Larm fra hjul
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 30-03-05 19:28

Hej Gruppe

Jeg er den lykkelige ejer at en Renault Kangoo fra 99, jeg er fint tilfreds
med den, men ...:

På det sidste er den begyndt at støje en del.
Jeg tror det er fra baghjulene et sted muligvis fra højre side.
Når jeg drejer til højre stopper larmen, men ikke når jeg drejer til
venstre.
Jeg kører stadig på vinterdæk...

Jeg har prøvet at køre en tur på 2-3 km og derefter mærket på tromlerne
bagpå for at mærke om de var varme, men det var de ikke.

Er der nogen der har et bud.

På forhånd tak.

Klaus Hebsgaard

Fra : Esben Tærsker

Dato : 30-03-05 19:36

Klaus Hebsgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at køre en tur på 2-3 km og derefter mærket på tromlerne
> bagpå for at mærke om de var varme, men det var de ikke.

For mig lyder det som et leje der er ved at stå af. Når du drejer til
den ene side lettes belastningen på hjulene i pågældende side.

/Esben

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 30-03-05 19:51

OK, det havde jeg også i tankerne.

Er det svært at skifte sådan et leje på en Renault Kangoo?

På forhånd tak.

Klaus

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 31-03-05 07:44

Hej Klaus,

Det er ikke svært at få afmonteret det gamle leje men har du ikke adgang
til en kraftig presse, så vil jeg anbefale at få det monteret et sted
hvor de har en sådanne. Jeg ved at der er nogle herfra bla. der banker
det nye leje på plads med et stykke cylinder-jern der passer på lejets
krave .. måske religion .. men jeg vil sige lad være.

/Jan

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 31-03-05 07:42

Hejsa

Det lyder meget som et hjulleje det er jeg ganske enig i. Renault har
også nærmest en tradition for at have dårlige hjullejer. Benyttes
luftskralde til montage lever de endnu kortere.

Jeg er dog ikke enig i den teori om at man definitivt kan afgøre om det
er den ene eller ande side det er galt med, blot ved at svinge lidt fra
side til side. Der sidder to ruller ved siden af hinanden, og når der
svinges fra side til side vil det enkelte leje se en varierende
belastning af de to ruller. Min "erfaring" siger at der skal en lift til
... i hvert fald skal forhjulene fri og sættes i gang (speed bilen op) og
ind under bilen med en stump metal (evt. skruetrækker) .. den ene ende
på undervognen tæt ved lejet og så den anden ind på kraniet tæt ved øret
... så er der ikke noget at tage tvivl af. Ja det skulle da lige være
hvilken ende af skruetrækkeren der måtte være mest behagelig at have
hvilende på kraniet

/Jan