vel en 5-6 mekanikere, 2-3
lagerfolk, 2-kontordamer, 1 værkfører, 2-chefer x-antal til rengøring og så
har jeg ikke regnet salgsafd med. Hvis man kigger godt efter så er det
faktisk en del folk som ikke laver VILDT meget arbejde. De 2 kontordamer kan
det lille land-værksted helt undvære og det samme med de 2 chefer, der bare
fjoller rundt og spiller karl smart.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 10-04-05 08:20

Tom wrote:
> [...]
> arbejde. De 2 kontordamer kan det lille land-værksted helt undvære og
> det samme med de 2 chefer, der bare fjoller rundt og spiller karl

Hvor tror du den lille mekaniker kører hen for at hente
reservedele? Det kunne tænkes, at han fik nogen af dem
fra ovenstående. Men det kunne han jo ikke, hvis den store
droppede en del af de folk, som er ansat for at holde alt
kørende, vel?

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 08:32

> [...]
> fra ovenstående. Men det kunne han jo ikke, hvis den store
> droppede en del af de folk, som er ansat for at holde alt

hehe, nu er det også mest de private handlende på lageret som stjæler tiden
fra lager-ekspedienterne. Jeg har stået utallige gange hvor folk foran mig
har spurgt om priser og størrelser på alufælge, radioer og alverdens ting,
som de så ender med ikke at købe alligevel.
Men jeg kan trøste med at priserne på reservedele i danmark er 20-50% højere
end i tyskland, så det "burde" vel næsten kunne betale at uautoriserede skal
hente dele hos den autoriserede.
Ellers ville jeg da takke alle de folk som betaler 600 Kr/time for at de
også betaler en del af de stumper som det uautorisrede værksted henter

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 10:23

Tom wrote:

> "Tom" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg er enig med dig.

Okay, det var så lige der jeg begyndte at kigge på emailadresser
og opdagede at gruppen nu har 2 x Tom.. Jeg undrede mig lidt over
at du tilsyneladende var enig med dig selv..

> [...]
> arbejdstid at fylde anlæget og 5 min at snakke med kunden. Prisen lyder på
> ca. 7-900 Kr over hele landet, så der er ikke meget konkurrence på det

Jamen så må det da være oplagt at slå sig ned som AC service, jeg
gad da ihvertfald godt at tjene 7-900 på ti minutters arbejde.
Mærkværdigt at der ikke ligger en AC service på ethvert
gadehjørne...

> [...]
> omkring 650 Kr / time for at afskrive udstyret holder ikke. Jeg ser
> forklaringen på de høje priser, at de har for mange folk som ikke laver

Okay, hvad er dit bud på at et værkset med en timepris på 650
overhovedet kan eksistere når der findes værksteder med en
timepris på 285 kr? Er folk dumme som snot og nyder at betale en
3-400 kr. for meget? Der må være en mekanisme der gør at det kan
lade sig gøre for det pågældende værksted at skrue prisen så højt
op, at de blot synes "det er federe med en høj timepris for så
behøver de ikke arbejde så mange timer" holder ikke og jeg tror
heller ikke på at folk frivilligt betaler ekstra fordi de synes
det er synd at de stakkels mekanikere skal arbejde så meget.. Den
der med "autoriserede værksteder og stempler i servicehæftet"
holder ikke, for de 650 i timen var for en sporing hos et
dækcenter. Hvofor kan det dækcenter eksistere når et andet
værksted kan gøre det 3-400 billigere?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 10:54

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gad da ihvertfald godt at tjene 7-900 på ti minutters arbejde.
> Mærkværdigt at der ikke ligger en AC service på ethvert

Jeg bød engang med på det apparat som værkstederne bruger til AC-service.
Det var ved et konkursbo (autoværksted). Den gik for 7.000 Kr - aner ikke
hvad nyprisen er for sådan en fylder.
Jeg tror det er som gynger og karruseller hvor AC-fyldning er den lille
guldgrube som kan være til at betale på andre "nødvendige" tabsgivende ting.
At det ikke ligger et servicecenter på hver hjørne skyldes vel at SÅ mange
biler er der heller ikke som skal have efterfyldt med små intervaller.

> Okay, hvad er dit bud på at et værkset med en timepris på 650
> overhovedet kan eksistere når der findes værksteder med en
> timepris på 285 kr?

At de ikke har været tvunget til at rationalisere, kunderne kommer jo stadig
og betaler, så hvorfor gøre det billigere.

> Er folk dumme som snot og nyder at betale en
> 3-400 kr. for meget?

Utrolig mange kunne ikke drømme om at benytte autoriserede værksteder og
særlig ved nybiler. Hvad grund folk har til at vælge et dyrt værksted, må du
spørge dem om......
jeg har kun hørt noget om servicestempler, kullance ved garantisager, man
plejer at komme samme sted, at man ind imellem får lidt gratis service såsom
skiftet en pære og en kop kaffe,

> [...]
> holder ikke, for de 650 i timen var for en sporing hos et
> dækcenter. Hvofor kan det dækcenter eksistere når et andet

Det er disse mekanismer der gør at vi har den levestandard vi har. Lavede
alle det selv eller hos tyske og svenske værksteder så ville branchen være
TVUNGET til at få prisen ned og effektivisere.

Dækcentre (her i området) kan fungere fordi de er så billige med dæk +
montering at værksteder og selv tyskerne ikke kan være med. Man skal bare
ikke lade et dækcenter lave alt muligt andet arbejde uden først at have
aftalt en pris.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 11:02

> Utrolig mange kunne ikke drømme om at benytte autoriserede værksteder og
> særlig ved nybiler.

Hmm må lige rette teksten

Utrolig mange kunne KUN drømme om at benytte autoriserede værksteder og
særlig ved nybiler

--
Tom

Fra : FJ

Dato : 10-04-05 11:20

> [...]
> montering at værksteder og selv tyskerne ikke kan være med. Man skal bare
> ikke lade et dækcenter lave alt muligt andet arbejde uden først at have

Billige med dæk?? Jeg har lige fået en pris på Nokian 205/50x16 dæk hos
SuperDæk. 1200,- pr. stk. og så skulle jeg endda have fået Firma rabat. Da
jeg kom hjem slog jeg de samme dæk op på nettet og kunne få dem til 749,- +
85,- til montering pr. dæk. Så er det da en underlig firma rabat vi får
ved SuperDæk!!

FJ

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 11:24

> [...]
> Da jeg kom hjem slog jeg de samme dæk op på nettet og kunne få dem til
> 749,- + 85,- til montering pr. dæk. Så er det da en underlig firma

Jeg fik Toyo meget billigt hos dem, men ok det er sikkert ikke i alle
tilfælde at de er billigst.
Jeg får også 30% rabat på alle dæk hos dem

--
Tom

Fra : FJ

Dato : 10-04-05 11:33

> [...]
> tilfælde at de er billigst.
> Jeg får også 30% rabat på alle dæk hos dem

Ja, den med 30% har de også forsøgt at bilde mig ind, men de 30% er trukket
fra vejl. udsalgspris og den er der da ikke nogen der betaler i dag, så det
er jo ikke en realistisk rabat.

Selv efter de såkaldte -30% er det stadig samme pris jeg giver for dæk til
min varevogn på det autoriserede værksted hvor den bliver serviceret.
Mystisk!

FJ

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 11:37

"FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, den med 30% har de også forsøgt at bilde mig ind, men de 30% er
> trukket fra vejl. udsalgspris og den er der da ikke nogen der betaler i
> dag, så det er jo ikke en realistisk rabat.

Jeg starter altid med først at spørge om prisen.....og så lade gå en lang
pause hvor jeg prøver at se vildt chokeret ud. Når han så er færdig med at
presse sig selv ned, så kommer det.
"Fint og så vil jeg også gerne have de 30% som jeg har via firmaet"

--
Tom

Fra : FJ

Dato : 10-04-05 11:48

> [...]
> presse sig selv ned, så kommer det.
> "Fint og så vil jeg også gerne have de 30% som jeg har via firmaet"

Hæ-Hæ, så ka´ de lære det. Vi skal også ind og have et møde med dem,
da vi ikke finder os i Deres ævl længere. Så køber vi skisme selv
dækapparater og henter dækkene i Tyskland. Vi har alligevel over 30
firmabiler, så det kunne nok godt betale sig.

FJ

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 16:31

Tom wrote:

> [...]
> At det ikke ligger et servicecenter på hver hjørne skyldes vel at SÅ mange
> biler er der heller ikke som skal have efterfyldt med små intervaller.

Jamen det matcher da fint det jeg snakker om med udbud og
efterspørgsel. Man skal investere 7000 på noget der ikke er det
store marked for, derfor kan de få der rent faktisk har
udstyret/evnen tillade sig at forlange næsten hvad det skal være
for at gøre det. Vi er tilbage ved den med "Nå, synes du det er
for dyrt, jamen så lav det selv eller find en anden til det! Nå,
det kunne du ikke, jamen så må du betale de 7-900 jeg vil have for
det!"

Hvis du nu havde købt den der 7000 kroners dims, ville du så
påfylde nabernes biler gratis eller ville du lægge dig et par
hundrede under de officielle priser og så være fint tilfreds med
det?

> At de ikke har været tvunget til at rationalisere, kunderne kommer jo stadig
> og betaler, så hvorfor gøre det billigere.

Ja, men hvorfor bliver kunderne ved med at komme hvis stedet er
dyrt og de ansatte ikke laver alverden??

> Utrolig mange kunne ikke drømme om at benytte autoriserede værksteder og
> særlig ved nybiler. Hvad grund folk har til at vælge et dyrt værksted, må du
> spørge dem om......

Jeg har set din rettelse andetsteds. Det er rigtigt at nogen bare
går blindt efter det autoriserede, men et dækcenter plejer ikke at
have autorisation..

> Det er disse mekanismer der gør at vi har den levestandard vi har. Lavede
> alle det selv eller hos tyske og svenske værksteder så ville branchen være
> TVUNGET til at få prisen ned og effektivisere.

Jo, men jeg har svært ved at tro at de mennesker der bruger dyre
værksteder gør det for "at holde hjulene igang"..

Enig.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 17:10

> [...]
> påfylde nabernes biler gratis eller ville du lægge dig et par
> hundrede under de officielle priser og så være fint tilfreds med

Jeg ville lægge mig et par hundrede under den billigste. Men hvis der ingen
konkurrence var så fik jeg nok alligevel en 500 Kr for hver fyldning.

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-04-05 16:09

Tom wrote:

> Jeg ville lægge mig et par hundrede under den billigste. Men hvis der ingen
> konkurrence var så fik jeg nok alligevel en 500 Kr for hver fyldning.

"500 kroner for få minutters arbejde, det er jo millioner i timen,
det er jo snyd og alt muligt!!"

...og hermed er vi tilbage ved trådens udgangspunkt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-04-05 08:03

> Alle har et håndværk. De her folk kan spore biler. Fint. Jeg har et
> håndværk og tjener 150kr i timen. Hvor meget mere er hans håndværk værd
> ?!
>
> Tak for kaffe!

Hvis du er selvstændig, er det uanset hvad du laver, alt for lidt.

Hvis du er ansat, skal din mester også kradse ind, så der er råd til din
efteruddannelse, ferie, løn under sygdom,
søgnehelligdasgodtgørelse, arbejdsgiverbetalt andel af pension, og din del
af administrationen (lønsedler m.m.) samt det
eventuelle værktøj samt bil, du bruger.

--
Bo
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Non-Desperado

Dato : 10-04-05 09:30

"Tom" <skodskod@yahoo.com> skrev:

>HVIS de tager 650/40 min = godt 1.000kr i timen, så har de vist SÅ RIGELIGT
>betalt deres udstyr mv.

Jeg gætter på at du er tjener (de har også en yderst kreativ
regnemetode), for 650 kr/40 min, giver helt præcist 975 kr/60
min.

Non-Desperado

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-04-05 19:53

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse

> Jeg gætter på at du er tjener (de har også en yderst kreativ
> regnemetode), for 650 kr/40 min, giver helt præcist 975 kr/60
> min.

De har da normalt en lommeregner.
Når den ikke giver de tal som (be)tjeneren ønsker,
så bliver den kylet i gulvet.
Bare spørg her i gruppen
(Ville ønske jeg havde været der

> Non-Desperado

Tjeneren blev vist Desperado.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-04-05 21:56

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Tjeneren blev vist Desperado.

Næehhh - men han mødte Jan W ;)

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 09:59

Tom wrote:

> Christ. Det er lidt lige som dem der piver over at betale 2mio i skat om
> året (gad vide hvad de så tjeker ikk!)

Bemærk venligst at jeg ikke piver, tværtimod forsvarer jeg at 650
spir kan være billigt.

> HVIS de tager 650/40 min = godt 1.000kr i timen, så har de vist SÅ RIGELIGT
> betalt deres udstyr mv. JEG ville aldrig spilde mine penge sådan et sted.

Okay, hvordan vil du så helt konkret løse en opgave som den
sporing? Du siger du tjener 150 i timen, det giver dig en 6-7
timer til at løse opgaven, hvad er din opskrift?

> At sammenligne med hvad en privat uerfaren kan klare det på har næppe nogen
> relevans.

Hvad pokker skal jeg ellers sammenligne med når jeg har en opgave
der skal løses. Jeg har kun to muligheder, enten gør jeg det selv
eller også må jeg betale nogen andre for at gøre det.

> Alle har et håndværk. De her folk kan spore biler. Fint. Jeg
> har et håndværk og tjener 150kr i timen. Hvor meget mere er hans håndværk
> værd ?!

Det er udbud og efterspørgsel. Hvor mange er der der kan lave det
han laver vs. hvor mange er der der kan lave det du laver?
Kombinér det med hvor mange der har behov for det han laver vs.
hvor mange der har behov for det du laver og du har en indikation
om hvad opgaven kan koste.

Lad mig komme med et eksempel:

Der er indkøbt et nyt tv og kanalerne skal indstilles.

Jeg vil ikke betale for opgaven, for jeg kan løse opgaven selv og
på ganske kort tid. Jeg vil betale 0 kroner.

Min mor har valget mellem at bruge rigtigt meget tid på en opgave
hun ikke helt magter ELLER invitere mig på aftensmad og lade mig
fikse det. For min mor er det billigere at bruge lidt håndører på
aftensmad end selv at bokse med det. Hvis nu jeg er en lortesøn og
forlanger 300 for opgaven, så ringer hun bare efter min bror i
stedet. Opgaven har altså for hende værdien: En gang aftensmad.

Fru Jensen, hvis børn bor i Australien, kan vælge mellem at bruge
mange timer på opgaven eller betale en radio/tv tekniker for at
komme forbi og fikse tingene. Valget står altså mellem at få grå
hår af en opgave hun ikke helt magter ELLER vente på at ungerne
kommer på ferie til dk til efteråret ELLER betale 300 til
teknikeren og får problemet løst her og nu.

Altså, prisen for en opgave afhænger af hvor svær opgaven er, hvor
mange der kan finde ud af at løse den og i hvor høj grad folk har
brug for at få opgaven løst.

En sporing er svær at løse hvis man ikke har det rigtige udstyr og
den rigtige viden. Antallet af mennesker der kan lave en sporing
er relativt begrænset. Med den mængde
kantstensparkeringer/påkørsler folk laver, er behovet stort.
Derfor kan man tillade sig at forlange 650 spir for en sporing.

At skifte en pære i en lampe er utroligt nemt og kræver stortset
ingen viden. Enormt mange mennesker kan finde ud af at skifte en
pære. Selv om pærer har en begrænset levetid og skal skiftes
jævnligt, så gør nemheden og antallet der magter opgaven, at det
er meget svært at ernære sig som "pæreudskifter" - det er meget
svært at få folk til at betale for noget de selv kan gøre uden
anstrengelser.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Fabritius

Dato : 10-04-05 17:53

> [...]

> betale skat og moms og transport... (hvordan klarer Føtex den med deres

Måske kan det skyldes at manden sælger nogle varer der har en højere
indkøbspris end tomatpure. Han sælger sikkert heller ikke så mange værer og
så skal han altså hive dem samlede fortjeneste hjem på langt mindre.

> HVIS de tager 650/40 min = godt 1.000kr i timen, så har de vist SÅ
RIGELIGT
> betalt deres udstyr mv. JEG ville aldrig spilde mine penge sådan et sted.

Er du klar over hvad deres udstyr koster? Hvad er deres husleje, hvad får
mekanikeren i løn, hvad med feriepenge, pension, strøm osv?

> [...]
> relevans. Alle har et håndværk. De her folk kan spore biler. Fint. Jeg
> har et håndværk og tjener 150kr i timen. Hvor meget mere er hans håndværk

Ja, _du_ tjener 150 kroner i timen, men hvad giver slutbrugeren for det
arbejde du udfører? Mekanikeren tjener nok ikke meget mere end dig, men der
er en masse andre ting der skal dækkes ind.
--
Claus Fabritius

Be nice to nerds
Chances are you'll end up working for one

Fra : Per O.

Dato : 10-04-05 04:48

> [...]
>
> Du betaler altså ikke for den tid de bruger, men for den tid du
> selv sparer. Hvis du selv kan løse problemet og mener du har tiden

Man kan jo også anlægge den synsvinkel at man skal sammenligne prisen med
hvad det vil koste et andet sted. Det ville nok være mere seriøst.

Jeg har selv stået i en situation hvor jeg synes prisen var for høj. Jeg
skulle have C-Max'en til første serviceeftersyn, og spurgte den lokale Ford
forhandler hvad det ville koste .... 2509 kroner og nogle småmønter!! Jeg
spurgte mig for, og i Tønder ville de gøre det for 1200 kr. Jeg fik at vide
at eftersynet ville tage 1 time, og kun indeholde et olieskift og ingen
andre reservedele. Jeg synes det er tyveri at tage langt over 1000 kr i
timen for at se folks bil efter.
Så jeg vil da mene at man skal sammenligne prisen med hvad man ellers skulle
gi ved et alternativt værksted, og ikke prisen hjemme i indkørslen.
Og lige en ting til .. begge værksteder var autoriserede Ford værksteder!

Per O.

Fra : FJ

Dato : 10-04-05 07:21

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og lige en ting til .. begge værksteder var autoriserede Ford værksteder!

Rystende!! Jeg har lige haft min bil hos Pladesmed for at få lavet
noget rust ved forruden.
257,- kr + Moms i timen. Det kan man da forstå. Og han har da også
værksted, værktøj, opretterbænk osv. han skal forrente.

FJ

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-04-05 11:14

"Per O." wrote:

> Man kan jo også anlægge den synsvinkel at man skal sammenligne prisen med
> hvad det vil koste et andet sted. Det ville nok være mere seriøst.

Det mener jeg ikke det er. Når jeg har en opgave jeg skal have
løst har jeg to muligheder: at gøre det selv eller at betale en
anden for at gøre det. Derfor er jeg nødt til at sammenligne
værkstedsprisen med min egen "timeløn". Naturligvis bør jeg
undersøge priser på flere forskellige værksteder, men i sidste
ende skal jeg så overveje om jeg vil betale mig fra opgaven eller
om jeg vil bokse med det selv.

Der går meget, meget længe mellem at jeg betaler for en
værkstedstime når vi snakker om biler fordi jeg kan selv.
Alligevel har jeg indenfor det seneste år betalt for to opgaver.
Den ene var udskiftningen af et leje i en bagaksel hvor der både
skulle varmes og bruges specielt presseudstyr. Jeg kunne
sandsynligvis have klaret det selv, men jeg synes det lød som så
meget bøvl at jeg valgte at betale mig fra det. Anden opgave var
en dynamo der ikke virkede og skulle have friske viklinger. Igen
kunne jeg have gjort det selv, men næppe med helt så godt resultat
som den autoelektriker jeg betalte for det. I begge tilfælde
sammenlignede jeg kravet til min egen arbejdsindsats med den pris
jeg skulle betale og fandt ud af at min "timeløn" for at gøre det
selv var for ringe til at jeg gad.

> Så jeg vil da mene at man skal sammenligne prisen med hvad man ellers skulle
> gi ved et alternativt værksted, og ikke prisen hjemme i indkørslen.

Når du siger sådan, så forudsætter du at du ikke har mulighed for
at løse opgaven selv. Jeg har tilstrækkeligt med selvtillid til at
sige at jeg kan hvad jeg vil. Nogle ting kan jeg allerede, andre
ting kræver måske at jeg uddanner mig først, men bottom line, jeg
er ikke dummere og mere ubehjælpsom end at jeg kan lære de ting
jeg ikke allerede kan.

Hvis jeg fx. ønsker mig et tv, så er jeg ikke i tvivl om at det er
muligt for mig selv at bygge det. Jeg skal muligvis læse en hulens
masse elektronikbøger, investere i en masse udstyr osv, men
grundliggende må det gælde at når en loddedame i Taiwan kan hitte
ud af det, så må det også være muligt for mig. Problemet er bare
at jeg skal investere en hulens masse tid, penge på udstyr og alt
muligt for at ende op med et apparat som jeg kan hente for en
tusse i Bilka - min timeløn bliver simpelthen latterligt lav, hvis
da ikke investeringerne i udstyr ligefrem gør det til en
underskudsforretning.. Med andre ord, jeg gider ikke engang
forsøge..

Snakker vi i stedet om fx. at ordne bremser på en bil, så er det
noget et værksted vil have mange penge for, men også noget jeg med
en relativt begrænset indsats har lært at gøre selv. Første gang
jeg gjorde det var min "timeløn" ikke ret høj, jeg brugte vel 4-5
gange så lang tid på det som et værksted ville have gjort, så min
timeløn har været en fjerde/femtedel af værkstedets. Idag har jeg
gjort det en del gange og kan ordne bremser på samme tid som et
værksted. Min timeløn er derfor lig med værkstedets timepris og
det har jeg det fint med.

Så længe værkstederne har en timepris på 300 og opefter har jeg
det fint med at bruge tiden på at gøre det selv. Dukker der en dag
et værksted op som vil ordne mine bremser for 30 kroner i timen
(og jeg føler mig tryg ved kvaliteten), så gider jeg ikke længere
gøre det selv, for jeg gider sgutte arbejde for 30 kr. i timen.

Kan du se hvor jeg vil hen?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per O.

Dato : 10-04-05 23:29

> [...]
> (og jeg føler mig tryg ved kvaliteten), så gider jeg ikke længere
> gøre det selv, for jeg gider sgutte arbejde for 30 kr. i timen.

Ja, men jeg kan ikke bruge det til noget. Det forudsætter at jeg kan lave
det selv, og jeg kan altså ikke lave andet på en bil end at skifte olie. For
mig et det altså ikke et alternativ at lave det selv, men derimod ganske
nemt at sammenligne hvad et andet værksted skal have for den samme
reparationen/service.

Det holder altså kun hvis man kan selv, og det kan jeg altså ikke.

Prøv at forklare mig det igen med den viden i baghovedet!!

Per O.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-04-05 16:29

"Per O." wrote:

> [...]
> reparationen/service.
>
> Det holder altså kun hvis man kan selv, og det kan jeg altså ikke.

Har du en eller anden fysisk eller mental defekt der umuliggør at
du kan lære selv at lave tingene? Tror du at samtlige mekanikere,
og jeg selv for den sags skyld, er en slags supermennesker der gør
noget andre ikke har evner til at gøre?

Uden at kende dig, vil jeg vove påstanden at du kan lære at lave
din bil hvis blot du har interesse for det og er villig til at
investere den tid det tager. At lave biler er ikke raketfysik og
kræver ikke enorme mentale reserver - dermed ikke sagt at det ikke
kræver hjerne at blive mekaniker, men har du en alm. sund fysik og
evnen til at drage sammenhæng mellem årsag og virkning, så er du
ganske godt kørende.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 20:19

Ole Kristiansen skriver:

> Specificeret regning: "Af-og påmontering af hjul, 87.17 kr + moms".
> Hvis man er lidt hurtig på fingrene kan man altså tjene over 3000 kr i timen
> ved at af-/påmontere hjul !!!

Gider du lige at komme forbi Hammel og af og påmontere et hjul på min
golf på under 2 minutter ?

For at være flink ved dig, parkerer jeg i indkørslen, og har nøglerne
liggende inde i huset, så tager det ikke så lang tid at få bilen ind som
på et værksted. Du skal satme løbe stærkt, hvis du skal hente nøglerne,
køre bilen ind i garagen, finde donkraft og værktøj, løsne hjulbolte,
hæve bilen, pille hjul af, sætte hjul på, spænde hjulbolte, sænke bil,
spænde med moment og køre den ud igen (jeg skal nok vente udenfor og
tage imod nøglerne).

Værkstedet påregner ca 10 minuter kan jeg se (en timebetaling på 522
kr/t). Er det unfair ?

Fra : phk

Dato : 09-04-05 20:37

> Værkstedet påregner ca 10 minuter kan jeg se (en timebetaling på 522
> kr/t). Er det unfair ?

Jeg havde min oppe at svæve hos SMC Risskov - og beder dem om lige at spænde
servoremmen når den nu var lige til at komme til.

Det kostede lidt over 100 plus moms - arbejdstid 2-3 minutter.

Er det unfair?

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 22:04

phk skriver:

> [...]
> servoremmen når den nu var lige til at komme til.
>
> Det kostede lidt over 100 plus moms - arbejdstid 2-3 minutter.

Havde du aftalt en pris med dem ?

Fra : phk

Dato : 10-04-05 08:35

> phk skriver:

> Havde du aftalt en pris med dem ?

Nej. Anmodningen kom spontant da den alligevel var endt på værksted. Normalt
ville jeg ikke køre på værksted med den slags småting ...

Hvis aftalen havde lydt på 100 plus moms havde jeg naturligvis grinet af dem
og bedt dem glemme at spænde remmen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-05 08:40

phk skriver:

> Nej. Anmodningen kom spontant da den alligevel var endt på værksted. Normalt
> ville jeg ikke køre på værksted med den slags småting ...

Okay

> Hvis aftalen havde lydt på 100 plus moms havde jeg naturligvis grinet af dem
> og bedt dem glemme at spænde remmen.

Brokkede du dig over prisen ?

Fra : phk

Dato : 11-04-05 10:28

> phk skriver:

> Okay

> Brokkede du dig over prisen ?

Nej, det behøver jeg ikke. Jeg kommer der nemlig _aldrig_ mere for at
handle.

Om det så er den sidste VW-forhandler tilbage i DK :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-05 10:59

phk skriver:

> Nej, det behøver jeg ikke.

Hvis du var utilfreds med prisen, var det vel rimeligt at lade dem
vide det ??

> Jeg kommer der nemlig _aldrig_ mere for at
> handle.

Det kan jeg ikke afvise at jeg vil gøre igen næste gang jeg skal have
bil.

> Om det så er den sidste VW-forhandler tilbage i DK :)

Tjah, har "kun" handlet hos SMC i Risskov 3 gange i træk. Har _intet_
at klage over....

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-04-05 07:56

> [...]
>
> Specificeret regning: "Af-og påmontering af hjul, 87.17 kr + moms".
> Hvis man er lidt hurtig på fingrene kan man altså tjene over 3000 kr i

JA, hvis man ikke laver andet, og alle hjul er lige til at skrue af & på,
d.v.s. bilen hænger klar på liften.
Det er det, der er fordelen ved samlebåndet

De 87,17 kr betaler ikke kun mekkerens arbejdsløn, løn under sygdom,
feriepenge & helligdasbetaling, men også en andel af husleje,
el, telefon, administration, værktøj, markedsføring, firmabil(er) og en
MASSE andre nødvendige omkostninger ved at drive virksomhed.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 10-04-05 10:30

> [...]
> el, telefon, administration, værktøj, markedsføring, firmabil(er) og en
> MASSE andre nødvendige omkostninger ved at drive virksomhed.

Ja, nu er jeg selv ansvarlig for driften af en teknologitung virksomhed.
Alle de ting du nævner koster ca 50% oven i timelønnen.
Der er stadig et stykke vej til 3000,-

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 10-04-05 14:14

> [...]
> ved at af-/påmontere hjul !!!
> Jeg kommer der aldrig mere!
> Er dette fastprissystem almindeligt på aut. værksteder?

Det kan vel siges meget kort: udbud og efterspørgsel...

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-04-05 20:58

> [...]
> ved at af-/påmontere hjul !!!
>
> Jeg kommer der aldrig mere!
>
> Er dette fastprissystem almindeligt på aut. værksteder?

Man hører jo ofte om hvor billig VW er i reservedele, og et eller andet sted
skal de jo have pengene ind.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 11-04-05 10:29

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Man hører jo ofte om hvor billig VW er i reservedele, og et eller andet
> sted
> skal de jo have pengene ind.

*LOL*

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-04-05 08:12

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
Hæ hæ. Ja det er sagt i sjov, men hvis DK minder om Norge som i så mange
andre økonomiske forhold omkring bil er der en del realiteter i det.

Med venlig hilsen Kim