Problem(er) med Nissan Primera P10 undervo~
Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 26-03-05 19:45

Hej gruppe,

Ja så er der lidt problemer med bilen igen. Problemet er i
undervogn/styretøj. Hvis jeg har forhjulet løftet fra jorden, kan jeg uden
den store modstand rykke/skubbe forhjulet ca. 1 cm ind hvis jeg tager fat om
hjulet foroven og forneden (ca. kl. 1 og kl. 7 hvis man ser hjulet som en
urskive). Der er altså en del slør. Det ser umiddelbart ud som om sløret er
i det haynes kalder "hub carrier" - aner ikke hvad det hedder på dansk. Der
er ikke rystelser i hjulene/rettet, men bilen føles noget løs når der køres
over ujævnheder i vejen. Ved det andet forhjul er der lidt slør på samme
måde, men i meget mindre grad.

Derudover kommer der bagfra en ret hul "klonk" lyd når der køres over
ujævnheder, også selvom det er relativt små huller. Jeg tror ikke det har
noget med den første fejl at gøre. Lyden kommer fra højre baghjul, men jeg
har haft begge baghjul oppe og taget af, jeg alt virker om det sidder godt
fast. Men bilen påvirker jo affjedringen med meget større kræfter end det
jeg kan hive med.

Er der nogen bud på hvad fejlene kan være og hvor meget det kommer til at
koste mig?

Bilen er en Nissan Primera 1,6 fra 95 (P10).

Alle råd er meget velkommende

Lauge

Fra : alexbo

Dato : 26-03-05 20:09

"Lauge Søndergaard" skrev

> Er der nogen bud på hvad fejlene kan være og hvor meget det kommer til at
> koste mig?

Det forreste er bærekuglen, den kan man enten købe løs til 2-300 eller også
skal man have en bærearm til 5-600.
Så med begge sider og et par timer 1200-2000 kr.

Baglyden er sværere, hvis du har en rigtig stor hammer, kan man efterligne
et hul i vejen ved at slå på hjulet nedefra.
Løft bilen og slå opad på hjulet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-03-05 00:01

> Det forreste er bærekuglen, den kan man enten købe løs til 2-300 eller
> også
> skal man have en bærearm til 5-600.
> Så med begge sider og et par timer 1200-2000 kr.

Jeg kan se at thansen ihvertfald har løse bærekugler. Når jeg læser i Haynes
virker proceduren ikke voldsomt indviklet, udover de skriver det måske er
nødvendigt med et "balljoint separator tool". Har du nogen ide om hvor svært
det er uden et sådant værktøj? Er det noget man skal holde sig fra?

> Baglyden er sværere, hvis du har en rigtig stor hammer, kan man efterligne
> et hul i vejen ved at slå på hjulet nedefra.
> Løft bilen og slå opad på hjulet.

God ide! Jeg vil prøve at få den højt nok op til at kunne få en hammer ind
under hjulet.

Mange tak for svaret! Utroligt så hurtigt der kommer gode svar i den her
nyhedsgruppe

Mvh.

Lauge

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 09:24

"Lauge Søndergaard" skrev

>Har du nogen ide om hvor svært det er uden et sådant værktøj? Er det noget
man skal holde sig fra?
Jeg har aldrig brugt det, der er som regel ikke plads.
Bærekuglen består af en kort konisk tap med en møtrik i enden, denne koniske
tap bider sig fast, når møtrikken er afmonteret, sætter man bærearmen i
spænd med en stang, slår på øjet rundt om tappen, det får det til at slippe
grebet og kuglen er fri.
Den anden ende kan være problemet, hvis kuglen er skruet på bærearmen med
bolte, er det bare at skrue den af.
Hvis den er nittet, skal man overveje om man vil mase med nitterne, bore dem
ud og montere den nye med bolte.
Hvis bærekuglen er presset i bærearmen med en lås i bunden, så skift hele
armen.
Sådan en presset bærekugle er nem at kende, der er ingen bolte eller nitter.

Jan`s forslag om stabilisatorleddet lyder rigtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-03-05 16:10

<snip god forklaring>
> Hvis bærekuglen er presset i bærearmen med en lås i bunden, så skift hele
> armen.

Ser ud til hele bærearmen skal skiftes i mit tilfælde.

Tak for den gode forklaring, nu har jeg da fået mod på at prøve selv.

Mvh.

Lauge

Fra : jan nissen

Dato : 27-03-05 00:19

On Sat, 26 Mar 2005 19:45:24 +0100, "Lauge Søndergaard"
<nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>koste mig?
>
>Bilen er en Nissan Primera 1,6 fra 95 (P10).

Klonk lyden bagi kan godt være fra "kødbenet" tror det hedder et
forbindelses led, det er ca. 15 cm lang og med et led i hver ende, det
sidder fra støddæmper benet og ned på noget ophæng.

Ellers kan jeg anbefale forumet ved www.nissanklubben.dk

Med venlig hilsen
Jan Nissen
P10 SRI

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-03-05 16:07

> Klonk lyden bagi kan godt være fra "kødbenet" tror det hedder et
> forbindelses led, det er ca. 15 cm lang og med et led i hver ende, det
> sidder fra støddæmper benet og ned på noget ophæng.

Ok det vil jeg prøve at se lidt mere på. Har du nogen ide om hvordan man
tester sådan et "kødben"?

> Ellers kan jeg anbefale forumet ved www.nissanklubben.dk

Jeg prøver lige at se hvad de har af gode råd .

Tak for svaret,

Lauge