En Nm tanke
Fra : Olesen

Dato : 07-04-05 16:58

En bil har 10 Nm.
En anden bil har 20 Nm.
Kan den med 20 Nm køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Eller:

En bil har 10 Hk.
En anden bil har 20 Hk.
Kan den med 20 Hk køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-04-05 18:45

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
> En bil har 10 Nm.
> En anden bil har 20 Nm.
> Kan den med 20 Nm køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Samme gearing, samme omdrejningstal, samme hastighed, samme vægt --> ja, den
kan yde det dobbelte arbejde.

> Eller:
>
> En bil har 10 Hk.
> En anden bil har 20 Hk.
> Kan den med 20 Hk køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Som ovenfor : ja, dobbelt effekt ved samme omdrejningstal betyder at
momentet også er det dobbelte.

Leo

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-04-05 18:57

Leo Jensen wrote:

> Som ovenfor : ja, dobbelt effekt ved samme omdrejningstal betyder at
> momentet også er det dobbelte.

Kommentar:
Ja, hvis friktionskoefficienten tillader at det kan lade sig gøre.

Mvh. Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-05 19:38

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev > > Som ovenfor : ja,
dobbelt effekt ved samme omdrejningstal betyder at

> Kommentar:
> Ja, hvis friktionskoefficienten tillader at det kan lade sig gøre.

Eller køre dobbelt så hurtigt op ad den samme bakke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 07-04-05 23:08

> "Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev > > Som ovenfor : ja,
> dobbelt effekt ved samme omdrejningstal betyder at

> Eller køre dobbelt så hurtigt op ad den samme bakke.

..... Hvis det foregår i vacuum

Mvh. Mikael Kristiansen...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-04-05 15:30

Mikael Kristiansen wrote:

> .... Hvis det foregår i vacuum

Det har vist ikke noget at gøre med min kommentar. Eller hva?

Jeg tror ikke at Olesen har overvejet luftmodstand, men ser primært på
friktion ved hjulene.

Friktion mod luft, ja, har en vis betydning.

Jeg gik udfra i min kommentar at det primært er friktion imod jorden der
har betydning.
Da det drejer sig om at køre op ad bakke, og formentlig med lav hastighed.

Mvh. Jørgen

Fra : JK

Dato : 08-04-05 09:58

On Thu, 7 Apr 2005 17:58:02 +0200, "Olesen" <na@na.dk> wrote:
1)
>En bil har 10 Nm.
>En anden bil har 20 Nm.
>Kan den med 20 Nm køre op af en dobbelt så stejl bakke ????
>
>Eller:

2)
>En bil har 10 Hk.
>En anden bil har 20 Hk.
>Kan den med 20 Hk køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Er der nogle der prøver at forstå fysik her ?

Nm er et produkt af N og m. Populært derfor kraft x arm.

Det er derfor at sammenligne med at løfte et lod i strakt arm.

Så kan man fordoble loddets vægt, eller armen, - det er ligegyldigt.

Det svarer med andre ord til gear for en cykelrytter. Højt gear op ad
bjergene kræver større moment, men giver til gengæld mindre
ben-bevægelse.

Så man må svare ja til 1)

En hestekraft er 735 watt (i metriske definition). Watt er Joule/s, så
det er også Nm/s. Det er altså et arbejde pr. tidsenhed.

Så 2) vil føre til, at dobbelt HK giver den halve tid for samme bakke.

De rigtig stærke cykelryttere kan iøvrigt præstere 500 watt, hvilket
er under 1 HK.

John

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-04-05 13:51

Olesen wrote:

> En bil har 10 Nm.
> En anden bil har 20 Nm.
> Kan den med 20 Nm køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Det kommer an på ved hvilke omdrejningstal de to momenter ligger.
En bil med 10 Nm ved 3000 o/min kan køre op af en stejlere bakke
end en bil med 20 Nm ved 1000 o/min.

> En bil har 10 Hk.
> En anden bil har 20 Hk.
> Kan den med 20 Hk køre op af en dobbelt så stejl bakke ????

Ja!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 14:57

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på ved hvilke omdrejningstal de to momenter ligger.
> En bil med 10 Nm ved 3000 o/min kan køre op af en stejlere bakke
> end en bil med 20 Nm ved 1000 o/min.

Lidt flue-erotik.
Hvis de har samme gearing og vægt og CW og frontareal m.m. så vil den med 20
Nm jo være hurtigere, da den netop har dobbelt så meget moment som den
anden.

Den samme gearing vil gøre at den med 20 Nm lægger dobbelt så mange heste i
asfalten, da de jo med samme gear, vil de have samme RPM på motoren.

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-04-05 17:16

Tom wrote:

> Den samme gearing vil gøre at den med 20 Nm lægger dobbelt så mange heste i
> asfalten, da de jo med samme gear, vil de have samme RPM på motoren.

Det er korrekt. Problemet er bare, at når Olesen spørger om
momentet så generelt som han gør er der ikke noget entydigt svar.

Spørgsmålet om 20 hk slår 10 hk er meget nemmere at besvare. Hvis
vi ser bort fra varme- og transmissionstab, så snakker vi jo
direkte om hvor mange heste der når ud til hjulene, og så er det
princippielt hamrende ligegyldigt hvordan motoren frembringer
effekten..

--
Hygge..
Thomas