lastbilschaufføre er dårlige til at køre i~
Fra : Christabel & Anders

Dato : 03-03-05 21:17

Så lige tv2 nyhederne med indslaget om, at lastbilchauffører er dårlige til
at køre i glatføre.
Historien er måske nok noget blæst op, men ham chaufføren de interview til
sidst. Han er sgu da lidt en påståelig nar, efter at have kørt i 40 år har
man selvfølelig en masse rutine. Men jeg tror at der endnu ikke er nogen som
har taget skade af at komme på kursus i at køre i glatføre, men selvfølgelig
kan man jo være så uheldig at man lærte noget!
Han kan jo også nemt have nogle dårlige vaner, som der jo måske var mulighed
for at vænne ham fra.

Jeg mener seriøst, at alle der har kørekort skal til en orienterende
køreprøve min. hver 5 år og erhvervschauffører skal det oftere.

Anders Kaa
Klik: www.vesterhavsrock.dk
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast
Husk altid at besøge www.tofteparken.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-05 21:54

> Jeg mener seriøst, at alle der har kørekort skal til en orienterende
> køreprøve min. hver 5 år og erhvervschauffører skal det oftere.

Så lad mig spørge dig. Deltager du hvert femte år i et glatførekursus på et
køreteknisk anlæg og deltager du hvert femte år i køre/teori-undervisning
for at holde dig ajour?

Jeg er bestemt ikke fortaler for orienterende køreprøver med jævne
mellemrum. Koncekvensen ved ikke at bestå en sådan prøve vil være ganske
uhyggelig. Utallige pendlere er afhængige af deres kort og endnu værre er
det med folk der har kørsel som deres erhverv. Disse vil jo reelt have en
fyreseddel hængende over hovedet hele tiden.....fuldstændig urimeligt.
Laaaaaaangt de fleste billister kører ok til at de kan fungere i trafikken
og de som ikke kører ordentligt har man ingen garanti for, at det er lige
dem som bliver sorteret fra.
Jeg siger ikke dette fordi jeg er afhængig af mit kort. Jeg har 5 Km til
arbejde og kunne i princippet fungere med kun en cykel.

I familien har vi en tidl. kørelærer og når jeg tænker tilbage på en del af
de elever som dumpede 7-8 gange pga. nervøsitet så giver det ingen mening
med orienterende køreprøver. Kørelæren indstiller selvfølgelig ikke elever
som han ikke mener er klar, så problemet kan være ganske stort for nogle
mennesker.

Intet forhindrer folk i at modtage ekstra undervisning hvis de skønner de
har brug for det.

--
Tom

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-03-05 22:14

> [...]
> det med folk der har kørsel som deres erhverv. Disse vil jo reelt have en
> fyreseddel hængende over hovedet hele tiden.....fuldstændig urimeligt.

Det er da svært at se det urimelige i, at potentielt farlige bilister
fjernes fra trafikken - uanset konsekvenser for dem selv. Det er da langt
mere interessant at beskytte alle de andre.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-05 22:24

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da svært at se det urimelige i, at potentielt farlige bilister
> fjernes fra trafikken - uanset konsekvenser for dem selv. Det er da langt
> mere interessant at beskytte alle de andre.

Enig

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-03-05 22:05

> Historien er måske nok noget blæst op, men ham chaufføren de interview til
> sidst. Han er sgu da lidt en påståelig nar, efter at have kørt i 40 år har
> man selvfølelig en masse rutine.

Jeg frygter, at holdningen er helt almindelig - dybt åndssvagt - vi andre
kører også bil og har gjort det i mange år - men også vi kan lære noget.

Det minder mig om engang, hvor en lastvognschauffør (i den fjerneste afkrog
af familien) spurgte, om jeg turde køre løb (gokart) mod "en mand, der kørte
150.000 km om året". Jeg var ved at brække mig af grin.

Min opfattelse er, at vi alle kunne lære noget - også selvom vi kører til
dagligt.

/Jan W Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 03-03-05 22:10

> [...]
kørte
> 150.000 km om året". Jeg var ved at brække mig af grin.

Jeg ville nok nøjes med bare at brække mig....

Jesper

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-05 22:34

Jan W Nielsen skrev:

> Det minder mig om engang, hvor en lastvognschauffør (i den fjerneste afkrog
> af familien) spurgte, om jeg turde køre løb (gokart) mod "en mand, der kørte
> 150.000 km om året". Jeg var ved at brække mig af grin.

Blev det til noget? Og hvordan endte det så?

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-03-05 23:26

Blev det til noget? Og hvordan endte det så?

Nej, det blev ikke til noget - men jeg ved godt, hvordan udfaldet var
blevet.

Hvis man aldrig har kørt race på bane før, så bliver man jo hægtet
fuldkommen af - af selv de største tåber, der har prøvet det nogle gange
før..

Jeg lovede faktisk at betale for vores "dag sammen", hvis han skaffede en
rigtig racerbane, og vi tog ud og kørte nogle tider i hans 325?er - og jeg
ikke kunne køre bedre tider i hans bil, end han selv kunne.. )

(Men jeg var ikke så fræk, før han i lang tid havde siddet og underholdt med
sine mange kilometer og deraf følgende racer-fortræffeligheder.... En anden
i selskabet havde i øvrigt været på bane med mig få dage før, hvor vi i en
voldsom Volvo havde dystet mod Lotus Super Seven, Porsche Turbo, Corvette og
TVR..)

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-03-05 22:18

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse

> Så lige tv2 nyhederne med indslaget om, at lastbilchauffører er dårlige
> til
> at køre i glatføre.

Der er nogen som har for høje tanker om deres færdigheder. Bare der er
faldet 4-5 cm. er den fx. galt på E20/Vårbybakke, dem som kommer "fra neden"
tror de kan komme op, men det evner de ikke- resultatet er at østgående
retning er blokeret at LKWs som hænger og "fedter" . Vestgående bliver
blokeret, fordi at nogen tror at når det bare går ned ad, kan man køre som
man plejer, resultatet er at en,flere skrider ud og stiller sig på tværs =
E20 blokeret ind til de er fjernet
Scenariet er set flere gange denne vinter..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-05 22:31

Christabel & Anders skrev:

> [...]
> har taget skade af at komme på kursus i at køre i glatføre, men selvfølgelig
> kan man jo være så uheldig at man lærte noget!

Tag nu ikke munden for fuld, før du ved hvad det er du spiser.

Ingen ved hvad den mand kører/har kørt.

Har han, f.eks., kørt med sneplov den gang der var vinter til tror jeg
nok han ved mere om vinterkørsel end enhver glatførerinstruktør.

Han kan på den anden side også være en af dem der har ligget og kørt på
"syden" og ikke aner ret meget om snekørsel.

Så lad os lade være med at dømme ham ude før _vi_ ved hvad vi snakker om.

Og så lige en ting om alle de indslag om lastbiler. Prøv at holde øje
med hvilket land lastbilerne kommer fra. De er altså ikke danske alle
sammen.

> Han kan jo også nemt have nogle dårlige vaner, som der jo måske var mulighed
> for at vænne ham fra.

40 års vaner kan man ikke lave om på på et ugekursus.

> Jeg mener seriøst, at alle der har kørekort skal til en orienterende
> køreprøve min. hver 5 år og erhvervschauffører skal det oftere.

Jeg lugter igen en total tilsidesættelse af værdien af erfaring. Hvordan
kan det være at det altid er dem der har mulighed for at opøve erfaring
der skal holde for når l**tet skal deles ud?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-03-05 23:30

> Har han, f.eks., kørt med sneplov den gang der var vinter til tror jeg nok
> han ved mere om vinterkørsel end enhver glatførerinstruktør.

Det er ikke engang sikkert.

Min egen oplevelse er, at man på bane får mulighed for at køre en del i det
grænseområde, som man normalt afstår fra på offentlig vej - af hensyn til
andre trafikanter og bilen.

Dette gælder også for lastbiler, hvor jeg har hørt om ret vilde
lastbilkurser.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-05 08:10

> [...]
> til andre trafikanter og bilen.
>
> Dette gælder også for lastbiler, hvor jeg har hørt om ret vilde

Jep, det er skide skægt.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-03-05 16:28

> Jep, det er skide skægt.

Det har jeg så også hørt..

(En af mine venner har fortalt, at en lastbil ikke behøver at køre på alle
fire hjul - så det må kunne gå ret vildt for sig...vistnok med støttehjul på
bilen, men alligevel..)

/Jan W Nielsen

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-03-05 19:10

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> fire hjul - så det må kunne gå ret vildt for sig...vistnok med støttehjul på

Da jeg var på glatbane/manøvrebane i lastbil på Jyllandsringen, var der
en der forsøgte at undersøge om det virkeligt passede at den ville vælte
før den skred ud...
Og lad mig sige det sådan, han væltede ikke, men han konsterede at den
ville vælte før den skred ud!
Og ja, en lastbil kan godt køre på mindre end fire hjul...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-03-05 19:57

> Da jeg var på glatbane/manøvrebane i lastbil på Jyllandsringen...
> Og lad mig sige det sådan, han væltede ikke, men han konsterede at den

Nétop min pointe - alle kan få noget ud af undervisning/kurser - også selvom
de er vant til at køre.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 05-03-05 20:34

> [...]
> fire hjul - så det må kunne gå ret vildt for sig...vistnok med støttehjul

Støttehjul? Nope, køre man f.eks. slalom med tilstrækkelig høj hastighed,
løfter det inderste baghjul sig 20 - 30 cm over asfalten.

Den er sgutte særlig vridningsstabil sådan en lastbil.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-05 19:28

> [...]
> til andre trafikanter og bilen.
>
> Dette gælder også for lastbiler, hvor jeg har hørt om ret vilde

En af mine lillebrors venner har været på glatføre kursus med en turistbus.

Nu kører han også ret - hmm - alternativt, så det undrede mig ikke, da jeg
fik fortalt at man sagtens kan lave en 360 graders vending med en turistbus,
man skal bare tage håndbremsen og give gas de rigtige steder

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-03-05 10:45

Finn Guldmann wrote:

> Tag nu ikke munden for fuld, før du ved hvad det er du spiser.

Uha nej - kan give blokeringer *G*

> Ingen ved hvad den mand kører/har kørt.

Han fortalte det i hvert fald ikke. Men - formentlig lastvogn.

> Har han, f.eks., kørt med sneplov den gang der var vinter til tror jeg
> nok han ved mere om vinterkørsel end enhver glatførerinstruktør.

Dette i sig selv overkvalificerer ham da på ingen måde.

At køre med sneplov for 30-40 år siden og så i dag er der stor forskel på.
Dengang var det for det meste toakslede Bedford,mercedes,volvo,scania med
120-150 hk..

> Han kan på den anden side også være en af dem der har ligget og kørt
> på "syden" og ikke aner ret meget om snekørsel.

Kan naturligvis godt være tilfældet.

> Så lad os lade være med at dømme ham ude før _vi_ ved hvad vi snakker
> om.

Naturligvis ikke.

En orienterende køreprøve kvalificierer ikke i sig selv til noget som helst.

> Jeg lugter igen en total tilsidesættelse af værdien af erfaring.
> Hvordan kan det være at det altid er dem der har mulighed for at
> opøve erfaring der skal holde for når l**tet skal deles ud?

Der er naturligvis i et forum som dette stor forskel på opfattelserne af en
given ting, alt efter hvad man selv har kendskab/erfaring i.

Eksempelvis ser man sammeligninger med trafikken for 30-40 år siden, der er
ikke meget der er sammeligneligt med sådan et tidsspan, udover at
transporten hele tiden har forgået på hjul.

Bilernes størrelse, motorydelse, hjælpeudstyr, o.s.v., er i dag meget
forskellig fra dengang. Og ligeledes forholder det sig med hastighederne,
for slet ikke at tale om vejnettets opbygning.

Når det er sagt er det vel symtomatisk for os som mennesker at vi som ham
der i tv udtalte at han ikke mente at kunne lære noget ved at komme på
glatførekursus, sådan har jeg hørt mange sige.

Mit første glatførekursus foregik på Ring Djursland i 1980, kurset blev
søsat for at undgå fyring i veinterperioden (betonkanon), alle skulle på
skift på kurset, en af kollegaerne ville ikke, han sagde ligesom chauføren i
TV at de ikke kunne lære ham noget.

Driftslederen meddelte chaufutt'n at hvis ikke han deltog i kurset ville han
bliver opsagt, dette fik ham så på andre tanker (er ofte set gøre en forskel
for mennesker som er glade for penge ;) ).

Sidstedagen på kurset, var der evaluering, kursuslederen var vidende om hans
(chafuttens) tidligere vægring og argumentation, og spurgte naturligvis ind
til hans oplevelse af kurset. Nu kunne han pludselig godt erkende at kurset
også havde lært ham noget nyt om glatførekørsel, så - jo han havde da fået
noget ud af kurset.

I øvrigt er der med hensyn til glatførekurser sket en enorm udvikling i
disse. Efter 24? år var sidste sommer på glatførekursus i forbindelse med
buserhverv. I øvrigt uden diskusion et rigtigt godt og lærerrigt kursus alle
kan lære noget af. Hvor ofte mon nogen i en turistbus kommer ud for at sejle
sidelæns ned af en 7-8% stigning/bakke, her kan det gøres i en realistisk
øvelse. Lige bestemt denne øvelse kræver at man er parat til at provokere
køretøjet til en situation/udskridning, som de fleste deltagere måtte gøre
om flere gange p.g.a. at de ikke lavede en tilstrækkelig voldsom
udskridning.

Først når man kommer ud i området som er ukendt, lærer man noget, her
eksempelvis at fange en udskridning, med mange ukendte parametre,
vejhældning, vejbanens tilstand o.s.v..

Jo jeg kan på det varmeste anbefale _alle_ billister at tilmelde sig et
glatførekursus, og husk så det er ikke det kendte der skal
udforskes/afprøves, udbyttet af kurset er proportionel med evnen/lysten til
at overskride egne grænser, naturligvis vejledt af instruktøren.

Gør det, i vil aldrig fortryde, få en sjov og lærerig oplevelse. Og sidst
men ikke mindst, bliv godt rustet til vinterkørsel.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-03-05 14:35

Hans L. Jørgensen skrev:
> Uha nej - kan give blokeringer *G*

Hvis det er fordi man er kræsen er det jo ikke sikkert.

> [...]
> Dengang var det for det meste toakslede Bedford,mercedes,volvo,scania med

Hvis han har kørt Nordnorge siden vil jeg egentlig godt se den,
almindelige, danske bilist der kan følge hans lastbil gennem sneen.

Den erfaring det giver at køre ude i det hver uge fra november til april
kan man ikke opøve på nogen kursus.

> En orienterende køreprøve kvalificierer ikke i sig selv til noget som helst.

Den der var ikke min, men jeg er vist enig med dig der.

> Der er naturligvis i et forum som dette stor forskel på opfattelserne af en
> given ting, alt efter hvad man selv har kendskab/erfaring i.

Så burde det jo være naturligt at gå ud fra at forskellige bilister har
forskellige erfaringer. Det syntes ikke altid at være tilfældet.

> Eksempelvis ser man sammeligninger med trafikken for 30-40 år siden, der er
> ikke meget der er sammeligneligt med sådan et tidsspan, udover at
> transporten hele tiden har forgået på hjul.

Jeg tror nu nok man fik lært lidt mere om tingene den gang. Først fordi
der var længere tid med vinter, og så havde bilerne ikke alle de
hjælpesystemer de har i dag.

> Bilernes størrelse, motorydelse, hjælpeudstyr, o.s.v., er i dag meget
> forskellig fra dengang. Og ligeledes forholder det sig med hastighederne,
> for slet ikke at tale om vejnettets opbygning.

Og vinterberedskabet.

> Når det er sagt er det vel symtomatisk for os som mennesker at vi som ham
> der i tv udtalte at han ikke mente at kunne lære noget ved at komme på
> glatførekursus, sådan har jeg hørt mange sige.

For nogen er det faktisk tilfældet. Enkelte vil faktisk være istand til
at vise lærerne nyt tricks.

> [...]
> også havde lært ham noget nyt om glatførekørsel, så - jo han havde da fået

Den har jeg hørt en del gange før. Og for de fleste danske chaufførere
vil der også være noget at hente.

Desværre findes der også kolleger der mener at hvis man ikke er født med
40 års erfaring skal man ikke begynde at køre lastbil.

Heldigvis er de rimelig nemme at pille ned. Man skal bare spørge dem om
ikke også de startede livet ud med at have en til at tørre sig i r**en.