Polere pad's til vinkelsliber
Fra : Torben R

Dato : 05-04-05 15:18

Hej NG,

Nu er foråret jo kommet, og det er blevet tid til at polere/vokse bilen.

Jeg har afprøvet en såkaldt polermaskine (dem til ca. kr. 200,00) som
fåes i alle mulige byggemarkeder.
De virker IKKE, så jeg er på jagt efter en poler-pad at sætte på
boremaskine eller vinkelsliber, men
er lidt nervøs for om de roterer med for mange omdrejninger ?

Nogen som har erfaring med poler tilbehør til boremaskiner eller
vinkelslibere ? Gerne et link
eller navn så jeg kan søge. Kan ikke finde noget som helst i det lokale
byggemarked.

På forhånd tak.

--
Torben R

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-04-05 15:43

Torben R - ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk
16x4e.29$xo2.12@news.get2net.dk
skrev følgende:
> [...]
> boremaskine eller vinkelsliber, men
> er lidt nervøs for om de roterer med for mange omdrejninger ?

Alt for mange omdrejninger. Voksen brænder af... Du skal have en
excentersliber med justerbare omdrejninger.

--
Martin Petersen

Fra : Torben R

Dato : 05-04-05 15:46

> Alt for mange omdrejninger. Voksen brænder af... Du skal have en
> excentersliber med justerbare omdrejninger.

Hej Martin,

Tak for info. Har slået boremaskine og vinkelsliber modellen ud af hovedet.
--
Mvh Torben (der nu kigger efter excentersliber)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-04-05 07:57

Torben R wrote:

> Hej Martin,
>
> Tak for info. Har slået boremaskine og vinkelsliber modellen ud af hovedet.

Mange boremaskiner har også justerbare omdrejninger.

-dennis

Fra : Thomas

Dato : 05-04-05 15:45

> Nogen som har erfaring med poler tilbehør til boremaskiner eller
> vinkelslibere ?

Har en kammerat der var klargører hos opel. Fik nogle skum-skiver af ham
til vinkelsliberen. Det er noget der virker.
Du skal bare være opmærksom på at vinkelsliberen skal være med variabel
hastighed, ellers brænder voksen varm. Mener 4000 n/min er maks.
Jeg ved desværre ikke hvor du kan købe dem.

mvh Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 16:01

"Thomas" <thomaswt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hastighed, ellers brænder voksen varm. Mener 4000 n/min er maks.
> Jeg ved desværre ikke hvor du kan købe dem.

Uha 4.000 rpm er da alt for meget. Den må ikke rotere med mere end 20-60
RPM.
Desuden kan man slet ikke købe rigtige polerskiver i silva, bilka og diverse
hobbyforretninger.
De er ikke til at opdrive for ikke prof.
En sådan skive har lameller som på et luftfilter og er sådan halv konisk
udformet.
De polermaskiner til 100 Kr i Aldi synes JEG ikke klarer opgaven særlig
godt, så hellere bruge alm. pudseklude, de er ikke så tunge at flytte rundt
på som en polermaskine.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 05-04-05 16:16

> Uha 4.000 rpm er da alt for meget. Den må ikke rotere med mere end 20-60
> RPM.

Husker så nok forkert med omdrejningerne, men så langsomt var det nu
heller ikke. Der var rimelig med fart på.

> [...]
> De er ikke til at opdrive for ikke prof.
> En sådan skive har lameller som på et luftfilter og er sådan halv konisk

De skiver jeg fik var runde (selvfølgelig !) ca Ø20, 5 cm tykke og helt
lige/glatte på polerfladen. De var lavet af koldskum el.lign.

mvh Thomas.

Fra : Cba

Dato : 05-04-05 18:30

> [...]
> vinkelslibere ? Gerne et link
> eller navn så jeg kan søge. Kan ikke finde noget som helst i det lokale

Hej Torben

Hos http://www.autoflot.dk/07-pro.html har de alt hvad du skal bruge til
polering, men hvis du kun har en bil bliver investeringen måske lige i
overkanten til gds- folk.

En vinkelsliber med justerbar hastighed kan bruges med forsigtighed men en
excentersliber er bedre. Har du ikke en med justerbar hastighed, så smid en
lysdæmper på ledningen. Omdrejningstal varieres alt efter hvilket produkt du
bruger. Se produktets vejledning.

Alternativt kan du jo overveje at få bilen professionelt
poleret.............

Mvh

CBA

Fra : TA

Dato : 22-04-05 19:45

"Torben R" <ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk> wrote in message
> [...]
> vinkelslibere ? Gerne et link
> eller navn så jeg kan søge. Kan ikke finde noget som helst i det lokale

Nej, de små polermaskiner leverer ikke helt kraft nok.

Vinkelslibere roterer typisk op til ca 10.000 rpm (afhængig af
skivestørrelsen) og det er for hurtigt - du risikerer at smelte lakken. De
prof maskiner kan typisk reguleres trinløst fra ca 600 til 3.000 rpm.

For et par år siden byggede jeg en polermaskine af en billig 1.800 W
vinkelsliber købt for et par hundrede kroner i et byggemarked. Dertil blev
købt en velcro bagskive-skive samt forskellige polerrundeller med
velcro-fæstne (hos forhandler af klargøringsprodukter).

Næste step var at reducere omdrejningshastigheden på vinkelsliberen. Mange
el-værktøjer anvender en universal-motor og kan derfor køre på både jævn- og
veksel-strøm. Ved tilslutning til bil-batteriets 12 V kørte vinkelsliberen
en anelse for langsomt, og ved tilslutning til 24 V lidt for hurtigt. Efter
lidt trial-and-error kører den nu på en dobbelt-ensrettet spænding fra
udgangen på en gammel transformer fundet i 'rodekassen'. Andre vinkelslibere
skal givet bruge andre spændinger for at få et passende omdrejningstal.
Desværre ændrer skiven hastighed når belastningen ændres, da hastigheden
ikke styres elektronisk, men til mit brug er det udmærket.

En stor fordel ved en sådan polermaskine er selvfølgelig, at man kan anvende
prof midler til polering og forsegling, og mange af disse midler skal
arbejdes vådt-i-vådt.

Endelig bør det siges, at det er en dårlig ide, at rode med bil-batterier,
stærkstrøm og transformere medmindre man har erfaring hermed, ligesom det er
på eget ansvar hvis man ødelægger sit el-værktøj.

--
TA