Skoda's flagskib ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-03-05 20:11

Er der nogen der ved hvad den korrekte udtalelse er, for Skodas topmodel ?
Nogen kalder den for Super-B - udtales Super-Bæ
Og andre kalder den for Superb - udtales Superb.
Men hvad er den rigtige måde ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-03-05 20:28

Hej

På en rundvisning på Skodafabrikken kaldte vores venlige guide den for
Superb - udtalt med fransk u - altså som SYPERB.
Om det var en turistversion af navnet eller det de rent faktisk kalder den
ved jeg ikke.

Min gamle far fortæller at der tidligere har været en model med samme navn
(ca 1950). Dengang udtaltes det SUPERB.

Hilsen Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-03-05 20:41

Kim Olsen wrote:
> [...]
>
> Min gamle far fortæller at der tidligere har været en model med samme
> navn (ca 1950). Dengang udtaltes det SUPERB.

Det er også den udtalelse jeg selv bruger, men er efterhånden stødt på
mange, som bruger Super-B måden.
Selv blandt nogle proffesionelle Skoda folk bruges dette.

Fra : Claus

Dato : 30-03-05 23:24

ansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
> men er efterhånden stødt på mange, som bruger Super-B måden.
> Selv blandt nogle proffesionelle Skoda folk bruges dette.
> --
> Mvh Per

Altså, bilsælgere, magen til folkefærd... Var en gang inde at kigge ved
Renault i Odense. Yngste mand insisterede på at udtale samtlige modelnavne,
udstyrsversioner, m.m.m. med den franske udtale. Expression = ækspræsjong
o.s.v. Ikke decideret forkert, men lidt fjollet at høre på. Brugte ca. et
nummer mindre i sko da vi var færdige med ham.

Er der ikke noget med at en god sælger forsøger at matche kunden for at
virke sympatisk? Ham her var vist syg første dag på sælgerskolen...

Vh. Claus
(Som selv beskæftiger sig lidt med salg og som derfor får sig et billigt
grin ind i mellem)

Fra : Per O.

Dato : 31-03-05 00:02

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vh. Claus
> (Som selv beskæftiger sig lidt med salg og som derfor får sig et billigt

Jeg kan ikke rigtig se problemet???
Sælgeren sælger franske biler med franske navne. At danskerne generelt er
for platfodede til at forstå at det er sådan er da bare beklageligt. Fordi
Hr. Jensen kun kan Jydsk, så skifter bilmodellen altså ikke navn, og det er
da totalt latterligt at træde ned på kundens sprogniveau og kalde bilen for
noget andet af den grund. Hr Jensen vil sikker heller ikke så gerne omdøbes
til noget andet end Jensen fordi han rejser til Frankrig. At de ikke kan
udtale Jensen rigtigt er jo ingen undskyldning.

Per O.

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-03-05 04:52

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> omdøbes til noget andet end Jensen fordi han rejser til Frankrig. At de
> ikke kan udtale Jensen rigtigt er jo ingen undskyldning.

Hvilket minder mig om en af mine studiekammerater med efternavnet "Høst",
der var bange for at "forsvinde" i Frankrig:
"Høst" - "H" er stumt, "ø" har de ikke og "st" til sidst i et ord er også
stumt
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Claus

Dato : 31-03-05 19:27

> [...]
> til noget andet end Jensen fordi han rejser til Frankrig. At de ikke kan
> udtale Jensen rigtigt er jo ingen undskyldning.

Bob-bob ramte jeg et ømt punkt... (smiler)

Mit indlæg var ment som et "Verden vil bedrages-indlæg" eller kald det
kejserens nye klæder. Spegepølse sælges heller ikke længere som spegepølse
men som "middelhavs pålæg", og der skal nok være nogle der falder for det.

I en god mening, Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-03-05 05:29

> Det er også den udtalelse jeg selv bruger, men er efterhånden stødt på
> mange, som bruger Super-B måden.
> Selv blandt nogle proffesionelle Skoda folk bruges dette.

Efter Gyldendals Fremmedordbog: Superb [sy-, super()b] (fr. superbe, af lat.
superbus , af super over) ypperlig, prægtig.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 30-03-05 20:21

> Er der nogen der ved hvad den korrekte udtalelse er, for Skodas topmodel ?
> Nogen kalder den for Super-B - udtales Super-Bæ

*LOL*

Kent Nielsen