Skal vi køre på batterier...?
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-05 11:26

Hej folkens

Den industrialiserede verden skal til at finde en anden energikilde end
olie, siger Det Internationale Energi-agentur (IEA).

Det er første nogensinde, at man hører den melding fra IEA, da de plejer at
skyde skylden for de stigende oliepriser på "spekulation" i branchen.

Der er manglende produktions-kapacitet i verden, og forbruget stiger
voldsommere, end man kan indhente "lige sådan".

....Måske skulle an se, om man kunne finde en Ellers i Den Blå Avis..

Læs mere her:
http://news.ft.com/cms/s/f20cfb8a-920d-11d9-bca5-00000e2511c8.html

/Jan W Nielsen

Fra : ENN

Dato : 13-03-05 11:41

Tja hovedparten af el-produktionen i DK foregår på fosilt brændstof (Kul,
olie og naturgas) - hvordan skal vi producere strømmen? den skal jo også
laves af et eller andet

Fra : Ivan [7100]

Dato : 13-03-05 12:29

> Tja hovedparten af el-produktionen i DK foregår på fosilt brændstof (Kul,
> olie og naturgas) - hvordan skal vi producere strømmen? den skal jo også
> laves af et eller andet

Endnu da......men kan også laves på MANGE andre måder. Det kan Olie ikke. og
dog....Hvad med rapsolie? Kan en dieselbil ikke ret let laves om, så den kan
køre på det? Skulle også være mere miljøvenlig.

Så ville de stakkels landmænd da lige pludselig have noget at lave, i
stedet for at braklægge og spilde tiden. Desuden ville alle "oliekronerne"
blive i landet og gøre lidt gavn.

Alternativt brændstof kunne være brint. Brinten kan udvindes af vand.
Udstødningen består af kuldioxid og vand, altså absolut miljøvenlig. Eneste
ulempe er at de er MEGET dyre......men det er jo nok som alle andre
produkter i pioner-stadie. Der er jo kun lavet er par prototyper.

Lige et par alternativer til el......

Fra : Christensen

Dato : 13-03-05 12:41

> Alternativt brændstof kunne være brint. Brinten kan udvindes af vand.

ja hvis du har strøm....

Vi kommer nok ikke til at køre på hverken brint eller batterier sålænge vi
har så meget naturgas til rådighed i verden. Man arbejder jo også mere og
mere henimod at konvertere "stranded" naturgas til f.eks. methanol og DME.
Det er relativt let og teknologien er velafprøvet igennem de sidste 50 år.

Der skal være en drivende kraft henimod brint og/eller batteridrift - og den
mener jeg klart mangler så længe der er gas...og der er *masser* af gas.
Uanset er det nok mere sandsynligt, at vi kommer til at køre på methanol
og/eller DME først - og måske på sigt på brændselsceller drevet af methanol
el. naturgas direkte (gn. reforming).

Det er i hvert fald mit besyv.

/f christensen

Fra : Rander

Dato : 13-03-05 13:42

Sun, 13 Mar 2005 12:40:44 +0100 brugte Christensen 20 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>og/eller DME først - og måske på sigt på brændselsceller drevet af methanol

Nemlig - Ethanol-biler kører faktisk allerede rundt i Sverige, og fordelen
er at Ethanolen faktisk kan udvindes af noget der normalt er et
spild-produkt, nemlig halm! Læs mere på
<http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Spritbiler/0307113359.htm>,
hvor du også kan se hele udsendelsen (og så siger man at man bliver dum af
at se TV!)

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Kærlighed er svaret, men mens man venter på det, rejser
sex nogle temmelig gode spørgsmål. (Woody Allen)

Fra : ENN

Dato : 13-03-05 16:06

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er i hvert fald mit besyv.
>
> /f christensen
>Det kræver bare store mængder el at producere brint - og så er vi jo
ved udgangspunktet i hvert fald i DK hvor vi producerer el ved fosilt
brændstof.

Rapsolie er oplagt til dieselbiler - men det er "politisk" ukorekt i Danmark
Svend A lagde masive skatter på det så det er ikke lønsomt at køre på - men
absolut oplagt ud fra en teknisk syndvinkel da de moderne diesler kan
konverteres til kørsel på rapsolie uden de store problemer.

Fra : GB

Dato : 14-03-05 09:57

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i meddelelsen

> ja hvis du har strøm....

Så lige en udsendelse (Extreme Engineering) på Disc'en i går, Søndag -
der var et indslag om en forsker, som arbejdede på at udvinde energi til
brændselsceller, af havvand, ved hjælp af alger.

Det ville da være ideelt at udvikle teknologier, som ikke er afhængige
af fossilt brændstof, og der arbejdes da vist også hårdt på sagen.

GB

Fra : ENN

Dato : 13-03-05 12:52

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-03-05 23:50

On Sun, 13 Mar 2005 12:51:56 +0100, "ENN" <AAb@nomail.com> wrote:

> [...]
>ved udgangspunktet i hvert fald i DK hvor vi producerer el ved fosilt

Den el du bruger på at spalte, for du igen når at du begynder at bruge
Fuelcellen. Ihvertfald i teorien.
Flemming Jacobsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-05 00:53

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev > Den el du bruger
på at spalte, for du igen når at du begynder at bruge
> Fuelcellen. Ihvertfald i teorien.

Det er skam ikke teori, men i alle omsætningsled er der et tab. Her er de
beherskede, men ikke uden betydning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-03-05 18:02

On Tue, 15 Mar 2005 00:53:06 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>på at spalte, for du igen når at du begynder at bruge
>
>Det er skam ikke teori, men i alle omsætningsled er der et tab. Her er de

De steder jeg læser der fremføres FuelCells som værende tabsløse i
forbindelse med "konverteringen".
Flemming Jacobsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-05 19:14

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev

> De steder jeg læser der fremføres FuelCells som værende tabsløse i
> forbindelse med "konverteringen".

Jeg læste så lige: 'Ikke alt det tilførte brændsel omsættes i cellen. Den
brøkdel, der udnyttes, kaldes a. Den er typisk ca. 0,85.'

Dertil kommer energitabet ved omsætningen(varme i cellen).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-05 13:57

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev
> Alternativt brændstof kunne være brint. Brinten kan udvindes af vand.
> Udstødningen består af kuldioxid og vand, altså absolut miljøvenlig.

Faktisk KUN vand, men der opstår vist stadig kvælstofilter fra luften under
forbrændingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-03-05 16:04

Ivan [7100] wrote:

> [...]
> stedet for at braklægge og spilde tiden. Desuden ville alle
> "oliekronerne" blive i landet og gøre lidt gavn.

Selvom du plastrede hele Danmark til i rapsmarker så ville det overhovedet
ikke være nok til at kunne give den mængde brændstof vi forbruger.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-03-05 17:46

"Ivan [7100]" wrote:

> Alternativt brændstof kunne være brint. Brinten kan udvindes af vand.
> Udstødningen består af kuldioxid og vand, altså absolut miljøvenlig. Eneste
> ulempe er at de er MEGET dyre......

"Eneste ulempe" er jeg ikke helt enig med dig i, brint har de
uheldige egenskaber at det er svært at opbevare og det brænder
hvis det kommer i kontakt med ilt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas G

Dato : 13-03-05 22:44

> "Eneste ulempe" er jeg ikke helt enig med dig i, brint har de
> uheldige egenskaber at det er svært at opbevare og det brænder
> hvis det kommer i kontakt med ilt..

Brint brænder ikke hvis det kommer i kontakt med ilt ... med mindre der er
ild til at antænde det (f.eks. en gnist eller lign). Det er rigtigt der ikke
skal så meget til men selvantænder det gør brint altså ikke.

mvh Thomas G

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-05 13:55

"ENN" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Tja hovedparten af el-produktionen i DK foregår på fosilt brændstof (Kul,
> olie og naturgas)

Men allerede nu op til en trediedel fra vindmøllerne i gode vindforhold.

>- hvordan skal vi producere strømmen? den skal jo også
> laves af et eller andet

Solceller bliver nok en væsentlig del i fremtiden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-03-05 14:38

Preben Riis Sørensen wrote:

> Men allerede nu op til en trediedel fra vindmøllerne i gode vindforhold.

Hvis nogen bruger strømmen :)
Når forbruget er lavt kan de ikke bruges til noget.

> Solceller bliver nok en væsentlig del i fremtiden.

Og de gror på træerne?
Nej solceller duer ikke, der går stadig mere energi til fremstillingen
end de kan producere i hele deres levetid!!

Mvh
Roberto

Fra : Ivan [7100]

Dato : 13-03-05 15:00

> Hvis nogen bruger strømmen :)
> Når forbruget er lavt kan de ikke bruges til noget.

Så sælger vi overskuddet til svenskerne.....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-05 15:43

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev

> Hvis nogen bruger strømmen :)

Øh, hvornår er der ikke det?

> Når forbruget er lavt kan de ikke bruges til noget.

Gælder kun private møller i eget strømnet, men dem er der vist ikke mange
af.

> Og de gror på træerne?

Det skrev jeg vist ikke noget om. Dit princip om at finde fejl ved alt hvad
jeg skriver medfører ret snart at du ender i mit killfilter. (eller jeg blot
undlader at svare dig).

> Nej solceller duer ikke, der går stadig mere energi til fremstillingen
> end de kan producere i hele deres levetid!!

Du er langt ude.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christensen

Dato : 13-03-05 16:02

> Øh, hvornår er der ikke det?

> Gælder kun private møller i eget strømnet, men dem er der vist ikke mange
> af.

Nææ.....kraftværkerne *skal* køre pga. fjernvarme og hvis det blæser ad
helvede til så har vi overforbrug i DK - og hvis der ikke er nogen lande
omkring os, der køber - jaee...så går energien tabt på nettet.

Man burde lave en kæmpe dyppekoger i furesøen - og på den måde lagret det
termsik (ineffektivt). Evt. skulle man sønderdele noget vand og lave noget
brint og noget ilt - det er der da trods alt lidt penge/muligheder i.

/ f christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-03-05 17:50

Christensen wrote:

> Man burde lave en kæmpe dyppekoger i furesøen - og på den måde lagret det
> termsik (ineffektivt). Evt. skulle man sønderdele noget vand og lave noget
> brint og noget ilt - det er der da trods alt lidt penge/muligheder i.

Hvad med at pumpe havvand op i nogle store bassiner, så kan man
lade det løbe tilbage når man har brug for energien igen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-03-05 21:22

Thomas Strandtoft wrote:

> Hvad med at pumpe havvand op i nogle store bassiner, så kan man
> lade det løbe tilbage når man har brug for energien igen..

For cirka 2 år siden var der en artikel i JP mener jeg der behandlede vore
energiresourcer i fremtiden.

I denne artikel fortalte man at tyskerne var på vej til at genoplive et
gammelt Østysk projekt, hvor man i perioder med lavt elforbrug ville pumpe
vand op i et højtliggende bassin bassin for så at ladet vandet med hjælp fra
vandturbiner producere el i tider med stort elforbrug.

Jeg mener at det Østtyske projekt var på tegnebrættet sidst i tresserne, men
blev droppet da produktionen dengang ikke kunne gøres rentabel.

Nu har man så fundet ud af at det med de herskende oliepriser måske kan være
en måde at "oplagre" el på, og vel og mærke rentabelt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : ENN

Dato : 13-03-05 21:47

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være
> en måde at "oplagre" el på, og vel og mærke rentabelt.

Netop Tyskerne får jo kæmpe problemer - de vil afvikle deres Atomkraft som
forsyner dem med 60% af deres el - så de skal til at finde på noget der
virkeligt kan producere el - mon ikke det bliver kulkraftværker?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-05 01:43

> [...]
> helvede til så har vi overforbrug i DK - og hvis der ikke er nogen lande
> omkring os, der køber - jaee...så går energien tabt på nettet.

Jeg tror ikke det er reelt det du skriver om. Man laver normalt fjernvarme
af overskudsvarme, men det må da være helt simpelt at bruge dampen direkte,
så dikterer fjernvarmen ikke strømproduktionen.

Der går ikke noget ekstra tabt på Nettet, hvis forbruget er lavt. Det har
ingen steder at rende hen.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Christensen

Dato : 14-03-05 18:21

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> så dikterer fjernvarmen ikke strømproduktionen.
>
> Der går ikke noget ekstra tabt på Nettet, hvis forbruget er lavt. Det har

Nåmen det er nu rigtigt nok....du kan ikke lukke kraftværkerne pga
fjernevarmen selv når vi har lavt elforbrug. Når så møllerne pisker afsted
og der ikke er nogen aftagere til strømmen, hvor tror du så det bliver af?
Det bliver ikke lagret men går bare på hele nettet ligesom alt det andet
strøm. (Kilde: Elsam Engineering).

De arbejder nemlig med at få brugt alt den her overskudsstrøm når møllerne
pisker afsted...bl.a. til methanolfremstilling....som alternativt
del-brændstof: "Venzin" (tror jeg de kalder det)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-05 19:24

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrevNår så møllerne pisker afsted
> og der ikke er nogen aftagere til strømmen, hvor tror du så det bliver af?
> Det bliver ikke lagret men går bare på hele nettet ligesom alt det andet
> strøm.

Øh møllerne ER på nettet, og alt hvad de laver går på nettet. Det er faktisk
derfor de er bygget. Hvis der er overproduktion vil volt stige i første
omgang, hvad der ellers kan ske ved jeg ikke, men som sagt har det ingen
steder at rende hen, så at det er tabt passer ikke.

> De arbejder nemlig med at få brugt alt den her overskudsstrøm når møllerne
> pisker afsted...bl.a. til methanolfremstilling....som alternativt
> del-brændstof: "Venzin" (tror jeg de kalder det)

Det kan da godt være de arbejder på det. Det er dog ikke ensbetydende med at
vi står overfor akutte problemer. Så var det simple jo at forbyde yderligere
møllebyggeri. Der arbejdes vistnok lige modsat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christensen

Dato : 15-03-05 08:00

> [...]
> omgang, hvad der ellers kan ske ved jeg ikke, men som sagt har det ingen
> steder at rende hen, så at det er tabt passer ikke.

mjo - men når vi har overproduktion og der ikke er nogle aftager i landende
omkring os? Med "tabt" mener jeg selvfølgelig ikke at strømmen forsvinder -
men at vi ikke får noget får den...den er et spildprodukt....så kunne vi
ligesågodt bruge den til et eller andet her i landet....f.eks. methanol-
eller DME-fremstilling.

> [...]
> yderligere
> møllebyggeri. Der arbejdes vistnok lige modsat.

Jeg mener såmen ikke der er nogle problemer med møllerne - andet end at de
kan stå og lave en masse strøm vi ikke kan bruge eller sælge.....

/ f christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-03-05 09:20

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev

> Øh, hvornår er der ikke det?

Om natten feks.
Vindkraft kan kun bruges som supplement, dvs 30% feks.

> Gælder kun private møller i eget strømnet, men dem er der vist ikke mange
> af.

Nej alle sammen, de alm kraftværker skal køre med en vis belastning.

> Det skrev jeg vist ikke noget om. Dit princip om at finde fejl ved alt hvad
> jeg skriver medfører ret snart at du ender i mit killfilter. (eller jeg blot
> undlader at svare dig).

Om forladelse, det er jo dit frie valg.
Det lyder som en ussel trussel.

> Du er langt ude.

Nej jeg er civilingeniør og elektro tilmed.

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-03-05 17:43

Jan W Nielsen wrote:

> ...Måske skulle an se, om man kunne finde en Ellers i Den Blå Avis..

Tjaae, batterier bliver aldrig en holdbar løsning, alene
affaldsproblemet når batterierne er døde burde være nok til at
dræbe den ide..

Hver gang man transformerer energi fra en form til en anden vil
der være et tab. Jo færre "arbejdsgange" der er i processen, des
mere får man ud af den grundliggende energi. At omforme fossilt
brændstof, fx. olie eller gas til el giver et tab. Herefter sker
der et transmissionstab fra elværket til forbrugeren. Forbrugeren
har så en oplader på sin bil for at oplade batterierne, og endnu
en gang er der tab. Der sker et nyt tab når energien fra batteriet
fodrer elmotoren der driver hjulene. Endelig er der problemet med
hvad man stiller op med batterierne når de er døde, batterisyre er
temmeligt fælt.. Nu kan man så sige at alle tabene bliver ret
ligegyldige hvis hovedkilden er "gratis", fx. sol, vand eller
vindenergi, men hvis vores vognpark skal til at være eldrevet får
vi et ganske andet elforbrug end vores nuværende, så alligevel kan
det betale sig at økonomisere med tingene..

Brint er også på bordet som en løsning, men dybest set er der tale
om et "avanceret batteri". For at lade en brintcelle op, skal man
bruge en masse energi. Brintcellen kan herefter monteres i en bil
og give en del af den investerede energi tilbage. Princippielt
svarer det til at lade et batteri op på elværket og efterfølgende
montere det i en bil. Brintcellerne efterlader godtnok ikke samme
giftige affaldsprodukter som batterierne, til gengæld er brint
temmeligt eksplosivt og tanken om at vi allesammen kører rundt med
"en paddehat i bagagerummet" huer mig ikke..

Mine favoritter er planteolie og methanol. Begge dele er noget der
grundliggende kan dyrkes og er derfor CO2 neutralt. Begge dele er
enkelt at producere, er ikke farligt at opbevare, er ufarligt for
miljøet hvis man spilder det og biler kan i deres nuværende form
ret nemt modificeres til at køre på det, dvs. man ikke behøver
opfinde nye motortyper og udskifte hele vognparken. Endvidere har
det fordelen at energien ikke skal gennem en masse trin fra
produktion til arbejdsopgave, når først methanolen eller rapsolien
er fremstillet skal der ikke ske flere "konverteringer", det kan
bruges direkte i bilerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-03-05 22:15

On Sun, 13 Mar 2005 11:26:17 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>voldsommere, end man kan indhente "lige sådan".
>
>...Måske skulle an se, om man kunne finde en Ellers i Den Blå Avis..

Smide en stinker ud til debat, og så ellers forholde sig psssiv i
debatte, det kan man............*LOL*

Har du for lidt at lave?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-03-05 23:15

> Har du for lidt at lave?

Hej Folmer

Nej, jeg har den senste tid haft mere travlt på mit nye arbejde - og med
private konsulentopgaver - end jeg nogensinde før har haft..

...det er nok derfor, min deltagelse er så periodisk..

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-03-05 23:34

On Tue, 15 Mar 2005 23:14:35 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>private konsulentopgaver - end jeg nogensinde før har haft..
>
>..det er nok derfor, min deltagelse er så periodisk..

Det var jo ikke så godt. De periodiske (fejl) er dem der er sværest at
komme til livs.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-03-05 10:02

> Det var jo ikke så godt. De periodiske (fejl) er dem der er sværest at
> komme til livs.

*LOL*

/Jan W Nielsen