Saab kobling skal "strammes"
Fra : Kaj

Dato : 05-04-05 22:39

Hej Guruer

Vores Go'e gamle Saab 900i fra 1987 er begyndt at knurre fælt af os
hver gang vi skifter gear. Det er værst så længe bilen er kold, men
helt nemt kører gearskiftet aldrig. Efter lidt nærmere undersøgelse
viser det sig at koblingen aldrig kobler helt ud. Når koblingspedalen
er i bund er gearet stadigt koblet lidt ind. Den kører faktisk en
lille smule indtil man sætter den i frigear. Og så til spørgsmålet:

1) Er det ikke bare et kabel der skal spændes
2) Hvordan gør jeg det ?

Gearkassen har kørt 330000 og er bestemt ikke helt frisk, men springer
ikke ud af gearene eller andre mærkværdigheder. Der er lidt med noget
klonk når der skiftes til bakgear, men det er vist en aldrene Saab
900's kendetegn

Vh Kaj

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 08:41

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Guruer
>
> 1) Er det ikke bare et kabel der skal spændes
> 2) Hvordan gør jeg det ?

Hej Kaj.

Du vil helt sikkert få et kvalificeret svar hér:
http://www.saabklubdanmark.dk

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 08:53

| Du vil helt sikkert få et kvalificeret svar hér:
| http://www.saabklubdanmark.dk

Hvorfor svare du ham ikke bare?, du ved jo godt den har hydraulisk kobling,
så der er ikke meget at gøre for en ikke-kyndig GDS-mand.

Fra : Kaj

Dato : 06-04-05 17:06

On Wed, 6 Apr 2005 09:53:12 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>Hvorfor svare du ham ikke bare?, du ved jo godt den har hydraulisk kobling,
>så der er ikke meget at gøre for en ikke-kyndig GDS-mand.

ja nu har jeg så været på hovedet i den. Der er jo ikke noget kabel!
Det må være sprunget Til mit forsvar skal siges at bilen er
rimeligt nyindkøbt, og kun skal holde et par måneder endnu. Så jeg har
slet ikke rodet med den og vil helst så lidt som muligt.

Spøg til side: Der sidder en udluftningsstuds nederst på
slavecylinderen. Men så er der vist noget med at man kun kan udlufte
koblingscylindre vha trykluft ?

Skal man så sætte trykluften til i bremsevæskebeholderen ? Kan man det
med en klud og en trykluftpistol ?

Hvis der ikke er luft i hvad er det så ?

Vh Kaj

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-04-05 18:48

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

.. Men så er der vist noget med at man kun kan udlufte
> koblingscylindre vha trykluft ?

Ved ikke, jeg har behandlet den, som var den bremsen, når jeg skiftede
bremsevæske. Ja, jeg skiftede også på koblingen ;)
..
> Skal man så sætte trykluften til i bremsevæskebeholderen ?

Nej, det vil jeg fraråde, den deler beholder med bremsen. Og der skal
suges, Su'Ellen ;)).

Fra : Kaj

Dato : 06-04-05 19:08

On Wed, 6 Apr 2005 19:48:29 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>>
>Ved ikke, jeg har behandlet den, som var den bremsen, når jeg skiftede
>bremsevæske. Ja, jeg skiftede også på koblingen ;)

Var det også på en Saab ?
>.
>
>Nej, det vil jeg fraråde, den deler beholder med bremsen. Og der skal
>suges, Su'Ellen ;)).

Hmm må vist hellere lige se nærmere efter i Haynes

Kaj

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 06:11

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

| Var det også på en Saab ?
Nej, men jeg har kørt SAAB, så jeg ved hvad det handler om ;).

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 06:44

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

Og jeg ville ikke rode mere med det "stramme-halløj", og istedet se lidt på
koblingen.

Fra : Kaj

Dato : 06-04-05 18:07

On Wed, 6 Apr 2005 09:40:34 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Hej Kaj.
>
>Du vil helt sikkert få et kvalificeret svar hér:
>http://www.saabklubdanmark.dk

Det er megt fint ! men det tager jo en evighed at blive registreret...

Venter stadig på password !!

Kaj

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-05 09:23

> Det er megt fint ! men det tager jo en evighed at blive registreret...

Hvorfor registrere? Du kan også poste anonymt.

> Venter stadig på password !!

For dårligt!

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Kaj

Dato : 09-04-05 13:15

On Thu, 7 Apr 2005 10:22:50 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

Nåmen just in case at nogen på et eller andet tidspunkt søger på
kobling og Saab:

Den hydrailise kobling skulle udluftes.

Det gjorde jeg ved at tage slangen af under beholderen med bremsvæske.
Derefter tog jeg en sprøjte fyldt med bremsevæske og satte på slangen,
mens hjælperen åbnede udluftningsstudsen nede ved slavecylinderen,
efter lidt tid kom der ikke mere luft ud og koblingen virker nu fint
igen.

Iflg Haynes skulle man bare sætte tryk på oppe ved
bremsevæskebeholderen, men der har aldrig været hul igennem på min bil
!? Det tog lidt tid at regne ud, at det var der slangen var sat på at
der aldrig havde været gennemgang...

Kaj

Og mange tak for svarene selvom jeg ikke kunne bruge dem til særligt
meget.