Octavia eller mondeo
Fra : Michael Guldager Han~

Dato : 01-03-05 01:08

Hejsa

Står for at skulle købe ny bil og er i tvivl om hvilken bil jeg skal vælge.
Valget står mellem en

Skoda Octavia 2,0 TDI st.car, Elegance eller
Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend. Til Mondeoen er der udover
standardudstyr, esp, fartpilot, kørecomputer, 8-vejs elsæder og lidt andre
småting.

Lad mig høre Jeres mening.

Michael

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 01:27

"Michael Guldager Hansen" <mghansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend. Til Mondeoen er der udover
> standardudstyr, esp, fartpilot, kørecomputer, 8-vejs elsæder og lidt

Jamen du giver jo selv svaret..
Du vil vælge mellem en skoda og en bil..
Det er da ikke så svært..

;0)

J.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 01-03-05 01:36

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Guldager Hansen" <mghansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen du giver jo selv svaret..
> Du vil vælge mellem en skoda og en bil..
> Det er da ikke så svært..

Nahh jeg ville nu nok sige det modsatte, en Ford eller en bil...
Men lige i det her tilfælde vil jeg nu nok have svært ved at forsvare en
Skoda, hvem vil vælge en mindre bil med så meget mindre udstyr?!?
Er der hukomelse i sæderne? Og hvis ja, er der så også i spejlene?

Jeg må dog indrømme at jeg ikke kender meget til Fords diesel motore, men
dem der der sikkert andre der mener noget om.

/Morten
Vectra 2,0i GLS '94
pegøj 406 2,0i ST st.car '00

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 02:01

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men
> dem der der sikkert andre der mener noget om.

Jeg kender taxa-vognmænd, som har fået Octavia.
Og når jeg har været med som passager, må jeg nok sige, at jeg
foretrækker at spadsere.
Den er så fattig på interiør-kvalitet, så det gør helt ondt. Nogen
påstår, at det er VW-interiør, men den tor jeg ikke på. Det er meget
værre. Og så larmer den mere end godt er.
Nu har jeg lige set Discovery om den nye BMW 645Ci....Nøøøjjjjjjjj, hvor
er den fed..
Og når man har set, hvad man kan udrette, når man producerer en
kvalitetsbil, så må jeg sige, at Octavia ikke når BMW til dækmønstret.
Hvis man om BMW kan sige; "Der er tænkt på det hele", så kan man om
Octavia sige; "Der er sparet på det hele".

Og så må man jo sige, at der er en grund til, at politiet vælger Ford
frem for Skoda.
Jeg har taget adskillige ture med en strømer bag rattet i mondeoer.
De kan holde til at blive kørt, skal jeg hilse at sige.

J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 01-03-05 04:53

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote in message
> Den er så fattig på interiør-kvalitet, så det gør helt ondt. Nogen påstår,
> at det er VW-interiør, men den tor jeg ikke på. Det er meget værre. Og så
> larmer den mere end godt er.

Nu er den jo så som sagt også en klasse mindre end fx. Mondeo
Mondeo har altså heller ikke høstet lutter stjerner for deres
interiørkvalitet i div. test, så der ville jeg nok heller ikke råbe for
højt.

Generelt syntes jeg Ford har det med at vælge nogen underlige løsninger,
skal man stadig hen til føresædet for at åbne bagagerummet uden at bruge
nøglen?
Jeg ved at dét ville pisse mig af i den grad. Og det alt sammen for at spare
en centrallås motor "bagklap fjernbetjenbar fra føresædet" bla... sikke
noget bavl, det har jeg sgu aldrig savnet, og da slet ikke hvis det skal
koste en knap på selve klappen!

> [...]
> Hvis man om BMW kan sige; "Der er tænkt på det hele", så kan man om
> Octavia sige; "Der er sparet på det hele".

Ahh jeg tror nu næppe heller en sur Mondeo vil virke fed efter en tur i
sådan en BMW...
Hvis man tager 3-4gange(?) så meget for bilen er det nok ikke svært at lave
det bedre.

> Og så må man jo sige, at der er en grund til, at politiet vælger Ford frem
> for Skoda.

Lige politiet er nok ikke særligt smart at fremhæve når vi snakker Ford. Der
er nok mange en politimand der så inderligt har fortrudt at de valgte
Mondeo, og man kan da også se at de er ved at bevæge sig tilbage til
Vectra'er igen.

Men hvis ellers diesel kværnen holder (jeg kender som sagt intet til den),
ville jeg nu nok aligevel vælge Mondeo'en.

/Morten

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 01-03-05 13:53

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> skrev i en meddelelse
> Generelt syntes jeg Ford har det med at vælge nogen underlige løsninger,
> skal man stadig hen til føresædet for at åbne bagagerummet uden at bruge
> nøglen?

For retfærdighedens skyld skal det vel lige nævnes at Mondeo ikke er alene
med denne løsning...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-03-05 14:03

Brian Axelgaard wrote:
> "Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> skrev i en meddelelse

> For retfærdighedens skyld skal det vel lige nævnes at Mondeo ikke er alene
> med denne løsning...

Hvor mener Morten det er et bedre sted at placere mekanismen?

Mvh
Roberto

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:05

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Hvor mener Morten det er et bedre sted at placere mekanismen?

Som jeg skriver længere nede, så syntes jeg da det ville være smart at man
kunne åbne bagsmækken med en knap uden at skulle enten hen til føresædet,
eller fumle med nøgle.

Det er selvfølgelig blot min mening og der er nok mange der har en anden,
men for mig virker det bare som en sparre løsning for ikke at skulle sætte
centrallås-motor i bagsmækken.
Opel har ikke mindre end seks centrallås-motore, en til hver dør, en til
bagsmæk og en til benzindæksel, tja det er måske lidt overdrevet, men man
slipper for turen tilbage hvis man har glemt at åbne benzindækslet...

Men det var bare et eksempel, Ford var fx. også lang tid om at få seks
ciffre i kilometertælleren, og da jeg kiggede ny bil i 97-98, var Ford de
eneste der stadig brugte mekanisk tællerværk.

Småting, men det er mange gange det der afgør et bil køb.

/Morten

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 01-03-05 23:58

"Brian Axelgaard" <ask@for.it> wrote in message

> For retfærdighedens skyld skal det vel lige nævnes at Mondeo ikke er alene
> med denne løsning...

Undskyld det skulle jeg nok lige have sagt.

/Morten

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-03-05 23:21

On Tue, 1 Mar 2005 04:52:48 +0100, "Morten Vinding Svendsen"
<mvn@fjern.mikro.dk> wrote:

>Lige politiet er nok ikke særligt smart at fremhæve når vi snakker Ford. Der
>er nok mange en politimand der så inderligt har fortrudt at de valgte
>Mondeo,

Hvorfor det?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:07

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> Hvorfor det?

Man skal nok have levet i en anden verden hvis man ikke har hørt om
politiets bremseproblemer med Mondeo'erne.
Okay jeg ved godt at det er løst nu...

/Morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-03-05 08:30

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> skrev :

>Man skal nok have levet i en anden verden hvis man ikke har hørt om
>politiets bremseproblemer med Mondeo'erne.
>Okay jeg ved godt at det er løst nu...

Fint du skrev _Politiet's_ problemer - det var nemlig ikke bilerne der
var årsagen ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Rick

Dato : 02-03-05 10:20

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> wrote in message news:<d02si0$1tn$1@postednews.klen.dk>...

> Man skal nok have levet i en anden verden hvis man ikke har hørt om
> politiets bremseproblemer med Mondeo'erne.
> Okay jeg ved godt at det er løst nu...

Så ved du sikkert også, at politiet selv var skyld i de problemer.

Fly

Fra : Christensen

Dato : 02-03-05 15:35

> Man skal nok have levet i en anden verden hvis man ikke har hørt om
> politiets bremseproblemer med Mondeo'erne.
> Okay jeg ved godt at det er løst nu...

Giv mig hvilken som helst "normal" bil på 13-1400 kg, så skal jeg
dælan-dulme køre bremserne så varme at de ikke kan bremse....

/f christensen

Fra : Thomas

Dato : 01-03-05 23:59

> [...]
>
> Men hvis ellers diesel kværnen holder (jeg kender som sagt intet til den),
> ville jeg nu nok aligevel vælge Mondeo'en.

Tror der er noget du har misforstået: Der er fjernbetjent bagklap fra nøglen
også, så der er intet problem her.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:51

"Thomas" <a@b.dk> wrote in message

> Tror der er noget du har misforstået: Der er fjernbetjent bagklap fra
> nøglen også, så der er intet problem her.

Arhg... ja det havde jeg glemt.
Men på de gamle så.

Hvormange af ruderne har pulsstyring i sådan en bil? Altså auto op/ned....

/Morten

Fra : Thomas

Dato : 02-03-05 23:32

> [...]
> Men på de gamle så.
>
> Hvormange af ruderne har pulsstyring i sådan en bil? Altså auto op/ned....

Mener du automatisk ned/oprulning ved et enkelt tryk? I såfald har alle
elruderne denne funktion.

Iøvrigt er den gamle model jo irrelevant, da spørgeren kigger på den nye.

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 05:54

> [...]
>Den er så fattig på interiør-kvalitet, så det gør helt ondt. Nogen
>påstår, at det er VW-interiør, men den tor jeg ikke på. Det er meget

Den nye Octavia er lækrere indeni end nogen andre biler fra VW - lige
undtagen Audi.

>Og så larmer den mere end godt er.

VW's dieselmotorer larmer mere end f.eks. PSA's bovlamme dieseler, så hvis
man vil have megakræfter må man betale med lidt mere motorstøj.

>Nu har jeg lige set Discovery om den nye BMW 645Ci....Nøøøjjjjjjjj, hvor
>er den fed..

Ih, ja. Her kan man da tale om kedeligt interiør. BMW lever stadig i
80'erne, og så ødelægger det klamme I-drive alle muligheder for en fed tur i
bilen. Prøv du at skifte radiostation i en 6-serie: Totalt til grin!

>Og når man har set, hvad man kan udrette, når man producerer en
>kvalitetsbil, så må jeg sige, at Octavia ikke når BMW til >dækmønstret.

Ligesom BMW kun når Aston Martin knæerne. Hvorfor, jo prisforskellen er jo
ret stor...

>Hvis man om BMW kan sige; "Der er tænkt på det hele", så kan man om
>Octavia sige; "Der er sparet på det hele".

"Der er tænkt på det hele" hos BMW? Klart. F.eks. har den nye 1-serie så
mange latterlige fejl, at den burde smides lige tilbage til forhandlerne.
ESP-systemet kan gå amok og nægte at blive aktiveret, desuden har BMW sparet
lidt ved ikke at komme med automatisk kørelys til os heroppe - med mindre
man selv stiller på kontakterne.
Desuden viser 80% af vores nogen-og-fyrre biler problemer med dæktrykket,
selvom det er, som det skal være. Bilerne kan ikke rigtigt tåle frost,
hvorfor de tit ignorerer tryk på startknappen i op til 10-12 sekunder.
Så kom ikke her og giv BMW præmien for bedste kvalitet.

> [...]
>Jeg har taget adskillige ture med en strømer bag rattet i mondeoer.
>De kan holde til at blive kørt, skal jeg hilse at sige.

Mondeo kører bedre end Octavia, men det er kun pga. undervognen. Octaviaens
motor er Mondeoen langt overlegen.

Fra : Steen Suder

Dato : 01-03-05 07:37

Nicklas Teisner wrote:

> Den nye Octavia er lækrere indeni end nogen andre biler fra VW - lige
> undtagen Audi.

Det håber jeg ikke for så står det sløjt til.
Jeg har prøvet en 2005 Octavia 1,6 FSI og den droppede jeg pga. bl.a.
interiøret.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 16:05

>Det håber jeg ikke for så står det sløjt til.
>Jeg har prøvet en 2005 Octavia 1,6 FSI og den droppede jeg pga. >bl.a.
>interiøret.

Smag og behag, men jeg er perosnligt meget imponeret over Octaviaens
interiør.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-03-05 09:14

Jim wrote:

> Jeg kender taxa-vognmænd, som har fået Octavia.
> Og når jeg har været med som passager, må jeg nok sige, at jeg
> foretrækker at spadsere.

Da min lokale taxa-mand skulle køre mig til lufthavnen (en 600kr's tur) og hentede mig i
en udkn*ppet Passat diesel (300.000km - *alt* raslede på den) sagde jeg at han skulle
komme i en anden bil næste gang. Da hentede mig igen ude i Kastrup var det i en Volvo S80 :)

Personlig synes jeg at turens pris burde afhænge af køretøjets stand.
Jeg *elsker* at køre taxa når det er den største grise-Mercer det foregår i.

Mvh
Roberto

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:10

> [...]
> den) sagde jeg at han skulle komme i en anden bil næste gang. Da hentede
> mig igen ude i Kastrup var det i en Volvo S80 :)

Den værste taxa jeg har kørt med var en smadret Mercedes Vito, hold k...ft
hvor den knirkede og knagede :)

> Personlig synes jeg at turens pris burde afhænge af køretøjets stand.
> Jeg *elsker* at køre taxa når det er den største grise-Mercer det foregår
> i.

Jep, bortset fra man bliver lidt ked af at skulle tilbage til sin egen gamle
spand, uden 4-zone klima, elsæder osv. :)

/Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-03-05 10:01

> Den er så fattig på interiør-kvalitet, så det gør helt ondt. Nogen påstår,
> at det er VW-interiør, men den tor jeg ikke på.

Den nye Octavia repræsenterer et kvantespring på interiør-siden i forhold
til den Octavia, som du tænker på.

Den ny Octavia siges at have en mere lækker kabine end Golf V.

> Og så må man jo sige, at der er en grund til, at politiet vælger Ford frem
> for Skoda.

Det har INTET med det at gøre - med pris.

/Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-03-05 16:53

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse

> Og så må man jo sige, at der er en grund til, at politiet vælger Ford
> frem for Skoda.

Ja. Der er adskillige grunde.

1) Den gamle Octavia (og den nye?) hører til i Golf-klassen. Ergo er den for
lille til politibil
2) Politibiler er sedan´er. Octavia laves ikke i sedan
3) Og den mest væsentlige: Der skal udliciteres, når etaten skal have vogne.
Det siger EU. Etaten kan vælge mellem 4 mærker: Ford, Opel, Toyota og
Peugeot.

/Caspersen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:14

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message

> 2) Politibiler er sedan´er. Octavia laves ikke i sedan

Hvorfor egentlig?

> 3) Og den mest væsentlige: Der skal udliciteres, når etaten skal have
> vogne.
> Det siger EU. Etaten kan vælge mellem 4 mærker: Ford, Opel, Toyota og
> Peugeot.

Interesant og igen: hvorfor?
Opel og Pug det er jo EU mærker, men hvorfor Ford og Toyota?

/Morten

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-03-05 01:07

> Hvorfor egentlig?

? Måske af 2 årsager: Bræklagenet skal fæstnes i hattehylden og bagagerummet
er sikret mod langfingrede bagsædepassagerer ?

> Interesant og igen: hvorfor?
> Opel og Pug det er jo EU mærker, men hvorfor Ford og Toyota?

Det skal ikke absolut være EU-mærker. Det er de mærker der kommer med det
bedste tilbud, som får æren.

/Caspersen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 02:43

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message

> ? Måske af 2 årsager: Bræklagenet skal fæstnes i hattehylden og
> bagagerummet
> er sikret mod langfingrede bagsædepassagerer ?

Tjo lydder ikke helt usansyneligt.

> Det skal ikke absolut være EU-mærker. Det er de mærker der kommer med det
> bedste tilbud, som får æren.

Nåhh men så kunne det vel også godt være Skoda eller et andet mærke?

/Morten

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-03-05 16:16

> Nåhh men så kunne det vel også godt være Skoda eller et andet mærke?

Ja, men de var åbenbart ikke med blandt de vindende i licitationen, som vist
gælder 4 år.

/Caspersen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-03-05 16:26

En helt masse bits fra Morten Vinding Svendsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Nåhh men så kunne det vel også godt være Skoda eller et andet mærke?

Jeg har engang hørt, at antallet af statsejede afgiftsfrie køretøjer, er
reguleret på den måde at forstå, at der maks. må være en hvis procentdel af
den samlede køretøjspark fra en producent. Om det er en skrøne eller det er
et faktum ved jeg så ikke. Jeg har ikke kunnet finde noget om det på
www.retsinfo.dk .....

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I'll be right back, take your clothes off"
-- Jamie Lee Curtis as Wanda in 'A Fish Called Wanda'

Fra : Rasmus Bojsen

Dato : 01-03-05 20:16

On Tue, 1 Mar 2005 02:00:31 +0100, "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har taget adskillige ture med en strømer bag rattet i mondeoer.
>De kan holde til at blive kørt, skal jeg hilse at sige.

Det er måske derfor færdselspolitiet kører i Skoda. Har da mødt dem et
par gange i sådan en.

mvh.
Rasmus Bojsen
Sydjylland.
rasmus@bojsen.co.uk

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 20:33

"Rasmus Bojsen" <rasmus@bojsen.co.uk> skrev i en meddelelse

> Det er måske derfor færdselspolitiet kører i Skoda. Har da mødt dem et
> par gange i sådan en.

Ja, men der nede i Synnejylland, hvor du bor, skal de jo kun standse
oksekærrer og 30-knallerter.. ;0)

Mojn.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:18

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote in message

> Ja, men der nede i Synnejylland, hvor du bor, skal de jo kun standse
> oksekærrer og 30-knallerter.. ;0)

Ja man skal jo falde i med lokalbefolkningen :)
Kan huske at politiet i Birkerød (må vel være station Hillerød?), havde en
mørkelilla Vetra A der var sænket, med alufælge, tonederuder og dunke-dunke
musik, på den måde kunne de stille og roligt trille op igennem gågaden uden
at der var nogen der bemærkede noget :)

/Morten

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-03-05 01:49

> [...]
> Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend. Til Mondeoen er der udover
> standardudstyr, esp, fartpilot, kørecomputer, 8-vejs elsæder og lidt andre

Hvis jeg skulle vælge efter mærke, ville jeg vælge Skoda'en. Men det ser ud
til at udstyrsniveauet på Ford'en betyder noget for dig, så vælg den hvis
det giver dig større køreglæde...

Mvh

Emil

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 05:43

>Skoda Octavia 2,0 TDI st.car, Elegance eller
>Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend.

Svært valg, det er begge fantastisk gode biler.
Fordens motor er dog en skuffende PSA-diesel, der slet ikke når VW's
dieselmonstre til sokkerne. Mht. motorer, så vinder Octavia.
Interiøret er lækkert i begge biler, men personligt er jeg mest til
Octavia - bla. pga. den meget stilede midterkonsol og et utroligt behageligt
gear.

Jeg vil alt i alt sige Skoda Octavia - det er simpelthen den bedste bil,
hvis ikke verdens bedste bil.
Og nej, jeg er ikke Skoda-luder - f.eks. afskyr jeg Fabia, men den nye
Octavia er simpelthen en drøm.

Fra : Steen Suder

Dato : 01-03-05 07:33

Nicklas Teisner wrote:

<KLIP>

> Og nej, jeg er ikke Skoda-luder - f.eks. afskyr jeg Fabia, men den nye
> Octavia er simpelthen en drøm.

Pudsigt så forskellig smag kan være.

Da vi fornyligt købte ny bil, prøvede vi bl.a. en spritny (2005-model)
Octavia 1,6 FSI. Til prisen vil jeg kalde det skrammel hvad angår
køreoplevelse, indretning og generelt indtryk. Jeg blev faktisk
skuffet, for jeg havde sat næsen op efter at skulle have noget VW-kram.

Vi kørte over på den anden side af vejen og prøvede en Mazda6. Vi har
ikke prøvet andre biler siden - gæt hvad der står i indkørslen

--
Steen Suder

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 16:12

Steen skrev:
>Jeg blev faktisk
>skuffet, for jeg havde sat næsen op efter at skulle have noget VW->kram.

Det bliver da ikke mere VW kram?! Lækker gearkasse med lækre skift og en
tilpas solid følelse - ikke noget Peugeot-pjat her.
Stramme og bløde knapper, der skriger kvalitet, når man trykker.
Rigtig nice rat og lækre, bløde materialer overalt i kabinen.
Kun Audi gør det bedre.

>Vi kørte over på den anden side af vejen og prøvede en Mazda6. Vi >har
>ikke prøvet andre biler siden - gæt hvad der står i indkørslen

Det kan da ikke være interiørets skyld... Bl.a. ligner lygtevasker-knappen
og dens brødre noget fra 80erne.
Visker- og blinkarmen er da også fra før ruder konges tid.
No offense :)

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:24

"Nicklas Teisner" <dundee@webspeed.dk> wrote in message

> Det kan da ikke være interiørets skyld... Bl.a. ligner lygtevasker-knappen
> og dens brødre noget fra 80erne.
> Visker- og blinkarmen er da også fra før ruder konges tid.

Ja stilkene er et punkt hvor japanerne (sammen med amerikanerne) er håbløs
konservative. Underligt at de ikke har gjort noget ved dem.

/Morten

Fra : Claus

Dato : 01-03-05 19:22

"Nicklas Teisner" <dundee@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Fordens motor er dog en skuffende PSA-diesel, der slet ikke når VW's
> dieselmonstre til sokkerne.

Fejl, den diesel der er i Mondeo er Fords egen konstruktion. De nye 2,0 PSA
maskiner ligger indtil videre kun i Focus og C-max. Har prøvet en 130 HK
TDCI og den kører lige op med TDi'en. Hvordan den 115 HK er i forhold til
ved jeg ikke.

Vh. Claus

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 21:42

>Fejl, den diesel der er i Mondeo er Fords egen konstruktion.

Du har sgu ret her. Jeg har bare bidt mærke i, at vores nye Mondeo-dieseler
opførte sig markant dvaskere fra ca. midt i 2004, så jeg gik bare ud fra, at
de ækle franskmænd havde sneget sig vej ind hos Ford, fordi netop andre
modeller kørte med PSA-diesel.

Må lige have den rigtige grund til denne ændring i diesel-opførslen fra
Ford, så jeg spørger lige vores Ford-mekaniker i morgen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 22:50

> [...]
> at
> de ækle franskmænd havde sneget sig vej ind hos Ford, fordi netop andre

Hvordan skulle Fords egen TDCI være mere dvask?
Mondeo 2.0 TDCI 130 HK, 330 Nm v. 1800 RPM (fords diesel)
Focus 2.0 TDCI 136 HK, 320 Nm v. 2000 RPM (PSA diesel)

De er sådan ca. med samme spec.

Kilde:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=103947

--
Tom

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 02-03-05 17:04

>Hvordan skulle Fords egen TDCI være mere dvask?
>Mondeo 2.0 TDCI 130 HK, 330 Nm v. 1800 RPM (fords diesel)
>Focus 2.0 TDCI 136 HK, 320 Nm v. 2000 RPM (PSA diesel)
>
>De er sådan ca. med samme spec.

Jeg ved det, det var heller ikke det, jeg mente.
Sagen er den, at på vore ældre Mondeo'er, med VU-plader, er dieselmotoren
meget mere rå og aggressiv (Og koblingen meget mere følsom) sammenlignet med
de helt nye eksemplarer på XE-plader.
De nye har en 6-trins gearkasse, mod de gamles 5-trins, men ændret gearing
kan ikke være hele forskellen.
Når Mondeo endnu ikke har fået PSA-diesel, så kan jeg bare ikke finde
grunden til ændringen i diesel-opførslen.

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-03-05 19:42

> [...]
> Når Mondeo endnu ikke har fået PSA-diesel, så kan jeg bare ikke finde
> grunden til ændringen i diesel-opførslen.

Er det ikke fordi de gamle er med TDDI-motor, og de nye med TDCI-motor?

MVH
Kent Glerup

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 03-03-05 16:09

>Er det ikke fordi de gamle er med TDDI-motor, og de nye med TDCI-motor?
>
>MVH
>Kent Glerup

Jeg mener bestemt, at der står TDCi både bagpå og på motoren på alle
modellerne - men om det dækker over begge betegnelser for at undgå
forvirring, det skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-03-05 18:23

> Jeg mener bestemt, at der står TDCi både bagpå og på motoren på alle
> modellerne - men om det dækker over begge betegnelser for at undgå
> forvirring, det skal jeg ikke kunne sige.

Tjahh.. Så har jeg ikke nogen fornuftig forklaring. Kan bare huske at man
skulle gå udenom TDDI'erne, da de var ret gammeldags i motorgangen.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-03-05 09:21

Michael Guldager Hansen wrote:
> [...]
> Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend. Til Mondeoen er der udover
> standardudstyr, esp, fartpilot, kørecomputer, 8-vejs elsæder og lidt andre

Skodaen er en spare-folkevogn, delene er gode nok men den må aldrig blive bedre end en
folkevogn der jo er en spare-Audi og så fremdeles.

Jeg tror Mondeoen er mere luksus.

Men smag og behag er forskellig (sagde ham der valgte en Toyota Carina E GLi frem for en
1998 Mondeo) derfor bliver al vin drukket og alle kvinder gift.

Mvh
Roberto

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 17:04

>Skodaen er en spare-folkevogn, delene er gode nok men den må aldrig blive
bedre end en
>folkevogn der jo er en spare-Audi og så fremdeles.

Efter min mening er Octavia meget, meget lækrere end Golf V, som da godt nok
også skuffer eftertrykkeligt mht. til interiør.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:29

> Skodaen er en spare-folkevogn, delene er gode nok men den må aldrig blive
> bedre end en folkevogn der jo er en spare-Audi og så fremdeles.

Nah nu et det vel meningen at Skoda, Seat og VW skal henvende sig til tre
forskellige mål grupper på tværs af økonomi?

> Men smag og behag er forskellig (sagde ham der valgte en Toyota Carina E
> GLi frem for en 1998 Mondeo) derfor bliver al vin drukket og alle kvinder
> gift.

Og Toyota er en spare Lexus? ;)

/Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-03-05 08:57

Morten Vinding Svendsen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Nah nu et det vel meningen at Skoda, Seat og VW skal henvende sig til tre
> forskellige mål grupper på tværs af økonomi?

> Og Toyota er en spare Lexus? ;)

Måske, bortset fra at Lexus ikke kommer i små størrelser.
Seat. Skoda, Vw og Audio deltager jo i alle klasser.

Mvh
Roberto

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-03-05 10:05

On Tue, 1 Mar 2005 01:08:11 +0100, "Michael Guldager Hansen"
<mghansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend. Til Mondeoen er der udover
>standardudstyr, esp, fartpilot, kørecomputer, 8-vejs elsæder og lidt andre

Jeg ville heller ikke være i tvivl om at jeg umiddelbart ville vælge
Octavia.. simpelt hen fordi den 140 hestes PD motor er en drøm at køre
med.

Udstyrs nivauet virker umiddelbart på linje med Forden's indrømmet,
jeg har ikke set denne.

http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdfgen.asp?action=Accessories&strModel=Ny%20Octavia%20Combi

Her er en liste over hvad der er Standard i Elegance og hvad der kan
fabrik monteres.

Umiddelbart vil jeg mene at Skoda er mere Value for money. men der er
ingen vej uden om, du må ud og prøvekøre dem, og se hvad de kan

Christian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-03-05 10:14

> Skoda Octavia 2,0 TDI st.car, Elegance eller
> Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend.

Jeg valgte nok Ocatavia Combi, da jeg mener, den er hamrende godt designet.
Jeg synes simpelthen, den er kanon lækker i Stc.

Samtidig har den et fantastisk motor - med potentiale til 175 hk og
nyreknusende 400 Nm.

Den har en lækker kabine, og den er fantastisk ruststærk - noget som Ford
stadig ikke har fundet ud af. Jeg tror samtidig ikke, at Skoda´ens undervogn
står væsentlig tilbage for Mondeo´ens, da den nye Octavia kører på Golf
V/A3´s undervogn.

Ford´en er også lækker - men den er ikke ny længere...

/Jan W Nielsen

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 11:31

> [...]
> designet. Jeg synes simpelthen, den er kanon lækker i Stc.
>
> Samtidig har den et fantastisk motor - med potentiale til 175 hk og

Ja nyreknusende...
Så må det være som i de gamle skodaer, hvor man skulle iføre sig
nyrebælte, før man satte sig ind.
Hvis du mener at designet er godt, så er alle biler godt designet.
Den er nærmest en kopi af en Passat, og bagenden er stjålet fra enten
BMW eller Mercedes.
Og når man ved, at motoren er en folkeræser (VW), så er der skallen og
interiør tilbage.
Og jeg har kørt adskillige dieselbiler, og kan sagtens høre forskel. Det
betyder meget, at man kan føre en samtale, når der køres...også på
motorvej.
Hvad køreegenskaberne angår, så tror jeg, eller rettere ved, at Mondeoen
må være bedre.
Skodaen er simpelhen for kedelig. Og skulle jeg blive belemret med en
skoda, ville jeg ikke skilte med, at jeg havde en.
Navn og logo ville blive flået af.

J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 11:50

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse

> Skodaen er simpelhen for kedelig. Og skulle jeg blive belemret med en
> skoda, ville jeg ikke skilte med, at jeg havde en.
> Navn og logo ville blive flået af.

Aha.. lidt ligesom de "smarte" BMW drenge, der heller ikke vil være ved, at
de kører i en Black Mans Wagon !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 13:51

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Aha.. lidt ligesom de "smarte" BMW drenge, der heller ikke vil være
> ved, at de kører i en Black Mans Wagon !

Til gengæld vil mange alternativt pigmenterede gerne stå ved, at de
ønsker sig en Big Muslim Woman.

J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-03-05 16:42

> Så må det være som i de gamle skodaer, hvor man skulle iføre sig
> nyrebælte, før man satte sig ind.

Måske er det gået forbi dig, at Skoda ikke længere er en fabrik, der
producerer dybt forældede biler..?

For det tilfældes skyld, at du måtte være hjemvendt fra en længere
rum-rejse, kan jeg oplyse, at jerntæppet faldt for mere end 15 år siden, og
at Folkevogn efterfølgende købte Skoda-fabrikken for at nå et mere nøjsomt
segment og for at få masse-fordel gennem videreudnyttelse af diverse
teknologiske platforme. )

> Hvis du mener at designet er godt, så er alle biler godt designet.
> Den er nærmest en kopi af en Passat, og bagenden er stjålet fra enten BMW
> eller Mercedes.

Det er jeg nu ikke helt enig i - men på den anden side er det jo ikke just
dårlige biler at blive slået i hartkorn med.

> Og jeg har kørt adskillige dieselbiler, og kan sagtens høre forskel. Det
> betyder meget, at man kan føre en samtale, når der køres...også på
> motorvej.

Der er dælme ikke meget støj i koncernes moderne dieselbiler - og støjen er
især lav ved motorvejskørsel. Faktisk støjer de her ofte mindre end deres
benzin-konkurenter.

> Hvad køreegenskaberne angår, så tror jeg, eller rettere ved, at Mondeoen
> må være bedre.

Hvor ved du det fra..?

> Skodaen er simpelhen for kedelig. Og skulle jeg blive belemret med en
> skoda, ville jeg ikke skilte med, at jeg havde en.
> Navn og logo ville blive flået af.

Måske er det her, at hunden ligger begravet for dig - navn og logo skal
flåes af. Heldigvis er der folk, der kan se gennem mærkets triste historie
og logoet - og som tager bilen for hvad den er - nemlig et kanon godt køb
til prisen.

/Jan W Nielsen

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 01-03-05 17:10

>Hvis du mener at designet er godt, så er alle biler godt designet.
>Den er nærmest en kopi af en Passat, og bagenden er stjålet fra enten
>BMW eller Mercedes.

Skoda Superb er en kopi af en Passat, der kan vi godt være enige. Men ellers
ikke.
Octaviaens design er ikke vovet, men ganske nydeligt og uden de store
wow-effekter.
Sidst jeg køret bag en BMW havde jeg så travlt med at grine af Bangle's
grimme røv, at jeg helt glemte at sammenligne med Octavia'en :)

>Og når man ved, at motoren er en folkeræser (VW), så er der skallen og
>interiør tilbage.

Ja, en 2.0, 140 hestes TDI, der sparker alle andre dieseler af vejen.

>Og jeg har kørt adskillige dieselbiler, og kan sagtens høre forskel. >Det
>betyder meget, at man kan føre en samtale, når der køres...også på
>motorvej.

Derfor 6. gear.

>Hvad køreegenskaberne angår, så tror jeg, eller rettere ved, at Mondeoen
>må være bedre.

Undervognen er bedre, det vil jeg give dig ret i.

>Skodaen er simpelhen for kedelig. Og skulle jeg blive belemret med en
>skoda, ville jeg ikke skilte med, at jeg havde en.
>Navn og logo ville blive flået af.

Ok, og så sætte Audi fælge på og selv tro, at "Nu er det en Audi".

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 17:51

> Ok, og så sætte Audi fælge på og selv tro, at "Nu er det en Audi".

Jeg ved det, det lyder forrykt, men Skoda vil have de grimme ar på
sjælen i mange hundrede år.
Tja, der vil stadig være en skoda under lakken.... og måske hansapils
;0)
Det er ligesom at give en araber et dansk pas og så kalde ham for
dansker.
Altså fordi man sætter skiltet fra spandauerne over på
othellolagkagerne, gør ikke othellolagkagerne til spandauere.
Men piller man skiltet af skodaen, kan man da undgå at folk piller i
lakken for at se, om der står hansapils under.

J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-03-05 20:31

> Det er ligesom at give en araber et dansk pas og så kalde ham for dansker.

Du tager fejl - sålet er det.

Skoda en ikke en "araber med dansk pas". Det er en dansker med dansk pas,
der er hjmvendt fra solferie i det varme syden..

Skoda´en ér en ren folkevogn - hverken mere eller mindre. Det har INTET med
de gamle skod-skoda´er at gøre. Intet.

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 01-03-05 17:48

> [...]

> Og jeg har kørt adskillige dieselbiler, og kan sagtens høre forskel. Det
> betyder meget, at man kan føre en samtale, når der køres...også på

Jeg tillader mig alligevel at tvivle på det er rigtigt ovenstående udtalelse
taget i betragtning.

> Hvad køreegenskaberne angår, så tror jeg, eller rettere ved, at Mondeoen
> må være bedre.

Gæt!

> Skodaen er simpelhen for kedelig. Og skulle jeg blive belemret med en
> skoda, ville jeg ikke skilte med, at jeg havde en.
> Navn og logo ville blive flået af.

Lidt infantilt. Og fordomsfuldt.

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Henning

Dato : 01-03-05 17:28

<mghansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Ford Mondeo 2,0 TDCI, 115 HK, Trend. Til Mondeoen er der udover
>standardudstyr, esp, fartpilot, kørecomputer, 8-vejs elsæder og lidt andre

Hvorfor skal det være de to ovennævnte? Mazda6 er stort set samme bil
som Mondeoen, men du får mere udstyr og garanti for pengene.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-03-05 17:49

> Hvorfor skal det være de to ovennævnte? Mazda6 er stort set samme bil
> som Mondeoen, men du får mere udstyr og garanti for pengene.

Host-host..

Den gamle Octavia var heller ikke en Audi A3, selvom de delte platform.

Faktisk er der mulighed for at variere meget indenfor samme teknologi.

/Jan W Nielsen

Fra : Michael Guldager Han~

Dato : 01-03-05 21:46

> Hvorfor skal det være de to ovennævnte? Mazda6 er stort set samme bil
> som Mondeoen, men du får mere udstyr og garanti for pengene.
>
> Henning
> hsb(at)image.dk

Henning

Fordi de er de 2 biler jeg bedst kan lide med det budget/krav til bil jeg nu
engang har. Mazdaen er bestemt også en fin bil, jeg kan bare ikke holde ud
af sidde i den. Til info kører jeg over 50.000 km om året så jeg gider ikke
købe en halvdyr bil som jeg ikke kan finde mig ordentlig til rette i. Udover
sæder har jeg intet at udsætte på Mazda6.

Michael Guldager Hansen