Skifte bagaksel?
Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 09:17

Hej,

I lyset af den meget sne og alle de biler jeg skal have fri (incl. min
egen en gang imellem) har jeg overvejet om min Pajero kunne gøre mere
sne-dygtig. Det er en lang Pajero model 1995.

Umiddelbart tror jeg ikke den kan låse diff'en på bagakslen, hvad jeg er
lidt træt af. Kunne man finde en anden bagaksel med låsbar diff. hos en
hugger og sætte den på?

Hvor omfattende, kostbart og lovligt er det at hæve sådan en Pajero?

Er der andre oplagte ting?

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 09:48

Dennis Thrysøe wrote:
> I lyset af den meget sne og alle de biler jeg skal have fri (incl. min
> egen en gang imellem) har jeg overvejet om min Pajero kunne gøre mere
> sne-dygtig. Det er en lang Pajero model 1995.

Hvad med nogle ordentlige dæk?
Jeg har en '97 Pajero med rigtige dæk, og jeg har ikke haft brug for mit
bagspær endnu denne vinter...

> Umiddelbart tror jeg ikke den kan låse diff'en på bagakslen, hvad jeg
> er lidt træt af. Kunne man finde en anden bagaksel med låsbar diff.
> hos en hugger og sætte den på?

Er du sikker på at den ikke har spær?
Eller er det kun benz. modellen der har det?
Du har en ikke lille knap i bunden af panelet, hvor radioen sidder, hvor der
står R/D?

Alternativt kan du sætte et 100 % spær i, som koster ca. 10.000 kr...

> Hvor omfattende, kostbart og lovligt er det at hæve sådan en Pajero?

Du kan få et sæt andre fjedre til bag. Din Pajero har torsionsfjedre foran.
Fjedrene til bag er med TÜV, så det _burde_ ikke være et problem at få den
synet.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 10:20

Morten Fruergaard wrote:

> Hvad med nogle ordentlige dæk?

Som for eksempel? Jeg kører med nogle A/T dæk der ser rimeligt
fornuftige ud for mit utrænede øje. Continental tror jeg nok.

> Jeg har en '97 Pajero med rigtige dæk, og jeg har ikke haft brug for mit
> bagspær endnu denne vinter...

Jeg kunne godt bruge det i morges da den sad mere eller mindre på maven.
Måske havde det hjulpet mig måske ikke.

Jeg kunne ogå godt bruge det i går aftes hvor jeg trak en kassevogn ud
af en snedrive. Ét forhjul og ét baghjul snurrede bare. Men den kom da
ud til sidst.

> Er du sikker på at den ikke har spær?

Nej. Jeg havde en Pajero 1994 før, og den havde elektrisk spær. Der var
en kontakt. Det er der ikke på denne.

Men jeg har ikke været ude mens den står og trækker og kigge (endnu) :)

Men det kan godt være at der bare er spær altid. Jeg er dog ret
overbevist om at der kørte ét baghul rundt igår aftes.

> Eller er det kun benz. modellen der har det?
> Du har en ikke lille knap i bunden af panelet, hvor radioen sidder, hvor der
> står R/D?

Nope. Ikke i denne. Desværre. Jeg købte en Pajero fra 1997 NETOP pga.
spær og låsbart centerdiff. Det viste sig så at være en 1995'er der var
indreg. føreste gang i 1997. Så kan jeg lære det :/

> Alternativt kan du sætte et 100 % spær i, som koster ca. 10.000 kr...

Fy da føj. Kunne man ikke finde en billigere løsning. Anden bagaksel.
Anden diff. Eller lign.? Det behøves ikke være 100% spær, men hvis det
kan kobles fra må det gerne være det.

> Du kan få et sæt andre fjedre til bag. Din Pajero har torsionsfjedre foran.
> Fjedrene til bag er med TÜV, så det _burde_ ikke være et problem at få den
> synet.

Nogen bud på øvrigt omfang og omkostninger? Og hvor meget ville det hæve
den?

-dennis

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 12:30

> Jeg kunne ogå godt bruge det i går aftes hvor jeg trak en kassevogn ud
> af en snedrive. Ét forhjul og ét baghjul snurrede bare. Men den kom da
> ud til sidst.

Til bjærgningsopgaver er et spil det eneste der duer.
Om den har spær på begge aksler eller ej, så laver den hurtigt is under
dækkene.
Sidst vi havde snestorm, var der en minibus der var kørt ind i en drive.
En stor Case traktor med 4x4 (og spær) kunne ikke rokke den.
En gammel HJ60 med et lille 2500 kg. spil trak den ud, uden problemer.

Paw

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 12:52

Paw Jensen wrote:
> [...]
> En stor Case traktor med 4x4 (og spær) kunne ikke rokke den.
> En gammel HJ60 med et lille 2500 kg. spil trak den ud, uden problemer.

Hvor køber man sådan et til en fornuftig pris?

-dennis

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 13:01

> Hvor køber man sådan et til en fornuftig pris?

Med fare for at være inhabil www.uniq-import.dk

Paw
(UNIQ-Import)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 13:49

Paw Jensen wrote:

> Med fare for at være inhabil www.uniq-import.dk

En smule...
Men ikke mere end jeg...

Kvalitet:
http://www.cf-offroad.dk/spil.htm

Billigt:
http://www.cf-offroad.dk/kew_spil.htm

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 13:50

Paw Jensen wrote:
> Til bjærgningsopgaver er et spil det eneste der duer.

Jep. Det trækker bare...

http://www.cf-offroad.dk/billeder/galleri/skraat%20forfra%20hoejre%20nede.jpg

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 18:29

> http://www.cf-offroad.dk/billeder/galleri/skraat%20forfra%20hoejre%20nede.jpg

Bortset fra den er rød, så er den sgu meget pæn.

Måske fruens Jeep snart skal skiftes, med en mere "offroad rå" dyt....

Paw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-05 10:13

Paw Jensen wrote:

> Bortset fra den er rød, så er den sgu meget pæn.

Jep. Men nu er det jo en konebil, så farven kan jeg godt leve med...
Og da jeg fik den 40.000 kr. for billigt, kan jeg sepcielt godt leve med
den...

> Måske fruens Jeep snart skal skiftes, med en mere "offroad rå" dyt....

Tja...

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-03-05 17:55

On Wed, 2 Mar 2005 12:30:21 +0100, "Paw Jensen" <Nospam@nomail.dk>
wrote:

> [...]
>En stor Case traktor med 4x4 (og spær) kunne ikke rokke den.
>En gammel HJ60 med et lille 2500 kg. spil trak den ud, uden problemer.

Hvad er de der HJ'er i snakker så meget om?
Flemming Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 18:11

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote:

>Hvad er de der HJ'er i snakker så meget om?

Toyota Landcruiser
http://www.toyotalandcruiser.dk/galleri/default.asp?TOPIC_ID=223

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-03-05 22:34

On Wed, 02 Mar 2005 18:10:58 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Toyota Landcruiser
>http://www.toyotalandcruiser.dk/galleri/default.asp?TOPIC_ID=223

Er jo en mindre monstertruck, hvis at det ikke lige var for motoren :P
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-05 10:17

Thunderbird [7100] wrote:

> Er jo en mindre monstertruck, hvis at det ikke lige var for motoren :P

Jep. Det er sgu den højste HJ60/61 jeg nogensinde har set...

Fra : anders majland

Dato : 02-03-05 22:46

> Til bjærgningsopgaver er et spil det eneste der duer.

Hmm mon jeg kan finde noget at bolte den fast på foran på fabia'en.
Kombineret med nogle solide pæle strategiske steder (inden vinter) skulle
det nok være muligt at den kunne trække sig selv ud hvor sneploven kommer
forbi.....

Men et spil kunne nok let boltes på trækkrogen også så skal er bare bakkes
ud

Selv når naboen med en gummiged har fjernet de værste driver er det ikke
nemt at komme igennem

/A

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-05 10:17

anders majland wrote:
> Men et spil kunne nok let boltes på trækkrogen også så skal er bare
> bakkes ud

Man kan uden problemer få et spil til et anhængertræk...

Fra : Paw Jensen

Dato : 03-03-05 11:34

> Man kan uden problemer få et spil til et anhængertræk...

Ja, i Harald Nyborg.
De skriver det trækker træer op med roden etc....

Og hvis man er lidt fiks på fingerne, så køber man et cigarettænderstik i
THansen og monterer i bagagerummet, så har man strømmen lige ved hånden....

Paw

Fra : Leonard

Dato : 03-03-05 11:38

> [...]

>THansen og monterer i bagagerummet, så har man strømmen lige ved hånden....

Kan et spil der trækker et træ op med roden nøjes med 10A ?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-05 13:58

Leonard wrote:

> Kan et spil der trækker et træ op med roden nøjes med 10A ?

Niks. Og jeg tror at det er det, Paw mener... At det altså ikke kan trække
træer op...

Fra : Paw Jensen

Dato : 03-03-05 20:51

> Niks. Og jeg tror at det er det, Paw mener... At det altså ikke kan trække
> træer op...

Præcis

Købte et, og satte det på een af vores autotrailere.
Det kan sgu ikke engang trække en Puch Maxi op

Paw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-05 13:57

Paw Jensen wrote:
> [...]
>
> Og hvis man er lidt fiks på fingerne, så køber man et
> cigarettænderstik i THansen og monterer i bagagerummet, så har man

LOL

Jeg har faktisk et sådan spil - dog ikke fra HR.

Det trækker uden problemer en 3T bil med låste hjul...

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 03-03-05 19:27

wrote:

>Til bjærgningsopgaver er et spil det eneste der duer.

Eller en elastikstrop, så kan man få det meste fri.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Paw Jensen

Dato : 03-03-05 20:55

> Eller en elastikstrop, så kan man få det meste fri.
> --
> Morten F. Søndergaard
> Land Rover 90 TD '87

Ja, i mudder.
På is flytter du ikke meget.

Paw
Hummer H2 6,0 V8

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 03-03-05 21:48

On Thu, 3 Mar 2005 20:55:08 +0100, "Paw Jensen" <paw@uniq-import.dk>
wrote:

>Ja, i mudder.
>På is flytter du ikke meget.

Jeg har ikke prøvet på is men det virker nu fint i sne, det er bare et
spørgsmål om hvor mange ryk der skal til før bilen er fri.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-03-05 07:57

Paw Jensen wrote:
> Paw
> Hummer H2 6,0 V8

Ja, du er et svin... LOL

Har du fået din "jantelov..."?

Fra : Paw Jensen

Dato : 04-03-05 09:16

> Ja, du er et svin... LOL
>
> Har du fået din "jantelov..."?

Ikke endnu, arbejder på at få lavet lodo od www til den først

Paw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-03-05 10:31

Paw Jensen wrote:

> Ikke endnu, arbejder på at få lavet lodo od www til den først

? Men sikkert sjovt...

Fra : Paw Jensen

Dato : 04-03-05 10:42

> ? Men sikkert sjovt...

Damn, de taster sidder tæt

Jeg mente logo og www

Skal jo gerne bruge opmærksomheden den får til at skaffe mere trafik til
www.uniq-import.dk

Paw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-03-05 11:19

Paw Jensen wrote:

> Damn, de taster sidder tæt

Arh...

Yes. Og www.4x4styling.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 13:39

Dennis Thrysøe wrote:
> Som for eksempel? Jeg kører med nogle A/T dæk der ser rimeligt
> fornuftige ud for mit utrænede øje. Continental tror jeg nok.

Nogle A/T dæk er 20 % offroad, nogle 60 %...
Mine M/T er 80 % og jeg har ikke nogle problemer...

> Nej. Jeg havde en Pajero 1994 før, og den havde elektrisk spær. Der
> var en kontakt. Det er der ikke på denne.

Ok.

> Nope. Ikke i denne. Desværre. Jeg købte en Pajero fra 1997 NETOP pga.
> spær og låsbart centerdiff. Det viste sig så at være en 1995'er der
> var indreg. føreste gang i 1997. Så kan jeg lære det :/

Sur røv...

> Fy da føj. Kunne man ikke finde en billigere løsning. Anden bagaksel.

Tjo. Du kan vel finde en bagaksel fra en med 100 % spær, og sætte den på...

> Nogen bud på øvrigt omfang og omkostninger? Og hvor meget ville det
> hæve den?

Den vil blive hævet ca. 2" i bag...
Foran kan du sikkert skrue den ca. 1"-1½" op...

Foran tager det ikke meget mere end 15 min. At skifte fjedre bag tager vel
et par timer...

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 14:07

Morten Fruergaard wrote:

> Nogle A/T dæk er 20 % offroad, nogle 60 %...
> Mine M/T er 80 % og jeg har ikke nogle problemer...

Larmer den så ikke meget på vej? Og bliver tørstig?

> Tjo. Du kan vel finde en bagaksel fra en med 100 % spær, og sætte den på...

Jeg har lige spurgt Mitsubishi. De trækker noget på det, men mener at
det kan man vel godt "hvis gearingen er den samme og det er samme type".
Så er det jo bare lige med at finde ud af det...

> Den vil blive hævet ca. 2" i bag...
> Foran kan du sikkert skrue den ca. 1"-1½" op...
>
> Foran tager det ikke meget mere end 15 min. At skifte fjedre bag tager vel
> et par timer...

Jeg havde forestillet mig lidt mere end et par tommer. Når jeg har
siddet i en snedrive og bakker ud (de gange dét lykkedes :) kan man
tydeligt se at bilen stort set har stået på undervognen og der er
skrabet en ordentlig dynge sammen med aftryk af skjoldet.

-dennis

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 14:15

> [...]
> tydeligt se at bilen stort set har stået på undervognen og der er
> skrabet en ordentlig dynge sammen med aftryk af skjoldet.

Så må du også hellere få et par portalaksler, nu du er i gang

Paw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 14:56

Dennis Thrysøe wrote:

> Larmer den så ikke meget på vej?

De synger en lille smule...

> Og bliver tørstig?

Niks. Den kører stadig 5 km/l...

> [...]
> tydeligt se at bilen stort set har stået på undervognen og der er
> skrabet en ordentlig dynge sammen med aftryk af skjoldet.

Hvis du sætter større dæk på, får du mere rigtig frihøjde...

Jeg kører (uden at have hævet bilen) på 285/75-16. Det hæver bilen ca. 5
cm...

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-03-05 08:53

Morten Fruergaard wrote:
> Jeg kører (uden at have hævet bilen) på 285/75-16. Det hæver bilen ca. 5
> cm...

Kan de monteres uden videre (min er en lang pajero 1995) = kan de være i
hjulkasserne? Og kan den synes med dem?

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-05 10:20

Dennis Thrysøe wrote:

> Kan de monteres uden videre (min er en lang pajero 1995) = kan de
> være i hjulkasserne?

De kan uden problemer være på min... Jeg kan ikke se, at det skulle være et
problem bare fordi din er lang...

> Og kan den synes med dem?

Niks. Ikke helt... De er ca. 11 % større, hvor maks. er 5 %...
Så skal det være fx 265/70-16...