Uheldsfrekvens for last & personbiler
Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-03-05 20:34

De seneste dages snevejr & dårligt føre, samt deraf afledte uheld må vel
faktisk være nedslående læsning for professionelle lastvognschaufører.

Ud af godt 4000 uheld er lastvogne repræsenteret med 1240 uheld, altså
næsten 25% eller hver fjerde uheld er en lastbil.

Derudover synes jeg faktisk at bilisterne her i det østjyske de senere dage
har opført sig rigtig fint, også udtalt af flere sneplovfører.

I går var jeg flere gange på motorvejen mellem Horsens og Aarhus, i det
store hele holdt bilisterne god indbyrdes afstand, ligeledes vel passet
hastighed i forhold til den til tider spejlglatte motorvej.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henning

Dato : 03-03-05 20:55

On Thu, 3 Mar 2005 20:34:03 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Ud af godt 4000 uheld er lastvogne repræsenteret med 1240 uheld, altså
>næsten 25% eller hver fjerde uheld er en lastbil.

Har de pillet de uheld ud, hvor det er snepoven, der sidder fast eller
er skredet i grøften? Den er trods alt allerforrest hvor det er
farligst.
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-05 08:11

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ud af godt 4000 uheld er lastvogne repræsenteret med 1240 uheld, altså
> næsten 25% eller hver fjerde uheld er en lastbil.

Siger intet om, hvordan folk køre. I en lastbil kan du komme på "glatis"
selvom du holder stiller. Blot det skråner og der er glat.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-05 09:40

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Siger intet om, hvordan folk køre. I en lastbil kan du komme på "glatis"
> selvom du holder stiller. Blot det skråner og der er glat.

Jeg tror ikke at en lastbil som holder stille fordi den ikke kan sætte i
gang bliver registreret som et uheld.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-05 10:24

> Jeg tror ikke at en lastbil som holder stille fordi den ikke kan sætte i
> gang bliver registreret som et uheld.

Det er heller ikke det jeg snakker om. Hælder vejen f.eks. mod højre, og en
lastbil sætter igang på spejlglat vej, vil vægten være nok til at den
uvilkårligt vil glide i grøften = registreres som uheld.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!