Q: 4 børn + 2 voksne
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 09-03-05 09:58

Hej!

Hvad er den billigeste bil man kan anskaffe sig hvis
man er 2 voksne og har (snart) 4 børn, det er
billigst i anskaffelse, vedligeholdelse, vægtafgigt
og så videre....

Kadetten er snart for lille

Henrik

Fra : Claus Smith

Dato : 09-03-05 10:15

Hvad så du gamle......køb dog en bus!!!!

Så er du også helgarderet, fordi du kan vel ikke holde snablen væk fra hende
*G*

Claus....den umulige brandmand fra Haslev

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 09-03-05 12:57

Hehe, hvad laver du her?

Du har vel ikke en gammel volvo du vil af med?

Werner / Henrik

Fra : Claus Smith

Dato : 09-03-05 13:56

> Du har vel ikke en gammel volvo du vil af med?

Det kommer vist an på forsikringen......

Claus

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 09-03-05 20:16

Joker

Vi skal jo ha en dyt hvor der er plads til
6 personer, 2 voksne og 4 børn

Nå, men du må lige se at komme tilbage hvor du
hører hjemme, på toppen!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-03-05 13:01

Henrik (Silkeborg) wrote:
> [...]
> man er 2 voksne og har (snart) 4 børn, det er
> billigst i anskaffelse, vedligeholdelse, vægtafgigt

F.eks. Citroën Xantia st.car kan fås/bygges om med 7 sæder, men så er
der jo ikke meget plads til bagage.
Jeg tror også Volvo 850 kan, men de er jo nok lidt dyrere.

Mvh.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-03-05 13:14

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> F.eks. Citroën Xantia st.car kan fås/bygges om med 7 sæder, men så er
> der jo ikke meget plads til bagage.

Det er vist en XM, men jeg ville aldrig placere andet en bagage og hunde i
deformationszonen, aldrig børn.

--
mvh/regards Christian........Min playlist i bilen for tiden bl.a.:
Gretchen Wilson-Redneck Woman ; Alan Jackson-Chattahoochee ; Brooks &

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-03-05 13:38

Christian B. Andresen wrote:

> Det er vist en XM, men jeg ville aldrig placere andet en bagage og hunde i
> deformationszonen, aldrig børn.

Jeg ved positivt, at Xantiaen også kan fås med 7 sæder. Men hvis er
bekymret for konstruktionen, så er det måske Volvoen du skal have fat i?
Eller deformerer den også?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-03-05 14:27

> Jeg ved positivt, at Xantiaen også kan fås med 7 sæder. Men hvis er
> bekymret for konstruktionen, så er det måske Volvoen du skal have fat i?
> Eller deformerer den også?

Alle biler deformere ved sammenstød, stationcars deformere i bagagerummet
(det gør sedanner også, men de kan næppe laves til 7 personers biler) og
derved maser de dem som opholder sig der.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 15:30

> [...]
> (det gør sedanner også, men de kan næppe laves til 7 personers biler) og
> derved maser de dem som opholder sig der.

Mon ikke der er taget højde for det hos producenterne, det er jo producenten
selv der tilbyder de ekstra sæder.

Dannie

Fra : JR

Dato : 09-03-05 14:41

Berlingo med et ekstra sæde - uden tvivl

JimR

Fra : anders majland

Dato : 09-03-05 16:09

> Berlingo med et ekstra sæde - uden tvivl

Jeg har haft en mazda626 med et ekstra sæde i bagagerummet hvor de sidste så
sad mod kørselsretningen - uden at have belæg for det tror jeg at det er en
sikrere orientering end at sidde med siden til kørselsretningen. Af biler
der endnu ikke er nemt er peugot 406 familiale. Jeg har også set en passat
med en 3. række.

Men skal der være "rigtig" plads til 6 er en fiat multipla vel også oplagt

Men ellers er der 9personers busserne - men der bestemt heller ikke billige
fra ny... Derfor kan der være ide i at overveje at tage buskørekort og så gå
efter en 10 personers istedet...

/A

Fra : Jan Vennike

Dato : 09-03-05 18:19

meddelelse news:422f137e$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> billige fra ny... Derfor kan der være ide i at overveje at tage
> buskørekort og så gå efter en 10 personers istedet...

Hvormeget tager en sikkerhedssele, når man kører sidelæns ??? - den er vel
beregnet til at "fange" hvis man sidder vendt forlæns.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

VW Caravelle '82 sælges - se www.vennike.dk/bus

Fra : anders majland

Dato : 09-03-05 19:08

> Hvormeget tager en sikkerhedssele, når man kører sidelæns ??? - den er vel
> beregnet til at "fange" hvis man sidder vendt forlæns.

Nu er det jo heller ikke alle uheld der sker i bilens længderetning ...

Men der er ikke tvivl om at der ikke er de sikreste pladser i bilen -
ligegyldigt om det er vendt den ene eller den anden vej i "bagagerummet".

En ny 9 personers transit koster 600.000kr som personbil, Som autocamper er
prisen 380.000kr
Som 14personers kan den fåes til 375.000kr

/A

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 09-03-05 20:25

Jeg HAR buskort med erhverv hvis det er,
men hvordan kan en bus med 10 pladser
være billigere end en med 7, 8 eller 9???

Henrik

Fra : Jan Vennike

Dato : 09-03-05 20:42

"Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg HAR buskort med erhverv hvis det er,
> men hvordan kan en bus med 10 pladser
> være billigere end en med 7, 8 eller 9???
>
> Henrik

Afgifterne.

En gang kunne private også købe en bus, med 10 siddepladser - og derfor med
stærkt reduceret afgift (anyone ??)

Men så gik der kreativitet i den, med både Land Rovere, Nissan Patrol og
alle mulige andre køretøjer som "pludselig" blev til busser, fordi der blev
smidt nogle bænke ind bagi.

Så blev muligheden fjernet for at man kan købe en NY bus som privat (med
reduceret afgift) - men du kan sagtens købe en brugt.

Kig fx efter en VW Caravelle , 5-10 år gammel - der er en VOLDSOM
prisforskel, alt efter om det er en 9 eller en 10 personers.

Men man skal dog ikke være blind for at mange af dem er forhenværende
taxier - prøv bare at se på kilometerantallet på mange af dem.

Vi har nogle bekendte, med et sted mellem 0 og 5 børn, alt efter hvormange
der er hos hvilke ex'er - de købte en VW Caravelle 10 personers '93, med
omkring 250kkm på klokken og jeg mener at de gav omkring 65.000.

Hvis jeg skulle have købt den, som almindelig dødelig uden buskørekort,
ville den nok have kostet 30-40.000 mere.

Fra : Leonard

Dato : 09-03-05 20:49

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote:

>Men man skal dog ikke være blind for at mange af dem er forhenværende
>taxier - prøv bare at se på kilometerantallet på mange af dem.

Frikørte taxier er ikke busser, men personbiler. De er næsten ligeså
billige, da de oprindeligt er købt med 20% afgift, frikørt - dvs. de
har kørt mindst 250.000 km på 2 år eller 210.000 på 3 år og er
derefter at betragte som almindelige personbiler.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan Vennike

Dato : 10-03-05 05:50

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Hvis der er 10 sæder er det en bus - uanset om den tidligere har været en
taxi eller ej.

Fra : Leonard

Dato : 10-03-05 09:04

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote:

>Hvis der er 10 sæder er det en bus - uanset om den tidligere har været en
>taxi eller ej.

Min pointe er at der ikke kan være 10 sæder i en taxi, for så er det
ikke en taxi, men en bus. Og jeg kan ikke rigtigt se fidusen i at
sætte et ekstra sæde i en taxi, for så bliver den til en bus og der
skal betales afgift som bus, mens der ikke skal betales afgift på en
frikørt taxi.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Leonard

Dato : 09-03-05 20:44

"Henrik \(Silkeborg\)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> wrote:

>Jeg HAR buskort med erhverv hvis det er,
>men hvordan kan en bus med 10 pladser
>være billigere end en med 7, 8 eller 9???

Registreringsafgiften er meget forskellig på en personbil (max 8
passagerer) og en bus (9 eller flere passagerer).
Der er så også nogle restriktioner på hvem og hvor du må køre med en
bus, men det er ikke noget praktisk problem.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-03-05 20:53

Henrik (Silkeborg) wrote:
> Jeg HAR buskort med erhverv hvis det er,
> men hvordan kan en bus med 10 pladser
> være billigere end en med 7, 8 eller 9???

I så fald har du jo selvsagt alle muligheder.

Forskellen på prisen er fordi der ikke er den høje registreringsafgift på en
minibus (M2) kun en mindre stykafgift.

Vægtafgiften er ligeledes ca. 1/5 af en ditto på hvide plader.

Eksempel.
Da jeg købte min bus (Fiat Ducato 14) på gule plader med 14 sidepladser var
jeg lige ved sat stille træskoene da den første vægtafgift dumpede ind af
brevsprækken, vægtafgift for 3 mdr. 2560 kr..

Jeg kontaktede CRM da jeg naturligvis ikke ville betale vægtafgift for en
hvidpladebil (privat personbefordring).

Herfter kom der der en ny opkrævning på sjvh. 1860 kr. for 1 år, som nu er
steget til 2080 kr..

Du skal dog være opmærksom på at der er nogle begrænsninger med hensyn til
brugen af såden en minibus til private.

Og så skal der senest fra årsskiftet 2006-7 være monteret
hastighedsbegrænser i den. Dog allerede ved årsskiftet 2005-6 hvis du kører
til udlandet (EU). Ligeledes kan der kræves kontrolur når du kører i
udlandet, Tyskerne har jeg fået oplyst, respekterer dansk lovgivning på
dette område, så der skulle der ikke være noget problem. Men hvordan de
andre EU lande håndterer dette ved jeg ikke bestemt.

Nogle forlanger f.eks. at man i tilfælde af manglende kontrolur skal føre
kørebog.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Anders

Dato : 09-03-05 18:10

> [...]
> man er 2 voksne og har (snart) 4 børn, det er
> billigst i anskaffelse, vedligeholdelse, vægtafgigt

Renault Espace
Ægte 7 personers MPV, fås til 30.000 kr

Anders

Fra : Jan Vennike

Dato : 09-03-05 18:17

> [...]
> man er 2 voksne og har (snart) 4 børn, det er
> billigst i anskaffelse, vedligeholdelse, vægtafgigt

Da Mazda Premacy skal til at udgå, står der en del demobiler rundt omkring -
prøv at kigge via bilbasen.dk.

Jeg har lige købt en med 10 kkm på klokken til omkring 235.000 - med 7 sæder
(har også 4 unger).

Eneste ulempe: Overhovedet ingen bagagerum - især ikke når man har været
vant til en VW Caravelle (se i min signatur)