Så kom klippene i kørekortet!!!
Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-05 23:30

Læs hvad JP skriver: Allerede ved mere end 30% hastighedsoverskridelse
koster det et klip!!!

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2953000/

Tre klip - så ryger kørekortet
Af LARS FROM og MALTE PIHL
Efter måneders forberedelse er politiet nu klar til at klippe kørekort i
stykker hos bilister, der ikke overholder reglerne. Tre klip på tre år, så
ryger kortet.

JP extra
Efter at have forberedt sig i måneder er politiet nu endelig klar til at
tage klippekortsystemet i brug.
Direktør René la Cour Sell fra Rådet for Større Færdselssikkerhed har netop
været til møde i Justitsministeriet for at blive orienteret om sagen. Og han
har meget store forventninger.

Det vil gøre indtryk
»Nu vil det give et klip i kørekortet, hvis man kører 30 pct. for stærkt,
kører over for rødt, laver hasarderet kørsel eller kører modsat
køreretningen. Herefter vil de unge miste kortet efter to klip i løbet af
tre år, mens vi andre mister kortet efter tre. Det vil gøre et stort indtryk
hos de fleste. Og for de professionelle chauffører som taxachauffører,
kurérbude og lignende, der ofte har meget travlt, vil det uden tvivl have en
meget stor effekt, at man ikke længere kan betale sig fra en bøde. Nu får
man et klip i kortet uanset hvad - og efter tre klip, skal man op til en ny
køreprøve,« lyder det fra René la Cour Sell.
Han forventer, at danskerne vil få langt større respekt for
færdselsreglerne, så det i løbet af et stykke tid vil resultere i færre
dræbte og tilskadekomne.

»Egentlig mener danskerne grundlæggende, at færdselsreglerne skal
overholdes. Men i praksis tager vi engang imellem alligevel chancen og kører
over for rødt, fordi vi er trætte af at holde i kø. Nu får vi hjælp til at
holde motivationen til at overholde reglerne,« mener la Cour Sell, der
forudser, at mange i starten vil miste kørekortet, indtil vi får lært, at
færdselsreglerne skal overholdes.

Fra : Claus Smith

Dato : 18-03-05 23:59

effektivt lovindgreb.

Claus

Fra : Æske

Dato : 19-03-05 00:07

> effektivt lovindgreb.

Hvem har ikke prøvet at trille 65 i en byzone?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-03-05 10:11

Æske wrote:

> Hvem har ikke prøvet at trille 65 i en byzone?

Det er sq ikke i byzone det er et problem.
Det er der hvor der er lavet 50km/t på en laaang lige strækning for på
kumunal vis at tvinge trafikken over i nabokommunen (igennem Værløse fex).

Totalt godnat!

Mvh
Roberto

Fra : Claus Smith

Dato : 19-03-05 10:23

"Æske" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmai.com> skrev i en meddelelse

> Hvem har ikke prøvet at trille 65 i en byzone?

Det tror jeg absolut ikke at det er ret mange som kan undsige
sig......hellere ikke mig selv.

Men de lokaler Brian'ere får da et problem fremover ihvertfald og det samme
for mange af os andre normale bilister, som også kan risikere at ryge i
fælden.

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 11:16

"Æske" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmai.com> skrev....

> Hvem har ikke prøvet at trille 65 i en byzone?

Viser det ikke bare at det er nødvendigt med sådan et tiltag for at
få os alle til at tænke os lidt mere om?

Og er det så ikke rimeligt at de få af os der ikke kan tænke, mister
retten til at føre bil?

Indrømmet, umiddelbart så det også skræmmende ud for mig, men helt
ærligt... det handler jo bare om at jeg må tage mig lidt sammen og
stramme op på nogle få dårlige vaner. Jeg er sikker på at trafikken
bliver et sikrere sted at opholde sig hvis det betyder at næsten alle
gør det samme.

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 13:33

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og er det så ikke rimeligt at de få af os der ikke kan tænke, mister
> retten til at føre bil?

Få i denne sammenhæng....kører du på cykel..?

PS: Lægger mærke til de "få", hver gange jeg kører ind i betalingsanlægget
på Storebæltsbroen...

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 13:50

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

>PS: Lægger mærke til de "få", hver gange jeg kører ind i betalingsanlægget
>på Storebæltsbroen...

Lige der har de fleste åbenbart også slået hjernen fra mens de roder
efter betalingskort eller brobizzen i handskerummet ...

Hvorfor er det så svært at sætte hastigheden ned lige på det stykke?
Og hvorfor har folk ikke deres brobizz sat fast i forruden med den
dertil medfølgende holder?
- bare lader den ligge i handskerummet, det virker også fint ...

Det kan højest forsinke en 10-20 sekunder at sætte farten ned på den
korte strækning.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 13:53

KLIP

> Lige der har de fleste åbenbart også slået hjernen fra mens de roder
> efter betalingskort eller brobizzen i handskerummet ...

Lige netop her, kan du roligt sige, de få der gør det kører *ikke* så
stærkt.

> Hvorfor er det så svært at sætte hastigheden ned lige på det stykke?

Spørg ikke mig.

> Og hvorfor har folk ikke deres brobizz sat fast i forruden med den
> dertil medfølgende holder?

Det har *langt* de fleste.

> - bare lader den ligge i handskerummet, det virker også fint ...

Sikkert.

PS: Hvorfor kan folk ikke overholde hastigheden på motorvejen i østlig
retning ved Odense. Her er et lille anlægsarbejde omkring afkørslen til
Svendborg mv. ...?

PSS: På den anden side vil tiltaget da give plads til mange som er uden
arbejde ..... men *med* kørekort.

PSSS: Hvornår bliver der virkeligt sat måleudstyr op, hvor klipperiet rigtig
kan komme i omdrejninger....

--
Bjørn J.

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 14:30

BJ wrote:

> PS: Hvorfor kan folk ikke overholde hastigheden på motorvejen i østlig
> retning ved Odense. Her er et lille anlægsarbejde omkring afkørslen
> til Svendborg mv. ...?

Det er forresten ikke særlig rart at blive (forsøgt) presset af bagvedkørene
personer når man kører på netop ovenstående motorvejsstrækning, og gerne
skal af mod Svendborg.. Farten skal altså rimelig langt ned for at man kan
se hvordan pokker vejen af lappet sammen, hvor reflekskeglerne står og hvor
hvordan vejen drejer osv.. (det var om natten)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 14:37

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> hvor
> hvordan vejen drejer osv.. (det var om natten)

Der kunne tjenes uhyrlige summer og klippes mange klip i kørekort på dette
sted (og da også i vestlig retning om end hastighedsbegrænsningen her er 70
Km/t).

Men nu er stedet også det *mest dårlige skiltede* uden nogen form for
*advarsler* at hastigheden skal *ned* grundet anlægsarbejde.

Så det må jo være undskyldningen for, specielt de yderst opmærksomme i
trafikken, bilisterne bliver overraskede.

De er jo helt den samme situation ved betalingsanlægget på Storebæltsbroen.

Hvem fanden kunne forudse at nogen havde placeret det der .... overhovedet.

PS: Der må da være andre lignende anlægsarbejdssteder i Danmark, hvor
advarsler og skiltning er lige så elendige.

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 14:42

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

>Men nu er stedet også det *mest dårlige skiltede* uden nogen form for
>*advarsler* at hastigheden skal *ned* grundet anlægsarbejde.

Mangler du ikke en smiley her?

Så vidt jeg husker så er der store gule skilte i begge retninger.
Først 90 km/t, så et med gradvis sænkning af farten 90 -> 70 km/t, så
70 km/t ...

Eller skal jeg virkelig ud og tage billeder af dette også?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 14:45

KLIP

> Mangler du ikke en smiley her?

Nej, for så *DYB IRONI* kan ikke klares med en smiley.

> Eller skal jeg virkelig ud og tage billeder af dette også?

Det behøver du nu ikke.

Jeg er født og opvokset i Odense, har familie der, har båden vinteropbevaret
i Svendborg samt kører turen Jylland København så hyppigt at det hele kunne
være nok.

Vi er sgú blevet så strafliderlige i Danmark at der snart må trækkes en
grænse.

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 14:50

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

>Nej, for så *DYB IRONI* kan ikke klares med en smiley.

OK, jeg var også kun lidt i tvivl om hvor dyb ironien var.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : phk

Dato : 19-03-05 18:03

> PS: Lægger mærke til de "få", hver gange jeg kører ind i betalingsanlægget
> på Storebæltsbroen...

Giver det ikke mange buler - eller du kommer der måske ikke så tit? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 18:16

KLIP

> Giver det ikke mange buler - eller du kommer der måske ikke så tit? ;)

Jep, hver gang det siger bom,bom,bom,bom......:)

--
Bjørn J.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 20:34

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev....

> Få i denne sammenhæng....kører du på cykel..?

Det gør jeg faktisk når ellers den ikke er stjålet.

> PS: Lægger mærke til de "få", hver gange jeg kører ind i
> betalingsanlægget på Storebæltsbroen...

Hvis du nu prøvede at koncentrere dig om kørslen istedet, så kunne
det være du kunne undgå betalingsanlægget næste gang og køre helt
skadesfri igennem? *G*

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 22:42

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du nu prøvede at koncentrere dig om kørslen istedet, så kunne
> det være du kunne undgå betalingsanlægget næste gang og køre helt
> skadesfri igennem? *G*

Hmmm ... kan jeg da så få lov at køre gratis igennem, for *det* vil jeg
kalde skadesfrihed ..... for min stakkels pengepung...)

--
Bjørn J.

Fra : Verner Olsen

Dato : 19-03-05 23:30

On 19 Mar 2005 10:15:39 GMT, "Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> wrote:

>Viser det ikke bare at det er nødvendigt med sådan et tiltag for at
>få os alle til at tænke os lidt mere om?

Nu er der jo altså nogle steder, fx her i/ved Aalborg, hvor byzonen
starter langt ude på landet - Fuldstændig tåbeligt!

Verner

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 23:30

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu er der jo altså nogle steder, fx her i/ved Aalborg, hvor byzonen
> starter langt ude på landet - Fuldstændig tåbeligt!

Ja, og det er her politiet ser en særlig ære i at stå og 'redde
menneskeliv'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 00:10

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> effektivt lovindgreb.

Spændende at se og følge med i, hvor længe der går inden Hr. Duracell skal
op til køreprøve igen.....

Han har vel en del bykørsel, så 66 Km/t og han har gang i sit klippekort.

--
Bjørn J.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 09:25

> [...]
> op til køreprøve igen.....
>
> Han har vel en del bykørsel, så 66 Km/t og han har gang i sit klippekort.

hehe, dem der råber højest er som regl de værste. Jeg kan da huske at det nu
er 2 gange at Hr Duracell selv er blevet taget for at køre for
hurtigt..........LOOOL en nar han er.

Jeg er ligeglad, jeg har endnu aldrig fået en fartbøde (i danmark)

-
Tom

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 09:49

"Tom" skrev

> hehe, dem der råber højest er som regl de værste.
Tja, når man ser hvor mange der i denne NG udtaler sig stærkt fordømmende
om spritkørsel, håber jeg ikke du har ret.

Bør man ikke udtale sig om det farlige ved høj hastighed, hvis man selv har
kørt for stærkt?
Bør man ikke udtale sig om det farlige ved spritkørsel, hvis man selv har
kørt spritkørsel?
Bør man ikke udtale sig om det farlige ved stoffer, hvis man selv er
narkoman?

Bør man kun udtale sig om noget, man ikke selv kender til?

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 13:31

KLIP

> Tja, når man ser hvor mange der i denne NG udtaler sig stærkt fordømmende
> om spritkørsel, håber jeg ikke du har ret.

Desværre ser man mange gange, Tom har ret.

> [...]
> narkoman?
>
> Bør man kun udtale sig om noget, man ikke selv kender til?

Tænk hvis det blev en regel i de af dig nævnte sammenhænge.

Der ville blive dødsstille i hele Danmark..

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 14:05

> "Tom" skrev

> Tja, når man ser hvor mange der i denne NG udtaler sig stærkt fordømmende
> om spritkørsel, håber jeg ikke du har ret.

Statistisk set er der adskillige her i gruppen som på et tidspunkt har kørt
spritkørsel. Men nok ikke en eneste som ville stille sig frem.

> Bør man ikke udtale sig om det farlige ved høj hastighed, hvis man selv
> har
> kørt for stærkt?

For min skyld er det ok, jeg synes bare at det er latterligt at duracell er
så meget fortaler for at skærpe straffen når han selv hører til de "slemme".
Men sådan er der jo så meget.

> Bør man ikke udtale sig om det farlige ved spritkørsel, hvis man selv har
> kørt spritkørsel?

Men det er som om talen lyder hult når den kommer fra en person som ikke
selv GIDER følge de regler som han taler for.

> Bør man kun udtale sig om noget, man ikke selv kender til?

Hvis man har lidt situationsfornemmelse så ved man hvad man kan tale for.
Jeg synes det er totalt latterligt at det kommer fra lige netop denne mand.
Jeg ville nøjagtig det samme hvis det var en af prinserne, den svenske konge
eller Jakob Buksti som ville belære andre om at man ikke må køre for stærkt.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-03-05 14:31

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Statistisk set er der adskillige her i gruppen som på et tidspunkt har kørt
>spritkørsel. Men nok ikke en eneste som ville stille sig frem.

statistikker er da en sjov størrelse - men du har nok ret.

mht til at stille sig frem, tror jeg nu nok du tager lidt fejl - hvem
af os har ikke på et eller andet tidspunkt klokket i det ?

Jeg skal da ikke sige mig selv fri for i min grønne ungdom at have
kørt bil på et tidspunkt, hvor det set i bakspejlet, vist var uklogt.

forstået på den måde, at jeg følte da at jeg var i stand til at føre
bilen på betryggende vis, men set i lyset af den mænge sprut der var
konsumeret, ja - så havde jeg da nok være i gevaldig knibe, hvis jeg
var blevet antruffet på vejen hjem.

Jeg ved intet om hvor mange øl der rød indenbords, men jeg kan sagtens
huske jeg ørlede, og hældte en halv kande kaffe indenbords bagefter
inden kørslen - men det fjerner jo ikke promillen i blodet, vel.

Det var dengang (20 år siden) - i dag ville jeg aldrig røre spiritus,
og køre bagefter, både fordi jeg har lært *1 hvor farligt det er - og
fordi jeg jo mistede min lillebroder pga. en spritbillist
den oplevelse giver en et ganske andet syn på tingene

(*1 vi bliver jo alle klogere med årene - ikke sandt?)

dengang anså jeg det ikke som værende spritkørsel, jeg mente da helt
sikkert, jeg kunne køre sikkert, problemet er jo bare at, at min
vurdering, set med andre øjne, nok er ganske forkert.

Spritkørsel ? det var da kun noget folk, der ravede rundt, og
fjollede gør - ikke os der kunne styre vores talenter... ;(

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 14:34

> [...]
> den oplevelse giver en et ganske andet syn på tingene
>
> (*1 vi bliver jo alle klogere med årene - ikke sandt?)

Ikke alle
Det med spritkørsel siger politiets fangster, er MEGET mere udpræget blandt
40-50 årige mænd end blandt de helt unge. De helt unge er bare dem der laver
flere og dyrere skader, men spritkørsel er det slet ikke så slemme til som
de 40-50 årige.
Det med at køre for hurtigt tror jeg at de fleste er lige gode om, fra
20-60. Det går bare oftere galt med de helt unge fordi de ikke har rutinen.

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-05 16:33

Tom wrote:

> Statistisk set er der adskillige her i gruppen som på et tidspunkt har kørt
> spritkørsel. Men nok ikke en eneste som ville stille sig frem.

Hmm, jeg tør da godt stille mig frem og sige at jeg har haft
kvajet mig. En druktur for en del år siden, som egentlig skulle
have været en "jeg lader bilen stå til imorgen"-aften, løb lidt ud
i sandet og jeg fik "kun" en 4-5 øller.. Jeg følte mig ikke fuld,
men har uden tvivl været over grænsen, men jeg besluttede mig for
at køre bilen hjem i stedet for at hente den dagen efter.. Idag
tager jeg altid hjem med min bil *inden* jeg går på druk, så lader
jeg mig ikke friste til "den nemme løsning" senere på aftenen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kate

Dato : 20-03-05 10:20

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote in

> [...]
> tager jeg altid hjem med min bil *inden* jeg går på druk, så lader
> jeg mig ikke friste til "den nemme løsning" senere på aftenen..

Har også prøvet noget lignende. Skulle til koncert og stillede bilen
ved en station nær mit hjem. Tanken var at jeg så bare kunne hente
bilen, hvis turen blev for våd. Hele turen blev ret kedelig og jeg tog
tidligt hjem. På vej hjem fra stationen, der var vel 3-4km, gik det op
for mig at jeg da vidst alligevel havde fået mere end det var rigtigt
af mig at tage bilen. Jeg gør det aldrig igen. Som du siger, jeg lader
hellere bilen stå hjemme, så bliver jeg ikke i tvivl igen.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 23:56
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 11:17

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev....

> skod regel..

skod kommentar.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 14:18

> skod kommentar.

Hvorfor ??

Mvh
Morten

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 14:24

Juel wrote:

> Hvorfor ??

Sikkert fordi du ikke forklarer hvorfor du synes det er en "skod regel".

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ham Selv

Dato : 18-03-05 23:52

> [...]
> stykker hos bilister, der ikke overholder reglerne. Tre klip på tre år, så

Ja så kan man kun frygte for hvad afgifter de så finder på for at få de kr
ind de kommer til at mangle i fartbøder .
Når folk lære at overholde reglerne

OZ3BTO

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 19-03-05 00:03

> Læs hvad JP skriver: Allerede ved mere end 30% hastighedsoverskridelse
> koster det et klip!!!
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2953000/
>
> Tre klip - så ryger kørekortet

Det er jo sygeligt... Det er ren overvågning...

-M
Hvis næste bil "desværre" har over 200 hk...

Fra : Brian

Dato : 19-03-05 00:27

Hejsa!

Morten Lorenzen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Det er jo sygeligt... Det er ren overvågning...

Enig - med den regel, må de justere fartgrænserne en del steder.

> Hvis næste bil "desværre" har over 200 hk...

Er spændende argument.....
"Jamen betjent, min bil har over 200 heste, det er sgu svært at holde den
nede i fart!"

/Brian

Fra : Allan Pedersen

Dato : 19-03-05 02:36

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er spændende argument.....
> "Jamen betjent, min bil har over 200 heste, det er sgu svært at holde den

He he, hvad hvis nu man har 400hk, så er det jo helt og aldeles umuligt

Så må man sq indføre studierabat til de unge, det må da være rimeligt??? Jeg
mener....helt ærligt..??

/Allan

Fra : Mogens

Dato : 19-03-05 08:03

On Sat, 19 Mar 2005 02:35:51 +0100, "Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk>
wrote:

>He he, hvad hvis nu man har 400hk, så er det jo helt og aldeles umuligt

Nix - det går nu meget godt, selvom jeg ikke helt har 400 hk, men >425
Nm. Automatic er en løsning ift. de mange hk :)

>Så må man sq indføre studierabat til de unge, det må da være rimeligt??? Jeg
>mener....helt ærligt..??

Tværtimod - denne nye regel er strammet op ift. unge. De mister jo
hurtigere kortet, kan man læse...

Mvh
Mogens
Camaro Z28

Fra : Torben Madsen

Dato : 19-03-05 10:35

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Tværtimod - denne nye regel er strammet op ift. unge. De mister jo
> hurtigere kortet, kan man læse...
>

> Mvh
> Mogens
> Camaro Z28

Når de så nu er igang med at lave forskellige regler for forskellige folk,
så synes jeg at dem, som har en sølvfarvet bil skal have 5 klip.
- Eller for den sags skyld, at man skal have 2 x 3 klip, hvis man har 2
biler.

Totalt latterligt lovforslag!

mvh
Torben Madsen

Fra : Mogens

Dato : 19-03-05 11:38

On Sat, 19 Mar 2005 10:34:35 +0100, "Torben Madsen"
<torben@vw-madsen.dk> wrote:

>Totalt latterligt lovforslag!

Jég synes, det er okay...

Mvh...

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 19-03-05 03:25

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse

> Enig - med den regel, må de justere fartgrænserne en del steder.

Så fungere det bedre i SV med +30km/t.

> Er spændende argument.....
> "Jamen betjent, min bil har over 200 heste, det er sgu svært at holde den
> nede i fart!"

Eller "Den er elektronisk begrænset til 250 km/t..."

-M
2002 Saab 9-5 2,3t Vector (på vej ud)
2005 BMW 3-noget :) (på vej ind)

Fra : Christensen

Dato : 19-03-05 09:56

> 2005 BMW 3-noget :) (på vej ind)

Hej Morten....hvad besluttede du dig for? E90 330i?

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 19-03-05 10:40

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Morten....hvad besluttede du dig for? E90 330i?

330 er for dyr hvis jeg ville have lidt udstyr også. - Så valget faldt på
325i.

-M

Fra : Christensen

Dato : 19-03-05 17:26

> 330 er for dyr hvis jeg ville have lidt udstyr også. - Så valget faldt på
> 325i.

mmmm......lækker-lækker. Hvad får du i af ekstra lege/sukker-tøj?

/ f christensen

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 20-03-05 15:02

> mmmm......lækker-lækker. Hvad får du i af ekstra lege/sukker-tøj?

18", sænkning, Dynamic+Advantage pakken, zone-klima,
komfortpakke(aflæggerum, kopholdere osv.), fartpilot, xenon,
sportkabine(stole osv.) og så'en lidt

-M

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 10:46

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 330 er for dyr hvis jeg ville have lidt udstyr også. - Så valget faldt på
> 325i.

Så skal du til at have baghjul af alle Jönsson'erne, i deres Volvo'er og
Saab'er.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 28-03-05 21:11

> Så skal du til at have baghjul af alle Jönsson'erne, i deres Volvo'er og
> Saab'er.

Hmmm. Ja da, det er YDERST sjældent jeg har fået baghjul i SV. Kører jo også
som en dansker... Fik dog engang baghjul af en Skyline R32, men dengang
kørte jeg jo også Touareg...

-M

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 19-03-05 05:54

Henrik B. wrote:
> [...]
> meget travlt, vil det uden tvivl have en meget stor effekt, at man
> ikke længere kan betale sig fra en bøde.

Er der mange taxa'er der bliver stoppet for færdsels forseelser?

M.v.h
Niels

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 19-03-05 07:30

> Læs hvad JP skriver: Allerede ved mere end 30% hastighedsoverskridelse
> koster det et klip!!!

så kan folk lære det kan de. har de været længe om.

--
Hilsen Gilbert ! som syntes det lyder som en god ide !
( . ) ( . )

Fra : Jonas R.

Dato : 19-03-05 08:11

..(5750)giller wrote:
SNIP
> så kan folk lære det kan de. har de været længe om.

Bare lad være og kom her ind og tud når du mister dit kørekort....

/Jonas R.

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 19-03-05 08:46

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> .(5750)giller wrote:
> SNIP
>
> Bare lad være og kom her ind og tud når du mister dit kørekort....

Hvad siger de der er i mod den nye lov , hvad har de ellers af forslag til
at få farten ned ??
Hvis de har nogle beder forslag , Så send dem ind til Lene Espersen. Jeg
syndes det er godt at der bliver gjort noget ved, Man kan sku da bare køre
efter hastighed skiltene.

Søren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-03-05 08:54

Søren Jensen (9800) wrote:
> [...]
> Hvis de har nogle beder forslag , Så send dem ind til Lene Espersen.
> Jeg syndes det er godt at der bliver gjort noget ved, Man kan sku da

Jep. Men så lav for helv... hastighederne så de passer...

Det er som om, at man kun må køre 80 km/t på landevejen, for alle kører jo
25 % for stærkt, så hvis vi sætter den tilladte hastighed op til 100 km/t,
så kører danskerne pludselig 125 km/t i stedet for 100 km/t.

JEG MENER: Sæt hastigheden op og hæv straffen for at overtræde den.

Jeg kender mange landeveje, hvor man uden problemer kan køre min. 100
km/t... Og husk, at det er det, som de kan klare i Tyskland...
Man skal mere til at kigge på de pågældende veje i stedet for generalt.
Nogle steder er 50 km/t på en landevej OK, andre steder måske 110 km/t...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 11:20

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev....

> JEG MENER: Sæt hastigheden op og hæv straffen for at overtræde den.

Helt enig. Det virkede jo fint på motorvejene.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-03-05 13:56

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev....

> Helt enig. Det virkede jo fint på motorvejene.

Ja men der er jo så også MASSER af modkørende trafik, tværgående trafik, og
en hel masse bløde trafikanter !! Hvor er det lige det saglige i din
kommentar er ?? At sammenligne by/hovedvej med en motorvej er da helt ud i
skoven !!

Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 20:43

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk>
skrev....

> Ja men der er jo så også MASSER af modkørende trafik, tværgående
> trafik, og en hel masse bløde trafikanter

I min verden altsammen skærpende omstændigheder for at indføre noget
tilsvarende. Jeg forstår slet ikke din argumentation. Du er velkommen
til at skære det ud i pap for mig.

> Hvor er det lige det saglige i din kommentar er ??

At et tiltag med mere nuancerede hastighedsgrænser og skærpede
straffe faktisk satte gennemsnitshastighederne ned på motorvejene og
sparede en hel del liv og kvæstelser. Alene det faktum burde være nok
til at prøve noget tilsvarende af på resten af vejnettet.

> At sammenligne by/hovedvej med en motorvej er da helt ud i skoven

Fordi?

>!!!!

De her blev til overs.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 20-03-05 01:10

> [...]
>
> I min verden altsammen skærpende omstændigheder for at indføre noget
> tilsvarende. Jeg forstår slet ikke din argumentation. Du er velkommen

Ja,- det kunne opfattes forkert kan jeg se nu, men det var faktisk ironisk
ment. Jeg har det fint med de hastigheder der er på vejene nu, og det gælder
både i by, på hovedveje og motorveje. At sætte hastighedsgrænserne op
hjælper ikke noget, heller ikke selv om man skærper straffene for det. Er en
person kvæstet eller død, spiller det i min verden ingen rolle, om
hastighedsgrænsen er 80 eller 100 på en hovedvej, eller hvad de nu er de
forskellige steder. Det handler helt enkelt om at vi alle _bør_ overholde
færdselsloven (mig selv inklusive). Levede vi alle efter den -- jeg mener
det er §1 i færdselslove -- ville alle andre regler næsten være
overflødige. -- Kør efter forholdene -- Mere præcist kan det vel næppe
gøres. Indrømmet -- nogen mener så at de kan køre hurtigere end andre, og
opretholde samme sikkerhed. Det vil jeg slet ikke afvise, men "bare" at
sætte hastigheden op hjælper ikke. Vi skal have en helt anden trafik-kultur
før det hjælper.

> [...]
> sparede en hel del liv og kvæstelser. Alene det faktum burde være nok
> til at prøve noget tilsvarende af på resten af vejnettet.

Nej, ikke efter min mening. At skærpe straffene først, og så bagefter se på
om det hjælper, og måske så _der_ give folk den bonus at de kan få lov til
at køre lidt hurtigere, mener jeg vil være en meget bedre løsning.

> Fordi?

Der er _ikke_ nogen bløde trafikanter på motorvejen, og så mener jeg ikke
man har samme grundlag. Der er selvfølgelig nogen MC'ere der skal tages lidt
mere hensyn til end dem på 4 hjul eller flere, men de er altså lidt
hurtigere væk end en fodgænger eller cyklist. Derud over er de også
beskyttet lidt bedre end de bløde trafikanter i by og på landevej.

> De her blev til overs.

Smid dem ind hvor du syntes.

Jesper

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 10:48

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:423c2149$0$246$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> kommentar er ?? At sammenligne by/hovedvej med en motorvej er da helt ud i

Næææh, men danskerne er nogle fatsvage idioter i trafikken. For de kan fint
finde ud af det i f.eks. Sverige og Finland. Her er der mange steder med 90
og 100 km/t på landevej. Hver gang der så er en sidevej, er der reduktion
til 60 eller 70 km/t. Og så skal det bare laves sådan at det koster et klip,
bare du kører 10 km/t for hurtigt ved disse steder...

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Jonas R.

Dato : 19-03-05 09:01

Søren Jensen (9800) wrote:
SNIP
> Hvad siger de der er i mod den nye lov , hvad har de ellers af
> forslag til at få farten ned ??

Jeg har ikke nogen foreslag har ikke det store problem med at overholde
fartgrænserne i byen...

> Hvis de har nogle beder forslag , Så send dem ind til Lene Espersen.
> Jeg syndes det er godt at der bliver gjort noget ved, Man kan sku da
> bare køre efter hastighed skiltene.

Ja seføli, husk lige at pudse din glorie :)

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 19-03-05 09:13

> Ja seføli, husk lige at pudse din glorie :)

Jeg skrev ikke at jeg aldrig køre for stærkt ( det gør jeg ), men jeg er da
klar til at tage min straf hvis jeg bliver taget i det.
Hvis folk vil køre stærker mån man jo betale hvad det koster, uden brok.

Søren

Fra : Jonas R.

Dato : 19-03-05 10:15

Søren Jensen (9800) wrote:
SNIP
> [...]
> er da klar til at tage min straf hvis jeg bliver taget i det.
> Hvis folk vil køre stærker mån man jo betale hvad det koster, uden

Men så forstår jeg ikke dit svar til mig? Jeg skrev bare at vedkommende
skulle huske ikke at tude når han mistet kørekortet.

/Jonas R.

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 19-03-05 11:01

> Men så forstår jeg ikke dit svar til mig? Jeg skrev bare at vedkommende
> skulle huske ikke at tude når han mistet kørekortet.
>
> /Jonas R.

Det var heller ikke svar til dig , men til alle dem der brogger sig over den
nye lov, jeg må have markert det forkert da jeg sendte svar Undskyld

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 19-03-05 12:11

> [...]
> .(5750)giller wrote:
> SNIP
>
> Bare lad være og kom her ind og tud når du mister dit kørekort....

jeg tuder ikke, men folk der vil køre for stærkt beder da selv om det, enten
overholder man regelerne ellers må man da tage sin straf, eller skal man oxo
sige til en voldsmand, nå ja ok du slog " kun " 1 gang så du slipper ??
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : John Sahl

Dato : 19-03-05 14:21

..(5750)giller wrote:
> [...]
> det, enten overholder man regelerne ellers må man da tage sin straf,
> eller skal man oxo sige til en voldsmand, nå ja ok du slog " kun " 1

En voldsmand har jo gjort skade på noget/nogen/et eller andet.
Mens en fartsynder ikke nødvendigvis har gjort nogen skade.

Kan du se forskellen?

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Mikael L

Dato : 19-03-05 17:10

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> En voldsmand har jo gjort skade på noget/nogen/et eller andet.
> Mens en fartsynder ikke nødvendigvis har gjort nogen skade.
>
> Kan du se forskellen?

Det er der desværre rigtig mange der ikke kan.

Jeg er kraftedme træt af at blive betragtet som idiot og morder fordi jeg
sætter fartpiloten på 150km/t engang imellem.

Det er en regel som er fuldstændig ud af trit med andre straffe i samfundet.
Tænk at den kommer under en borgelig regering.
Tænk at den latterlige selvfede og pisse hellige nar til Duracell får sin
vilje. Ufatteligt.

Mikael

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-03-05 08:41

Henrik B. wrote:
> Læs hvad JP skriver: Allerede ved mere end 30% hastighedsoverskridelse
> koster det et klip!!!

Så må jeg sgu heller flytte tættere på arbejde...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-03-05 09:27

Er det allerede sat i gang, klippene? Eller skal det igennem lov-møllen før
politiet kan få lov til at klippe? Skal der så laves nye kørekort hvor man
kan se klippene?

Mvh

Emil

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 15:23

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Er det allerede sat i gang, klippene? Eller skal det igennem lov-møllen
> før politiet kan få lov til at klippe? Skal der så laves nye kørekort hvor
> man kan se klippene?

Det starter først til september.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : BJ

Dato : 21-03-05 15:24

KLIP

> Det starter først til september.

De skal lige have overført ressourcer samt bygninger...

--
Bjørn J.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-03-05 18:23

Tak for svaret...

> De skal lige have overført ressourcer samt bygninger...

Hvad menes der med det? Bygninger? Det kan godt være det er mig som er
fatte-svag

Mvh

Emil

Fra : BJ

Dato : 21-03-05 23:39

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad menes der med det? Bygninger? Det kan godt være det er mig som er
> fatte-svag

Flensborg, Tyskland har jo samme ressource og der er vist ikke plads til det
danske system også.

Så vi må nok til at "bygge" selv...

--
Bjørn J.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-03-05 14:02

> KLIP

> Flensborg, Tyskland har jo samme ressource og der er vist ikke plads til
> det danske system også.
>
> Så vi må nok til at "bygge" selv...

Ikke forstået?
Mener du at politiet er nødt til at udvide butikken, så
skrivebords-betjentene kan håndtere det øgede arbejde som klippene vil give?

Mvh

Emil

Fra : Jogge

Dato : 19-03-05 10:03

Godt være jeg spørger dumt, men hører man under den regl hvis man bor i
Sverige?? det gør man vel?? hva hvis man bliver Svensk statsborger?? (kan
man egentlig det)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 11:01

Henrik B. wrote:
> [...]
> stykker hos bilister, der ikke overholder reglerne. Tre klip på tre år, så

Det er jo synd at Danmark er så latterlig at de ikke kan finde ud af at
lave ordentlig regler. Dertil at det bliver (er) til et overvågningssamfund.

At vi så også har en hykler (Duracell) siddende og se ned på folk og
lovprise enhver regel der får trafikken til at gå i stå gør kun sagen værre.

Men ændringerne er jo så små og som ved enhver befolkning så vil små
ændringer hen mod det værste blive accepteret uden at nogen råber højt.
Det er ligesom med frøen man sænker i koldt vand og varmer op. Den har
det jo fint indtil den dør.

Men på et eller andet tidspunkt så får folket nok af de regler og så kan
regeringen/politiet glemme alt om goodwill i trafikken (og det vil have
en afsmittende virkning på alt andet som involverer politiet).

Personligt er jeg ved at se trafiksituationen på en måde så jeg næsten
har mistet respekten for politiet. Det eneste jeg har repeskten for er
bøderne og jeg vil fortsat køre efter forholdene hvis jeg kan se der
intet politi er til at udskrive bøder.

Lene Espersen er dog stadig den dummeste minister i mine øjne. Ingen
realitetssans overhovedet.

Jeg kan kun tænke på de involverede som er involverede i at sætte
grænserne som værnende idiotet. Og så længe jeg har den opfattelse, så
kunne jeg ikke finde på at melde andre i trafikken for hensynsløs kørsel
(med mindre der er personskade).

Jeg væmmes...

Bernhard

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 19-03-05 11:22

> [...]
> grænserne som værnende idiotet. Og så længe jeg har den opfattelse, så
> kunne jeg ikke finde på at melde andre i trafikken for hensynsløs kørsel

Er det ikke forsent så , tænk hvis det er din familie det går ud over!

Søren

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 12:41

Søren Jensen (9800) wrote:
> overhovedet.

> Er det ikke forsent så , tænk hvis det er din familie det går ud over!

Jo, men sandsynligvis er det andres familie det går ud over (kold, men
kynisk). Og når flertallet af befolkningen accepterer underlige regler
kan jeg ikke se jeg skal være mindre underlig end dem.

Hvis der kommer realisme ind i reglerne, så er jeg da lydhør og vil da
efterleve dem. Der er da utrolig mange regler jeg efterlever, men meget
få jeg ikke gør. Een af de få er fartgrænserne på motorvej og landevej
simpelthen fordi idioter har fastsat dem.

Nogle folk har det bare bedst med at køre efter skiltningen uanset
vejens beskaffenhed. Andre kører efter forholdene. Hvem mon kører
sikrest? (der er nok en tredje gruppe mellem de 2 jeg nævner som jeg nok
tilhører)

Problemet er at hvis man sætter flere og flere regler, så fratager man
mere og mere ansvar fra billisten. Er det det vi vil?

mvh Bernhard

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 12:59

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Een af de få er fartgrænserne på motorvej og landevej
>simpelthen fordi idioter har fastsat dem.

Du overtræder altså reglerne fordi du er uenig med dem har vedtaget
dem?
- ikke fordi du synes reglerne er forkerte ...

Underlig opførsel, men vel egentlig meget dansk, desværre.

Hvad med at gøre noget aktivt for at få tilpasset hastighedsgrænserne
til det du synes er rigtigt, det andet fører ingen steder.

(Og så er der sikkert igen en der mener at hastighedsgrænserne blev
sat op på motorvejene fordi alle alligevel kørte med den hastighed,
men det er kun den halve sandhed)

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 13:11

Leonard wrote:

> Du overtræder altså reglerne fordi du er uenig med dem har vedtaget
> dem?
> - ikke fordi du synes reglerne er forkerte ...

Det er det samme i mine øjne. Hvis jeg er uenig med dem der har vedtaget
reglen så synes jeg jo at reglen er forkert.

> Underlig opførsel, men vel egentlig meget dansk, desværre.

Meget menneskeligt, men din opfattelse forstår jeg ikke. Men du må gerne
udsybe hvad du mener med ovenstående.

> Hvad med at gøre noget aktivt for at få tilpasset hastighedsgrænserne
> til det du synes er rigtigt, det andet fører ingen steder.

Har prøvet at maile ministeriet og dagblade, men du får mig ikke til at
gå ind i politik. Det har jeg ikke mærkesager nok til.

> (Og så er der sikkert igen en der mener at hastighedsgrænserne blev
> sat op på motorvejene fordi alle alligevel kørte med den hastighed,
> men det er kun den halve sandhed)

Det er ikke hele sandheden, men havde alle holdt sig til 110km/t så var
hastigheden aldrig blevet hævet til 130km/t (og fratagelse af
kørekortsgrænsen sænket fra 187km/t til 160km/t). Dermed var den civile
ulydighed blevet en afgørende faktor for at fartgrænsen blev hævet fra
110km/t til 130km/t. Omend jeg nærmere følte den blev sænket fra 187km/t
til 160km/t.

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 14:01

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Det er det samme i mine øjne. Hvis jeg er uenig med dem der har vedtaget
>reglen så synes jeg jo at reglen er forkert.

Sådan er det ikke i mine øjne, jeg kan godt være uenig med nogle og
synes de er nogle idioter uden at jeg automatisk mener at de regler de
vedtager er forkerte. Og omvendt kan jeg også synes at en regel er
forkert uden at mene at dem der har vedtaget den er nogle idioter.

>Meget menneskeligt, men din opfattelse forstår jeg ikke. Men du må gerne
>udsybe hvad du mener med ovenstående.

Jeg synes ikke det er menneskeligt at udråbe folk til idioter fordi
man er uenige med dem.

>Har prøvet at maile ministeriet og dagblade, men du får mig ikke til at
>gå ind i politik. Det har jeg ikke mærkesager nok til.

En mærkesag er nok, og du behøver ikke at være folkevalgt for at få
indflydelse. Men møder du op når hastighedsgrænserne er på dagsordenen
og giver din mening tilkende?
Ting tager tid og vil du have indflydelse er det nødvendigt at være
vedholdende i mange år.

>Det er ikke hele sandheden, men havde alle holdt sig til 110km/t så var
>hastigheden aldrig blevet hævet til 130km/t

Se det ved vi jo ikke, for det blev aldrig prøvet.

>Omend jeg nærmere følte den blev sænket fra 187km/t
>til 160km/t.

Og du mener så stadig at 130 er for lidt, og vil helst have den op på
190 eller hellere bare fri hastighed?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 14:39

Leonard wrote:
> Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:
>

> Jeg synes ikke det er menneskeligt at udråbe folk til idioter fordi
> man er uenige med dem.

Det er heller ikke den eneste grund. Hun (LE) har lavet flere tovlige
beslutninger og det kvalificerer hende til i mit hovede at være betegnet
som en idiot. Hvordan hun er blevet sat på posten fatter jeg dog ikke.
Der må være flere idioter derinde

> [...]
> og giver din mening tilkende?
> Ting tager tid og vil du have indflydelse er det nødvendigt at være

Nu bor jeg ikke i København så min indflydelse er svær at gøre gældende.
Den bedste fremgangsmåde er nu engang ansigt til ansigt og det bliver
for dyrt. Desuden har jeg kun ringeagt tilovers for de fleste politikere
så jeg vil helst ikke spilde ord på dem direkte. De vil jo alligevel
blot feje dem af borde ved henvising til en rapport der er under
udarbejdelse eller anden ligyldig information. At de ikke vil tage ved
lære fra udlandet betragter jeg dog som det største idioti.

> Se det ved vi jo ikke, for det blev aldrig prøvet.

Nej, for de fleste folk på motorvejen har en hjerne og kører med den
hastighed hvor trafikken glider bedst. Og det var ikke 110km/t...

> Og du mener så stadig at 130 er for lidt, og vil helst have den op på
> 190 eller hellere bare fri hastighed?

Fri hastighed lyder fint visse steder. Ikke at jeg ville køre hvad bilen
kunne trække (vil nok holde mig omkring 100-170 afhængig af
situationen), men det vil give en utrolig respekt for hastigheden. Dette
vil så igen tvinge folk til at orientere sig ordentligt før det gør
noget. Denne opførsel vil så smitte af på resten af det vejnettet.

Fri hastighed vil også gøre at politiet vil være tvunget til at pille de
bilister ud som ikke opfører sig ordentlig i trafikken. Nu kan de lige
pludselige ikke blot sidde i deres kassevogn og tage billeder og hente
penge til staten.

Sålænge der er en grænse på motorvejen (hvis vi holder os til den) så
vil nogle folk prøve at holde den hastighed (de er dumme). Hvis
hastigheden er givet fri, så vil de nærmere se på situationen og lægge
deres hastighed efter deres vurdering (som bliver bedre for hvert minut
der går). Der er helt naturligt at gøre sådan.

Det virker jo i Tyskland og deres gener er ikke meget forskellige fra
vores. Dvs. vi burde ikke have problemer med at takle en sådan situation.

mvh Bernhard

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:13

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Det virker jo i Tyskland og deres gener er ikke meget forskellige fra
>vores.

Det virker ikke i Tyskland på særligt mange strækninger. Der er ikke
mange steder i Tyskland hvor hastigheden er fri, mange steder er den
endda lavere end 130 km/t. Og jeg kan ikke finde nogensteder i
Danmark, hvor der er ligeså lange strækninger med få af/tilkørsler og
lav trafiktæthed, som giver plads til fri hastighed.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:20

> Det virker ikke i Tyskland på særligt mange strækninger. Der er ikke
> mange steder i Tyskland hvor hastigheden er fri, mange steder er den
> endda lavere end 130 km/t.

Nu er mange jo et "relativt" ord. Uanset om jeg har skullet til Frankfurt,
Polen, eller Holland så har jeg på laaaaange strækninger kunne køre
(lovligt) med speederen ibund hvis det har behaget mig.
Det er da rigtigt at der er en del vejarbejde hvor man ikke lige må drøne
igennem med fuld skrald, men derfra og til at sige at hastigheden er lavere
end 130, vil jeg nu ikke rigtig påstå.

> Og jeg kan ikke finde nogensteder i
> Danmark, hvor der er ligeså lange strækninger med få af/tilkørsler og
> lav trafiktæthed, som giver plads til fri hastighed.

Esbjerg motorvejen og den til hirthals for ikke at tale om strækningen lige
efter odense eller i sønderjylland, eller lige efter århus eller .......
I tyskland er tilkørselsramperne MEGET kortere end i danmark, så der skal
gives GAS hvis man skal op på motorvejshastighed på den halve rampe af en
dansk.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Esbjerg motorvejen og den til hirthals for ikke at tale om strækningen lige
>efter odense eller i sønderjylland, eller lige efter århus eller .......

Det er godt nok længe siden jeg har oplevet så tynd trafik på Fyn at
der har været plads til at udnytte de grænser der allerede gælder. Og
der er faktisk 130 km/t på begge sider af Odense, men ofte er der så
tæt trafik at hastighederne reelt er nede omkring 100 km/t.
(Lørdag aften er der jo god plads på alle veje, men det kan man jo
ikke lovgive efter)

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:35

> [...]
> tæt trafik at hastighederne reelt er nede omkring 100 km/t.
> (Lørdag aften er der jo god plads på alle veje, men det kan man jo

Ca. 10 Km efter Odense S i retning mod KBH, så har trafikken været så tynd
alle de gang jeg har været der. Det har oftest været omkring kl 6 om
morgenen når jeg har skullet være i KBH kl 8

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:43

> [...]

>alle de gang jeg har været der. Det har oftest været omkring kl 6 om
>morgenen når jeg har skullet være i KBH kl 8

Kl. 6 om morgenen er der jo god plads alle steder.
Hvad så om eftermiddagen når du kører hjem igen?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:45

> Kl. 6 om morgenen er der jo god plads alle steder.
> Hvad så om eftermiddagen når du kører hjem igen?

Har ikke været der om eftermiddagen men nærmere omkring kl 18-19 den anden
vej og så kan man også drøne hen mod odense før man skal sætte farten ned.
Jeg synes det er noget af det mest kedelige stykke motorvej, hvor
strækningen er snorlige og med lidt trafik på og man har stadig langt hjem.
Men mellem odense og middelfart er trafikken en del tættere

--
Tom

Fra : Kate

Dato : 20-03-05 10:28

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Kl. 6 om morgenen er der jo god plads alle steder.

Ikke på Holbækmotorvejen. Ml. Gevninge og Roskilde kommer der rigtigt
mange og forstyrer mig kl.5.30

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:37

KLIP

> Det er godt nok længe siden jeg har oplevet så tynd trafik på Fyn at
> der har været plads til at udnytte de grænser der allerede gælder.

Så må det være fordi, du kører i morgen_arbejds- og
aften_arbejds_tids_start/ophørstiden.

Det er mig en gåde, specielt omkring Odens, der ikke er opsat elektrisk
tavler op som automatisk ændre sig med trafiktætheden.

Motorvejen er til tider helt åben og det mange gange i døgnet.

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:45

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

>Det er mig en gåde, specielt omkring Odens, der ikke er opsat elektrisk
>tavler op som automatisk ændre sig med trafiktætheden.

Det koster jo penge, men det er faktisk et af Rene la Cour's forslag.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:48

KLIP

> Det koster jo penge, men det er faktisk et af Rene la Cour's forslag.

....og det var faktisk et rigtig godt forslag.

Det kan ikke bruges, da der ingen penge kommer i kassen og ikke laves nye
offentlige tiltag, der kan *opretholde* beskæftigelsen i det offentlige.

Magtbalancen skulle nødig forskubbes fa de 50/50 til eks. 35/65.....

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:56

> [...]
> offentlige tiltag, der kan *opretholde* beskæftigelsen i det offentlige.
>
> Magtbalancen skulle nødig forskubbes fa de 50/50 til eks. 35/65.....

Ingen penge i kassen?
Gad vide hvad man bruger pengene fra registreringsafgiten, vægtafgiften,
ejerafgiften, synsafgiften, benzinafgiften, p-afgiften, broafgiften
......til?
Der findes vel ikke noget andet der er pålagt SÅ mange og store indtægter i
forhold til værdien, på hele denne planet :o/

--
Tom

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 20:05

Tom wrote:

> [...]
> Der findes vel ikke noget andet der er pålagt SÅ mange og store
> indtægter i forhold til værdien, på hele denne planet :o/

Hospitalsvæsesnet tror jeg.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kate

Dato : 20-03-05 10:31

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Det koster jo penge, men det er faktisk et af Rene la Cour's
> forslag.

Det er der på et stykke af Køgebugtmotorvejen, ved en af de store
sammenfletninger. Første gang jeg så det tænkte jeg "hvad helvede....",
men må da indrømme at det virker ret godt. Man kommer faktisk lettere
igennem den sammenfletning nu hvor hastigheden gradueres i myldretiden,
så slipper man for hårde opbremsninger. Hvor meget det har lettet
uheldsstatistikken ved jeg så ikke.

Fra : Verner Olsen

Dato : 19-03-05 23:08

On Sat, 19 Mar 2005 15:37:26 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Det er mig en gåde, specielt omkring Odens, der ikke er opsat elektrisk
>tavler op som automatisk ændre sig med trafiktætheden.

Sådan nogle tavler som kan ændre hastighedsgrænsen er der her ved
Aalborg - Desværre har knappen sat sig fast, således at de _altid_
(Jeg har ihvertfald ikke set andet) viser 90 km/t

Verner

Fra : Mikael L

Dato : 19-03-05 17:29

> [...]
> tæt trafik at hastighederne reelt er nede omkring 100 km/t.
> (Lørdag aften er der jo god plads på alle veje, men det kan man jo

Det kunne man jo netop hvis der var fri hastighed. Det er jo fuldstændigt
lige gyldigt om der er 100 ell. 200 km/t begrænsning, når trafikken er så
tæt at det ikke er muligt at køre hurtigere end 75km/t..

Hvis der er fri hastighed betyder det jo ikke at bilen skal føres med størst
mulig fart, farten skal jo til enhver tid tilpasses forholdene Men så var
folk tvunget til at tænke selv, men det må danskerne jo ikke.

For nylig var jeg i Sverige og kørt hjem om natten, der var et par steder på
motorvejen hvor der var vejarbejde. Jeg har aldrig set et vejarbejde med så
tydelige reflekser og afmærkning. Vejen blev snævret ind til et spor og der
var lavet en chikane man skulle igennem. Der var hastighedsbegrænsning på
70km/t. Chikanen var lavet så den var umulig at komme igennem med over
50km/t. Hvorfor kan man ikke lave det på samme måde i DK?
Havde det været i DK var der jo en hastighedsgrænse på 50km/t for det er jo
ganske utænkeligt at en dansk billist selv skulle have en chance for at
vurdere forholdene og sætte hastigheden efter det.

De pinde de i øjeblikket sætter op når de arbejder om aftenen på
Helsingørmotorvejen. De er så slidte, mørke og uden reflekser at det nærmest
er uhyggeligt. Der er jo kun reflekser på en fjerdedel af dem. Der må sgu
også være krav til de mennsker som skal rende og lave vores veje, det er sgu
da for deres skyld at afmærkningen skal være i orden.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 17:56

"Mikael L" skrev
> [...]
> 50km/t. Hvorfor kan man ikke lave det på samme måde i DK?
> Havde det været i DK var der jo en hastighedsgrænse på 50km/t
Det vil jeg da også håbe, det virker tåbeligt at lave en begrænsning på 70
og en chikane på 50, det er jo at lokke bilisterne i uføre.

> [...]
sgu
> da for deres skyld at afmærkningen skal være i orden.
Der er krav til afmærkninger, men nogle vejarbejder er lige så ligeglade
med de regler, som andre er med andre regler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael L

Dato : 19-03-05 18:19

> "Mikael L" skrev
> umulig at komme igennem med over
> Det vil jeg da også håbe, det virker tåbeligt at lave en begrænsning på 70
> og en chikane på 50, det er jo at lokke bilisterne i uføre.

Der er vi lodret uenige, lad dog folk selv tænke. Jeg er (desværre) en af
dem som måske ikke lige kigger på hvad der står på skiltet, men kigger på
hvordan vejen ser ud.

> nærmest
> sgu
> Der er krav til afmærkninger, men nogle vejarbejder er lige så ligeglade
> med de regler, som andre er med andre regler.

De glemmer vist bare at det er for deres egen skyld og ikke for
billisternes. Det er ikke mig det gør ondt på når jeg rammer dem.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 18:47

"Mikael L" skrev

> Der er vi lodret uenige, lad dog folk selv tænke.
Jamen det svenskerne jo ikke, de sætter et 70Km/t skilt op, ved en 50 Km/t
chikane, danskerne derimod sætter et 50 Km/t skilt op.
Jeg kan godt se hvem der kan tænke.

> Det er ikke mig det gør ondt på når jeg rammer dem.
Hvis man kan tænke selv, og samtidig holde øje med hvordan vejen ser ud, så
burde det ikke kunne lade sig gøre at ramme en vejarbejder.
Man ved jo de holder til ved et vejarbejde.
Det er bare at afpasse hastigheden så man ikke rammer noget, vejarbejder
eller chikaner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael L

Dato : 19-03-05 19:31

> "Mikael L" skrev

> Jamen det svenskerne jo ikke, de sætter et 70Km/t skilt op, ved en 50 Km/t
> chikane, danskerne derimod sætter et 50 Km/t skilt op.
> Jeg kan godt se hvem der kan tænke.

Ja svenskerne lader folk tænke selv og danskerne tænker for dig. Da du var
lille fik du så ikke lov til at klatre i træer, eller tænkte dine forældre
også for dig og gav dig ikke lov fordi du kunne falde ned og slå dig?
Men jeg kan regne ud at du er en af dem der mener at der skal skiltes mod
alt og synes det er en rigtig fornuftigt når der kommer en trafikmelding
over radioen om at solen står lavt på himlen? fordi det kan man jo ikke selv
se ude i trafikken

> [...]
> Man ved jo de holder til ved et vejarbejde.
> Det er bare at afpasse hastigheden så man ikke rammer noget, vejarbejder

Yes, men når man nu har et farligt arbejde er det vel meget fornuftigt at
være godt afmærket, når man nu ved hvor farligt det er. Jeg tror folkene der
arbejder på motorvejen ville være ked af at de skulle bære helt sorte
uniformer.
Der er også dyr omkring skovene, men de bliver jævnligt kørt ned fordi de er
svære at få øje på. Der er jo ikke nogen der sætter farten ned til 40km/t
når de passere en skovstrækning på motorvejen, fordi at dyrene er svære at
få øje på, men det er jo også kun dyr....
Der er vel også en grund til at man syd på har lavet et lovkrav om at der
skal være refleksveste i bilen og de skal bruges hvis du skal ud af bilen på
en motorvej.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 19:56

"Mikael L" > skrev

> Der er vel også en grund til at man syd på har lavet et lovkrav om at der
> skal være refleksveste i bilen og de skal bruges hvis du skal ud af bilen

> en motorvej.
Ja, det må være fordi de ikke regner med at folk kan tænke selv.

Kunne du ikke prøve at beslutte dig til om bilister skal tænke selv, eller
de skal have hjælp.
Hvorfor er det godt med et lovkrav om veste, når det er skidt med et lovkrav
om hastighed?
Hvorfor betyder et 70 km/t skilt at folk selv skal tænke, og et 50 km/t
skilt at de ikke skal tænke?
Hvorfor lave en 50 km/t chikane, hvis det er meningen at bilisterne selv
skal tænke?
En chikane er da netop fordi vejfolkene ikke tror på at bilisterne selv kan
finde ud af at sætte farten ned.
Hvorfor tror du at du ved hvad jeg mener, når du ikke engang ved hvad du
selv mener?

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael L

Dato : 19-03-05 20:38

> [...]
> Ja, det må være fordi de ikke regner med at folk kan tænke selv.
>
> Kunne du ikke prøve at beslutte dig til om bilister skal tænke selv, eller

Folk skal tænke selv, men det skader jo ikke nogen at man gør sig synlig når
nu man er et sted hvor det er farligt. Du er vel ikke uenig i at det er
fornuftigt som almindelig fodgænger at rende rundt med refleksbrikker når
man går på en mørk landevej. Fremfor at der bliver lavet en hastighedsgrænse
på 40km/t fordi der kan mulighed for at der er fodgængere på kørebanen.

> Hvorfor er det godt med et lovkrav om veste, når det er skidt med et
> lovkrav
> om hastighed?

Fordi du bliver synlig, så folk kan se dig i god tid så de kan tilpasse
deres fart efter det, istedet for at du bare får af vide at nu må du kun
køre 70 km/t og så er der nogen der måske ikke engang får øje på dig, det
gør stadig ondt at blive ramt med 70km/t.
En refleks på en vejbane eller lignende, er jo ikke en lovmæssig sanktion,
men blot for at henledes folks opmærksomhed på noget.

> Hvorfor betyder et 70 km/t skilt at folk selv skal tænke, og et 50 km/t
> skilt at de ikke skal tænke?

Fordi du er tvunget til at tilpasse farten efter de faktiske forhold ikke
efter et skilt.

> Hvorfor lave en 50 km/t chikane, hvis det er meningen at bilisterne selv
> skal tænke?

Fordi at du på den måde tvinger folk ned i fart og på den måde for gjort
opmærksom på hvorfor de skal ned i fart.

> En chikane er da netop fordi vejfolkene ikke tror på at bilisterne selv
> kan
> finde ud af at sætte farten ned.

Ja det er det, men det viser erfaringen jo at folk de ikke gør, når de ikke
kan se nogen fornuftig grund til det. En chikane er da en fornuftig grund
til at sætte farten ned, det pågældende vejarbejde passerede jeg om natten
og ved hjælp af deres ganske alvorlige afmærkning blev jeg jo nødt til at
sætte farten kraftigt ned for at finde hoved og hale i hvad man skulle.

> Hvorfor tror du at du ved hvad jeg mener, når du ikke engang ved hvad du
> selv mener?

Jeg ved skam udemærket hvad jeg mener men måske det ikke trænger så godt i
gennem på tryk.
Jeg kan heller ikke helt forstå når folk snakker om at farten skal sættes
ned i myldretiden, det giver jo sig selv, farten daler automatisk når
trafiktætheden stiger. Når jeg holder i kø på Helsingørmotervejen om
morgenen er jeg jo kold over for om jeg må køre 50 eller 130km/t, jeg kan
ikke køre hurtigere end 45km/t

Mikael

Fra : Verner Olsen

Dato : 19-03-05 23:16

On Sat, 19 Mar 2005 18:47:03 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Jamen det svenskerne jo ikke, de sætter et 70Km/t skilt op, ved en 50 Km/t
>chikane, danskerne derimod sætter et 50 Km/t skilt op.
>Jeg kan godt se hvem der kan tænke.

Ja?? Danskerne sætter et skilt med 50 km/t og tror at det bliver
overholdt - Svenskerne sætter en chikane til 50 km/t og _ved_ at det
bliver overholdt.

Ved et vejarbejde har i Aalborg havde vejarbejderne lavet nogle
chikaner (bump) som rent faktisk hjalp gevaldigt og både vejarbejderne
og bilisterne var faktisk glade for de bump for hastigheden blev rent
faktisk sat ned til "det tilladte". Nu var det jo desværre bare sådan,
at der var nogle regler som bumpene ikke overholdt (noget med højde og
drøjde) og de blev derfor nødt til at pille dem væk igen.

> [...]
>Man ved jo de holder til ved et vejarbejde.
>Det er bare at afpasse hastigheden så man ikke rammer noget, vejarbejder

Mjo - men nu var det jo lige noget med reflekser som ikke var der.
Hvis man ikke kan se noget/nogen, kan man let ramme noget/nogen.

>Alex Christensen

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 20:47

> [...]
> komme igennem med over 50km/t. Hvorfor kan man ikke lave det på samme måde

Synes ikke om at man skilter med 70 når man VED at vejen ikke kan køres med
mere end 50. Skiltene er faktisk til for at hjælpe bilisterne og ikke for at
"narre" bilisterne.
Det giver sgu da ingen mening at skilte med hastigheder som er urealistiske
(ud fra det du siger).
Man lader da heller ikke trafiklyset være grøn i alle retninger for at folk
skal knalde sammen og så bagefter pege fingre og sige at de kunne bare have
orienteret sig inden de kørte frem.
Det er ikke alt hvad svenskerne har fundet på som er et forbillede for
hvordan vi skal have det i danmark.

--
Tom

Fra : Verner Olsen

Dato : 19-03-05 23:22

On Sat, 19 Mar 2005 20:46:57 +0100, "Tom"
> [...]

>mere end 50. Skiltene er faktisk til for at hjælpe bilisterne og ikke for at

Arh hold da op - Det sker da hver eneste dag. Det er da ikke alle
steder at man kan holde 80 på en landevej! eller 50 i en byzone.
Hastighedsgrænsen er jo altså et _maksimum_ og ikke en "absolut
hastighed".

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 23:21

> [...]
> steder at man kan holde 80 på en landevej! eller 50 i en byzone.
> Hastighedsgrænsen er jo altså et _maksimum_ og ikke en "absolut

Derfor er der ingen grund til at fremelske ulykker.
Hvis man skulle følge svenskernes eksempel så var der slet inge grund til at
sætte skilte op nogen steder med max hastighed. Byskilte og motorvejsskilte
fortæller jo alligevel det hele.

Jeg ville blive tosset hvis der på et skilt stod 50 Km/t og så havde man
placeret et så stort bump på vejen så bilen (der ikke er sænket) ville
klodse bunden mod asfalten og rive skørterne af.
Selvfølgelig er et skilt ingen garanti for at der ikke kan være sket noget
med vejbanen såsom sne, islag og lign. men at man næsten bevidst skal smadre
sin bil og komme galt afsted....lyder mildest talt urimeligt.

--
Tom

--
Tom

Fra : Verner Olsen

Dato : 20-03-05 00:11

On Sat, 19 Mar 2005 23:21:21 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg ville blive tosset hvis der på et skilt stod 50 Km/t og så havde man
>placeret et så stort bump på vejen så bilen (der ikke er sænket) ville

Jamen det er da sådan virkeligheden er - Ihverfald her i det
Nordjyske.. Du kommer til et byskilt og 10 meter længere henne er et
vejbump.

>Tom

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 00:18

> Jamen det er da sådan virkeligheden er - Ihverfald her i det
> Nordjyske.. Du kommer til et byskilt og 10 meter længere henne er et
> vejbump.

Også her, men så kan de til gengæld også forceres med 50 Km/t ellers skal de
nok vise det med et 20 eller 30 skilt

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:20

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Sålænge der er en grænse på motorvejen (hvis vi holder os til den) så
>vil nogle folk prøve at holde den hastighed (de er dumme).

Hvordan ved du om de har valgt hastigheden udfra grænsen eller fordi
de føler at det er den passende hastighed?
Jeg kører ofte Fyn - Kbh. og kører sjældent hurtigere end 110 km/t,
oftest 100 - 105 km/t, og sætter sjældent hastigheden op på de 45 km
fra Slagelse til Køge, hvor grænsen er 130 km/t. Jeg opfatter ikke mig
selv som dum af den grund, jeg gør det fordi det er mere behageligt at
følge trafikken med en jævn hastighed og da jeg højst kan spare 5 min.
ved at køre hurtigere (som alligevel ædes op af kø inde i byen), så
opfører jeg mig sådan.
Ved at have en fast grænse kan dette lykkes, det kan det ikke med fri
hastighed, for så vil alle køre med forskellig hastighed og flowet vil
blive ødelagt.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-03-05 14:36

Leonard wrote:

> [...]
> Ved at have en fast grænse kan dette lykkes, det kan det ikke med fri
> hastighed, for så vil alle køre med forskellig hastighed og flowet vil

Det jeg mente var at hvis der skiltes med 130km/t, så vil de fleste
prøve at holde den fart, uanset sitationen. Mange har f.eks. ikke god
afstand til forankørende ved den hastighed (men det er ved at hjælpe).

At følge trafikken kan jo ikke være negativt, uanset hastigheden. Man
sænker jo ikke trafikens hastighed ved at følge den. Så når trafiken
glider med 110km/t, så er det da helt fair at køre 110km/t selv om der
er skiltet med 130km/t.

Jeg ved ikke helt hvad du mener kan lykkedes med an fast grænse. I dit
eksempel har du netop ikke kørt til grænsen og den har derfor ikke haft
nogen indvirkning. Ved fri hastighed ville trafiken jo stadig glide med
110km/t (formodentlig pga for mange biler på vejen eller en kollektiv
følelse af at 110km/t er passende på dette sted). Så fri hastighed ville
ikke ødelægge flovet.

mvh Bernhard

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-03-05 14:08

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Jo, men sandsynligvis er det andres familie det går ud over (kold, men
> kynisk). Og når flertallet af befolkningen accepterer underlige regler kan
> jeg ikke se jeg skal være mindre underlig end dem.

Med andre ord -- du færdes ikke selv i trafikken, uden du er "iklædt" din
bil ???

Her kommer jeg og nu skal i bare se at komme af vejen, for det er mig der
har ret til det hele !!!!

Er det med den attitude, så vil jeg nødig være i samme by som dig, for der
er medmenneskelighed da fuldstændig forsvundet.

Jamen det er altid de andre det går ud over !!!!

Ja, men det er så også altid de andre der kører sindssygt (for nogen kan det
også være langsomt), er til fare for trafikken - fordi -- DE OVERHOLDER
REGLERNE !!!!!

Med dette siger jeg IKKE at jeg er enig i reglerne, men der er en grund til
de er der. Nogen skriver at de har højere hastighedsgrænser i Tyskland,
men -- hvordan ser antallet af dræbte ud i trafikken der ?? Hastighed og
bremselængde hører altså sammen, uanset om man kører i Daewoo, eller i
Ferrari. Nogen bremser er så bedre end andre, men de bliver aldrig bedre,
end den person der betjener dem.

Jesper

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 14:49

Jesper Jacobsen wrote:
> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Med andre ord -- du færdes ikke selv i trafikken, uden du er "iklædt" din
> bil ???

Joda, jeg både går og cykler (dog ikke så meget for tiden). Og også på
trafikerede veje.

> Her kommer jeg og nu skal i bare se at komme af vejen, for det er mig der
> har ret til det hele !!!!

Har jeg på nogen måde skrevet det? Du skubber noget i skoen på mig som
jeg ikke sagt. Jeg tager skam farten af betragteligt (og holder helt
tilbage hvis der er modkørende og for lidt plads) hvis der er cyklister
eller fodgængere som kan risikere at blive klemt eller hvis fartvinden
kan trække cyklisten ud på vejen (har selv prøvet dette, men det var
blot en lastbil). Heldigt der ikke kørte nogen bagved, men var jeg
blevet kørt over var det sådan set ingens skyld.

> [...]
> også være langsomt), er til fare for trafikken - fordi -- DE OVERHOLDER

Igen, jeg har aldrig givet udtryk for at jeg vil opføre mig på den måde
og det gør jeg skam heller ikke. Jeg skrev blot at jeg ikke ville melde
andre for at køre hensynsløst for sålænge vi er på vej hen imod
overvågningssamfundet så vil jeg ikke bidrage med det på nogen måde.

> [...]
> bremselængde hører altså sammen, uanset om man kører i Daewoo, eller i
> Ferrari. Nogen bremser er så bedre end andre, men de bliver aldrig bedre,

Tyskland har lave antal dræbte i trafikken sammenholdt med Danmark.
Måske ikke meget lavere, men ikke højere.

Og ja, bremselængde er een af de ting jeg slår på. Folk kører helt oppe
i røven på andre (10 meter) og gør den forankørende utryg. Men den
forankørende kan som regel ikke bremse ret meget hårdere end ham der
kører lige bag ved, så problemet opstår kun hvis bagvedkørende er
uopmærksom eller har dårlige bremser. Men hvis bre,selængende f.eks. er
60m så betyder det jo ikke at der skal være 60m i mellem hver bil. Der
står jo ikke lige pludselig en mur som forankørende kører ind i...

mvh Bernhard

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:06

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> wrote:

>Heldigt der ikke kørte nogen bagved, men var jeg
>blevet kørt over var det sådan set ingens skyld.

Jo, for så havde den der kørte dig over ikke holdt den fornødne
afstand til lastbilen foran. Afstand nok er også at man kan nå at
standse for uforudsete ting der pludselig er i vejen for en.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-03-05 14:38

Leonard wrote:

> Jo, for så havde den der kørte dig over ikke holdt den fornødne
> afstand til lastbilen foran. Afstand nok er også at man kan nå at
> standse for uforudsete ting der pludselig er i vejen for en.

Ja, men jeg blev faktisk blæst helt over i den anden vejbane for en kort
bemærkning. Lastbilen gav momentan læ og jeg måtte rette cyklen op pga
det, men den blæst der kom efterfølgende var utrolig kraftig. Temmelig
fartligt med sidevind

mvh Bernhard

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-03-05 17:40

> [...]
> trække cyklisten ud på vejen (har selv prøvet dette, men det var blot en
> lastbil). Heldigt der ikke kørte nogen bagved, men var jeg blevet kørt

Det er ikke alt man behøver at skrive, for at give andre en
opfattelse/mening om en anden person. Du vil ikke melde andre for at køre
hasarderet, og af det kan man vel så sige, at havde alle den opfattelse
ville der heller ikke være nogen til at anmelde dig, hvis du skulle køre
hasarderet. At det så er en af de ting der gør vejene meget mere usikre, er
du jo så ligeglad med, og ligegyldighed er hvad der fører ril de alt for
mange ulykker, både her i DK, men også i udlandet.

> [...]
> for at køre hensynsløst for sålænge vi er på vej hen imod
> overvågningssamfundet så vil jeg ikke bidrage med det på nogen måde.

Hvordan er det så det gamle ordsprog er -- den der tier samtykker.
Med andre ord - sålænge det ikke lige går ud over en selv eller en i
nærmeste familie, behøver man ikke lige gøre noget.

> Tyskland har lave antal dræbte i trafikken sammenholdt med Danmark. Måske
> ikke meget lavere, men ikke højere.

Samt en noget bedre trafik-moral, hvilket nok skyldes de strengere straffe.
Du er vel også opmærksom på, at Tyskland har haft klippekortet i mange år ??
Det kunne jo være derfor deres tal er mindre, da der forholdsmæssigt ikke er
så mange -- ja undskyld udtrykket -- idioter på vejene.

> [...]
> betyder det jo ikke at der skal være 60m i mellem hver bil. Der står jo
> ikke lige pludselig en mur som forankørende kører ind i...

Fuldstændig enig. Man bør altid holde den afstand der gør at man kan nå at
reagere, og bremse bilen ned i fart, så man ikke rammer den forankørende. --
Og ja -- jeg kører også for tæt på den forankørende, som mange andre
billister gør. Jeg prøver dog på at forbedre dette hver gang jeg er ude at
køre, så jeg kan nå at stoppe inden jeg rammer dem.

Jesper

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-05 16:39

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> kan jeg ikke se jeg skal være mindre underlig end dem.
>
> Hvis der kommer realisme ind i reglerne, så er jeg da lydhør og vil da

Lol, du kræver realisme samtidig med at du forholder dig
urealistisk til at din familie også kan stå for skud..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-03-05 14:42

Thomas Strandtoft wrote:

> Lol, du kræver realisme samtidig med at du forholder dig
> urealistisk til at din familie også kan stå for skud..

Jeg kæmper ikke for at vi kan komme til at køre mere hensynsløst. Jeg
kæmper for at vi tvinges til at bruge hjernen imens vi kører. Når
reglerne går imod sund fornuft, så tvinges man til at kobler hjernen fra
og det er dælme noget skidt.

mvh Bernhard

Fra : Mikael L

Dato : 20-03-05 16:10

> [...]
> går imod sund fornuft, så tvinges man til at kobler hjernen fra og det er

Jeg kan ikke være mere enig.

Mikael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-03-05 17:30

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> kæmper for at vi tvinges til at bruge hjernen imens vi kører. Når
> reglerne går imod sund fornuft, så tvinges man til at kobler hjernen fra

Jeg er absolut også for at vi bruger hjernen, det urealistiske er
i mine øjne at satse på at det ikke kikser for lige netop din
familie, det er sgu skyklapper der er til at få øje på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-03-05 20:37

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg er absolut også for at vi bruger hjernen, det urealistiske er
> i mine øjne at satse på at det ikke kikser for lige netop din
> familie, det er sgu skyklapper der er til at få øje på..

Det er jo derfor jeg synes vi skal lov til at tænke mere selv i
trafikken. Når befolkningen som helhed begynder at slå hjernen fra så
kommer skyklapperne på og så sker uheldene som du selv er inde på.

mvh Bernhard

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 20:55

Bernhard Ege <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev....

> Problemet er at hvis man sætter flere og flere regler, så
> fratager man mere og mere ansvar fra billisten. Er det det vi
> vil?

Jeg kan sagtens følge dig. Har netop været i Prag hvor der visse
steder skiltes med 2 hastigheder: En for tør vej og en for fugtig
vej. Trafikanterne giver pokker i begge.

Derfor ser jeg osse en nuanceret skiltning som den rigtige vej.

Beslut hvilken hastighed der burde gælde på hovedparten af
landevejsnettet(det kunne f.eks. være 90 km/t), og skilt så mellem 60
og 110 på resten alt efter forholdene.

I byen burde der være 40 km/t i mange gader i f.eks. centrum af de
større byer. Men der findes sandelig også veje i bymæssig bebyggelse
hvor 70 km/t ville være fuldt forsvarligt, f.eks. i mange
industrikvarterer og på indfaldsveje med ringe beboelse.

Men for de hårde hunde der er imod enhver form for bøde, har jeg da
et bedre forslag:

Istedet for klip i kørekortet får man en obligatorisk jernpig
monteret midt i rattet istedet for airbaggen. Jeg tror ikke der er
nogen grund til at lave regler for flere pigge ved gentagne
overtrædelser :D

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-03-05 12:31

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> vejens beskaffenhed. Andre kører efter forholdene. Hvem mon kører
> sikrest? (der er nok en tredje gruppe mellem de 2 jeg nævner som jeg

Der er desværre en del, der ikke er i stand til at vurdere forholdene
ordentligt men tror at de kan. Dem kan man kun begrænse skaden af ved
relativt restriktive regler. Det går så ud over alle dem, der godt kan køre
bil.

> Problemet er at hvis man sætter flere og flere regler, så fratager man
> mere og mere ansvar fra billisten. Er det det vi vil?

Ud fra ovenstående argument: det er man simpelthen nødt til for at få
idioterne til at køre bare tilnærmelsesvist ordentligt. Og ja, det går så ud
over f.eks. dig - det er prisen for at leve i en retsstat.

Ebbe

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-05 11:35

Bernhard Ege skrev:

> [...]
> ændringer hen mod det værste blive accepteret uden at nogen råber
> højt. Det er ligesom med frøen man sænker i koldt vand og varmer op. Den

Applaus applaus!
Hans

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 12:01

"Bernhard Ege" skrev

> Det er jo synd at Danmark er så latterlig at de ikke kan finde ud af at
> lave ordentlig regler.
Jeg synes at en kørekortsanktion er bedre end en bøde, nogle er nærmest
ligeglad med bøder, det er jo kun penge, og der er mange der har rigeligt af
dem.

> At vi så også har en hykler (Duracell) siddende og se ned på folk og
> lovprise enhver regel der får trafikken til at gå i stå gør kun sagen
værre.
Hvorfor skulle trafikken gå i stå, der er ikke ændret noget som helst
trafikalt.

> Men ændringerne er jo så små og som ved enhver befolkning så vil små
> ændringer hen mod det værste blive accepteret uden at nogen råber højt.
Der er masser der råber op, det er sjældent de har noget at sige, men råbe
op gør de da.

> Men på et eller andet tidspunkt så får folket nok af de regler og så kan
> regeringen/politiet glemme alt om goodwill i trafikken
Reglerne er jo ikke lavet for politiet eller regeringens skyld, de er der
faktisk for trafikanternes skyld, selv om det nok går hen over hovedet på en
del.

> Personligt er jeg ved at se trafiksituationen på en måde så jeg næsten
> har mistet respekten for politiet. Det eneste jeg har repeskten for er
> bøderne
Og her er det snedige ved den nye regel, at dem der heller ikke har respekt
for bøder, har det måske for kørekortet.

> Lene Espersen er dog stadig den dummeste minister i mine øjne. Ingen
> realitetssans overhovedet.
En eller anden minister må jo rent logisk være den dummeste, om det er Lene
Espersen eller en anden, skal jeg ikke kunne svare på.

> [...]
> grænserne som værnende idiotet. Og så længe jeg har den opfattelse, så
> kunne jeg ikke finde på at melde andre i trafikken for hensynsløs kørsel
Her er vi enige, der er for mange der leger politi på vejene, selv i denne
NG læser man om folk der har anmeldt andre for deres kørsel, og oven i købet
fået ros derfor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 13:04

alexbo wrote:
> [...]

> ligeglad med bøder, det er jo kun penge, og der er mange der har rigeligt af

Enig, men straffen for at køre 30% hurtigere på en øde landevej bør ikke
svare til straffen for at køre over for rødt i byen. Straffen skal
afpasses forseelsen og dermed risikoen for skade (bil/person). Sådan er
det ikke i dag og det er det største problem.

> Der er masser der råber op, det er sjældent de har noget at sige, men råbe
> op gør de da.

Folk vil jo helst tro dem de har valgt ind frem for nogen de aldrig har
set før. Ikke desto mindre viser det sig gang på gang at de folkevalgte
ikke har rent mel i posen. Hvem siger det mest om? Dem man aldrig har
set før eller de folkevalgte eller dem som vælger de folkevalgte?

Vælger er flokdyr og gør som folk gør mest. Uanset om det er godt eller
skidt. De er fåtallet som tør råbe op. Nogle har noget at sige, andre
har ikke. Men når man ikke flokdyrene (som de folkevalgte kan) er det
utroligt svært at få sine ideer ud.

> Reglerne er jo ikke lavet for politiet eller regeringens skyld, de er der
> faktisk for trafikanternes skyld, selv om det nok går hen over hovedet på en
> del.

Det går hen over hovedet på mange som bliver taget i at køre hurtigere
end fartgrænsen tillader. Forholdene tillader det ofter og det indrømmer
politiet gerne. Men det er de folkevalgte som laver reglerne som resten
af samfundet skal efterleve, for nu er reglerne jo lavet, gode som
dårlige. Og flokdyret siger bare nå og ser de folkevalgtes udtalelser
som guldkorn.

Og jo, bøderegnen pga. fartbøder er en god indtægtskilde for regeringen.
De kan alti skjule sig bag "de bryder jo reglerne" men de tager ikke
stilling til om reglerne er for stive og at den støre bøderegn uden
uheld i samme kategori faktisk er svineri.

> Og her er det snedige ved den nye regel, at dem der heller ikke har respekt
> for bøder, har det måske for kørekortet.

Ja, men kun fordi kørekortet ved lov er bleve pissedyrt da få. Og fordi
man risikerer at miste kørekortet helt ved komplet ufarlige
overskridelse af hastighedsgrænserne.

> En eller anden minister må jo rent logisk være den dummeste, om det er Lene
> Espersen eller en anden, skal jeg ikke kunne svare på.

Hun er hvert fald den eneste som laver det ene dumme lovforslag ang.
fartgrænser efter det andet. Man skulle virkelig tro at hun ikke kan se
andre mulige traffikale forseelser end fartoverskridelser. Men de er jo
nemme at måle og derfor varmer de uddelte bøde (ekstraskat) jo godt. Og
så kan hun føle sig dejlig varm ved tanken om at nu har hun fået stoppet
endnu en hårdarbejdene person som tjener penge til landet.

> Her er vi enige, der er for mange der leger politi på vejene, selv i denne
> NG læser man om folk der har anmeldt andre for deres kørsel, og oven i købet
> fået ros derfor.

Jeg vil da gerne give folk ros når de har stoppet en spritbillist. Men
jeg vil ikke selv gøre det. Når politikerne laver åndsvage regler så kan
jeg lave mine egne åndsvage regler. Der skal være balance. Jeg vil ikke
bare give mig hver gang uden at noget trækker den anden vej. Og med lave
fartgrænser på landeveje og motorveje så er det ikke noget der skubber i
den rigtige retning.

Folk er ikke ens og vi skal selvfølgelig vise hensyn til de svage
billister (mest ældre og nybegyndere) når vi møder dem, men det betyder
ikke at reglerne skal sættes som om de var overalt på alle veje på samme
tid. Vær fleksibel er nøgleordet.

mvh Bernhard

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 13:35

"Bernhard Ege" skrev

> Hun er hvert fald den eneste som laver det ene dumme lovforslag ang.
> fartgrænser efter det andet.

Jah, nu er hun jo justitsminister, det ville være lidt mærkeligt hvis det
var fiskeriministeren der fremsatte forslag om fartgrænser.
Han fremsætter derimod forslag om fiskerikvoter, så for en fisker er han nok
den dummeste.
Hvis man både er fisker og bilist, så må det være svært at vælge.

Spørgsmålet er om den dummeste ikke er ham der klister mærkater på
ministrene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 14:20

alexbo wrote:
> [...]
> Hvis man både er fisker og bilist, så må det være svært at vælge.

> Spørgsmålet er om den dummeste ikke er ham der klister mærkater på

Det er det... men kan jo ikke sige at flertallet af befolkningen er for
dum. Det må være den enkelte minister der har forblændet befolkningen.
TV viser jo ikke alt og sjældent sandheden (ser bl.a. derfor næsten
aldrig tv).

mvh Bernhard

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-03-05 11:56

Henrik B. wrote:

> »Nu vil det give et klip i kørekortet, hvis man kører 30 pct. for stærkt,
> kører over for rødt, laver hasarderet kørsel eller kører modsat
> køreretningen.

Det værste er, at folk sikkert vil få deres klip på strækninger med ATK,
hvor der er totalt mennesketomt og hvor det er ret ubetydeligt om man
kører 30% for stærkt.
Folk der smadrer rundt inde i byen i myldretiderne, og skaber farlige
situationer fordi de skal nå hjem 2 minutter tidligere, er der stadig
ikke nogen der gør noget ved.
Plat.

Mvh.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 19-03-05 12:15

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )
http://www.roenhave.dk ~~~~
( husk at redigere mail adressen ved svar )
ikke at jeg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-05 12:18

"Henrik B." wrote:

> »Nu vil det give et klip i kørekortet, hvis man kører 30 pct. for stærkt,
> kører over for rødt, laver hasarderet kørsel eller kører modsat
> køreretningen.

Hvorfor må jeg køre over for rødt tre gange inden kortet ryger, en
gang burde være mere end rigeligt.

> Herefter vil de unge miste kortet efter to klip i løbet af
> tre år, mens vi andre mister kortet efter tre.

Hvorfor er det mindre farligt, at jeg som "gammel" kører over for
rødt end hvis en "ung" gør det? Når jeg tilbydes "en ekstra tur",
må det jo være fordi det er mindre farligt når jeg gør det?!?

> Han forventer, at danskerne vil få langt større respekt for
> færdselsreglerne, så det i løbet af et stykke tid vil resultere i færre
> dræbte og tilskadekomne.

Jeg tror Rene le Cour Sell forveksler begreberne "respekt" og
"frygt"..

Jeg synes det lyder som noget makværk.

Mit kørekort har alle dage været "til låns". Hvis jeg bliver taget
i at køre over for rødt har det indtil nu fungeret som en "1 klip
regel". Nu laver man det om til 3 klip og giver mig altså to
chancer mere, det fatter jeg bare ikke fidusen i..

At man begynder at differentiere mellem ung og gammel fatter jeg
heller ikke, faren ved overtrædelserne er jo den samme.

Det er en fin ide med klip for hastighedsovertrædelser, men kørsel
overfor rødt bør stadig være en "1 klip"-forseelse.

--
Hygge..
Thomas

Fra : blue

Dato : 19-03-05 12:38

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> regel". Nu laver man det om til 3 klip og giver mig altså to
> chancer mere, det fatter jeg bare ikke fidusen i..

At køre over for rødt gør ikke, at man mister kørekortet - man får blot en
bøde på kr. 1.000.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-03-05 13:11

"blue" <xx@xx.xx> skrev :

>At køre over for rødt gør ikke, at man mister kørekortet - man får blot en
>bøde på kr. 1.000.

*det* kommer så sandeligt da an på omstændighederne

Fra : blue

Dato : 19-03-05 15:24

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> *det* kommer så sandeligt da an på omstændighederne

Når vi sammenligner før og efter "klippekortet", må vi sammenligne på samme
grundlag (altså at køre over for rødt lys uden at være til fare/ulempe)...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-03-05 17:25

"blue" <xx@xx.xx> skrev :

>Når vi sammenligner før og efter "klippekortet", må vi sammenligne på samme
>grundlag (altså at køre over for rødt lys uden at være til fare/ulempe)...

jada , jeg glemte at tænke lidt mere grundigt ;)

Jeg kan ikke se nogen specielt godt ide i et system, a'la klippekort -
hvis folk først begynder at køre ordentligt, når de 2 klip er hapset,
er der sgisme noget grundlæggende galt i deres opførsel - fuldt på
linie med den der har et papskilt i bilen med de grænser der koster
kortet.

Fra : blue

Dato : 19-03-05 19:36

> [...]
> er der sgisme noget grundlæggende galt i deres opførsel - fuldt på
> linie med den der har et papskilt i bilen med de grænser der koster

Jeg synes nu, det virker udmærket. Og så er det vel også bedre, at folk
kører ordentligt efter 2 klip frem for aldrig at køre ordentligt.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-03-05 19:50

"blue" <xx@xx.xx> skrev :

>Jeg synes nu, det virker udmærket. Og så er det vel også bedre, at folk
>kører ordentligt efter 2 klip frem for aldrig at køre ordentligt.

Hvorfor skulle man ikke bare lade polisen tage fat i krebsen på folk,
når de ser unoderne ude i trafikken ?

Den mulighed de allerede nu har, for at hive folk til en orienterende
køreprøve, kan de jo bare blive lidt "flinkere" til at anvende, når de
ser ting, der giver anledning til det. At lade det give en hak i
pappet, er jo blot det samme som at løfte en pegefinger.

folk tænker sgu nok blot : den gik denne gang, det gør det også næste
gang, men tredie gang klappper fælden

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 12:57

Henrik B. wrote:
> Læs hvad JP skriver: Allerede ved mere end 30% hastighedsoverskridelse
> koster det et klip!!!

Hvem laver et lille skema/diagram hvor man kan se farezonerne?
Altså f.eks som denne:

50Km/t fartgrænse: klippekort ved 65km. kortet ryger ved 80km/t.
60Km/t fartgrænse...........

Altså det skal stilles op på en smart måde.. det er jeg ikke så god til
Det er vist også noget med, at der skal trækkes 3km/t fra ved under 100km/t
og 3% ved over 100km/t?

Er jeg forresten den eneste der synes det er lidt ligegyldigt med den regel?
Som jeg forstår det, så skal man bare op til en ny køreprøve ( som jo er
reletiv hurtig overstået) eller er det hele forløbet med alle teoritimer +
køretimer forfra?

Og hvordan fungerer det egentlig med ung vs gammel? Er det en "fortolkning"
af den regel med at man skal have kørekort i 3 år for at være "gammel"?

Og mistede man ikke tidligere kørekortet hvis man kørte over for rødt lys?
Eller er det bare en skrøne :)

Jeg forudser også at visse typer mennesker efter 2. klip afmonterer deres
nummerplader, eller stjæler nogle andre og sætter på deres egen bil, for at
slippe for at miste kortet i en fotofælde.. og de vil muligvis også forsøge
at køre fra politiet, hvis de forsøges standset.. de vil jo miste kørekortet
ligemeget hvad.

Jeg kører forresten næsten aldrig for stærkt når jeg kører i bil.. for mig
er det bare et redskab som bruges for at komme fra A til B, og det skal
helst være billigst muligt.. dvs. morfarkørsel og fartgrænserne holdes
:)....

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 13:21

Anders Houmark wrote:

> [...]
> at køre fra politiet, hvis de forsøges standset.. de vil jo miste kørekortet

Se det er også en bekymring jeg har. Det er jo pisse nemt at lave
identitetstyveri på biler. Og hvis man prøver at køre fra politiet så
ender det jo gerne med en fart som slet ikke er efter forholdene og så
har vi problemet. Men hvis det bliver trenden at bruge andres
nummerplader, så vil fotofælderne miste deres virkning og politiet er
nød til at sende ekstra mandskab på banen for at kræve ekstraskatten
ind. Man kan så håbe at de samtidig kigger efter andre traffikale
forseelser og på den måde får folk til at køre ordentligt. Hmm det lyder
jo som måde at få mere politi på vejene, måske skulle man hugge en
nummerplade

> [...]
> er det bare et redskab som bruges for at komme fra A til B, og det skal
> helst være billigst muligt.. dvs. morfarkørsel og fartgrænserne holdes

Ja, det er det formål de fleste har, men om fartgrænsen holdes eller ej
er for så vidt en totalt ligegyldig oplysning. F.eks. blinker du ca.
5-10 sekunder før du begynder et sving? Holder du afstand til
forankørende? Er der luft nok i dækkene? Er der fornuftig mønster på?
Holder du øjnene på vejen eller skal du kigge til unden på bagsædet tide
og utide(!)?

Spørgsmålene er ikke møntet på dig direkte, men mere på den kommentar
"fartgrænserne holdes". Det er netop et tegn på den indoktrinering som
regningen har lavet mht. fartgrænsen. Den fjerner totalt fokus fra
vigtigere traffikale forseelser. De flestes kommentar om problemer i
trafikken er netop farten, selvom det ikke er den som er vigtigst.

(Har ikke lige noget ordbog, er traffikale med et eller to f'er?)

mvh Bernhard

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 14:47

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> forankørende? Er der luft nok i dækkene? Er der fornuftig mønster på?
> Holder du øjnene på vejen eller skal du kigge til unden på bagsædet

Ærlig talt, så kan jeg svare ja til alt ovenstående (dog ikke det med
ungen).
Ang. afstanden så er jeg en af dem, der godt kan finde på at nedsætte min
egen fart, hvis personen bag mig kører for tæt. Hvis han/hun vil have så
kort afstand, så skal farten tilpasses afstanden.

> [...]
> vigtigere traffikale forseelser. De flestes kommentar om problemer i
> trafikken er netop farten, selvom det ikke er den som er vigtigst.

Nu skal det også lige siges, at jeg ikke manisk overholder fartgrænserne.
Jeg kan sagtens køre 30 på en landevej, hvis forholdene ikke er til mere
(kom ud for det i december måned da jeg kørte på hovedvej A9 og der var
ekstremt tåget)... Og jeg kan da også finde på at køre stærkere end
fartgrænsen, dog ser jeg oftets ikke at der kommer noget positivt ud af det
:).. Man kommer ikke særlig meget hurtigere frem, man bruger mere brændstof
og så er der risikoen for at få en bøde (og nu et hak i klippe-kørekortet)

Men jeg kan nu sagtens følge dig.. der er alt for meget folk som blot følger
fartgrænserne uden at tænke over forholdende.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Flemming

Dato : 19-03-05 13:22

Anders Houmark wrote:

> [...]
> regel? Som jeg forstår det, så skal man bare op til en ny køreprøve (
> som jo er reletiv hurtig overstået) eller er det hele forløbet med

Hvorfor overhoved tage kortet igen ? Man hører jo gang på gang at
spritbilister bare kører videre, uden kort, uden at der sker dem noget
specielt.

--
Mvh. Flemming

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-03-05 14:16

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor overhoved tage kortet igen ? Man hører jo gang på gang at
> spritbilister bare kører videre, uden kort, uden at der sker dem noget
> [...]

Tjaaa -- 5000 kr i bøde for ikke at have et kørekort er vel også en lille
grund. -- Det er så første gang det koster det, så stiger taksten for anden
gang, og tredie gang er det "bare" frihedberøvelse. Derud over -- kommer man
i en ulykke uden kørekort, får man skylden, -- Kører du en person ned, så
vær sikker på at slå ham/hende ihjel, for bliver han/hun "kun" invalid er du
ruineret for resten af livet. -- Så hvorfor have et kørekort -- det fatter
jeg så heller ikke !! DOH !!!

Jesper.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-03-05 14:35

> [...]
> reletiv hurtig overstået) eller er det hele forløbet med alle teoritimer +

Efter det jeg har fået oplyst er det BÅDE en teoriprøve OG en køreprøve. Du
skal så nok ikke regne med lidt "god vilje" fra den motorsagkyndige til
nogen af delene. Især køreprøven kan blive et problem, da den er objektiv,
og det dermed kun er den motorsagkyndige, der træffer afgørelsen.

> Og hvordan fungerer det egentlig med ung vs gammel? Er det en
> "fortolkning"
> af den regel med at man skal have kørekort i 3 år for at være "gammel"?

Med "ung" tror jeg de mener mellem 18 og 25 år. Her kan jeg så se et
problem, for venter man så med at tage kørekort til man er 25 (nogen kunne
jo undvære det og ikke have brug for det), kommer de så stadig under
kategorien "ung"?? Jeg ville nu hellere stille det op på den måde, at dem
der har fået kørekort har det i en prøveperiode, uanset deres alder.

> Og mistede man ikke tidligere kørekortet hvis man kørte over for rødt lys?
> Eller er det bare en skrøne :)

Det kommer an på et par ting. Du kan godt køre over for rødt uden så meget
som at få en bøde, bare snakketøjet er i orden. Det kræver så selvfølgelig,
at der stort set ikke må være andre i krydset end dig selv, og det sker ved
et uheld. Jeg kender en der sad og rodede med radioen, og da han så noget
grønt lys, kørte han over. Det var så en grøn pil til højre (han kørte lige
over krydset), og politiet kom ca 100 m. bag ham. Der var ikke andre på det
tidspunkt, og det var også meget sent om aftenen. Han fik en påtale om at
være mere opmærksom, og ikke andet.

Jesper

Fra : blue

Dato : 19-03-05 15:40

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> 50Km/t fartgrænse: klippekort ved 65km. kortet ryger ved 80km/t.

Det skal retteligt være:

50Km/t fartgrænse: Klippekort ved 66 km/t. Kortet ryger ved 81 km/t.

> Det er vist også noget med, at der skal trækkes 3km/t fra ved under
> 100km/t
> og 3% ved over 100km/t?

Det afhænger af målemetoden.

> Som jeg forstår det, så skal man bare op til en ny køreprøve ( som jo er
> reletiv hurtig overstået) eller er det hele forløbet med alle teoritimer +
> køretimer forfra?

Man skal til en kontrollerende køreprøve, som består af både en teoriprøve
og praktisk prøve.

> Og hvordan fungerer det egentlig med ung vs gammel? Er det en
> "fortolkning"
> af den regel med at man skal have kørekort i 3 år for at være "gammel"?

Man er "ung", når det er mindre end 3 år siden, man første gang erhvervede
kørekort.

> Og mistede man ikke tidligere kørekortet hvis man kørte over for rødt lys?

Nej.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-03-05 13:06

On Fri, 18 Mar 2005 23:30:29 +0100, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>stykker hos bilister, der ikke overholder reglerne. Tre klip på tre år, så

Ca. 40 indlæg i denne debat. Bortset fra et enkelt, handler de
allesammen om fartovertrædelser.

Det er mit indtryk at klipperiet gælder hele færdselsloven, eller
skulle jeg undtagelsesvis tage fejl?

Er det ikke som det altid har været? Ingen overtrædelser - ingen klip?

Kan opstandelsen have noget at gøre med, at man har fundet en sanktion
som "folk" har respekt for?

Kan opstandelsen have noget at gøre med, at skribenterne i denne
gruppe er skabsfartbøller, hele banden?

I Norge er en kvinde lige blevet idømt 20 dages fængsel, en bøde på
9000 kr. samt et halvt års frakendelse af førerretten for at køre 129
km/t. i en 80 km/t. zone.

Helt uden klip.

Man kan lige så godt se i øjnene, at det er noget der er kommet for at
blive - det der med at køre ordentligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-03-05 14:24

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> km/t. i en 80 km/t. zone.
>
> Helt uden klip.
>
> Man kan lige så godt se i øjnene, at det er noget der er kommet for at

Men nu kan man jo godt køre ordentlig uden at holde sig til f.eks.
80km/t på landevejen. Så din udtalelser dur ikke.

Kender een som blev snuppet med 162km/t på motorvejen. Politibetjenten
sagde at havde ikke været fordi kortet skulle ryge ved 162km/t så var
der intet i vejen med situationen...

Så selv politiet kan udemærket godt vurdere om en bilist kører ordentlig
eller ej uden hensyntagen til gældende fartregler. Men de er blevet
påduttet af politikerne at de skal tjene deres egen løn ind, så det gør
de... (prøver i hvert fald på det) Og her er fartforseelser nemmest at
bevise og give bøder for.

mvh Bernhard

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 14:48

Folmer Rasmussen wrote:

[SNIP]

> Venlig hilsen
> Folmer

Helt enig i dine betragtninger Folmer :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 14:51

KLIP

> Man kan lige så godt se i øjnene, at det er noget der er kommet for at
> blive - det der med at køre ordentligt.

Det gælder vel ikke eksklusivt trafikken at man skal "køre" ordentligt...

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-03-05 15:01

On Sat, 19 Mar 2005 14:51:21 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>KLIP

>Det gælder vel ikke eksklusivt trafikken at man skal "køre" ordentligt...

>--

Nej, det har du ret i.

Er det nu vi skal starte en ny megatråd om lubricanter?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:03

KLIP

> Er det nu vi skal starte en ny megatråd om lubricanter?

God idé, den der smør´godt, kør´godt..)

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 15:26

> God idé, den der smør´godt, kør´godt..)

TEC2000 RULES!!!!!!!!!!!!!!!!

*ROFL*

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 21:03

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> TEC2000 RULES!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> *ROFL*

Er det bras ikke snart aflivet, det virker jo ikke alligevel og er kun lavet
for at trække penge ud af næsen på folk )

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:03

> Ca. 40 indlæg i denne debat. Bortset fra et enkelt, handler de
> allesammen om fartovertrædelser.

Vi skriver da også om spritkørsel

> Det er mit indtryk at klipperiet gælder hele færdselsloven, eller
> skulle jeg undtagelsesvis tage fejl?

Aner det ikke, det udtaler duracell sig ikke om.
Det giver vel næppe et klip at glemme sin sikkerhedssele eller hvis en
bremselyspære måtte være sprunget.

> Er det ikke som det altid har været? Ingen overtrædelser - ingen klip?

Hvorfor f..... kalder de det egentlig et klip?
Man kan da ikke klippe de kørekort vi har, kan de ikke bare kalde det et
point-system som i tyskland

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:05

KLIP

> Hvorfor f..... kalder de det egentlig et klip?

Det har nok noget med bus- og togdrift at gøre..))

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:07

> KLIP

> Det har nok noget med bus- og togdrift at gøre..))

Jeg vil da gerne høre fra Duracell hvordan han har tænkt sig at lime noget
på kørekortet igen når karenstiden for et klip er udløbet
For et klip gælder vel ikke på livstid

---
Tom

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:13

KLIP

> Jeg vil da gerne høre fra Duracell hvordan han har tænkt sig at lime noget
> på kørekortet igen når karenstiden for et klip er udløbet

Lad os nu antage, der reelt bliver tilført "pappet" et kantklip eller et
hul.

Det kan så blive det næste en arbejdsgiver spørger om: "Må jeg se dit
kørekort. Det er påkrævet her i firmaet/institutionen at vore medarbejdere
med kørekort har et uplettet = uhullet/uklippet".

Det er jo næsten lige så godt som en ren straffeattest.....

Du kan også forestille dig prisen for at få et nyt uklippet/uhullet fra de
offentlige instanser.

Tror du her kunne laves en ny pengemaskine..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:25

> [...]
> med kørekort har et uplettet = uhullet/uklippet".
>
> Det er jo næsten lige så godt som en ren straffeattest.....

hehe, det er da så let at snyde med. Jeg tager til politiet og siger at mit
kørekort er bortkommet, så får jeg et nyt (for et større gebyr). Til
jobsamtaler tager jeg så mit gamle uklippede kørekort med

> Du kan også forestille dig prisen for at få et nyt uklippet/uhullet fra de
> offentlige instanser.
>
> Tror du her kunne laves en ny pengemaskine..?

Åhja, det var selvfølgelig en mulighed for at "fjerne" klippene igen

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:32

KLIP

> hehe, det er da så let at snyde med. Jeg tager til politiet og siger at
> mit kørekort er bortkommet, så får jeg et nyt (for et større gebyr). Til
> jobsamtaler tager jeg så mit gamle uklippede kørekort med

Selv rygere og drankere kan indimellem snyde "systemet" .... men ikke i ret
lang tid.

"Dann haben wir ja andere methoden" .... "you know"...

Det gælder om at have noget på hinanden ... hele tiden.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:39

> KLIP

> Selv rygere og drankere kan indimellem snyde "systemet" .... men ikke i
> ret lang tid.
>
> "Dann haben wir ja andere methoden" .... "you know"...

Hmm synes jeg har læst om adskillige chaufører som slet ikke har kørekort og
alligevel har de kørt i årevis for deres firmaer.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:44

KLIP

> Hmm synes jeg har læst om adskillige chaufører som slet ikke har kørekort
> og alligevel har de kørt i årevis for deres firmaer.

Ha, ingen regel uden undtagelser.

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 15:54

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Hmm synes jeg har læst om adskillige chaufører som slet ikke har kørekort og
>alligevel har de kørt i årevis for deres firmaer.

Det er vel de færreste firmaermed biler, der kontrollerer om de
ansatte har kørekort med jævne mellemrum.
Jeg snakkede en dag med en betjent om dette emne, og han fortalte at
de ofte kontaktede firmaer for at fortælle dem at de havde en chauffør
der kører rundt uden kørekort - mest fordi folk får frakendt
kørekortet, men ikke siger det til arbejdsgiveren, hvilket jo nok godt
kan forstås, hvis det koster jobbet.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 16:03

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Det er vel de færreste firmaermed biler, der kontrollerer om de
>ansatte har kørekort med jævne mellemrum.

Og her er lige et næsten nyt eksempel på at det ikke kun er
arbejdsmænd der ikke fortæller deres arbejdsgivere om hvad de bliver
taget for i trafikken:
http://beredskabsinfo.dk/nyheder.php?subaction=showfull&id=1110892983&archive=&start_from=&ucat=1&

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 20-03-05 01:22

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

[klip fra annonce]

"blev tvunget til standsning med 187 km/t"

Hvordan ?? Det er mig en gåde at man kan standse med en hastighed af 187.
Mit speedometer står altid på 0, når jeg er standset. -- er det bare
mig, eller er det skrevet så det _skal_ misforståes??

Jesper

Fra : blue

Dato : 19-03-05 15:47

> Jeg vil da gerne høre fra Duracell hvordan han har tænkt sig at lime noget
> på kørekortet igen når karenstiden for et klip er udløbet

Der bliver næppe klippet i kørekortet

> For et klip gælder vel ikke på livstid

Nej. For at fælden klapper, skal man inden for 3 år have fået 3 klip.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:50

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse

> Der bliver næppe klippet i kørekortet

> Nej. For at fælden klapper, skal man inden for 3 år have fået 3 klip.

Jeg "gætter" også på at for hvert pletfri års kørsel vil man nulstille et
klip eller sådan noget. Desværre fortæller duracell kun meget lidt om
hvordan det skal fungere, hvilket heller ikke er helt urelevant.

--
Tom

Fra : blue

Dato : 19-03-05 16:14

> Jeg "gætter" også på at for hvert pletfri års kørsel vil man nulstille et
> klip eller sådan noget. Desværre fortæller duracell kun meget lidt om
> hvordan det skal fungere, hvilket heller ikke er helt urelevant.

Du behøver såmænd ikke at gætte på noget - loven er allerede lavet, men er
blot ikke trådt i kraft. Reglen med klippene er, som jeg beskrev.

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:51

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej. For at fælden klapper, skal man inden for 3 år have fået 3 klip.

Kald mig Mads om der ikke iværksættes et større offentligt apparat.

Uanset hvad, kommer tiltaget til at koste enorme summer (af borgernes
skatteindbetalinger) og det er *det*, der er meningen med det.

Alt andet er at stikke blår i øjnene på folk, for var man virkelig
interesseret i folks sikkerhed og ikke mindst dødeligheden, ville man
anvende ressourcerne ganske andre steder.

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-03-05 15:29

On Sat, 19 Mar 2005 15:05:00 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det har nok noget med bus- og togdrift at gøre..))

>--

Uha. Lige da jeg skimmede dit indlæg, troede jg fanneme at du havde
fået sexualdriften blandet ind i diskussionen.

Det ville betyde uafvendeligt kaos.

Generaldirektører i DSB, så langt jeg husker tilbage, har altid sagt,
at næst efter sexualdriften, er togdriften den sværeste at styre.

Kan du ikke lokkes til at holde alle disse forskellige "drifter" ude
af vejnettet? Det er svært nok som det er.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:41

KLIP

> Kan du ikke lokkes til at holde alle disse forskellige "drifter" ude
> af vejnettet? Det er svært nok som det er.

Tyskerne holder jo deres drift under streng kontrol i Flensborg.

Det er jo en oplagt mulighed at oprette et lignende "driftskontor" i
Danmark, når nu kommunesammenlægningerne giver ledig kapacitet både
bygnings- og arbejdskraftmæssigt.

Vi vil da få et par mindre bygninger ledige i vort grevskab..... Var det
noget..?...

At anvende bygningerne til kommercielt brug endsige de hedengangne
medarbejdere .... det ville være *ren* blasfemi.

--
Bjørn J.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-03-05 15:25

En helt masse bits fra Folmer Rasmussen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Kan opstandelsen have noget at gøre med, at man har fundet en sanktion
> som "folk" har respekt for?

Det er skægt du skriver det. Jeg tænkte præcist det samme.

Det virker som om der er temmeligt meget mere tuderi, over sanktionen end over
det, der sanktioneres overfor.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Hjemmeværnet er altså militærets svar på åndsvageforsorgen"
-- Mick Øgendahl

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 15:34

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det virker som om der er temmeligt meget mere tuderi, over sanktionen end
> over
> det, der sanktioneres overfor.

Det er der vel ikke noget nyt i, når man ser på samtlige sanktioner i et
samfund.

Det er først når sanktionen overgår én selv, der råbes på moar, politi,
brandvæsen samt politisk engagement.

--
Bjørn J.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-03-05 17:10

En helt masse bits fra BJ til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det er der vel ikke noget nyt i, når man ser på samtlige sanktioner i et
> samfund.

Næh men det har sjældent vist sig særligt konstruktivt :)

> Det er først når sanktionen overgår én selv, der råbes på moar, politi,
> brandvæsen samt politisk engagement.

Well - jeg har allerede "optjent" fartforseelser nok i år alene, til at være
presset, men det ændrer nu ikke på, at jeg vær eneste gang, har accepteret
fartbøden "som en mand"; der er jo ikke nogen der har tvunget mig til at køre
for stærkt, og jeg kender jo nu engang konsekvensen af min egne handlinger,
når noget er "praktisk ulovligt". Begrebet "praktisk ulovligt" stammer fra en
kammerat, som havde opsat følgende tre kriterier, hvoraf mindst to skal være
sande, før en fartforseelse gør sig gældende (og det dermed er "praktisk
ulovligt"):

1) Det skal være "teoretisk ulovligt" i.h.t. færdselsloven
2) Der skal være nogen der føler sig generet af det
3) Politiet skal være opmærksom på det

Er kun et af kriterierne opfyldt, vil man i praksis ikke få en bøde/miste
kortet. Er to eller tre kriterier opfyldt gør man :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I'm a skyhiatrist - you're a skyhiatrist"
-- Rhys Ifans as Iki in '51st State'

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 18:18

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 1) Det skal være "teoretisk ulovligt" i.h.t. færdselsloven
> 2) Der skal være nogen der føler sig generet af det
> 3) Politiet skal være opmærksom på det

Sådan er det jo generelt ude i samfundet..måske med en lettere ændring i
§3..;)

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 19-03-05 18:20

KLIP

> Sådan er det jo generelt ude i samfundet..måske med en lettere ændring i
> §3..;)

....ups ... glemte også §1...;)

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 15:28

> [...]

> Det virker som om der er temmeligt meget mere tuderi, over sanktionen end

Der findes en gruppe unge i Danmark, som kører så råddent, at det for selv
"hårde" bilister er hovedrystende. Hvor meget pædagogisk effetkt tror du at
dette vil have på dem? Når de har mistet pappet, kører de da ufortrødent
videre uden - bilen er jo ligeglad.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 14:06

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> Læs hvad JP skriver: Allerede ved mere end 30% hastighedsoverskridelse
> koster det et klip!!!
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2953000/

Endelig.

--