Opstramning af sæder på Vectra
Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 08:31

I anledning af at vi idag får vores lille Corsa, som jo nærmest har træbænke
at sidde på (læs: meget faste, men på en god måde), sidder jeg og overvejer
hvordan man kan stramme sæderne i Vectra'en op. De har jo efterhånden kørt
nogen kilometer.

For dem der ikke lige husker det, er det en Vectra A fra '94, den har kørt
202.000km og især føresædet er ved at være temmeligt slapt i det.
Der er ikke nogen huller eller væsentlige slidmærker på stoffet (velur), og
jeg tror heller ikke at skummet er sunket så meget sammen at det gør noget.

Kan man stramme fjedrene i bunden eller evt. skifte dem ud?

/Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-04-05 08:50

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget.
>
> Kan man stramme fjedrene i bunden eller evt. skifte dem ud?

Hej Morten

Jeg kan huske at jeg engang fik en fabriksny sædebund (hele bunden,
med stof og det hele) monteret i min daværende BMW 320i årg. 85

Pris, som original del fra BMW - så vidt jeg husker ca. 1000,-

Så man skal passe på hvor meget tid og energi man bruger på en
gammel sædebund

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:08

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan huske at jeg engang fik en fabriksny sædebund (hele bunden,
> med stof og det hele) monteret i min daværende BMW 320i årg. 85
>
> Pris, som original del fra BMW - så vidt jeg husker ca. 1000,-

1000 gode danske kroner?!? Det er jo halvdelen af bilen værdi ;)
Så meget gider jeg vist ikke ofre... (Jan bak mig lige op her ;)

> Så man skal passe på hvor meget tid og energi man bruger på en
> gammel sædebund

Nu skal jeg aligevel have sædet ud, da der vist er "et eller andet" løst
under det, og jeg gerne vil have lidt varme i det.

/Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-04-05 09:15

> [...]
>
> Nu skal jeg aligevel have sædet ud, da der vist er "et eller andet" løst
> under det, og jeg gerne vil have lidt varme i det.

Hej Morten

Det kunne du jo bare ha' sagt - at du ikke ville ofre noget på det

Af med stoffet, fyld op med det dér skum som man tætner med
rundt om døre og vinduer - bare ikke for meget, for det udvider
sig altså en del

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:38

> Det kunne du jo bare ha' sagt - at du ikke ville ofre noget på det

Ahh lidt vil jeg da gerne ofre, men ikke i nærheden af 1000kr (Opel vil da
glo underligt på mig hvis jeg bestiller et sæde til en 11år gammel bil ;)

> Af med stoffet, fyld op med det dér skum som man tætner med
> rundt om døre og vinduer - bare ikke for meget, for det udvider
> sig altså en del

Nu tror jeg som sagt mest det er fjedrene der er problemet, de ligner noget
fra en drømmeseng, har overvejet om man kunne bruge nogen fra en sådan (kan
jo fås langt under 1000kr ;)

Det der "fyld skum" bliver det ikke rimeligt stift når det hærder op? (eller
var det ment som en joke?) ;)

/Morten

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-04-05 08:48

En helt masse bits fra Morten Vinding Svendsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Ahh lidt vil jeg da gerne ofre, men ikke i nærheden af 1000kr (Opel vil da
> glo underligt på mig hvis jeg bestiller et sæde til en 11år gammel bil ;)

Det tror jeg ikke. Jeg har lige været i Sønderjylland og jeg lover dig, at der
kører mange Opel'er rundt, der er ofret væsentligt mere end 1000,- på - alene
på styling, ICE og venner :D

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"A lively tune... I'm inspired to dance!"
-- Oliver Platt as Porthos in 'The Three Musketeers'

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-04-05 08:50

En helt masse bits fra Henrik Bøgh til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det tror jeg ikke. Jeg har lige været i Sønderjylland og jeg lover dig, at
> der kører mange Opel'er rundt, der er ofret væsentligt mere end 1000,- på -
> alene på styling, ICE og venner :D

Mange Opel'er der er væsentligt ældre end 11 år endda... ;)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Stupidity has a certain charm -- ignorance does not"
-- Frank Zappa

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:52

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> kører mange Opel'er rundt, der er ofret væsentligt mere end 1000,- på -

Tja det kunne jeg så godt forstille mig ;)
Opel undrede sig nu allerede for 3år siden da jeg købte kortlæser-spots for
og bag, til 800,- (tre lamper ialt), men det var også på sjælland ;)

Det er nu rart at have lidt lys bag i, når man skal spænde den lille fast.

/Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-04-05 09:45

> Det der "fyld skum" bliver det ikke rimeligt stift når det hærder op?
> (eller
> var det ment som en joke?) ;)
>
> /Morten

Joeh, det var nok ment som en joke - det var ligeså meget
dit sæderenoverings-projekt-budget jeg tænkte på

Men, seriøst - hvis det "bare"er nogle fjedre som er i bunden, så
er det vel "bare" at finde en fritids-møbelpolstrer som vil hjælpe
lidt - dem er der flere af end man lige skulle tro....og de kan lave
mange fine ting - tro mig, vores nabo er sådan én, og hvad der
ikke kommer ind og ud af hans "værksted", det er ikke småting

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:57

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Joeh, det var nok ment som en joke - det var ligeså meget
> dit sæderenoverings-projekt-budget jeg tænkte på

Så er jeg mere rolig :)
Budget?... well det ér jo en gammel bil.

> [...]
> mange fine ting - tro mig, vores nabo er sådan én, og hvad der
> ikke kommer ind og ud af hans "værksted", det er ikke småting

Dét var bestemt ikke nogen dårlig ide!
Måske jeg bare skulle måle fjedrene og spørge en møbelpolstre om han ikke
har nogen liggende?

Tak for tippet, det vil jeg da prøve.

/Morten

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 13:29

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Joeh, det var nok ment som en joke - det var ligeså meget
> dit sæderenoverings-projekt-budget jeg tænkte på

Så har jeg snakket med Opel.
Man kan kun købe en hel bund, altså ikke fjedrene alene, og ikke med hynde
og betræk.

Pris? 1450 kroner!!
Behøver jeg at sige at han var meget forstående overfor at jeg ikke ville
ofre det på den? ;)

Well jeg må prøve at finde nogle fjedre, eller ryger der en spånplade i som
han faktisk forslog.

/Morten

Fra : Martin

Dato : 06-04-05 14:38

> [...]
> ofre det på den? ;)
>
> Well jeg må prøve at finde nogle fjedre, eller ryger der en spånplade i

Mon ikke krydsfiner ville være bedre end spånplade?

/Martin

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 21:27

"Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Mon ikke krydsfiner ville være bedre end spånplade?

Jo du har nok ret, det kan også flekse lidt, ellers ender jeg nok med noget
der er for hårdt.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 12:07

> [...]
> noget.
>
> Kan man stramme fjedrene i bunden eller evt. skifte dem ud?

Hvis sædet er lavet på samme måde som i en Sierra, så er det utrolig let at
skifte fjedrene selv. Man skal løsne 4-6 bolte som holdet sædet, og så kan
man bare tage fjedrene ud fra bunden med en spidstang eller polygriptang.
Ikke engang 10 tommelfingre er en undskyldning for at man ikke laver det
selv

Men jeg ved ikke om det er anderledes i en Vectra.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 12:14

> [...]
> Ikke engang 10 tommelfingre er en undskyldning for at man ikke laver det

Lydder ret meget til at være det samme, er det noget du har gjort?
Hvor fik du fjedrene fra?

> Men jeg ved ikke om det er anderledes i en Vectra.

Lige for at være helt sikker: det er sådan nogen zig-zag fjedre ikke?
Altså de løber i snoninger, ligesom dem fra drømmesenge og gæstesenge.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 12:38

> at
>
> Lydder ret meget til at være det samme, er det noget du har gjort?
> Hvor fik du fjedrene fra?

Nej jeg har ikke gjort det, men jeg havde sædet ude engang hvor jeg skulle
svejse det i konens Sierra, fordi det var knækket.
Hvis man kan købe fjedre hos den aut. forhandler så er det ligetil, man kan
se det hele fra bunden af sædet (på en Sierra)

> Lige for at være helt sikker: det er sådan nogen zig-zag fjedre ikke?
> Altså de løber i snoninger, ligesom dem fra drømmesenge og gæstesenge.

I sierra var der nærmest en trådramme som ikke kan give sig og så er den
spændt op med fjedre i siderne. Så ja det ligner faktisk det man ser i nogle
drømmesenge.
Trådrammen var med lige tråde og ikke zigzag'ede. Så det var kun fjedre i
kanten som giver komforten.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 12:56

> [...]
kan
> se det hele fra bunden af sædet (på en Sierra)

Samme i Vectra'en, der er det også nemt at komme til.
Tja det kunne da være at jeg skulle ringe til en Opel forhandler, og høre om
man kan købe fjedre hos dem.

Ahh ja så er de forskellige.

/Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 16:27

> Kan man stramme fjedrene i bunden eller evt. skifte dem ud?

Hej Morten

Du kan begge dele - men som regel er problemet blot, at fjedrene arbejder
sig op i fyldet i bunden.

Man kan derfor sætte et stykke pap ind mellem fjedrene og "fyldet/bunden",
og så bærer fjedrene igen som nye.

Det er den billige måde....du kan naturligvis også bare købe en ny
sædehynde/bund. Fjedrene er der ingen grund til at skifte.

Venligst Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 21:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Hej Morten

Hej Jan, jeg tænkte nok at du havde roddet med det ;)

> Du kan begge dele - men som regel er problemet blot, at fjedrene arbejder
> sig op i fyldet i bunden.

Det virker nu ikke som om det er tilfældet her, men jeg skal nok lige kigge
efter en ekstra gang.

> Man kan derfor sætte et stykke pap ind mellem fjedrene og "fyldet/bunden",
> og så bærer fjedrene igen som nye.

Hvis fjedrene er gode nok, så kan det jo ikke blive meget nemmere.

> Det er den billige måde....du kan naturligvis også bare købe en ny
> sædehynde/bund. Fjedrene er der ingen grund til at skifte.

Hmm med den pris Opel skulle have for en bundramme, tør jeg slet ikke tænke
på hvad en sædehynde skulle koste!

/Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 22:11

> Hmm med den pris Opel skulle have for en bundramme, tør jeg slet ikke
> tænke på hvad en sædehynde skulle koste!

Måske kan du finde en hos en hugger, der er god..?

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 07-04-05 22:22

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Måske kan du finde en hos en hugger, der er god..?

Det kunne selvfølgelig også blive en mulighed, men jeg tror nu jeg satser på
papet mellem fjedre og skum eller krydsfiner pladen først.

Men mange tak for alle forslagene :)

/Morten