Dæk størrelser ??
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 09-03-05 22:27

Jeg har et sæt 14" dæk til at ligge i målene 185/65, og de fælge jeg har på
bilen er også 14" så de passer jo på fælgene i diameteren i hvert fald. Nu
er det så bare 185/60, der sidder på bilen (eller i hvert fald det der står
i bogen som standard). Monterer jeg disse dæk, vil rulleomkredsen blive øget
fra 1763 mm til 1819 mm, hvilket er en forøgelse på 3,1 %. Nu mener jeg at
have læst et sted, at man må ændre størrelsen med 5 % på rulleomkredsen. Er
det mig der er helt gal på den her?? I givet fald er der et sæt Toyo dæk til
salg, der har kørt under 3000 km.

Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 09-03-05 22:36

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> er en forøgelse på 3,1 %. Nu mener jeg at have læst et sted, at man
> må ændre størrelsen med 5 % på rulleomkredsen. Er det mig der er helt

Det er fint fint.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 09-03-05 22:43

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> det mig der er helt gal på den her?? I givet fald er der et sæt Toyo dæk til

Nej den er god nok, plus/minus 5% er tilladt, husk dog at dækket er
højere så der kan være problemer med at den skraber på ved fuldt
styrudslag, hurtig kørsel over vejbump osv.
Det vil også give fejlvisning på speedometer, det vil vise for 3,1%
mindre end før ved samme hastighed.

--
Keld Rasmussen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 09-03-05 22:48

"Keld Rasmussen" <spam@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hurtig kørsel over vejbump osv.
> Det vil også give fejlvisning på speedometer, det vil vise for 3,1% mindre

Ja men så ender det med at det kommer til at passe med mit speedometer.
Tager jeg efter de fartmålere jeg møder rundt omkring, så ligge det lidt
under på mit speedometer, ifht hvad der står på tavlerne (som jeg godt ved
heller ikke alle er sat op sådan at de passer).

Jesper