Hvor er moralen?
Fra : Brizz

Dato : 31-03-05 21:58

Efter en dag på jobbet i kbh hvor jeg kører lastbil undrer jeg mig sq
alligevel over hvor folks moral er henne af?
Kom kørende på Lyngbyvej og skal til venstre ad Jagtvej. Der er 1 svingbane
og ved siden af er der en svingbane til dem der skal til venstre ad Øster
alle. Isteddet for at holde i kø i den rigtige svingbane kører de uden på de
biler og lastbiler der skal svinge til venstre og masser sig ind foran, hvis
de ellers er hurtige nok. Idag var der så en smart i en fart fyr der blev
klemt af en lastbil. Det følte han sig rimelig fortørnet over så fingeren ud
af vinduet og hornet i bund...til trods for det var ham der gjorde noget
helt forkert.

Dette var blot et enkelt eksempel på hvor lige glade folk er og at de gerne
sætte deres førelighed på spil for at komme 4 pladser længere frem i køen
fx. Utroligt siger jeg bare!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....der er timelønnet og har god tid.

Fra : Per O.

Dato : 01-04-05 00:35

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over så fingeren ud af vinduet og hornet i bund...til trods for det var

Lastbilen klemte åbenbart ikke hårdt nok .. desværre ...

Per O.

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-04-05 00:42

Per O. wrote:

> Lastbilen klemte åbenbart ikke hårdt nok .. desværre ...

"Bedre held næste gang"?

Fra : Jonas R.

Dato : 01-04-05 07:11

SNIP

Nu er det kryds også noget af det værste, tager en million år at komme over.

Men grunden til at nogen stadig kører i banen til "øster alle" og prøver at
møve sig ind. Skyldes nok, at det var for nyligt at krydset blev lavet om
fra at være 2 drejebaner, hvor dene ene stort set aldrig var fyldt op.Ikke
at det gør det bedre, men før i tiden var der nu to baner og ikke den ene
lange.

Noget helt andet er, at det er 40 gange lettere bare at dreje til højre at
jagtvejen og så lave en u-vending lidt længere nede hvor man kan og så kan
man normalt komme med over :)
Den finte bruger jeg meget tit

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-04-05 00:13

> [...]
> om fra at være 2 drejebaner, hvor dene ene stort set aldrig var fyldt
> op.Ikke at det gør det bedre, men før i tiden var der nu to baner og ikke

Der har aldrig været to svingbaner før. Tværtimod er der først nu lavet to
venstre-svingsbaner. En som svinger mod Jagtvej, og en som svinger senere
mod Øster Allé. Før i tiden var der kun en venstre-svingbane, og den ved
siden af vej en almindelig ligeudbane.
Men det kan godt pisse mig lidt af, at folk kører ind i den tomme rum til
højre for svingbanen, og kunne da godt finde på at forsætte min sving så jeg
ender i højre vognbane, således at den som "snyder" bliver klemt eller må
bremse pænt op.

> [...]
> jagtvejen og så lave en u-vending lidt længere nede hvor man kan og så kan

Det gør jeg også en gang i mellem.

En anden ting som er helt i vejret (synes jeg), er den højresvingsbane som
starter der hvor Amager Boulevard og Stadsgraven fletter sammen. Den
højresvingsbane forsætter hele vejen over Langebro og til Rysensteensgade.
Den er vel 2 km lang, og kunne ligeså godt have været brugt som almindelig
spor som for cirka ½ år siden.

Mvh

Emil

Fra : Jonas R.

Dato : 02-04-05 08:00

Emil Jensen [2100] wrote:
SNIP
> [...]
> svinger senere mod Øster Allé. Før i tiden var der kun en
> venstre-svingbane, og den ved siden af vej en almindelig ligeudbane.

Nej, ude i selve krydset var der afmærket til 2 venstre svings baner.
Således at der holdt to rækker af bilen, nu er det lavet til en lang bane.
Altså når man er ude i krydset.
Den bane til øster alle, er da den samme som før

/Jonas R.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-04-05 09:05

> [...]
> Altså når man er ude i krydset.
> Den bane til øster alle, er da den samme som før

Den til Øster Allé er den samme som du skriver, med den tilføjelse at der nu
er komme venstresvingspile påtegnet før krydset også. Disse
venstresvingspile har faktisk to pile mod venstre, en "stum" mod Jagtvej og
en almindelig mod Øster Allé.
Men når der kun er en venstresvingsbane, og to baner i selve krydset, er det
meningen at dem fra venstresvingsbanen skal køre helt frem til den længst
væk, så kan den næste bil i rækken køre hen til den nærmeste. Det vil sige
at de to venstresvingsbaner midt i krydset er forbeholdt bilerne fra
venstresvingsbanen. Det er da ikke beregnet til at bilister lader hånt om
den lange række og kører forbi op til den eventuelt ledige svingbane i
krydset. Det er også forbudt at køre på banen til Øster Allé for så
pludselig at dreje af Jagtvej alligevel.

Mvh

Emil

Fra : Brizz

Dato : 02-04-05 19:24

> Det er også forbudt at køre på banen til Øster Allé for så pludselig at
> dreje af Jagtvej alligevel.

og det er netop det som folk er så ligeglade med!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-04-05 03:01

> og det er netop det som folk er så ligeglade med!

Det kan jeg kun være enig med dig i. Der er kun to ting at gøre, enten lader
du dig ikke gå på af det (og sparer dig selv for grå hår og mavesår), eller
også giver du dem ikke plads.

Mvh

Emil

Fra : Brizz

Dato : 03-04-05 17:30

> Det kan jeg kun være enig med dig i. Der er kun to ting at gøre, enten
> lader du dig ikke gå på af det (og sparer dig selv for grå hår og
> mavesår), eller også giver du dem ikke plads.

De første par stykker på dagen jeg oplever kan jeg godt se gennem fingre med
men i løbet af dagen bliver jeg mere og mere irrertabel af dem. Så nogen
gange råber jeg sq lidt af dem inde i lastbilen og hvis de ligger ved siden
af mig og jeg synes det ligner en bevidst handling giver jeg dem ikke plads.

Nogen gange kan man godt se om det er en vildfaren turist og dem lader jeg
også komme til. Men resten bliver jeg sindssyg over.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-04-05 07:27

> Idag var der så en smart i en fart fyr der blev klemt af en lastbil. Det
> følte han sig rimelig fortørnet over så fingeren ud af vinduet og hornet i
> bund...til trods for det var ham der gjorde noget helt forkert.

Jeg skal ikke forsvare......men:

Hvad hvis han kom fra Lolland og ikke vidste, han skulle dreje, før han var
helt oppe ved krydset - og så mødte den danske "Skrid, makker - jeg var her
først, og jeg har ret-holdning"...?

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-04-05 07:35

> Hvad hvis han kom fra Lolland og ikke vidste, han skulle dreje, før han
> var helt oppe ved krydset - og så mødte den danske "Skrid, makker - jeg
> var her først, og jeg har ret-holdning"...?

Så tror jeg ikke fingeren var kommet ud af .......

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : KNT

Dato : 01-04-05 08:34

> [...]
var
> helt oppe ved krydset - og så mødte den danske "Skrid, makker - jeg var

I så fald kunne han jo bare fortsætte - dreje af Øster Alle og komme tilbage
til Østerbrogade via Trianglen - at man ikke kender forholdene berettiger
ikke til hasarderede manøvrer - i stedet må man tage konsekvensen og køre en
omvej om nødvendigt.

Knud

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-04-05 22:26

> I så fald kunne han jo bare fortsætte...

Ja, alle veje fører som bekendt til Rom - han kunne i princippet vende på
Sicilien og så komme tilbage.

> til Østerbrogade via Trianglen - at man ikke kender forholdene berettiger
> ikke til hasarderede manøvrer.

Det lyder ikke til, at du selv har kørt meget som turist rundt i verden..?

I alle tilfælde har jég i hvert fald haft stor fornøjelse af min
medtrafikanters forståelse, hjælpsomhed og samarbejdsvilje, når jeg har
tumlet rundt i diverse europæiske storbyer og har forsøgt at finde en eller
anden åndssvag gade, og der kun sjældent har været ordentlig skiltning.

Jeg siger hermed en hjertligt tak til alle de hjælpsomme trafikanter, der
hjælper "vildfarne" ind i køen igen, hvis de har overset noget.....men det
er så ikke dig, kan jeg forstå... )

/Jan W Nielsen

Fra : KNT

Dato : 03-04-05 08:17

> [...]
> hjælper "vildfarne" ind i køen igen, hvis de har overset noget.....men det

Hvis jeg har bragt mig i en forkert kørebane eller på anden måde vil være
til ulempe, hvis jeg foretager en 'vildaren' manøvre - kører jeg i stedet
frem til et sted, hvor jeg kan vende og komme tilbage fra den anden side
uden at genere nogen.
Det gælder både her og i udlandet. Det er sikrest for både mig og de øvrige
trafikanter!

Knud

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 09:38

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> wrote:

> [...]
>frem til et sted, hvor jeg kan vende og komme tilbage fra den anden side

Du er så dygtig.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kate

Dato : 03-04-05 09:46

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Du er så dygtig.

Hvorfor er det negativt at gøre det på den måde? Så er jeg altså en
større idiot når jeg gør på samme måde for at vise en smule hensyn end
narren som generer trafikken ved at ændre manøvre midt i krydset?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 10:36

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Hvorfor er det negativt at gøre det på den måde?

Fordi det er umuligt at gøre det på den måde hvergang.
Nogengange bliver man tvunget til en omvej på rigtig mange km, og har
jeg prøvet det et par gange den samme dag eller på den samme ferie, så
beder jeg pænt om mine medtrafikanters forståelse.
Andre gange er jeg blevet tvunget til det, fx i Kbh. hvor jeg kom
langs med Zoo og skulle til højre ad Smallegade, hvor der var en meget
lang kø af biler, der holdt pænt ude ved midterlinien. Der gik jeg
udfra, at det var fordi de allesammen skulle lige ud eller til
venstre, så jeg tog hele striben indenom, for så at opdage at de
sidste 100 meter før krydset er der busbane i højre side. Så blev jeg
jo nødt til at bede om at få plads i rækken (og i Kbh. i myldretiden
beder jeg om plads ved at presse, det nytter ikke at nøjes med at
blinke og afvente), så jeg kunne komme udenom busbanen og ind i
højresvingsbanen.

Det er ikke negativt at gøre tingene på den rigtige måde, jeg opfatter
det som pral at påstå at man altid gør det.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Peter Weis

Dato : 03-04-05 11:06

Leonard wrote:

> Det er ikke negativt at gøre tingene på den rigtige måde, jeg opfatter
> det som pral at påstå at man altid gør det.

Og det er for så vidt i orden at prale. Men man kan ikke forvente, at
alle andre altid skal være lige så dygtige som en selv.

mvh
Peter

Fra : Kate

Dato : 03-04-05 16:15

> Fordi det er umuligt at gøre det på den måde hvergang.

Ja, det er det da, men hvis man gør sig ihærdige anstrengelser så kan
man vel heller ikke gøre mere.
Du fik det til at lyde som om du mente man var total nar hvis man
gjorde det rigtigt og det mener jeg så ikke man er. Der er
selvfølgeligt situationer, som f.eks. den du nævner, hvor man havner i
en blindgyde og intet kan stille op og man kan naturligvis ikke stige
ud og sige til de andre at man altså ikke vidste bedre.
Men hvis man er i færd med f.eks. at svinge til venstre og så opdager
at man faktisk er for tidligt på den, så nytter det altså ikke at køre
ligeud uden at tjekke om der er plads. Selvfølgeligt kan det være
hundesvært at komme tilbage på ruten, men det er jo ikke de andre
trafikanters problem at man selv er kørt forkert.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-04-05 20:25

> Hvorfor er det negativt at gøre det på den måde? Så er jeg altså en
> større idiot når jeg gør på samme måde for at vise en smule hensyn end
> narren som generer trafikken ved at ændre manøvre midt i krydset?

Man er en nar, hvis man ikke viser hensyn - så let er det vel.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-04-05 20:22

> Det gælder både her og i udlandet. Det er sikrest for både mig og de
> øvrige
> trafikanter!

Hvis det er det sikreste for dig - så skal du også blive ved med det.

Bare husk at vise hensyn.

/Jan W Nielsen

Fra : Brizz

Dato : 02-04-05 19:25

> Hvad hvis han kom fra Lolland og ikke vidste, han skulle dreje, før han
> var helt oppe ved krydset - og så mødte den danske "Skrid, makker - jeg
> var her først, og jeg har ret-holdning"...?

Den ene af dem var en kurér bil også holdt 2 personbiler lige op bag ham så
der faktisk holdt 3 biler i kø i den forkerte bane.
De 3 røde lys jeg nåede at holde for i køen var det hver gang der var nogen
der lavede den metode.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 03-04-05 11:10

On Fri, 1 Apr 2005 08:27:11 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg skal ikke forsvare......men:

>--

Næh, det skal du vel ikke?

> [...]

>helt oppe ved krydset - og så mødte den danske "Skrid, makker - jeg var her

Hvad har du så gang i her?

Jeg har kendskab til en århusianer der lige har taget fast bopæl i
Hovedstaden. Kan dit indlæg være farvet af den begivenhed?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-04-05 20:30

> Næh, det skal du vel ikke?

Næ - for jeg kender jo ikke den konkrete persons hensigt - eller kender til
om den konkrete manøvre var farlig...

> Hvad har du så gang i her?

Jeg påpeger, at der kan være en årsag - som ikke var fræk - til den konkrete
manøvre.

> Jeg har kendskab til en århusianer der lige har taget fast bopæl i
> Hovedstaden. Kan dit indlæg være farvet af den begivenhed?

Jeg har faktisk een gang før haft min egen bolig i Kbh - og har jo også det
seneste år boet herovre det meste af tiden...så jeg er ikke længere helt
lost..

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 10:16

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote in message
> [...]
gerne
> sætte deres førelighed på spil for at komme 4 pladser længere frem i køen

Ser det jævnligt på E45 ved Århus, når der er en del kø til afkørslerne så
laver folk køen i nødsporet så trafikken kan glide ordentligt i de 2 andre
spor.
Men så kommer der en eller anden som mener at det er meget vigtigere at han
kommer på arbejde før os andre og vil presse sig ind forrest i køen.
Det betyder at han faktisk ender med at holde STILLE i indersporet på
motorvejen med biler kommende kørende tæt og med over 110 i
overhalingssporet og måske 90-100 i indersporet.
Jeg har ikke se det gå galt endnu, men det har været tæt på mange gange, men
der er vel også nogle der kan bruge hans organer.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per O.

Dato : 01-04-05 14:00

KLIP
> [...]
> men
> der er vel også nogle der kan bruge hans organer.

At folk selv vedtager at man bruger nødsporet til svingbane er da ikke grund
nok til at klandre den bilist som bliver på vejen, og så forsøger at køre
ind når han når til afkørslen. Det er altså ham der har ret. At danske
bilister opfatter færdselsloven som vejledende er jo ret velkendt, men at de
så begynder at brokke sig over dem som overholder lover er da patetisk og
ganske typisk!

Per O.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-04-05 13:59

On Thu, 31 Mar 2005 22:57:35 +0200, "Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote:

> [...]
>sætte deres førelighed på spil for at komme 4 pladser længere frem i køen

Lyder fandme som nogle af de svingbaner vi har her i byen. Der
overskrider folk gerne dobbelt spærrelinie bare for at kunne komme
udover alle de andre der holder og skal ligeud, bare for at de komm hen
i deres venstre svingsbane og holde.
Flemming Jacobsen