"Special" hattehylde
Fra : Michael Westi

Dato : 09-03-05 22:53

Kan man til en Fiesta MK.3 få en hattehylde der er flad?
Den originale, kan pga. de finurlige fordybninger ect.,
kan ikke rumme en højttaler større end en 4" enhed.
(5,25" hvis den presses lidt)

(og det er der ikke meget lyd i)

--
Mvh Michael (2920)
"Ved svar erstat NOSPAM med get2net"

X-postet i et flere NG .

Fra : Basil

Dato : 10-03-05 16:15

Michael Westi wrote:
> [...]
> Den originale, kan pga. de finurlige fordybninger ect.,
> kan ikke rumme en højttaler større end en 4" enhed.

Hvis du bor på den rigtige side af Storebælt, så er dette måske en hjælp.
En gang henviste den bilistbutik på Nordre Fasanvej, vist en Bilxpert i dag,
til en tømmer der lavede dem på mål, specielt egnet til højttalere.
Jeg aner ikke om de stadig har den kontakt/service, men det er da et forsøg
værd.
Kai

Fra : Jonas R.

Dato : 10-03-05 18:15

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> wrote
SNIP
> Kan man til en Fiesta MK.3 få en hattehylde der er flad?
> Den originale, kan pga. de finurlige fordybninger ect.,
> kan ikke rumme en højttaler større end en 4" enhed.
> (5,25" hvis den presses lidt)

Nu gider du sikkert ikke høre dette og nogen vil sikkert også være uenige
med mig. Men lyd skal komme forfra, og jeg ville godt nok hellere investere
i noget godt komponent sæt til foran sammen en lille forstærker til at drive
det og evt. noget sub bag i.

/Jonas R.

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 18:33

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
investere
> i noget godt komponent sæt til foran sammen en lille forstærker til at

Løsningen med lyd bagfra er helt OK, og hjernen
vænner sig hurtig til, at "orkestret er dêr", og så
spekulerer man ikke mere over dêt.
Dog kan man flytte det frem ved at udskifte
std. højttalerne i instrumentbrædtet med noget kvalitet
som matcher de gode højttalere i hattehylden.

Intet behøver være komponentsystemer,
da en 3-vejs enhed sagtens kan gi' rigtig
god lyd. Man slipper samtidig for at ha'
ledninger ligge og 'flyde' unødvendigt.

Men ja, der er mange meninger og
løsninger på dêt problem der hedder lyd.

Fra : John Sahl

Dato : 10-03-05 18:45

Olesen wrote:
> Men ja, der er mange meninger og
> løsninger på dêt problem der hedder lyd.

Jeg kan kun være enig med Jonas, uanset hvad folk der
ikke ønsker at lave tingene optimalt siger, så skal lyd
komme forfra, med mindre vi decideret taler om et surround
setup.

Der er et par tips til begyndere på linket i min signatur.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jonas R.

Dato : 10-03-05 18:54

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

SNIP
> Løsningen med lyd bagfra er helt OK, og hjernen
> vænner sig hurtig til, at "orkestret er dêr", og så
> spekulerer man ikke mere over dêt.

Hele konceptet med lyd er ens for alle ting (TV, bio osv.), det opleves
bedst forfra.
Jeg mener men vender vel sjællendt ryggen til en samtale, eller til en
koncert?

> Dog kan man flytte det frem ved at udskifte
> std. højttalerne i instrumentbrædtet med noget kvalitet
> som matcher de gode højttalere i hattehylden.

Det eneste hattehylde højhøjtaleren gør er forvirre lyd billedet og
oplevelsen samt det er spild penge.
(Medmindre vi snakker sourround, MEN DET GØR VI IKKE).

> Intet behøver være komponentsystemer,
> da en 3-vejs enhed sagtens kan gi' rigtig
> god lyd.

Fordelen ved komponent sæt kontra en 2/3-vejshøjtaler, er muligheden for
bedre placering af komponenterne, muligheden for bi-amping, muligheden for
bedre kabler direkte fra forstærker til højtaler samt det fakta at stort set
alle bilhøjtaler kun laver deres bedste serier som komponentsæt.
Ydermere er diskanten retnings bestemt og den kan flyttes op på a-stolpen
eller andre velegnede placerings steder. Hvorimod den dør hvis den fx sidder
placeret i dørsiden.

Man slipper samtidig for at ha'
> ledninger ligge og 'flyde' unødvendigt.

Bare tæl hvor mange ledninger man har i en bil normalt, så giver to ekstra
ledninger ikke det store. Samtidig har du muligheden for at skifte dine
gamle skod ledninger ud med noget bedre.

> Men ja, der er mange meninger og
> løsninger på dêt problem der hedder lyd.

Ja både rigtige og forkerte ;)

/Jonas R.

Fra : Thomas

Dato : 10-03-05 19:03

> Ja både rigtige og forkerte ;)

Haha - helt enig med Jonas!! :D

--
Thomas Krath

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 19:30

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev:

> Haha - helt enig med Jonas!! :D

Fint nok, men jeg synes
et par gode hattehylde-højttalere i ordentlig
kvalitet kombineret med et par fornuftige fronthøjttalere
koblet til en effektiv headunit kan gi' en både
god og potent lyd, og man slipper for at
trække kabler til de mange enheder rundt
omkring i hele bilen.
Det må gerne være så diskret som muligt
uden at udstråle for megen teknik-brian ô¿ô.

Fra : Jonas R.

Dato : 10-03-05 19:55

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message SNIP

> Fint nok, men jeg synes
> et par gode hattehylde-højttalere i ordentlig

Har givet min mening omkring dette.

> kvalitet kombineret med et par fornuftige fronthøjttalere
> koblet til en effektiv headunit kan gi' en både
> god og potent lyd,

Som regel er headunit ikke god for specielt meget watt, og det lyder noget
bedre med en forstærker til front højtalere.

Et par gode sæt 6½" i døren med delefilter og diskant i a-stolpen og en
lille forstærker så er man bedre på vej. End et 6x9 højtalere bag i.

og man slipper for at
> trække kabler til de mange enheder rundt
> omkring i hele bilen.

Så skal man heller ikke trække flere ledninger. drejer sig om en 2 stk.

> Det må gerne være så diskret som muligt
> uden at udstråle for megen teknik-brian ô¿ô.

Ingen her har nævnt brian ud over dig. Der er intet teknik brian i det her,
bare simpel og god lyd. 6x9" højtalere er da noget mere brian.

/Jonas R.

Fra : Olesen

Dato : 11-03-05 17:22

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen her har nævnt brian ud over dig. Der er intet teknik brian i det
her,
> bare simpel og god lyd. 6x9" højtalere er da noget mere brian.

Nu er vi så 2 som har nævnt "Brian", og een skulle jo starte.

Bortset fra dêt, så synes jeg langt
de fleste anlæg man støder på
over sommerens events udstråler
en anelse for meget power-brian.
Også selvom der er gjort lidt ud af,
det skal være diskret, så vil mange
gerne vise anlægget frem, hvilket,
alt efter vogntype, kan virke netop
lidt tilbagelænet brian-agtigt.

Og så er næsten alle headunits idag
desværre et orgie af ren 'neonlir'.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-03-05 17:44

Olesen wrote:

> Og så er næsten alle headunits idag
> desværre et orgie af ren 'neonlir'.

Jep, masser af løbelysshows og gejl, i stedet for informationer
man rent faktisk kan bruge til noget..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jonas R.

Dato : 12-03-05 09:14

Olesen wrote:
SNIP
> Bortset fra dêt, så synes jeg langt
> [...]

Godt så prøve at tage ud og se nogle Emma konkurrencer hvor det drejer sig
om SQ og ikke konkurrencer hvor vi snakker dB.
Der er faenme flotte anlæg, som er lavet på en måde hvor det ser ud som en
helhed. Samt at det lyder utrolig godt.

/Jonas R.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 11-03-05 08:35

> [...]
> Dog kan man flytte det frem ved at udskifte
> std. højttalerne i instrumentbrædtet med noget kvalitet
> som matcher de gode højttalere i hattehylden.

Tjo nu var det jo en Fiesta, men havde det været en rigtig fire personers,
ville jeg stærkt frabede mig højtalere i hattehylen alene.
Der er ikke noget mere irreterende end at sidde på bagsæddet hos en Brian
der kun har monteret højtalere bag i, og derfor fuldstændig udelukket
bagsædepassagerne fra at snakke med hinanden og især med dem foran, der skal
nemlig spilles noget højere bagfra hvis det skal høres oppe foran.

Jeg er ikke audiophil, så jeg har 4 højtalere i begge mine biler (hvis vi
ikke tæller diskanter med), på den måde kan man lave et rimeligt lydbillede
i hele bilen, hvor alle kan høre musikken og stadig snakke sammen!

Meeen ok, havde jeg en "kone båd" som jeg kun kørte alene i, så ville jeg
nok også smide et par ordentlige højtalere i hattehylden ;)

/Morten
Peugeot 406 2,0i ST st.car '00
Vectra 2,0i GLS '94

Fra : John Sahl

Dato : 11-03-05 09:59

Morten Vinding Nielsen wrote:
> [...]
> (hvis vi ikke tæller diskanter med), på den måde kan man lave et
> rimeligt lydbillede i hele bilen, hvor alle kan høre musikken og

God lyd er jo ikke bare at "fylde bilen" med lige meget lyd
over det hele

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 11-03-05 10:36

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> God lyd er jo ikke bare at "fylde bilen" med lige meget lyd
> over det hele

Som sagt: "Jeg er ikke audiophil" ;)
For mig er det vigtigste at det er muligt at føre en samtale mellem _alle_ i
bilen.

/Morten

Fra : Olesen

Dato : 11-03-05 17:28

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> God lyd er jo ikke bare at "fylde bilen" med lige meget lyd
> over det hele

Hvor blev EQ'en egentlig af ?
Husker endnu de der ting fra 80'erne
som kunne regulere lyden i 5-8 bånd.

Er det ikke de færreste/dyrere headunit'ter
idag, som har mere end blot bas/treble
justeringer ?

Husker en Blaupunkt med flere områder
hvilket virkelig gav lyden et løft.

Fra : John Sahl

Dato : 11-03-05 18:00

Olesen wrote:
> Hvor blev EQ'en egentlig af ?
> Husker endnu de der ting fra 80'erne
> som kunne regulere lyden i 5-8 bånd.

Det var noget værre lort det meste af det.

> Er det ikke de færreste/dyrere headunit'ter
> idag, som har mere end blot bas/treble
> justeringer ?

De fleste bedre headunits har en hel del justeringer ud over bas/treble.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Olesen

Dato : 11-03-05 17:26

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skal
> nemlig spilles noget højere bagfra hvis det skal høres oppe foran.

Klart, men problemet er mig bekendt ikke større,
end normal volumen, også i en Fiesta, eller Polo,
for mit daværende vedkommende, gør både
samtale og musiklytning muligt.

> [...]
lydbillede
> i hele bilen, hvor alle kan høre musikken og stadig snakke sammen!

ok.

> Meeen ok, havde jeg en "kone båd" som jeg kun kørte alene i, så ville jeg
> nok også smide et par ordentlige højtalere i hattehylden ;)

Dvs. du byder dine medpassagerer at lytte på
det fabriksmonterede ? *S* Føj da.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-03-05 17:58

Michael Westi wrote:

> Kan man til en Fiesta MK.3 få en hattehylde der er flad?

Lav en selv.

Min erfaring med højttalermontering, er at montagen er vigtig. Jeg
har en headunit og et sæt 6x9'ere der har boet i to forskellige
Volvo 142'ere. I den første havde jeg lavet en hattehylde af
spånplade med en tykkelse på 1½-2 cm, smidt en gang gulvtæppe
ovenpå for æstetikkens skyld og skruet højttalerne fast i den. I
den næste Volvo tog jeg den nemme løsning og nøjedes med at snitte
et par huller i den der tynde fiberdims der lå i bagruden og smed
højttalerne deri. På trods af at bilerne var ens, højttalere,
headunit og kabler de samme, kan jeg ikke fatte at det er samme
udstyr. I den første bil var der godt med "nosser" i lyden, i
nummer to var det en tynd kop the..

Brug den gamle hattehylde til at måle efter, og tag så en tur i
Silvan efter plade, filt og lim, så har du hurtigt et alternativ
der giver bedre lyd end hattehylden. Hvis du en dag vil sælge
bilen, har du den originale og uhullede hattehylde at smide i..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 09:09

Michael Westi wrote:
> [...]
> Den originale, kan pga. de finurlige fordybninger ect.,
> kan ikke rumme en højttaler større end en 4" enhed.

Jeg fik engang lavet en til en Sierra.
Det var en bekendt, som er snedker, som lavede den og han skar den bare ud
efter den originale hattehylde jeg havde.
Den blev lavet i noget temmeligt heftigt materiale (kan dog ikke huske hvad
det var for noget), men det var meget hårdt.
Jeg satte beslag og lister fra den orig. hylde over på og den passede bare
100%.
Selve hylden malede jeg bare sort og det kunne faktiskt ikke ses at det var
en hjemmelavet træ hylde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer