skoda fellicia motor olie ?
Fra : Lasse

Dato : 06-03-05 17:19

Jeg har en fellicia fra 1998 1.6 med mpi står der på motoren. Mener det er
den samme motor som er i en polo 6n . Der er ikke meget olie tilbage på den,
så den skal efterfyldes.. Er der en der ved hvilken slags olie jeg skal
fylde på ??

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-03-05 19:33

"Lasse" <lasseSLET@postbilen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den,
> så den skal efterfyldes.. Er der en der ved hvilken slags olie jeg skal

Smut i Bilka eller A/Z, og køb noget 10W/40 eller 5W/40 mærkevareolie
(Shell, Valvoline, Castrol f.eks.). Det skulle være fint til den.

MVH
Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-03-05 20:13

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

mærkevareolie
> (Shell, Valvoline, Castrol f.eks.). Det skulle være fint til den.

"Mærket" fortæller NADA om kvaliteten!!, I nævnte butikker finder du billig
Noname olier som er bedre end mærke. Se på API bogstaverne
S{bogstav}/C{bogstav}, de skal være >SJ/CF el. bedre fx. SL/CF.

Fra : John N. H.

Dato : 06-03-05 20:23

"Lasse" skrev:
> [...]
> det er den samme motor som er i en polo 6n . Der er ikke meget olie
> tilbage på den, så den skal efterfyldes.. Er der en der ved hvilken
Instruktionsbogen siger: 1,6 motoren viskositetsklasse ned til SAE 5W,
med specifikation API-SF, SG, SH --- eller VW 501 01, VW500 00.
Haynes foreslår: SAE 10W/40, 15W/40 eller 15W/50, med samme spef.
Haynes nævner intet om 5W, men det skyldes nok, at Felicia med 1,3
motoren ikke må få olie med lavere viskositet end 10W.

Mvh
JohnNH

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-03-05 22:41

"John N. H." <crazy7dog@DONALDDUCKpc.dk> skrev i en meddelelse

> Haynes nævner intet om 5W, men det skyldes nok, at Felicia med 1,3 motoren
> ikke må få olie med lavere viskositet end 10W.

Meget lidt sandsynligt, når de nu heller ikke anbefaler det til 1.6, selv om
inst.bogen sig det godt kan bruges. Det siger jo kun noget om kold olie's
flydeevne, viskositet.

Fra : John N. H.

Dato : 07-03-05 19:56

"Jørgen M. Rasmussen" skrev:

> Meget lidt sandsynligt, når de nu heller ikke anbefaler det til 1.6,
> selv om inst.bogen sig det godt kan bruges. Det siger jo kun noget om
> kold olie's flydeevne, viskositet.

Nu er jeg ikke helt med. Hvad er forskellen på at anbefale og så sige,
at det godt kan bruges?
Jeg har bare refereret instruktionsbogen, der siger ned til 5W for 1,6
motoren og ned til 10W for 1,3 motoren, helt ordret står der:

Citat:
"Motorolie under viskositetsklasse SAE 10W må ikke anvendes til 1,3 l
motorer.

Til 1,6 l motorer kan man anvende olie med viskositetsklasse SAE 5W."
Citat slut.

Formuleringen kan man så diskutere meget, hvad anbefales så som det
bedste?

Haynes tager begge motorer under ét og nævner de 3 slags (10W/40 -
15W/40 - 15W/50), det kan vel heller ikke siges at være forkert?

Selv har jeg i årevis brugt 0W/40 på 1,6 motoren, ingen problemer med
det. Jeg har en idé om, at det er den olie, der hurtigst kommer ud i
alle "afkroge" ved en koldstart. Hvis du mener noget andet, vil jeg
meget gerne høre om det.

Mvh
JohnNH
mail direct: fjern den skøre and

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 06-03-05 23:29

> [...]
> Haynes nævner intet om 5W, men det skyldes nok, at Felicia med 1,3 motoren
> ikke må få olie med lavere viskositet end 10W.

Der blev nævnt, at der er tale om en 1.6 svarende til Polo 6N. Sådan en
havde jeg sidste år, og da anbefalede VW (SMC-Biler Amager) at bruge Shell
Helix Ultra (fuldsyntetisk) 0W-40. Og den snurrede da også lystigt, da den
efterfølgende fik tæv på Autobahn Ingen broblemer med den og heller
intet oliespild i løbet af de 10.000 km den kørte før jeg solgte den videre.

Jacob