Berlingo HDi - bokstuning..?
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-03-05 17:37

Hej gutter

Jeg husker, at der for et stykke tid siden var nogle skriblerier omkring
Citroën Xsara HDi og bokstuning her i gruppen.

Nogle Xsara´er (90 eller 110 hk - det husker jeg ikke) havde lidt svage
koblinger, og det betød, at man ved bokstuning nogle gange skulle skifte
koblingen ret hyppigt - altså en dårlig ide.

Er der mon nogen, der ved, hvordan det ser ud med Citroën Berlingo/Peugeot
Partner HDi 90 hk...?

Kan koblingen her holde til en boks..?

/Jan W Nielsen

Fra : HKN

Dato : 10-03-05 17:44

> Kan koblingen her holde til en boks..?

Da det er præcis den samme motor, mon så ikke problemet er det samme på
disse biler?

Blot et gæt.

Mvh
Henrik

Fra : Peter Weis

Dato : 10-03-05 18:53

Jan W Nielsen wrote:

> Er der mon nogen, der ved, hvordan det ser ud med Citroën Berlingo/Peugeot
> Partner HDi 90 hk...?
>
> Kan koblingen her holde til en boks..?

Jeg har en af Landbergs bokse på min Picasso HDi 90 Hk siden 40-50000 km
(nu 98000), og har endnu ikke haft problemer med koblingen.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-03-05 21:08

> Jeg har en af Landbergs bokse på min Picasso HDi 90 Hk siden 40-50000 km
> (nu 98000), og har endnu ikke haft problemer med koblingen.

Ok - hvor meget effekt har den så i dag..?

Jeg kan huske, du engang sagde, du ikke var sikker på, du kunne mærke det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 11-03-05 13:54

Jan W Nielsen wrote:

> Ok - hvor meget effekt har den så i dag..?

Det ved jeg ikke.

> Jeg kan huske, du engang sagde, du ikke var sikker på, du kunne mærke det..?

Den har siddet på i nogle år, så jeg kan dårligt huske hvordan den var
før. Men vi vil snart afmontere i forbindelse med syn, så bliver min
hukommelse måske genopfrisket.

Jeg mener nu at kunne mærke boksen, men ikke så meget i bundtræk. Til
gengæld er den sjov ved motorvejshastigheder. Og så mener jeg at boksen
har forstærket tendensen til turbo-tøven.
Sommetider har jeg på fonemmelsen at vores motor har mere turbo-tøven
end normalt. Vi har lige købt en Vitara med PSA diesel-motor. Det er 110
Hk udgaven med intercooler og variabel turbo, og den har i sammenligning
overhovedet ingen tøven.

Brændstofokonomien er ikke påvirket, i hvert fald ikke i forhold til de
udsving som kørselsmønstret giver. Men computeren bliver snydt til at
tro at den bruger mindre brændstof. Den tager ikke højde for at der med
et højere tryk bliver sprøjtet mere brændstof ind i cylinderen.

mvh
Peter

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 11-03-05 15:58

Grunden til at du føler den har en lille smule turbo tøven er at der ikke er
variabel turbo lade eller intercoler på din, det sidder på 1,4 og 1,6 L
motoren men ikke på den gamle 2.0

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 13:58

On Thu, 10 Mar 2005 17:36:36 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>koblingen ret hyppigt - altså en dårlig ide.
>
>Er der mon nogen, der ved, hvordan det ser ud med Citroën Berlingo/Peugeot

Det var 110'eren, der iflg. Landberg kunne have problemer med
koblingen ved tuning. Nu er det 5 måneder siden, jeg spurgte Citroen
Danmark om man havde ændret på koblingen i Xsara HDi 110, da den
ifølge forhandleren havde fået ny reservedelsnummer. Må hellere prøve
igen.
Men har egentlig ikke brug for mere power, den er såmænd kvik til
husbehov (set herfra - og ikke som sports-, racer- eller GT-bil)

--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI