Passat årgang ´94
Fra : Anders Christiansen

Dato : 11-03-05 01:33

Hej

Jeg overvejer køb af Passat ´94, 2,0 benzin i st.car-udgave (ca. 200.000
km)- er der nogen særlige forhold, der skal checkes inden køb ?

Sendt til: dk.fritid.bil, dk.teknik.bil - FUT til dk.fritid.bil

Mvh Anders

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-03-05 09:28

On Fri, 11 Mar 2005 01:32:43 +0100, "Anders Christiansen"
<anchris@tdcadsl.invalid> wrote:

> [...]
>km)- er der nogen særlige forhold, der skal checkes inden køb ?
>
>Sendt til: dk.fritid.bil, dk.teknik.bil - FUT til dk.fritid.bil

Jeg har en 93-model, 2.0 benzin, indregistreret første gang i marts
'95. Sedan, model Arriva (før firmaet opstod).

Min har gået 187.000 km. Tja, hvad skal man skrive. Jeg har ikke
problemer med rust. Dog, jo, i bagage-klappen med spoiler. Jeg købte
en bedre bagklap hos dataophug.dk for 1200 med porto, og fik den malet
professionelt for 1700, og satte den selv på. Det var sidste forår.
Havde en oplevelse med fordørene. Min bil er eftermonteret efter
tidligere ejers (en direktør) behov med diverse. Bl.a. rudehejs. Det
var der så problemer med. VW lavede det, men de glemte den vigtige
plastfolie. Uden den løber vand ind på gulvet i bilen. Mit lokale
værksted fandt fejlen og lavede det for 3 timer. Dette ville have
været fatalt for bilen.

De hydrauliske ventilløftere skal nok snart skiftes. Har talt med mit
værksted om det, og det er endnu ikke sket på min. De anbefaler jeg
kører videre. Værkstedet talte om dyrekøbte erfaringer med kvaliteten
af ventilløftere. VW's originale koster 200 pr. stk., Østergaards 60
kr. Men de endte med en landing på 150 kr. for vw's egne,
parallelimporteret. Arbejdet er jo ret dyrt, knasten skal af. Men hvis
man skal køre videre på gamle ventilløftere, så skal man anvende en
lidt tykkere olie, som man så skifter oftere. Jeg bruger p.t. en
billig Castrol GTx, halvsyntetisk. Ikke noget med Mobil1. Jeg skifter
indenfor højest 10.000 km.

Tandremmen skal du checke, hvornår den er skiftet. Interval er 60.000
km.

Støddæmpere har jeg skiftet hele vejen rundt til gastype. Ved 150.000
km cirka, lige før en Italien tur. Den kom til at køre pragtfuldt. 700
kr. i dele pr. hjul plus montering.

Potten er en dyrere historie. Jeg bruger kun de originale. Mindst
larm, og de holder det dobbelte, ca. 4 år.

Jeg ville nok også checke koblingens alder. Jeg kører stadig med den
originale.

Bremse-kalibrenes tilstand er vigtig. De bageste kan gro så fast, at
de skal skiftes (jeg har 4 skiver). Det er jo ærgerligt og dyrt, især
når jævnlig service kan løse problemet.

Derudover havde jeg pludselig startproblemer, og det var en tændspole,
der skulle skiftes. Det var en dyr sag, hvilket jeg ikke havde ventet.
Lidt over 2000 med arbejdet. Fejlen var yderligere periodisk. Har
ellers aldrig haft startproblemer med denne og en tidligere passat,
gennem 18 år.

Det var så lidt af den historie. Hvad jeg overvejer af nykøb ? efter
syn til april, kører jeg 2 år til, og så vil jeg udvælge en brugt
imellem de helt nye versioner af Octavia stationcar (premiere nu) og
passat sedan (premiere i april). Hvis ikke den nye Toledo kan friste.
De har s'gu en vaksere designer hos Seat på det sidste.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 13-03-05 21:32

Nå, jamen det var da så bare et indlæg ud i den blå luft !

Anders tror nok, at svar kommer ind som e-mail. Men nej, det var i
gamle dage, - man kunne det for SPAM.

John

Fra : Anders Christiansen

Dato : 13-03-05 23:44

Hrrrmmm - rolig nu !

Jeg har af forskellige årsager ikke haft mulighed for at
læse/svare/debattere før nu - _hele 46_ timer efter første indlæg....

.....og herfra videre:

Mange tak for dine oplysninger - det var ganske interessant.

Jeg var ude at køre i den i eftermiddags, og det var absolut positivt. Jeg
havde egentlig forventet, at den ville være ret "tam", men den kørte nu
ganske livligt. Der var ingen (for mig) hørbare mislyde fra motor/gearkasse,
og bremserne virkede effektive. Din erfaring med el-rudehejs bliver ikke
aktuel, da der kun er "rugbrødsmotor" på den her.

Tandrem og støddæmper vil givetvis blive skiftet, såfremt jeg køber den -
Ventilløftere kan vel vente til de begynder at "tikke".

Hvordan kan det i øvrigt være, at din er en ´93'er fra 1995 - Er der et
væsentligt facelift omkring 1993 ?

Foreløbig tak for dit input !

Mvh Anders

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 14-03-05 08:53

On Sun, 13 Mar 2005 23:43:43 +0100, "Anders Christiansen"
<anchris@tdcadsl.invalid> wrote:

>Hrrrmmm - rolig nu !

Jaja, Ok . Man er jo nethead.

> [...]
>Ventilløftere kan vel vente til de begynder at "tikke".
>
>Hvordan kan det i øvrigt være, at din er en ´93'er fra 1995 - Er der et

Den kom ud af fabrikken i december 1993, og skal derfor regnes som en
93-model.

Tja, samfundet gik lidt i stå i 93/94, så VW kunne vel ikke sælge den.
Der var eksempelvist 4500 ledige ingeniører i DK dengang. Hvoraf en
stor del blev taxachauffører. Den blev ialfald indregistreret første
gang i '95. Det er nu ikke en rigtig fordel. For hvordan tror du
brugtprisen beregnes hvis jeg vil sælge ? efter stelnummer ? der klart
viser 93.

Men jeg kører den da også langt ud, synes jeg selv. Efter min mening
kan man da ikke nænne, at sælge sådan en bil med under 200.000 km på.

Motoren er jeg iøvrigt glad for. Den har et moment på 170 nm ved 2700
omdr. Det er en meget lavtroterende motor, og sådan laver man dem
næsten ikke mere. Det lader man dieselerne om. Nu ligger maksimalt
moment oppe imellem 3500 og 4300 rpm.

John

Fra : Anders Christiansen

Dato : 14-03-05 23:21

Hej igen

Det ser (desværre) ud til, at vi dropper Passaten i denne omgang, men jeg
har så absolut fået øjnene op for disse biler. Det var et positivt udbytte,
som jeg måske vil overveje næste gang (om et år). Det er jo sikkert andre
velholdte eksemplarer derude......

Mvh Anders