Omlakering, rep. af kåbe
Fra : Henrik Olsen

Dato : 28-05-01 12:05

Hvad er mulighederne for at få repareret en kåbe med en flænge / revne i?
Det er topkåben på en overtaget K100RS, som har en revne i kåben langs
glasset / visiret, samt dybere skræmmer på sidespejl og sidekåbe, vist efter
en væltetur op ad en garageport.

Kan man få limet eller genopbygget kåben, så revnen og skræmmer fyldes ud og
pudses, for derefter at få lakeret det igen, så det er holdbart og med
korrekt farve? Et bud på en pris, og gerne steder som kan lave det?

Fra : Mads Lund

Dato : 28-05-01 12:45

> [...]
> pudses, for derefter at få lakeret det igen, så det er holdbart og med
> korrekt farve? Et bud på en pris, og gerne steder som kan lave det?

Jeg har med stort held repareret RS'erens kåbe med glasfiberspartel. Det er
noget epoxystas med glasfibertråde i. Og ved de seneste par styrt er
kåben/bagenden revnet nye steder, og ikke i samlingerne. Der er meget let at
arbejde med, og kan slibes når det er hærdet. Husk dog at slibestøvet
indeholder glasfiber = maske.

Mads Lund
RS125RR, der af og til kræver en kåbereparation.

Fra : Søren Johansen

Dato : 28-05-01 12:57

"Mads Lund" skrev:
> [...]
> noget epoxystas med glasfibertråde i. Og ved de seneste par styrt er
> kåben/bagenden revnet nye steder, og ikke i samlingerne.

Er det "Plastic Padding"s produkt du refererer til?
Er der "plastic"-kåbe på RS'eren?

Jeg spørger fordi sønnens kåbe på YSR 80'eren også tager nogle skrub i
øjeblikket, og jeg ikke synes at glasfiber og epoxy klæber ordentligt. Vi
har endda gjort meget ud af forarbejdet med slibning af overfladen osv.

Mvh,
Søren (og Janus)
888 (+ YSR 80)

Fra : Mads Lund

Dato : 28-05-01 13:07

> Jeg spørger fordi sønnens kåbe på YSR 80'eren også tager nogle skrub i
> øjeblikket,

boyz are boyz, skaderne bliver bare større med tiden.

> og jeg ikke synes at glasfiber og epoxy klæber ordentligt. Vi
> har endda gjort meget ud af forarbejdet med slibning af overfladen osv.

Der er glasfiberkåbe på RS'eren. På plastic kan tagrendelim være en løsning,
evt kombineret med glasfiber. Under alle omstændigheder er det et hit, at
slibe fugen spids fra bagsiden, så man har et større areal at binde på.
Desuden kan man bore en række 5mm huller ca 2 am fra revnen på begge sidder,
så reparationen får ordentlig bid. Husk desuden at bore et 10mm hul i enden
af revnen, så spændingskoncentrationer undgåes.

> Søren (og Janus)
> 888 (+ YSR 80)

Lækker kværn far har. Husk der er Italiener træf på Egholm sidst i Juli, der
mangler vi besøg af nogle 888'ere

Mads Lund (som også kører italiener hver tirsdag)
Ninja9RT

Fra : Søren Johansen

Dato : 28-05-01 13:18

"Mads Lund" skrev:
> boyz are boyz, skaderne bliver bare større med tiden.

Det er jeg klar over! Men han lærer forhåbentlig selv at reparere det med
tiden...

> På plastic kan tagrendelim være en løsning,
> evt kombineret med glasfiber.

Det er præcis, hvad vi har prøvet! Men som nævnt har det en tendens til at
"slippe" nogle steder ved næste styrt. Måske skulle vi se at få lavet en
afstøbning (af plastic-kåben) medens det stadig kan lade sig gøre.

> [...]
enden
> af revnen, så spændingskoncentrationer undgåes.

Det prøver vi.

> Lækker kværn far har. Husk der er Italiener træf på Egholm sidst i Juli,
der
> mangler vi besøg af nogle 888'ere

Tak, jeg er også glad for den...
Jeg må med skam melde, at jeg ikke ved noget om Egholm i Juli. Hvad er det
og hvem står for det?

Mvh,
Søren
888

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-05-01 13:24

Søren Johansen <sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote in article
<9etfk7$2qu3$1@news.cybercity.dk>...

> Det er jeg klar over! Men han lærer forhåbentlig selv at reparere det med
> tiden...

Lyt til Mads... Han ved lige præcis på dette område ret meget...

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 20:18

Mikkel Christensen <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
> Lyt til Mads... Han ved lige præcis på dette område ret meget...

Jup!

Mads er godtnok voksen; men MEGET drenget når det kommer dertil!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 30-05-01 09:34

> Mads er godtnok voksen; men MEGET drenget når det kommer dertil!

Når det kommer hvortil ?

altså det med at være voksen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mads Lund

Dato : 28-05-01 14:48

> Jeg må med skam melde, at jeg ikke ved noget om Egholm i Juli. Hvad er det
> og hvem står for det?

Det er et lille hyggeligt træf (ca 100 deltagere) hvoraf ca 80% kommer på
deres kærligste italienske eje (vi taler entusiaster med ganske velplejede
og specialbyggede cykler).

Dertil har vi så en gammel skole på Egholm (ø midt i limfjorden ved Ålborg)
sammen med noget fed musik, øl til en flad femmer og både indendørs og
udendørs overnatning. Fællesturen foregår pr traktor, rundt på øen, tja og
så er der jo masser af Guzzi, Ducati , Laverda osv. snak.

Datoen er 20/21/22 Juli så vidt jeg erindre (men det er ikke min stærke
side) så skriv evt. til Gryn & Ove på Egholm@Image.dk for yderligere og mere
korrekt info.

Mads Lund
Ninja9RT (der står i skammekrogen til vores eget træf)
RS125RR der naturligvis kommer med.

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-05-01 20:55

On Mon, 28 May 2001 14:18:28 +0200, "Søren Johansen"
<sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej søren.

Tak for sidst - smadder hyggeligt som sædvanligt

>Det er præcis, hvad vi har prøvet! Men som nævnt har det en tendens til at
>"slippe" nogle steder ved næste styrt. Måske skulle vi se at få lavet en
>afstøbning (af plastic-kåben) medens det stadig kan lade sig gøre.

Glasfiberkåberne giver sig selv - reparer med glasfiber og polyester
indefra.
Slib fladerne indvendigt med sandpapir og læg et eller to lag måtte på
bagsiden.
Spartel skrammerne på ydersiden med glasfiberspartelmasse.
Jeg bruger det grønne stads fra plasticpadding.
Det går godt hver gang.

Plastickåberne er noget skidt at reparere på.
Jeg har med held limet dem med tagrendelim direkte i flængen, ladet
det tørre og lagt et lag glasfiber på indersiden for at forstærke
området omkring bruddet.
Her gælder det ligeledes at der skal slibes godt med meget groft
sandpapir på hele det areal der skal dækkes af glasfiber og polyester.
Jeg har set kåber jeg har repareret på den måde der senere har været
en tur i jorden igen.
De er knækket alle andre steder end der hvor de er repareret.
Så det kan bringes til at holde.

Forresten er min Psao's nederste kåbedele også af plastic og er
repareret på samme måde - og det holder da endnu

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 15:57

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en

> [...]
at binde på.
> Desuden kan man bore en række 5mm huller ca 2 am fra revnen på begge
> sider så reparationen får ordentlig bid.

Heey!

Tillægs procedure til mit gamle trick, der lyder ligeså velfungerende
som det er enkelt

--
Armand.
(smed, der dog vil afholde sig fra at benytte fidusen omkring

Fra : Mads Lund

Dato : 30-05-01 09:35

> Heey!
>
> Tillægs procedure til mit gamle trick, der lyder ligeså velfungerende
> som det er enkelt

Produktudvikling !!

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 30-05-01 18:25

> Produktudvikling !!

Det er ganske vist!

--
Armand.

Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 28-05-01 18:40

Hej Henrik,

Jeg fik lappet en flækket kåbedel hos Holtug MC (www.holtugmc.dk). Det
kostede 300,- og resultatet var helt fantastisk. De kan virkelig deres kram.

Mvh,
Jesper
Honda vfr750f
Inferno rød <mums>