Bilkøb i 100.000 kr.-klassen
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 16:09

Her er mine overvejelser omkring de bilmærker, jeg overvejer at købe.
Jeg er på jagt efter en bil til max 110.000, den skal være holdbar (gå lidt
i stykker), økonomisk i drift og reparation og så skal den holde en god
pris, når jeg skal af med den om 3-4 år. Jeg skal køre nogle ture i
Storkøbehavn - ikke så meget, men også nogle længere ture rundt på Sjælland,
Fyn og til Jylland.

Jeg forventer ikke, at folk er enige - men måske nogen kan få noget ud af de
overvejelser, JEG har gjort mig omkring nedenstående biler (jeg har endnu
ikke købt og der går nok laaang tid endnu :). Det er ikke min mening at
forulempe nogen, der ejer nedenstående biler - det er bare min holdning og
jeg ved sq ikke det store om teknik, så tag det som den subjektive
vurdering, det er.

Citroen C3
----------
Lækker og luksuriøs bil som er blevet ret dyr på det seneste. I prisklassen
op til 110.000 er det næsten kun muligt at få en 1,1i (m. c-lås), hvilket
måske er en for lille motor til bilen. Det skal i så fald være en 2002 (evt.
2003)-model. Med lidt held kan man få en 1,4i til prisen - med c. lås,
el-ruder mv. Ser ud til at have en middel til over-middel afskrivningsgrad.
Jeg tror C3eren ryger fra min liste pga den lille motor i prisklassen og en
'mini-frygt' for franske biler.

Citroen Saxo
------------
Billig bil. For under 100.000 kan man få en 1,4 fra 2002. Fint med
ekstraudstyr og motoren er den samme som i den aktuelle C3. Bilen er dog
berygtet for at have problemer med bl.a. bremser og toppakning og er en
ældre bil end C3eren. Ser ud til at have en over-middel afskrivningsgrad.
Jeg ved ikke, om jeg tør købe en fransk bil - jeg kender både folk, der er
glade for deres franske vogne og folk, der synes det er noget skidt :)

Ford Fiesta
-----------
Man skal lede meget længe, hvis man vil have en Fiesta til den pris. Den er
relativ billig som ny - men en del over de 110.000 i et maxbudget. Man KAN
finde Fiestaer (1,3) til omkring 110.000 fra 2002-2003 (den nye model) med
c-lås, sædevarme og el-ruder, men man skal nok lede længe. Ser ud til at
have en middel til under-middel afskrivningsgrad.
Nedarvet burde jeg købe Ford. Min far har kørt i en del efterhånden, og jeg
kan godt li' deres biler, men de yder ikke garanti og er svære at finde i
'min prisklasse', fordi brugtpriserne ikke er fulgt med nypriserne ned.
Egentlig mærkeligt, der ikke kører flere på de danske veje.

Hyundai Getz
-------------
Det er muligt at købe en ret ny 1,1er til godt 100.000 - dog uden ret meget
ekstraudstyr. Man kan også få en lidt ældre Getz (2003) med en 1,3-motor og
lidt mere ekstraudstyr til samme penge. Virker som en en holdbar bil udfra
diverse undersøgelser. Ser ud til at have en middel eller lidt-over-middel
afskrivningsgrad.
Jeg har ikke helt luret, hvordan priserne på brugte Getzer vil udvikle sig.
Umiddelbart lyder den som en 'billigbil', men det er garanteret fordommene,
der spiller ind, for bilen har fået meget ros. Der ydes 3 års garanti - et
stort plus, men jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg får noget for den, når jeg
skal sælge igen - og om den er for meget 'plastik-tingeltangel' indeni.

Peugeot 206
------------
I klassen kan man få en 206 1,4 fra 2002 til godt og vel 100.000. En
'trofast' bil, som snart har kørt mange år og glædet mange danske bilejere
(en af de mest solgte de sidste år). Der er fint med ekstraudstyr på, men
nogen siger at bilen er 'gammel' for sin alder - og igen er der nogen, der
har haft en del problemer med den franske Peugeot. Ser ud til at have middel
afskrivningsgrad. Der kører mange af dem, og jeg tror enten man elsker eller
hader sin 206er, hvis man har en. Men er bilen ved at være lidt for
gammeldags? Jeg kan ikke beslutte mig.

Seat Ibiza
----------
Igen kan man få en 2002-model 1,4 i den her prisklasse. Bilen har godt med
ekstraudstyr og er nogenlunde den samme vogn som den pålidelige, men noget
dyrere Polo. Ibizaen har et lidt mere sportsligt præg og kører ikke helt så
langt på literen. Der har på visse VW-konstruktioner været problemer med
knirkende bagvogne. Afkskrivningsgraden er middel til lidt-over middel.
Bilen tiltaler mig ved dens frække design, men jeg ved ikke, hvor meget bil
jeg får for pengene i en Ibiza.

Skoda Fabia
-----------
Der er utrolig mange Fabiaer på salgsmarkedet. Typisk får du en 1,4er fra
2002 med fint med ekstraudstyr for omkring 110.000. Skoda er blevet utrolig
populære og Fabiaen er også bygget over VW. Bilen er blevet kaldt lidt
kedelig men kører efter sigende utrolig godt, er rummelig, robust og er i
sølvgrå måske en af de mest sete biler i København i øjeblikket.
Afskrivningsgraden er middel.
Jeg kender et par med Fabia, og de er mægtig tilfredse. Jeg havde troet jeg
kunne få en 2003er til de penge, men de holder åbenbart priserne fint. Bilen
er for mig lidt kedelig, og jeg har også herfra hørt knirkelyde omme bagfra
i flere modeller.

Suzuki Alto
-----------
Som eneste bil i mængden kan denne fås som splinterny for 105.000 i
1,1-udgave. C-lås og elsideruder. Bilen er ikke ret stor og indretning
virker faktisk så billig, som bilen er :) Den er billig i ejerafgift og
kører langt på literen, og Suzuki yder en fin garanti på bilen, der er
blevet enormt populær i Danmark. Afskrivningsgraden er middel til
under-middel.
Jeg kan godt li' det økonomiske ved Altoen, omend interiør ikke tiltaler
mig, og jeg er meget i tvivl om den holder prisen så godt, som Suzuki selv
påstår, og så er motoren og bilen bare ikke så stor som de andre.

Toyota Yaris
------------
Lidt atypisk i prisklassen. For 110.000 får du 'kun' en lidt mere skrabet
1,0-model fra starten af 2002. Der er ikke så meget plads i Yarisen, men den
yder ganske godt og har fået ros af mange brugere og blade. Bilen holder
prisen utrolig godt og ligeså skulle holdbarheden være helt i top (som
Toyota vel er kendt for). En charmerende bil, der kører langt på literen og
har gode køreegenskaber. Afskrivningsgraden er lav.
Jeg kan godt li' Yarisen. Det eneste jeg tænker på, er om den holder prisen
også om 3-4 år, når den som 6 år gammel 1,0 må være en 'gammel lillebil'.
Plusser er holdbarheden, minus er motorstørrelsen trods den gode ydelse. Og
så yder Toyota jo garanti.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 16:22

> [...]
> finde i 'min prisklasse', fordi brugtpriserne ikke er fulgt med nypriserne
> ned. Egentlig mærkeligt, der ikke kører flere på de danske veje.

Nu skriver du "nedenstående biler"......
Jeg kan da kun se at der reelt er ET valg, så du må hellere tage ud og købe
en fiesta i morgen og glemme alt om det andet skrammel

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 16:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Nu skriver du "nedenstående biler"......
> Jeg kan da kun se at der reelt er ET valg, så du må hellere tage ud og
> købe en fiesta i morgen og glemme alt om det andet skrammel

- synes egentlig jeg prøvede at være så objektiv som mulig, for jeg er
sq ret meget i tvivl :) Du har jo en Yaris, så den er jo nok din suveræne
vinder i det her game :)
Desuden regner jeg med at vinde en bil i bilbasens konkurrence - så slipper
jeg for at tænke på penge

/Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 16:41

> [...]
> vinder i det her game :)
> Desuden regner jeg med at vinde en bil i bilbasens konkurrence - så

Jeg tror helt ærlig at uanset hvilken bil du køber, så vil du blive glad for
den og synes at det er det bedste valg du kunne have gjort. At dømme ud fra
andres tilbagemeldinger så kan det lige så godt være den ene bil som den
anden.
Så køb den bil du bedst kan lide, du vil få lige så mange forskellige svar
som der er bilejere her.
Jeg selv synes Fiesta er en fe' bil, så det blev den jeg valgte..hvis.
Argumenter for hvorfor det lige netop skal være den bil er omtrent lige så
objektive som når en mor skal fortælle om sine børn, til sine venninder.

--
Tom