Vinterdiesel III
Fra : phk

Dato : 30-03-05 08:56

Jeg ringede til Dansk Shell´s kundeinformation for at høre med vinterdiesel.

Han sagde at der blev leveret diesel i 3 kvaliteter afhængig af datoen,
nemlig

1-12 til 15-3, vinterdiesel
16-3 til 30-9, sommerdiesel
1-10 til 30-11, en mellemting mellem sommer- og vinterdiesel.

Han mente ikke at man skal forvente at køre længere på literen når man gik
fra vinter- til sommerdiesel.

--
Per, Esbjergs

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 30-03-05 15:47

> 1-10 til 30-11, en mellemting mellem sommer- og vinterdiesel.

Fordi de ikke tømmer tankene ved produktskift - der er også et
blandingsprodukt i tankene i en periode ved overgang fra vinterkvalitet til
sommerkvalitet.

> Han mente ikke at man skal forvente at køre længere på literen når man gik
> fra vinter- til sommerdiesel.

Sikkert heller ikke omvendt.

Bo

Fra : phk

Dato : 30-03-05 17:03

"Bo Rasmussen" <Bo@FJERNDETTEChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi de ikke tømmer tankene ved produktskift - der er også et
> blandingsprodukt i tankene i en periode ved overgang fra vinterkvalitet
> til sommerkvalitet.

Nej, det har ikke noget med det at gøre.

Han siger en benzinstation typisk får benzin og diesel hver 3. dag.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 30-03-05 19:24

> Nej, det har ikke noget med det at gøre.
>
> Han siger en benzinstation typisk får benzin og diesel hver 3. dag.

Ja, og tanken er normalt ikke tom. d.v.s at blandingen bli´r "tyndere" for
hver genforsyning.

Har arbejdet 9 år for oliebranchen "i mit tidligere liv" og vi har aldrig
(bevidst) lavet et sommer/vinterkvalitetsmix!

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : phk

Dato : 31-03-05 02:24

> [...]
>
> Har arbejdet 9 år for oliebranchen "i mit tidligere liv" og vi har aldrig
> (bevidst) lavet et sommer/vinterkvalitetsmix!

Jeg spurgte ham meget indgående - og det var så det han påstod de gjorde.
Men han kikkede i papirer, det kan være papirerne lyver.

Det var kun om efteråret der var sommervinterkvalitetsmix.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 31-03-05 08:59

> [...]
> Men han kikkede i papirer, det kan være papirerne lyver.
>
> Det var kun om efteråret der var sommervinterkvalitetsmix.

Hej Per.

Det ser s'gu ud til du har ret

Fandt følgende hos Statoil :
http://www.statoil.dk/mar/LU/STO00131.nsf/0/8E1C2F4402D107D0C1256F7200448757/$File/EuroDiesel_10%C2%AE.pdf

Jeg har dog aldrig lavet et efterårsmix, så om det er en opfindelse af nyere
dato eller må indtil videre stå hen i det uvisse!

Bo

Fra : Henrik B.

Dato : 31-03-05 10:30

> Jeg spurgte ham meget indgående - og det var så det han påstod de gjorde.
> Men han kikkede i papirer, det kan være papirerne lyver.
>
> Det var kun om efteråret der var sommervinterkvalitetsmix.

Der suges IKKE tanke tomme, når man går fra det ene produkt til det andet!
Det er som Bo fortæller et spørgsmål om at i "overgangsperioden" vil
produktet blive gradvis "fortyndet".

Oliebrændere er til opvarmning!