ekstra fjernlys, Xenon, lovligt ?
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-04-05 21:42

Nu er der jo så meget flimmer om eftermonterede Xenon lygter og lovligheden
deraf....

Mit spørgsmål er dog:
Er det lovligt, at montere ekstra fjernlygter med Xenon ??

DE Xenon Premium Edition
http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/Channels/Autofahrer/ZSW/DE_Line/DE_Xenon/DE_Xenon.jsp

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : claus b. p.

Dato : 04-04-05 09:00

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in message
> [...]
> deraf....
>
> Mit spørgsmål er dog:
> Er det lovligt, at montere ekstra fjernlygter med Xenon ??

Burde ikke være noget problem at de er xenon, hvis de ikke lyser mere end de
lovlige Cd.
Det er jo nærlyset der ikke må blænde.

/Claus

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-04-05 09:18

claus b. p. skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in message

> Burde ikke være noget problem at de er xenon, hvis de ikke lyser mere
> end de lovlige Cd.

Det tvivler jeg på at de gør... Men jeg ved det ikke....
Men mon ikke, for det er jo ikke et billigt kina-mærke

> Det er jo nærlyset der ikke må blænde.

Nu er det jo langt fra kun blænding der er problematikken her

Fra : Henrik B.

Dato : 04-04-05 10:35

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse
> Nu er der jo så meget flimmer om eftermonterede Xenon lygter og
> lovligheden deraf....
>
> Mit spørgsmål er dog:
> Er det lovligt, at montere ekstra fjernlygter med Xenon ??

Det må du sikkert gerne, men hvorfor? En alm. fjernlygte vil lyse længere
end en Xenon, da netop længde er Xenonlygternes problem.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-04-05 11:02

Henrik B. skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse

> Det må du sikkert gerne, men hvorfor? En alm. fjernlygte vil lyse
> længere end en Xenon, da netop længde er Xenonlygternes problem.

Ja jeg ved det...
Ekstralygter er en nødløsning, men jeg VIL have mere og længere fjernlys...
Men min bil er bette, så det vil skæmme den med ekstralygter
Så de skal være de mindste der overhovedet findes, som samtidigt giver
lys...

Et helvedes kompromis
Men min Fiat Seicento vil se fjoget ud med et par Hella 3000

Fra : Henrik B.

Dato : 04-04-05 11:12

> [...]
> lys...
>
> Et helvedes kompromis
> Men min Fiat Seicento vil se fjoget ud med et par Hella 3000

Hvorfor mener du det - Brian? *LOL*

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-04-05 11:47

> [...]

> som samtidigt giver lys...
>
> Et helvedes kompromis
> Men min Fiat Seicento vil se fjoget ud med et par Hella 3000

Prøv lige at fat et voltmeter og mål spændingen over dine forlygter, både
ved nær og fjernlys. Jeg var også voldsomt utilfreds med lyset på min bil
(ok, gammel Golf2 men alligevel) så prøvede lige at måle spændingen på
forlygterne som kun var 11.7V mod de 13.8 jeg havde over polerne på
batteriet (i tomgang). Så faldt jeg over et 'kit' hos biltema:

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=75847

Så jeg monterede sådan et sæt (tog ½ time) og blev imponeret af forskellen.
Jeg målte nu 13.3V på lygterne og har meget bedre lys (mere hvidt) end før
i tiden (der var det gulligt). Muligvis holder pærerne ikke så længe men
indtil videre går det fint og det er væsentlig mere behageligt at køre om
aftenen og natten nu end før.

Thomas

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-04-05 17:20

Thomas Rasmussen skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in

> Prøv lige at fat et voltmeter og mål spændingen over dine forlygter,

Det er ikke det der er problemet her.
Jeg vil have mere lys end normale fjernlygter kan give - læs hvad jeg
skriver

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-04-05 20:16

Søren C. Fischer wrote:

> Det er ikke det der er problemet her.
> Jeg vil have mere lys end normale fjernlygter kan give - læs hvad jeg
> skriver

Ja, og du skrev at du vil have mere og længere fjernlys. Hvad tror du
der sker hvis du hæver spændingen på dine lygter fra 11 til 13V? Bingo,
du får mere lys og mere lys giver også længere lys frem ad vejen. Så jeg
gjorde dig bare opmærksom på at du måske kunne hente det du mangler
(eller blot noget af det) ved blot at "opgradere" dit ledningsnet til
lygterne. Det er jo også noget billigere end at kaste 1000€ efter nye
lygter til din bil

Thomas

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-04-05 21:20

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> det du mangler (eller blot noget af det) ved blot at "opgradere" dit
> ledningsnet til lygterne. Det er jo også noget billigere end at kaste

Jojo, jeg har også tænkt på det...
Men en forbedring på måske 25% er jo ingenting i forhold til et sæt
ekstralygter...

Og tro mig, jeg vil helst se de ufatteligt mange rådyr, harer o.s.v. så
tidligt som overhovedet muligt, så jeg har brug for alt det lys jeg kan
få...
Med så små lygter som muligt

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-04-05 21:30

> [...]

>Og tro mig, jeg vil helst se de ufatteligt mange rådyr, harer o.s.v. så
>tidligt som overhovedet muligt, så jeg har brug for alt det lys jeg kan

Så skal du da stille dig i en skovlysning en årle morgenstund istedet
for at tøffe rundt i måneskin ;)

Men - tro mig - ordentlig spænding på lamperne gør nu underværker, og
skæmmer ikke bilen.

Hva' pærer har du iøvrigt på den ?

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-05 00:10

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Så skal du da stille dig i en skovlysning en årle morgenstund istedet
> for at tøffe rundt i måneskin ;)

Mht. skydning så foretrækker jeg papskiver fremfor levende mål

> Men - tro mig - ordentlig spænding på lamperne gør nu underværker, og
> skæmmer ikke bilen.

Ja, det er jo stort set gratis at prøve, så hvis vejret er til det imorgen,
så får de da lige en gang ordentlige ledninger...

> Hva' pærer har du iøvrigt på den ?

Philips Vision plus, og havde forinde almindelige Philips Premium.
Jeg har også kørt med Biltema 100/55, og det gav da en smule mere/længere
lys...

På flere af mine tidligere biler har jeg haft ekstralygter (dengang bilerne
havde en front som en ladeport og 2 lygter bare sad der på væggen og blev
skubbet igennem luften), og man opnår IMHO aldrig samme effekt med fintuning
af sine eksisterende forlygter.... Ikke engang tilnærmelsesvis...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-04-05 14:59

Søren C. Fischer wrote:
> Og tro mig, jeg vil helst se de ufatteligt mange rådyr, harer o.s.v. så
> tidligt som overhovedet muligt, så jeg har brug for alt det lys jeg kan
> få...
> Med så små lygter som muligt

Så skal du da have sådan en fidus her:

http://focuscamera.com/prods/964584148.asp

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 16:04

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så skal du da have sådan en fidus her:
>
> http://focuscamera.com/prods/964584148.asp

hehe, jeg har sådan en nightvision kikkert. Den dur bare ikke i en bil da
lyset fra bilen er alt for meget, det skal helst være totalt mørkt eller kun
lys fra måne og stjerner.

--
Tom

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-05 17:11

Lars L. Hansen skrev:

> Så skal du da have sådan en fidus her:
>
> http://focuscamera.com/prods/964584148.asp

Hehe, og måske sådant et par her:
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_30&products_id=103

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-04-05 18:30

> Hehe, og måske sådant et par her:
> http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_30&products_id=103

Så hellere et par stykker af den her:
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_29&products_id=120

)))

Nej, jeg vil helst ikke møde dig en mørk aften, når du har fået dem
monteret.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-04-05 01:38

Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
>

> )))
>
> Nej, jeg vil helst ikke møde dig en mørk aften, når du har fået dem

Mon der er mere goddaw i dem end et par Hella 3000 med 100w.....?

Jeg behøver ihvertfald ikke bekymre mig om insekter på kølerhjelmen... De
dækker jo hele fronten på sådan en lille Fiat