Når soltag redder liv...
Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-05 10:31

Beklager, ingen billeder. Blot en lille historie fra det virkelige liv:

Onsdag i sidste uge henter jeg kæresten på jobbet. Har hendes 9-årige datter
med på bagsædet.
Hun arbejder på toppen af Skanderborgvej i Viby J. Skanderborgvej er en
tosporet, trafikkeret vej med en hastighedsbegrænsning på 70 km/t.

Efter opsamling af kæresten kører vi op til lyskrydset på Skanderborgvej, og
skal mod nord, ned af Skanderborgvej. Vi skal altså krydse det sydgående
spor og dreje til venstre nedad...

Det var jo godt vejr i onsdags, så soltaget var kørt tilbage, radioen
spillede og vi sad og snakkede. Der bliver grønt for os, og jeg begynder at
køre frem i krydset. Der er ingen biler på venstre side af os i krydset. På
højre side holder de stille - for rødt - på Skanderborgvej. I dette kryds er
der dårlige oversigtsforhold op og ned ad Skanderborgvej, da vejen vi kommer
fra er op-ad-bakke, og der er en del beplantning på begge sider.

Jeg kigger på kæresten imens jeg siger en bemærkning. Vi er som nævnt på vej
frem i krydset. Jeg hører, kun p.g.a. det åbne soltag, en brummen. Som en
"Brian"-udstødning for go'e omdrejninger. Instinktivt drejer jeg hovedet til
venstre og ser en rød Corolla/Civic ting komme med anslået 90 -100 km/t fra
min venstre side. Tankerne spurter pludselig afsted: "Fuck han køre stærkt",
"Han har ikke tænkt sig at stoppe", "BREMS". Min fod ryger over på
bremsepedalen og vi stopper halvt ude i første vejbane (af de to). Ca. én
meter foran snuden på bilen ryger 1 ton metal forbi os, stadig med
uformindsket hastighed. Vi kigger vantro på hinanden og lister derefter
videre, talende om det netop skete.

Der er ingen tvivl om, at havde jeg trådt lidt hårdere på pedalen, eller
kørt med lukket soltag, var den %#& SPADSER ¤%#% IDIOT ¤#)%¤(/ NAR
%=#¤&)=#%¤ røget direkte ind i siden på os. Resultatet for mit vedkommende
havde nok været fatalt - Saab eller ej. Hvad får sådan en forpulet,
hjernedød, kraftspadser til at tage den over et kryds, 5 - 7 sekunder EFTER
det er skiftet til rød???????????????????????

Husk! Se Jer til højre og venstre når I kører frem i lyskryds. OGSÅ selvom I
har grønt.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-04-05 10:40

Henrik B. wrote:

> [...]
> forpulet, hjernedød, kraftspadser til at tage den over et kryds, 5 -
> 7 sekunder EFTER det er skiftet til rød???????????????????????

Han har vel fejlbedømt situationen og troet at han (i kraft af hans Brian
tunede bil) kunne nå over, inden du nåede for langt frem.
Fik du taget nummeret på bilen ?
I så fald ville jeg ikke vente 2 sekunder med at ringe til Politiet og
indgive en anmeldelse.

> Husk! Se Jer til højre og venstre når I kører frem i lyskryds. OGSÅ
> selvom I har grønt.

Jeps, det er altid en god ide.

Godt at der ikke skete noegt, det kunne ha' været rigtigt grimt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 11:16

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> [...]
> Fik du taget nummeret på bilen ?
> I så fald ville jeg ikke vente 2 sekunder med at ringe til Politiet og

Nu kommer jeg også jævnligt forbi der i området, og vil da se efter en rød
Corolla/Civic.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 11:14

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
EFTER
> det er skiftet til rød???????????????????????

Så længe straffen for overtrædelsen og risikoen for opdagelse er så små vil
sådan noget ske.
Ærgeligt at I ikke fik nummeret.
Godt at I slap uden skrammer.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-04-05 07:33

En helt masse bits fra Christian B. Andresen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Så længe straffen for overtrædelsen og risikoen for opdagelse er så små vil
> sådan noget ske.

Men en gang i mellem sker det alligevel (og så må man godt fryde sig :)).
Der er et større vejarbejde i gang på motorvejen på Fyn - en strækning på ca.
15 km, hvor der lokalt er hastighedsbegrænsninger (nogle steder 50 km/t,
andre steder 70 km/t og enkelte steder 80 km/t) og fuldt optrukne linjer på
grund af bl.a. vejarbejdere og smalle spor. Altså som set så mange gange før.
I mandags, på en af 50 km/t-strækningerne (østgående bane) m. fuldt optrukne
linjer kører jeg pænt - ca. 55 km/t - og forholdsvis forsigtigt på grund af
det jeg har i varerummet. Bag mig ligger der en billist - der hele tiden
kører op i røven på mig, mens han blinker med lyset, for dernæst at falde
tilbage og gentage mønstret. På et tidspunkt får han åbentbart nok og
overhaler mig, mens vi passerer en bro, selv om der er fuldt optrukne striber
m. et godt stykke over de 55 km/t jeg kører. Uheldigvis for ham (og
frydefuldt for mig) står politiet lige på den anden side m. deres
laser-børge. I ydersporet klodser han derfor bremserne i og falder ind bag
mig igen (anden gang han passerer de fuldt optrukne linjer).
Betjenten var dog en enkelt mand der stod m. laser-børgen, og jeg så ingen
MC'er senere hen, så jeg ved ikke hvad det har haft af konsekvenser, men
alene hans opbremsning og min forestilling om hvor bitter han måtte være var
nok til, at jeg frydede mig helt til Storebæltsbroen :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Assumption is the mother of all fuck ups!"
-- Everet McGill as Penn in 'Under Siege 2: Dark Territory'

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-05 09:40

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message
> [...]

var
> nok til, at jeg frydede mig helt til Storebæltsbroen :)

LOL

--
mvh / regards

Christian

Fra : hanzen

Dato : 05-04-05 11:24

> Beklager, ingen billeder. Blot en lille historie fra det virkelige liv:

klip

Jeg følger stadig det råd jeg fik af min gamle nabo da jeg for mange år
siden lige havde fået kørekort.
Den kloge gamle mand sagde:

"Husk altid at alle de andre på vejen er idioter"

Når jeg læser din historie får jeg endnu en gang bekræftet at han havde ret.

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-04-05 13:12

hanzen wrote:

> [...]
> siden lige havde fået kørekort.
> Den kloge gamle mand sagde:
>
> "Husk altid at alle de andre på vejen er idioter"

Da jeg tog motorcykelkørekort sidste år fik jeg også lært at man skal
køre "Som om alle andre på vejene kun er ude på at slå dig ihjel"
Det virker

Derudover har jeg også altid lært at grønt ikke er ensbetydende med at
man kan køre sikkert over krydset, jeg kigger sku altid om der er fri
bane hvis lyset lige skiftede til grønt for mig, netop pga de tosser der
ikke kan kende forskel på rødt og grønt..

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 05-04-05 23:03

> [...]
> kan køre sikkert over krydset, jeg kigger sku altid om der er fri bane
> hvis lyset lige skiftede til grønt for mig, netop pga de tosser der ikke

Jeg kigger også til siderne ved de store kryds, selvom der er grønt for mig.
Men det er nu primært udrykningskøretøjer jeg frygter mest. Det er nogle
gange lidt svært at se og høre dem i storbyens larm og trængsel.

Mvh

Emil

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-04-05 23:56

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev

> [...]
> Men det er nu primært udrykningskøretøjer jeg frygter mest. Det er nogle
> gange lidt svært at se og høre dem i storbyens larm og trængsel.

Hvis de kører efter regelerne, komme de nu kun kørende over for rødt i
gåtempo.

Til gengæld kan den bil der kommer kørende over for rødt, nemt være en
personbil der giver plads til en bagfrakommende udrykning.

Jeg har selv prøvet at sidde midt i krydset af HC Andersens Boulevard og
Nørre voldgade, jeg holdt for rødt, en ambulance bag mig ville frem, og så
måtte jeg jo liste mig frem i det trafikerede kryds, heldigvis kunne den
tværgående trafik høre ambulancen, og standsede derfor. Da ambulancen så var
passeret forbi, holdt jeg stadig midt i krydset, jeg tænkte "hmm. ligenu
holder jeg for rødt, midt inde i et kryds, de blå blink er forsvundt, og om
et øjeblik begynder trafikken at køre igen, *tænke tænke tænke* jeg må vist
hellere flytte mig nu."

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-04-05 20:28

> mig.
>
> Hvis de kører efter regelerne, komme de nu kun kørende over for rødt i
> gåtempo.

Som regel ja, men ikke altid. Det har jeg oplevet en gang, da nåede at køre
ud i krydset da lyset skiftede til grønt, da en politibil kom fra højre
(over rødt - men med udrykning). Det var svært at se om hjørnet på denne
kryds. Andre lyskryds er så store, at hushjørnerne ligger lidt
tilbagetrukket, med et bedre overlik til følge.

> Til gengæld kan den bil der kommer kørende over for rødt, nemt være en
> personbil der giver plads til en bagfrakommende udrykning.

Ja, men de kører som regel kun ud på fodgængerfeltet. Nå ja, du tænker på
veje med kun en vejbane i hver retning. Ja, så skal man måske længere ud,
men burde ambulancen/politiet/brandvæsnet så ikke køre over i den anden
vejbane i den modsatte retning?

Mvh

Emil

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-05 13:56

I news:42526743$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk <hanzen>
<hanzen@mailmeNOT.dk> skrev:

> "Husk altid at alle de andre på vejen er idioter"

Kloge ord fra en klog mand.

> Når jeg læser din historie får jeg endnu en gang bekræftet at han
> havde ret.

Ikke alle har retten til vejen, men alle har retten til at dø under
forsøget på at håndhæve den....

Puust...., det var godt der ikke skete noget med Henrik + fam.
Lad os håbe at "Brian" også fik sig en aha oplevelse, skønt jeg tviler
:(
Det gik jo endnu en gang godt fordi vi andre passer på ham....

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-04-05 11:42

Henrik B. wrote:
> Beklager, ingen billeder. Blot en lille historie fra det virkelige
> liv:

Godt min (for mig) nye Volvo har soltag... :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign