Jeg vil købe bil, men hvad gør jeg?
Fra : anders

Dato : 31-03-05 11:16

Hej

Jeg er på total bar bund og helt uvidende om hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg ved man meget nemt kan blive snydt, eller bare købe noget der ikke helt
lever op til prisen - især når man som mig ikke ved et klap om biler.

Jeg ved jeg vil købe en brugt bil til 20-25.000 (max 30.000). Hvor meget
eller lidt bil får man for de penge?

Jeg har forsøgt at lede lidt på diverse sider på nettet, men jeg synes det
er meget uoverskueligt. Og selv om jeg skriver et max. beløb på, så dukker
der alligevel annoncer op for nye biler.

Har i nogen idé til hvordan jeg griber det an?

Et tillægsspørgsmål:

Hvad skal jeg regne med det vil koste mig om måneden at have bil? (uden
benzin og evt. reperationer)
Jeg er førstegangsejer på 31 år. Haft kørekort i 13 år uden en eneste bule
(7-9-13). Bor på Vesterbronx i Kbh. Regner med det bliver en mindre bil og
jeg kun vil tegne den opligatoriske forsikring på den.

Mvh
Anders

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 31-03-05 11:35

> Har i nogen idé til hvordan jeg griber det an?

www.dkfritidbil.dk har Jan F. i hvert fald lavet et par guides til køb af
brugtbil - dem kunne du da starte med at læse.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : anders

Dato : 31-03-05 14:16

"Andreas M. Hansen" skrev:

> På www.dkfritidbil.dk har Jan F. i hvert fald lavet et par guides til køb
> af brugtbil - dem kunne du da starte med at læse.

Mange tak for det link. Blev helt sikkert klogere, men er føler stadig jg
står overfor en svær opgave.

Mvh anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 13:11

"anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote in

> [...]
> så dukker der alligevel annoncer op for nye biler.
>
> Har i nogen idé til hvordan jeg griber det an?

For 20-25k kan du få alt fra en bil der falder fra hinanden første gang
du smækker med døren til en bil der kører upåklageligt de næste 4 år. Det
er et spørgsmål om lidt held og viden om den bil du har kig på.

Det bedste råd jeg kan give dig er at finde en i din omgangskreds som ved
en masse om ældre biler, og hør om ikke han vil med ud og kigge bil med
dig, start selvfølgelig med at søge i vildskab på nettet efter biler som
opfylder dine krav.

Personligt ville jeg gå efter enten en Golf2 eller en Toyota Corolla med
omkring 200-250kkm på tælleren fra slutningen af 80'erne eller starten af
90'erne (svært med Golf2'eren).

Om du i praksis henter noget ved at handle hos forhandler har jeg min
store tvivl om, for der er prisen højere end hos private da de er nødt
til at dække sig ind ift. købeloven. Men igen, der findes da også
fornuftige køb der.

> [...]
> bule (7-9-13). Bor på Vesterbronx i Kbh. Regner med det bliver en
> mindre bil og jeg kun vil tegne den opligatoriske forsikring på den.

Har du mulighed for at dokumentere kørsel i bil? Hvis nej, så bliver
ansvarsforsikringen måske rimelig høj. Jeg selv giver nu 3500 i ansvar
for min G2'er (27, 3 år i egen bil uden skader, ingen anciennitet).
Derudover skal du betale vægtafgift, hvilket afhænger af bil du køber.
Hvis du kan nøjes med en på gule plader så er den billigere i afgift. Jeg
giver 1810kr/år for min på gule plader.

Du bliver under alle omstændigheder nødt til at regne med udgifter til
reperationer af bilen! Jeg har sat omkring 500kr/md af i mit budget til
eventuelle reperationer, dog er jeg så heldig at den har holdt sig lige
omkring dette beløb set over de sidste 2-3 år. Da du skriver du ingen
bilkundskaber har så sæt det til 1000, specielt hav nogle penge i starten
til at tage de ting der kan komme når du begynder at køre i den. Der kan
hurtig lige komme nogle ting der skal laves, og på værksted skal du regne
med 350kr/time + moms + reservedele.

Thomas

Fra : anders

Dato : 31-03-05 14:29

"Thomas Rasmussen" skrev:

> For 20-25k kan du få alt fra en bil der falder fra hinanden første gang
> du smækker med døren til en bil der kører upåklageligt de næste 4 år. Det
> er et spørgsmål om lidt held og viden om den bil du har kig på.

Så håber jeg det er en af mine heldige dage, jeg skal ud og kigge.

> [...]
> en masse om ældre biler, og hør om ikke han vil med ud og kigge bil med
> dig, start selvfølgelig med at søge i vildskab på nettet efter biler som

Den har jeg tænkt på, men kender ikke rigtig nogen, der ved andet om biler,
end hvordan man kører i dem.
Jeg håååber at finde en der er villig til at bruge en eftermiddag eller to
på at hjælpe mig, det er bare lige et problem at finde en person med den
viden jeg skal bruge. Men jeg leder stadig...

> Personligt ville jeg gå efter enten en Golf2 eller en Toyota Corolla med
> omkring 200-250kkm på tælleren fra slutningen af 80'erne eller starten af
> 90'erne (svært med Golf2'eren).

Fedt med et par anbefalinger... Tak for det

> [...]
> store tvivl om, for der er prisen højere end hos private da de er nødt
> til at dække sig ind ift. købeloven. Men igen, der findes da også

Hvis jeg finder en, der kan tage med ud og se på bilen, tør jeg godt købe
privat. (Eller hvad med en bilauktion?)
Finder jeg ikke en, tror jeg det bliver gennem en forhandler - med mindre
der et tale om vildt høje overpriser.

> [...]
> Derudover skal du betale vægtafgift, hvilket afhænger af bil du køber.
> Hvis du kan nøjes med en på gule plader så er den billigere i afgift. Jeg

Og hvis man vælger hvide plader ligger prisen ca. på???
Hvad skal man opfylde/overholde for at købe den på gule plader?

> [...]
> hurtig lige komme nogle ting der skal laves, og på værksted skal du regne

Jeg har ingen tekniske bilkundskaber! Erfaring har jeg rigtig meget af, da
mit job kræver at jeg kører bil. Men jeg havde nu selv regnet med at ligge
500-1000kr til side om måneden til uforudsete udgifter.
Uden benzin og uforudsete udgifter... kan man så have bil for 1000kr eller
mindre om måneden?

Mvh
Anders

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 31-03-05 14:36

anders wrote:

> Erfaring har jeg rigtig meget af, da
> mit job kræver at jeg kører bil.

Hvis du kan dokumentere dette er der god mulighed for at få en billigere
forsikring.

> Men jeg havde nu selv regnet med at ligge
> 500-1000kr til side om måneden til uforudsete udgifter.
> Uden benzin og uforudsete udgifter... kan man så have bil for 1000kr eller
> mindre om måneden?

Ja - det mener jeg godt man kan. Ansvarsforsikring for en nybegynder uden
nogen erfaring bør kunne tegnes for max 8000,- hvis man vælger en fornuftig
bil. Vægtafgift (som der nok er tale om i det prisleje) kan også sagtens
holdes indenfor 4000,- - f.eks. vil jeg tro at en golf2 eller corolla som
Thomas har foreslået begge fåes i varianter hvor vægtafgiften er 2840,-
årligt.

/Jakob

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 14:43

> [...]
> Finder jeg ikke en, tror jeg det bliver gennem en forhandler - med
> mindre der et tale om vildt høje overpriser.

Hvis du ikke har nogen at trække på, så lad være med bilauktion! Der er
du endnu mere på gyngende grund end ved privat handel. Det er muligt man
kan gøre et kup men jeg tror også på man kan blive taget så grusomt et
vis sted.

> Og hvis man vælger hvide plader ligger prisen ca. på???
> Hvad skal man opfylde/overholde for at købe den på gule plader?

Jeg mener for en bil som min er vægtafgiften ca. det dobbelte for gule
plader. Hvis bilen er fra før Juni 1998 (hvilket den vil være med dit
rådighedsbeløb) så er der ingen krav hvis du køber på gule plader, dog
_kan_ det være at der ikke er betalt moms af den, men det tvivler jeg
stærkt på er problemet med en så gammel bil. Men du har så ikke mulighed
for så mange medpassagerer da bagsæder er offlimit på gule plader.

> [...]
> med at ligge 500-1000kr til side om måneden til uforudsete udgifter.
> Uden benzin og uforudsete udgifter... kan man så have bil for 1000kr

Jeg antager du køber kontant (alt andet er åndssvagt i den prisklasse).

Forsikring: 4000kr/år
Vægtafgift: 2000kr/år
Total 6000kr/år => 500kr/md så ja det kan lade sig gøre. Det
variable her er din forsikring og din vægtafgift. Som du hurtigt kan se
kommer du nemt op på 1000/md hvis forsikringen ikke kan holde sig
dernede. Du skriver i andet indlæg at du har kørt for firma i 13 år. Hvis
du har papirer på dette så bør selskabet give dig noget kredit for det.

Thomas

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 31-03-05 19:48

Thomas Rasmussen wrote:

> Forsikring: 4000kr/år

Hvem sælger forsikring til den pris til nybegyndere? Det laveste bud jeg
fik var omkring 8000 kr/år for ansvar.

Knus
Regnar

Fra : Henning

Dato : 31-03-05 13:38

>Jeg er førstegangsejer på 31 år. Haft kørekort i 13 år uden en eneste bule
>(7-9-13). Bor på Vesterbronx i Kbh.

Det er svært overfor forsikringen - de er lidt ligeglade med at du har
haft et stykke pap liggende i lommen i 13 år, det får man ikke
errafing af.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : anders

Dato : 31-03-05 14:31

"Henning" skrev:

> Det er svært overfor forsikringen - de er lidt ligeglade med at du har
> haft et stykke pap liggende i lommen i 13 år, det får man ikke
> errafing af.

Nej, men hvis man nu rent faktisk HAR kørt bil i alle 13 år på sit arbejde,
er det så ikke noget de tager hensyn til?

Mvh
Anders

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 31-03-05 16:03

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis man nu rent faktisk HAR kørt bil i alle 13 år på sit
arbejde,
> er det så ikke noget de tager hensyn til?

Kun hvis du kan dokumentere det!

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-05 16:11

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Kun hvis du kan dokumentere det!

Og det er _meget_ svært at dokumentere at man har kørt 13 års skadefri
firmakørsel.

De fleste forsikringsselskaber er ikke til at handle med, hvad ancenitet
angår.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-04-05 10:25

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis man nu rent faktisk HAR kørt bil i alle 13 år på sit
> arbejde, er det så ikke noget de tager hensyn til?

Det _KAN_ de gøre, men det er absolut ikke alle der gør det, selv om det kan
dokumenteres man kører i bil for at passe sit arbejde. Nogen selskaber
siger, at man får ikke erfaring uden at have en bil selv. På en måde kan jeg
godt forstå dem, men kan der foreligges en dokumentation fra arbejdsgiveren,
bør de i det mindste give det halve anciennitet i de 13 år du har brugt det
på arbejde. Men det er altså ikke sikkert du kan opnå noget med det.

Jesper