en hestebøn :-) - lang
Fra : taina

Dato : 25-03-05 21:29

Kære bilister

I forgårs var jeg ude at gå en tur med min hest. Det var på en af de der små
veje, der er brede nok til at to biler kan komme forbi hinanden, med
midterstribe nogle steder, men ikke så brede at der er nogen, der har
ulejliget sig med at lave nogle striber ude i siden.

En løs vurdering lyder på, at cirka en fjerdedel tager farten af og holder
lidt afstand. Resten kører forbi i vanligt tempo (rimeligt snoede veje - vel
en 60-70 stykker, efter hvad jeg kunne vurdere) og giver mellem 30 og 50
centimeter afstand.

Og så er det, at jeg undrer mig. For er folk ikke glade for deres biler? I
en anden tråd blev der beskrevet nogle ret voldsomme skader på en bil efter
et sammenstød med et rådyr, som skulle veje 40-50 kilo. En almindelig dansk
gennemsnits ridehest vejer 4-500 kilo. Og som bilist ved man faktisk ikke,
hvad det er for en hest, der går der fremme på vejen - om det er en gammel
garvet hest, som man kan køre forbi med en lastbil med hænger uden at den
rokker med ørerne. Eller om det er en ung en, som er i gang med sin første
trafik-oplevelse. Eller om det er en, der er direkte bange for biler på
grund af tidligere dårlige oplevelser.

Med andre ord, så har man ikke en jordisk chance for at vurdere, om man
pludselig har en hest til at sidde oppe på køleren! Det er en oplevelse, som
jeg personligt gerne ville være foruden.

Så derfor, for hestenes og rytternes skyld og også jeres egen: Vil I ikke
være søde at vise hensyn, sætte farten ned og give plads?

Nu kan man selvfølgelig sige, at heste ikke har noget at gøre på vejene,
hvis de ikke er trafikvante. Og det er der da en god pointe i. Men hvordan
skal de blive vant til trafik, hvis de ikke oplever den? Derudover er en bil
heller ikke altid bare en bil i hesteører. Den meget flotte veteranvogn, der
passerede mig i går - i fin afstand og meget lav fart, tak for det - lød
som et tusinde eksplosioner. Bilen med campingvognen - der passerede mig
både hurtigt og tæt - lyder for et hesteøre heller ikke som en almindelig
bil. Golfen med de unge grinende mennesker, der var ude at se hvor hurtigt
man kan køre på snoede veje, orker jeg næsten ikke at kommentere.

Og så er der en hel anden ting - en hest, der overhovedet ikke er bange for
biler, kan godt pludselig blive bange for den plastikpose (eller andre
uforudsigelige ting), der ligger ved siden af vejen. Da trafikvante heste
har lært, at biler ikke er farlige, risikerer man, at hesten vælger at
springe væk fra plastikposen, ud på vejen, uden at tænke nærmere over, at
der kører bilerne altså.

Man kan selvfølgelig også argumentere for, at heste slet ikke har noget at
gøre på vejene. Og jeg ville da også meget hellere have trukket min tur i
den skov, der ligger ved siden af stalden. Men der er et stort skilt med en
tegning af en hest med en streg over
Derfor må jeg, som sagerne står, holde mig til vejene, når vi skal ud og
kigge på verden.

mvh. tina

(som stolt kan tilføje, at min fantastiske hest selvfølgelig tog hele turen
med ophøjet ro. Kun da campingvognen drønede forbi, vippede hun lidt med
ørerne)

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-05 21:42

On Fri, 25 Mar 2005 21:28:38 +0100, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Kære bilister

<klipper lige en lang historie om en hest på gåtur>

Tina, jeg kunne stille det samme spørgsmål til biler, der suser forbi
med ingen afstand, når jeg går tur med vovsen - den er ikke helt
usynlig, det er en Old English Sheepdog. Den ser voldsomt stor ud, men
det meste er pels
Det er ikke altid lige sjovt at få bagenden "strejfet" fordi man er
ved at samle l.... op. Tænker "de ærede trafikanter" da ikke på, at
hunden måske lige kan se noget spændende på den anden side af vejen?
Nu bruger vi heldigvis kort line, så den når ikke så langt,
men.......der er mange derude med flexliner på op til 10 m.
Jeg prøver efter bedste evne at tage hensyn til heste mv., og det gør
de fleste, men egoismen trives desværre i DK, så trafikken er også
endt i her-kommer-jeg-og-du-skal-fandme-ikke-komme-i-vejen syndromet.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-05 21:52

On Fri, 25 Mar 2005 21:28:38 +0100, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Kære bilister

KLIP

>Så derfor, for hestenes og rytternes skyld og også jeres egen: Vil I ikke
>være søde at vise hensyn, sætte farten ned og give plads?

>--

Joooo, når nu kreaturet er kommet ud på offentlig vej, så gør jeg det
af egoistiske årsager. Det giver nemlig et velsignet svineri oppe i
skærmkasserne på mit vogntog, og risikoen for overrevne luftslanger og
el-ledninger er også overhængende.

> [...]

>bil. Golfen med de unge grinende mennesker, der var ude at se hvor hurtigt
>man kan køre på snoede veje, orker jeg næsten ikke at kommentere.

Landbrugsmaskiner og klovbærende dyr har intet at gøre på offentlig
vej. Man kan se det på "fodtøjet". Det er i den grad terrængående.

> [...]

>har lært, at biler ikke er farlige, risikerer man, at hesten vælger at
>springe væk fra plastikposen, ud på vejen, uden at tænke nærmere over, at

Ork ja. Og et vogntog siger også underlige lyde. Motorbremse,
turbolyd, bremseluft og hvad har vi. Bare det siger lidt a la
hestebremse, så tager fanden i utysket.

Jeg vil gerne høre dig argumentere for, at biler der ikke er
trafikvante (altså nye), pludseligt kan finde på at slå et stort sving
til venstre.

> [...]

>tegning af en hest med en streg over
>Derfor må jeg, som sagerne står, holde mig til vejene, når vi skal ud og

Uha, der kan de heller ikke li' dig og krampen.

> [...]

>med ophøjet ro. Kun da campingvognen drønede forbi, vippede hun lidt med

Du gør ikke ret meget rigtigt i dag, vel?

Den skide campingvogn kunne i godt have vippet en på låget, når I nu
alligevel var kommet på vejen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Rasmus

Dato : 25-03-05 23:39

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Landbrugsmaskiner og klovbærende dyr har intet at gøre på offentlig
> vej. Man kan se det på "fodtøjet". Det er i den grad terrængående.

Det samme gælder lastbiler og biler med trailer/campingvogn...., de har
intet at gøre på offentligt vej, de er til stor hindring når man nyder at
køre 120-130 km/h på landvejen. (citat: Jeremy Clarkson)

Cyklister er ikke noget problem de flytter sig gerne når man holder hornet i
bund......

mvh
Rasmus

Fra : Kim

Dato : 25-03-05 23:45

> [...]
> af egoistiske årsager. Det giver nemlig et velsignet svineri oppe i
> skærmkasserne på mit vogntog, og risikoen for overrevne luftslanger og

Nu ligger det altså så'n, at man faktisk SKAL ride på kørebanen. Man må
ikke engang ride på cykelstien.... Og de er nu engang mere slinger i et
ridedyr end i en på 4 hjul.... Tror ikke der er ret mange bilister der er
klar over, hvor lidt styr en rytter egentlig har over hesten, hvis den
bliver forskrækket over en glatnakke der ikke kan finde ud af at sætte
farten ned. For ikke at snakke om dem der "lige vil gi' et dyt" idet de
kører forbi....

Mvh, Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-03-05 10:31

Kim wrote:
> [...]
> bliver forskrækket over en glatnakke der ikke kan finde ud af at sætte
> farten ned. For ikke at snakke om dem der "lige vil gi' et dyt" idet de

Ja det er utroligt at der ikke er krav om ansvarsforsikring på så
uforudsigelige og farlige dyr, for det meste ført af umodne småbørn.
De har udelukkende underholdningsformål.

Mvh
Roberto (der er for mange heste hvor jeg kører)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-03-05 22:14

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja det er utroligt at der ikke er krav om ansvarsforsikring på så
> uforudsigelige og farlige dyr, for det meste ført af umodne småbørn.
> De har udelukkende underholdningsformål.

Det er der skam også...

MVH Hans

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-03-05 10:03

En helt masse bits fra Hans L. Jørgensen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det er der skam også...

På heste?

For det strider da imod hvad der står på
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-594.html, hvad Tina har oplyst
og hvad min kæreste (der ligeledes dyrker det der med heste) har oplyst.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"One of us has been drinking, and i'm sad to say it isn't me"
-- Glenn Quinn as Allen Francis Doyle in 'Angel'

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-03-05 08:31

Roberto Saldo wrote:
> Ja det er utroligt at der ikke er krav om ansvarsforsikring på så
> uforudsigelige og farlige dyr, for det meste ført af umodne småbørn.

Børn (og barnlige sjæle i stylede Golf'er) på vejene er en helt anden
diskussion. Uanset transportmiddel er de problematiske at have på vejene.

> De har udelukkende underholdningsformål.

Det har alt med over 45 HK vel også?

-dennis

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-03-05 08:50

Dennis Thrysøe wrote:

> Børn (og barnlige sjæle i stylede Golf'er) på vejene er en helt anden
> diskussion. Uanset transportmiddel er de problematiske at have på vejene.

Bare de er forsikrede er jeg indifferent.

> Det har alt med over 45 HK vel også?

?

Mvh
Roberto

Fra : Peter Weis

Dato : 29-03-05 21:01

Roberto Saldo wrote:

> ?

!

mvh
Peter

PS. 45 HK er nok til at transportere dig fra A til B.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-03-05 06:36

En helt masse bits fra Peter Weis til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

Du skrev:

| Det har alt med over 45 HK vel også?

Jeg er sikker på at der findes op til flere lastvognschauffører i dette fora,
der ville være jævnt kede af kun at have 45 hk til rådighed.

Personligt tror jeg at selv når min lille bil er fuldtlastet (750 kg oven i de
eksisterende 1750 kg), vil 45 hk komme til en slat kort når jeg skal op af
udvalgte bakker, på de danske lande- og motorveje, og samtidig ønsker at
holde mig til fartgrænserne :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Linux is only free if your time has no value"
-- Jamie Zawin (founder of Mozilla.org)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-03-05 07:49

Henrik Bøgh wrote:
> [...]

Næ, det gjorde jeg.

> [...]
> udvalgte bakker, på de danske lande- og motorveje, og samtidig ønsker at

Men du forstod garanteret pointen alligevel?

-dennis

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-03-05 07:37

Peter Weis wrote:

> !
>
> mvh
> Peter
>
> PS. 45 HK er nok til at transportere dig fra A til B.

Hvis du så går istedet for at pine dig selv med en lille trafikfarlig sparebil, er der
mere plads til mig ;)

Mvh
Roberto

Fra : taina

Dato : 27-03-05 01:16

(klip)

> Landbrugsmaskiner og klovbærende dyr har intet at gøre på offentlig
> vej. Man kan se det på "fodtøjet". Det er i den grad terrængående.

hehe...

> [...]
>
> Jeg vil gerne høre dig argumentere for, at biler der ikke er
> trafikvante (altså nye), pludseligt kan finde på at slå et stort sving

Det ved jeg absolut intet om. Har haft en bil med 20 somre på bagen og er nu
i gang med en yngre model på 19 år

> Du gør ikke ret meget rigtigt i dag, vel?
>
> Den skide campingvogn kunne i godt have vippet en på låget, når I nu
> alligevel var kommet på vejen.

Ja, man kan jo kun sidde her bagefter og ønske, at man kunne have gjort
alting om

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-03-05 08:30

Folmer Rasmussen wrote:
> Joooo, når nu kreaturet er kommet ud på offentlig vej,

Kraturet? Avav.

> så gør jeg det
> af egoistiske årsager. Det giver nemlig et velsignet svineri oppe i
> skærmkasserne på mit vogntog, og risikoen for overrevne luftslanger og
> el-ledninger er også overhængende.

Sikkert. Men færdselsloven har faktisk også en mening om det med heste.
Sikkert et levn fra gamle dage, men jeg havde da indtryk af, at du var
positivt stillet overfor færdselsloven i sin helhed?

> Landbrugsmaskiner

Det er heste vist ikke mere nu om dage :)

> og klovbærende dyr

*Ahem* ... hovbærende.

> har intet at gøre på offentlig
> vej.

Hvorfor ikke?

> Man kan se det på "fodtøjet". Det er i den grad terrængående.

Det er der da også biler der er...

> Jeg vil gerne høre dig argumentere for, at biler der ikke er
> trafikvante (altså nye), pludseligt kan finde på at slå et stort sving
> til venstre.

En mandagsbil med løst venstre forhjulsophæng? :)

> Uha, der kan de heller ikke li' dig og krampen.

Tjah. Det er åbenbart nemmest for alle at være egoistiske. Ingen svineri
i hjulkasserne og ingen hestepærer på skovstierne. Så har alle *deres*
på det rene...

-dennis

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-03-05 07:33

En helt masse bits fra Dennis Thrysøe til dk.fritid.bil gav følgende:

> Folmer Rasmussen wrote:

[...]

> Det er der da også biler der er...

Det er sgu' heller ikke alle de terrængående biler der har noget at lave på
offentlig vej, og udvalgte eksemplarer (ført af udvalgte chauffører) slet
ikke i indre København, men det er en anden diskussion :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Tåbelig opførsel er et resultat af tåbelige omgivelser"
-- Jacob Haugaard i interview på DR1 d. 2 okt. 2003

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-03-05 08:51

> Så derfor, for hestenes og rytternes skyld og også jeres egen: Vil I ikke
> være søde at vise hensyn, sætte farten ned og give plads?

Mærkeligt, da jeg for cirka 5 år siden tog kørekort, kom vi netop ind på det
emne du omtaler, altså at passere en hest på vejen. Her sagde kørelæreren at
man skulle vise hensyn ved at køre udenom i god afstand hvis det var muligt.
Men kørelæreren sagde også at man ikke skulle ændre farten, da motorgangen
ville få en anden lyd, som hesten i værste fald kunne reagere
uhensigtsmæssigt på.

Mvh

Emil

Fra : Brizz

Dato : 26-03-05 12:13

> Men kørelæreren sagde også at man ikke skulle ændre farten, da motorgangen
> ville få en anden lyd, som hesten i værste fald kunne reagere
> uhensigtsmæssigt på.

Vil nu hellere sætte farten ned og give god plads end at holde farten og
køre tæt. Tror det er en tese som den kørelære selv har opfundet.
Selvfølgelig ændrer motoren lyd men tror den bliver mere forskrækket over du
kører i den fart end den ændrede lyd.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....der gerne sænker farten så man kan kigge lidt længere tid på hende den
søde oppe i sadlen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-03-05 16:29

Brizz wrote:

> [...]
> køre tæt. Tror det er en tese som den kørelære selv har opfundet.
> Selvfølgelig ændrer motoren lyd men tror den bliver mere forskrækket over du

I så fald har Emil og jeg haft samme kørelærer, for min sagde det
også. Han sagde dog også at man skulle passere med størst mulig
afstand, ikek bare ræse tæt forbi..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-03-05 18:56

> I så fald har Emil og jeg haft samme kørelærer, for min sagde det
> også. Han sagde dog også at man skulle passere med størst mulig
> afstand, ikek bare ræse tæt forbi..

Borgens Køreskolen (i Søborg/Mørkhøj)?

Ja, kørelæreren sagde selvfølgelig også det med at køre forbi med pæn
afstand til hesten.

Mvh

Emil

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-03-05 10:54

"Emil Jensen [2100]" wrote:

> Borgens Køreskolen (i Søborg/Mørkhøj)?

Nu kunne det være skægt at svare ja og give indtrykket af at det
var en og samme kørelærer der havde fundet på "ideen", men det var
altså BMS Køreskole i Måløv jeg kørte hos..

--
Hygge..
Thomas

Fra : taina

Dato : 27-03-05 01:11

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
farten, da motorgangen ville få en anden lyd, som hesten i værste fald kunne

Den kørelærer har vist ikke haft meget med heste at gøre! Jeg har aldrig
oplevet en hest, der har reageret uhensigtsmæssigt på en bil med lav
hastighed - bortset fra dem der kører heeelt op i r**** eller dem der
bremser meget pludseligt ned og eventuelt blokerer bremsen.
Dertil skal også lægges, at hesten også reagerer på rytteren - der ofte
bliver nervøs, når en bil nærmer sig med høj hastighed.

I øvrigt er det vel altid bedst at køre forbi med så lav hastighed, at man
kan nå at bremse, hvis nu...?

mvh. tina

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-03-05 05:50

> [...]
> Dertil skal også lægges, at hesten også reagerer på rytteren - der ofte
> bliver nervøs, når en bil nærmer sig med høj hastighed.

Hvis man nu kommer kørende med en almindelig hastighed i en landevejskurve,
og først der opdager en hest og rytter, ville det bedste være at holde
farten og køre udenom i en pæn afstand til hest og rytter, hvis forholdene
tillader det. Så undgår du at bremse ned, så motorgangen får en anden lyd,
måske bliver bilen mere lydløs og hest/rytter undrer sig og får længere tid
til at blive bekymrede?

> I øvrigt er det vel altid bedst at køre forbi med så lav hastighed, at man
> kan nå at bremse, hvis nu...?

Ja, det bedste ville være hvis man kom med lav hastighed fra starten af, så
ville hest og rytter høre den samme motorgang hele tiden. Men det er jo ikke
altid man spotter hest og rytter på 500 meters afstand.

Mvh

Emil

Fra : taina

Dato : 27-03-05 11:14

> [...]

> måske bliver bilen mere lydløs og hest/rytter undrer sig og får længere

klip

I den situation vil jeg vil mene, at det gælder om at få hastigheden så
langt ned som man kan med en blød ikke-panisk opbremsning, inden man når op
på siden af hesten.
Jo længere tid, hesten har til at høre bilen, jo mindre overrasket bliver
den. Heste kan ikke lide at blive overraskede. Så risikerer man, at
flugtinstinktet træder i kraft, og så ved man ikke altid hvilken vej, de
flygter
Desuden bliver man som rytter ikke bekymret, fordi man kan høre bilen i lang
tid - det bliver man, når man kan høre, at bilen kører stærkt.
Den med den ændrede motorgang køber jeg simpelt hen ikke, med mindre du
kører en lastbil, som lukker luft ud, når der bremses eller lign. - jeg har
som sagt aldrig oplevet en hest reagere negativt, fordi en bil sætter farten
ned - bortset fra ved blokering og hylen.

Hvad vil du gøre, hvis du fortsætter med uændret fart, og krampen pludselig
kaster sig ud på vejen? Du har ikke en chance...

mvh. tina
(som kan læse i eget indlæg, at det da vist lyder som om alle heste er
totalt uberegnelige Det er de jo ikke - men det er svært se om det er
den ene eller den anden slags)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-03-05 11:01

taina wrote:

> I øvrigt er det vel altid bedst at køre forbi med så lav hastighed, at man
> kan nå at bremse, hvis nu...?

Fanden stå i at holde stille hvis der er en panisk hest i
nærheden, næh du, jeg foretrækker at hamre forbi så hesten får
minimal tid til at bule min bil når den spasser ud..

<fnis>

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kate

Dato : 28-03-05 09:41

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in

> [...]
> ikke skulle ændre farten, da motorgangen ville få en anden lyd,
> som hesten i værste fald kunne reagere uhensigtsmæssigt på.

Sådan mindes jeg også at have lært det for 15år siden, da jeg tog
pappet.
Min kørelærer lærte mig at holde god afstand til hesten hvis jeg ikke
umiddelbart kunne køre udenom, netop for ikke at skræmme hesten.
Heldigvis er der ikke mange der ridder på motorvejen

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-03-05 13:04

En helt masse bits fra FJERN til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Så derfor, for hestenes og rytternes skyld og også jeres egen: Vil I ikke
> være søde at vise hensyn, sætte farten ned og give plads?

Kære Tina.

Vil du og alle dine rytter-kollegaer ikke venligst vise hensyn, og lade være
med at ved siden af hinanden og dermed, gøre det mere besværligt for os andre
at passere?
Vil i ikke venligst få så meget styr på jeres heste, at vi andre ikke behøver
være bange for om en hest, pludselig laver noget uforudset?
Vil i ikke venligst styre hesten ind til siden, når der kommer en bil bagfra?

Jeg har personligt fuld forståelse for, at der skal være plads til os alle på
landevejene, men jeg er meget træt af, at heste overvejende skal rides en
meter ude på vejen, hvorfor det er svært at komme forbi, uden at skulle sætte
farten unødvendigt langt ned.
Jeg er træt af at se to tøser der ridder ved siden af hinanden, og dermed i
praksis gør det umuligt at køre hensynsfuldt forbi, men tilgengæld skal man
påvirke hornet før de gør plads.

Jeg kan i øvrigt anbefale folk at læse
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-594.html

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
- der har en kammerat der fik påført (og erstattet) skader for 130.000
da han passerede en hest

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-03-05 15:37

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> praksis gør det umuligt at køre hensynsfuldt forbi, men tilgengæld skal man

Det blev kommenteret i trafikradioen forleden.
Der skal være særdeles tungtvejende grunde til ikke at give bilisten den
fulde skyld i tilfælde af påkørsel, 'han påkørte - altså kørte han for
stærkt'.
I andet tilfælde skal bilisten selv føre bevis og sagsøge hestefører/ejer.
Generelt en meget sjusket lovgivning må jeg som hundeejer sige.
Jeg mener hvis man har råd til at købe hest må man også ha' råd til at
tegne en passende forsikring.

Mvh
Roberto

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-03-05 17:19

En helt masse bits fra Roberto Saldo til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Der skal være særdeles tungtvejende grunde til ikke at give bilisten den
> fulde skyld i tilfælde af påkørsel, 'han påkørte - altså kørte han for
> stærkt'.

Snakker vi i lovøjemed eller forsikringsøjemed her?
Det er jo (som det er tilfældet med cyklister) mere en end gang, set at en bil
har påkørt en cykelist og er blevet frikendt af retten, men alligevel bærer
den fulde skyld i forsikringsøjemed (fordi cykelister som bekendt ikke har
lovpligtig ansvarsforsikring).

[...]

> Generelt en meget sjusket lovgivning må jeg som hundeejer sige.

Jeg er helt enig, og da jeg fandt ud af at der ikke var krav om en
ansvarsforsikring til heste, som vi kender det fra hunde, kom det da ærlig
talt en anelse bag på mig.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Never trust a naked woman"
-- Sean Connery as Robert MacDougal in 'Entrapment'

Fra : Martin Kiefer

Dato : 26-03-05 15:40

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message

> [...]
> være bange for om en hest, pludselig laver noget uforudset?
> Vil i ikke venligst styre hesten ind til siden, når der kommer en bil

siden hvornår er der kommet spejle på en hest?
Jeg tror det kan være ret svært for en rytter, med eller uden hest at se en
bil der kommer susende bagfra med høj fart rundt i et sving...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-03-05 17:23

En helt masse bits fra Martin Kiefer til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> siden hvornår er der kommet spejle på en hest?

Det tror jeg nu ikke der er - præcis som med cykler.

> Jeg tror det kan være ret svært for en rytter, med eller uden hest at se en
> bil der kommer susende bagfra med høj fart rundt i et sving...

Det er vel ikke mere svært end for en cyklist?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I don't do alive. I do dead!"
-- Emily Mortimer as Dakota in '51st State'

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 26-03-05 23:55

> [...]

> Jeg er træt af at se to tøser der ridder ved siden af hinanden, og dermed
> praksis gør det umuligt at køre hensynsfuldt forbi, men tilgengæld skal

Jeg er bilist og kan også blive træt af dem der skal ride på vejen.
MEN, vil du ikke være venlig at krydsposte i en gruppe vedr. cykling.
Det er nøjagtig samme problem med dem, de fylder jo mere end grøften. føj
da.
Cykellisterne er sgu da værre, de kører stærkere end en (30)knallert og
signalgivning er ikke opfundet i deres hoveder.
Samtidigt skal de helst kører Mindst to uden på hinanden.

Vedr. hesten.
Problemet er danskernes indstilling til at fører bilen, kender det godt selv
når tidern er løbet fra én,
hellere holde farten og brokke sig over alle dem som har lov til at være
der, end at sætte farten ned og nyde synet af et, til tider, pænt dyr. (også
hesten)

Næh du kør fem minutter før og sæt farten ned hvis du ser en krikke med
hest, eller tryk på bremsepedallen hvis du ikke kan overhale i venstre
vejbane (dette gælder også ved forbikørsel af cykellister!)
og overhal forsvarligt når der er fri bane. Den er ikke sværre. Nyd synet
det kunne være en pæn krikke ;)

Denne er ikke møntet på dig (medmindre du er en af følgende): For pokker da,
når man overhaler en cykellist eller en parkeret bil eller for den trådens
skyld en hest; brems! Lad være med at trække ud når i IKKE kan være der, det
er IKKE meningen at den modkørende skal kører i grøften for at I kan
overhale. Ej heller er det meningen at i skal afgører at i kan være der når
bare den modkørende holder sin rute.
Møder dem personligt konstant og ja, jeg holder til højre. (Har tidligere
nævnt bageren i skårup, nævnte problem opstår også ved vores lokale
blomsterhandler)

Fortsat god weekend,
Daniel Pedersen

Fra : taina

Dato : 27-03-05 01:31

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> med at ved siden af hinanden og dermed, gøre det mere besværligt for os

Jeg ved godt, at ikke alle - heller ikke til hest - er gode til
trafik-kultur. Jeg for min del prøver på at "opdrage" på de unge ryttere,
jeg møder og at forklare de stooore fordele, der er ved at vise hensyn -
nemlig at bilisterne så forhåbentlig også viser hensyn tilbage.

> Vil i ikke venligst få så meget styr på jeres heste, at vi andre ikke
behøver
> være bange for om en hest, pludselig laver noget uforudset?

Langt de fleste ryttere ønsker sig en hest, der ikke laver noget uforudset
på vejen og træner efter det. Men hvis hesten bliver overrasket af biler på
den trælse måde igen og igen, bliver den utryg - og mere bange og mere
ustyrlig.
Så flere gode oplevelser skaber mere styrbare heste

> Vil i ikke venligst styre hesten ind til siden, når der kommer en bil
bagfra?
Jo, meget gerne. Men at ride hesten midt på vejen kan også være et trick til
at tvinge bilisten til at sætte farten ned. Og med de mange, der ræser
forbi, kan jeg godt forstå, hvis nogle med nervøse heste benytter det...
dette skal _ikke _ forstås som et forsvar for at lalle rundt midt på vejen,
når bilisten har sat farten ned.

> Jeg kan i øvrigt anbefale folk at læse
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-594.html

Jeg kan så lige rette lidt: To forsikringsselskaber har fortalt mig, at
hestens ansvar hører til under indbo-forsikringen. Visse
heste-forsikringsselskaber tilbyder særskilt heste-ansvarsforsikring.

mvh. tina

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 29-03-05 09:14

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in

<major stor snip>

> mvh. tina
>
> (som stolt kan tilføje, at min fantastiske hest selvfølgelig tog hele
> turen med ophøjet ro. Kun da campingvognen drønede forbi, vippede hun
> lidt med ørerne)

For mig gælder det om, at man skal behandle alle-bløde-traffikanter med
forsigtighed.

Når jeg møder børn, børn-på-cykel, voksne-på-cykel, folk-med-hunde, folk-
med-heste og alle lignende traffikanter, så nedsætter jeg hastigheden mest
muligt (dvs gerne til 30-50 km/t) og kører forbi i størst mulig afstand med
mindst mulig larm.
Hvis ovenstående ikke er muligt (f.eks. pga modkørende) så går jeg gerne
yderligere ned i fart evt helt i stå.

mvh fvm (som bor i et område med mange heste, cykler og børn på vejen).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 13:24

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in message
> [...]
vel
> en 60-70 stykker, efter hvad jeg kunne vurdere) og giver mellem 30 og 50

Så hører jeg til de 25 % som sænker farten, endda betragteligt. Men nu har
vi også selv heste, så det gør vel også noget

--
mvh / regards

Christian