Test af fede Volvoer + et spørgsmål
Fra : EjS

Dato : 07-03-05 10:14

Hej gruppe

Først spørgsmålet: Jeg er interesseret i specs og evt. brugttests af
Volvo 850 Turbo (193 Hk) og T5 (210 og 225 Hk) fra omkring 95-96, evt.
med aut. Links og erfaringer modtages med tak.

Et tillægsspørgsmål for de hårde: Er TRACS systemet Volvos betegnelse
for ESP?

************

Og så var der iøvrigt et par oplevelser jeg lige ville dele med
gruppen. I uge 8 gæstede jeg Hemsedal for at stå på ski. På samme tid
var Volvo Driving Academy forbi hvor man kunne prøve udvalgte
versioner af hele Volvos modelrække samt en 210 Hk XC70 på en
prepareret snebane til afprøvning af ESP, AWD etc. Man skulle bare
vise kørekort og skrive sin e-mail adresse på et stykke papir :)

På trods af mine kun 25 år var Volvo folkene kun lutter smil da de
spurgte hvilke modeller jeg kunne tænke mig at prøve.

Således kørte jeg afsted med min kæreste i en XC90 D5. Selvom stilen
er mere stram end luksuriøs sidder man fantastisk og alt fungerer
rigtig godt. Bilen kører bestemt bedst lige ud og det gør den så godt
at man kun kan frygte for terrænegenskaberne. Støj er næsten helt væk
og det specielle lydanlæg med 10 højtalere er sublimt - bedre end
noget andet jeg har hørt i biler.

Selve drivlinien virker god. Ingen vibrationer og helt rykfrit
gearskifte. Om det er pga. gearkassen eller om det er dieselmotorens
evne til at tage omdrejninger ved jeg ikke men kick-down foregår
simpelt hen for langsomt. Trækkraften fra motoren er også i
underkanten og skal det gå stærkt kunne jeg godt forestille sig man
blev nødt til at bruge gearkassens manuelle funktion så man har
trækkraften i det øjeblik man vipper på speederen.

Tilbage igen havde jeg selvfølgelig en snak om bilpriser hvorefter jeg
med et glimt i øjet sagde at min chance for nogensinde at komme til at
eje en Volvo ville være at købe den billigste som jeg iøvrigt godt
kunne prøve...

Afsted i S40 1.8 var fornemmelsen helt anderledes. Jeg er igen tæt på
"tingene" med en god respons fra motoren og en levende undervogn. Den
virker meget sportsligt afstemt men det er begrænset hvad man kan
teste på en humpet bjergvej med is og sne :)

Motoren rykker pænt over 4000 o/min og S40 har et flot design og
fantastisk god ergonomi.

I mellemtiden havde Volvo fået medlidenhed med min bilmæssige
situation og før jeg havde stillet S40 på plads fik jeg et par nøgler
i hånden med beskeden: "Nu skal du prøve noget andet. Den røde V50
derovre har 220 Hk - prøv at trykke til og se hvad der sker..." Lidt
senere bremsede jeg til stilstand i den røde V50 T5 AWD aut. Foran var
et rimeligt stykke vej uden is og sne. Efter bundgas går der et
brøkdel af et sekund før motoren rammer de rigtige omdrejninger og der
er tryk på turboen. Der kobles ind og bilen rykker afsted med næsten
samme afsindige sug som S60R jeg også har prøvet. Gearskift sker
hurtigt og kontant og ved skift til 3. gear når jeg lige at tænke at
nu må jeg hellere lette på gassen før speedometret har passeret 150
km/t og jeg nærmest instinktivt kaster ankeret, vender om og kører
tilbage igen. Fantastisk motor med en god motorgang og et moment der
giver dejlig hurtig men ubesværet kørsel. Sådan en ville jeg gerne
have...

Selv om jeg gerne ville prøve snebanen trak skiene og det gode vejr så
jeg sagde tak for en god oplevelse og kørte op på skicentret for at
afreagere på mine ski. Men drømmen om Volvo lever videre. Måske en 850
T5...

Med venlig hilsen
EjS

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-03-05 10:27

EjS wrote:
> Først spørgsmålet: Jeg er interesseret i specs og evt. brugttests af
> Volvo 850 Turbo (193 Hk) og T5 (210 og 225 Hk) fra omkring 95-96, evt.
> med aut. Links og erfaringer modtages med tak.

Hvis du skulle tænke på aut. gearkasse, så skulle de ikke holde...

> Et tillægsspørgsmål for de hårde: Er TRACS systemet Volvos betegnelse
> for ESP?

Nej, det er bare et form for spær, der bremser det hjul, der kører hurtigere
end det andet.
Det var i hvert fald det jeg fandt ud af, da jeg var i tvivl...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-03-05 19:01

> [...]
> med aut. Links og erfaringer modtages med tak.
>
> Et tillægsspørgsmål for de hårde: Er TRACS systemet Volvos betegnelse

FDM har en brugttest
http://www.fdm.dk/motor/pdf/09-2002/68.pdf

Specs kan du se på Biltorvet
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_a.asp?set_a_crits=a_crits

2.5 lavtryksturbo med 193 hk er harmonisk og passer mok de fleste.
T5 210 hk vil jeg undgå, det er en 2.0 motor spareudgave.
T5 225 hk er lidt mere turbo præget end 193 hk udgaven, er du i tvivl om du
kan lide det, så tag 193 hk udgaven.
TRACS er antispin, en simpel udgave, der virker ved at bremse det hjul der
spinner. ESP findes slet ikke på de modeller.
Fruergaard skriver der er problemer med automatgearet, det tror jeg ikke er
generelt. Mit kører stadig fint efter 262.000 km. Motor nævner det heller
ikke i deres brugttest, der bygger på masser af erfaring. Find en med fuld
service fra Volvo, så er man som regel sikret mod overraskelser.

Her er en oversigt over de modeller man kunne købe i Sverige
http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/416CB041-8AA3-43DD-9D0A-A807B1DF4852/0/Beg850.pdf

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-03-05 19:44

Niels Bengaard wrote:
> Fruergaard skriver der er problemer med automatgearet, det tror jeg
> ikke er generelt.

Jeg har det fra flere Volvo forhandlere, volvo special værksteder samt
bekendt hos større dansk bilforhandler af brugte biler i dne dyrere ende...

Om man tror på det eller ej er jeg ligeglad med...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-03-05 20:39

> [...]
> ende...
>
> Om man tror på det eller ej er jeg ligeglad med...

Hvor længe holder de og hvad skulle problemet bestå i?

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-03-05 20:45

Niels Bengaard wrote:
> Hvor længe holder de og hvad skulle problemet bestå i?

Aner det ikke.
Min svoger overvejede at købe en 850 turbo og vi undersøgte derfor markedet.
Det var ikke noget konkret - blot at man skulle holde sig til man. gear...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-03-05 22:15

> Aner det ikke.
> Min svoger overvejede at købe en 850 turbo og vi undersøgte derfor
> markedet.
> Det var ikke noget konkret - blot at man skulle holde sig til man. gear...

Manuelt gear er det stærkeste og også noget billigere at ordne hvis noget
skulle gå galt, det vil jeg give dig ret i.
Jeg undrer mig bare over det med automatgearet ikke skulle holde, for jeg
kan ikke erindre, at have set brugte til salg, hvor automatgearet var
skiftet ud over måske en enkelt taxa diesel som havde fået skiftet motor og
gear. Samtidig tjekker jeg dagligt et par fora i Sverige for Volvo 850, og
der skriver ingen om generelle problemer, ud over at de ikke bruger
automatgear på motorer der er trimmet til over 300 hk uden ekstra
oliekøling.

Generelt vil man altid have mere vedligehold på automatgear sammenlignet med
manuelt, det er langt mere følsom teknik.
Automatgear købes for komfortens skyld, ikke økonomiens.

Niels

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 22:32

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Automatgear købes for komfortens skyld, ikke økonomiens.

Hmmm ... hvor skriver fabrikanterne egentlig dette..?

Man skal vel ikke blot rulle om på ryggen og betale..for enhver pris, skulle
man fristes til at sige..?

Men på den anden side, folk med diesel må vel også påregne uhyre
omkostninger på deres dieselpumper....

--
Bjørn J.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-03-05 17:04

> Hmmm ... hvor skriver fabrikanterne egentlig dette..?

Jeg tænkte nu på at automatgear koster en del ekstra på en ny bil og
samtidig går de ikke så langt på literen.

> Man skal vel ikke blot rulle om på ryggen og betale..for enhver pris,
> skulle man fristes til at sige..?

Problemet med automatgear er, at går de i stykker er der kun få der kan lave
dem, manuelt gear kan de fleste klare.

Niels

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 17:06

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tænkte nu på at automatgear koster en del ekstra på en ny bil og
> samtidig går de ikke så langt på literen.

Det er jeg enig med dig i.

En diesel koster også mere end en benziner, den går til gengæld langt på
literen....

> Problemet med automatgear er, at går de i stykker er der kun få der kan
> lave dem, manuelt gear kan de fleste klare.

Det er svært at ødelægge tandhjulene eller syncromesserne i en
automatgearkasse.

Er den ydermere elektronisk burde den alt andet lige, være dramatisk mere
holdbar, da den selv styrer "festlighederne".

--
Bjørn J.

Fra : EjS

Dato : 08-03-05 10:56

Hej Niels

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message news:<422c96e6$0$660$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> FDM har en brugttest
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/09-2002/68.pdf

Tak for tippet. Det var lige sådan en jeg tænkte på. Det lyder iøvrigt
som en stabil og god bil. Gad vide om servicepriserne i Sverige er
lavere end DK??

> Specs kan du se på Biltorvet
> http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_a.asp?set_a_crits=a_crits

Hmm - T5 specifikationerne ser forjættende ud :) Men jeg har nu været
passager i en alm. turbo aut. hvor tingene gik rigeligt stærkt til
mig... Den har iøvrigt også kørt langt uden gear probs. (+200kkm)

> [...]
> T5 210 hk vil jeg undgå, det er en 2.0 motor spareudgave.
> T5 225 hk er lidt mere turbo præget end 193 hk udgaven, er du i tvivl om du

Ok...

> TRACS er antispin, en simpel udgave, der virker ved at bremse det hjul der
> spinner. ESP findes slet ikke på de modeller.

Ok - tænkte det nok. De annoncer jeg har set i Sverige har alle
skrevet "TRACS antisläd-system" hvilket i mine ører lyder som
anti-udskridningssystem. Men altså mere et avanceret ASR system...

> [...]
> ikke i deres brugttest, der bygger på masser af erfaring. Find en med fuld
> service fra Volvo, så er man som regel sikret mod overraskelser.

Det er nemt at finde i Sverige til rigtig gode priser. Til
sammenligning koster en Alfa eller Peugeot meget mere i forhold til
størrelse og motorydelse. Så jeg skal nok have en Volvo især fordi jeg
har lige fået arbejde ved Volvo Technology i Gøteborg og
bilforsikringen er billigere igennem min arbejdsplads hvis bilen er en
Volvo.

> Her er en oversigt over de modeller man kunne købe i Sverige
> http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/416CB041-8AA3-43DD-9D0A-A807B1DF4852/0/Beg850.pdf

Tak - jeg tror jeg går efter en 96 med startspærre. Tak igen for al
din info.

MVH EjS