reklamationsret på brugt bil ?
Fra : Thomas Henriksen

Dato : 27-02-05 23:45

Hej

Hvor lang tids reklamation er der på en brugt bil, købt hos en forhandler ?
Bilen er ca 2 år gammel.

Gælder den normale " 2 års " regel også ved brugtbil køb ?

Mvh

Torsten T.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-02-05 04:08

> Hvor lang tids reklamation er der på en brugt bil, købt hos en forhandler
> ?
> Bilen er ca 2 år gammel.
>
> Gælder den normale " 2 års " regel også ved brugtbil køb ?

Ja, reklamationsretten gælder også ved brugtbil køb. Men her kan man kun
reklamere inden for rimelighedens grænser, altså man ser på bilens alder,
stand og prisen. Og på om at forhandleren har gjort dig opmærksom på
væsentlige ting som ikke virker.
Du kan klage over at f.eks. bremserne ikke virker, de skal (og andre
sikkerhedsmæssige ting) nemlig virke på en bil uanset om den er 2 år eller
10 år gammel. Men du kan ikke efter bilkøbet klage over at sædevarmen ikke
mere virker på en 10 år gammel bil som du har fået forholdsvis billigt.

Mvh

Emil

Fra : Aksel

Dato : 28-02-05 18:29

> Du kan klage over at f.eks. bremserne ikke virker, de skal (og andre
> sikkerhedsmæssige ting) nemlig virke på en bil uanset om den er 2 år eller
> 10 år gammel.

Kun indenfor en vis tid, du kan ikke komme efter næsten to år og klage, så
skal du til at sandsynliggøre at de ikke har været i orden fra begyndelsen,
og det er umuligt.

Du vil få svært ved at komme igennem med klager hvis der er gået mere end ½
år, så sørg for at få den kontrolleret med det samme du får den.

Hilsen Aksel

Fra : phk

Dato : 01-03-05 10:28

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Kun indenfor en vis tid, du kan ikke komme efter næsten to år og klage, så
> skal du til at sandsynliggøre at de ikke har været i orden fra
> begyndelsen, og det er umuligt.

Hvad bygger du det på?

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-03-05 14:38

> Hvad bygger du det på?

Læs reklamationsloven, hedder det ikke sådan?

> Hvad bygger du det på?

Læs reklamationsloven

Mvh

Emil

Fra : phk

Dato : 01-03-05 23:55

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Læs reklamationsloven, hedder det ikke sådan?

Nej, det hedder det ikke.

> Læs reklamationsloven

Det er nok det bedst begrundede forsvar jeg længe har set - not!

For det første hedder det købeloven. For det andet har jeg læst den. For det
tredje kan jeg ikke lige finde noget sted i købeloven der understøtter dit
tyndt understøttede - skal vi kalde det - forsøg på at hjælpe.

Subsidiært er du anset i en forretning. De plejer nemlig at svare som du
gør.

Fra : Deaster

Dato : 28-02-05 09:01

Thomas Henriksen wrote:
> Hej
>
> Hvor lang tids reklamation er der på en brugt bil, købt hos en
> forhandler ? Bilen er ca 2 år gammel.
>
> Gælder den normale " 2 års " regel også ved brugtbil køb ?

Jep, der er altid 2 års reklamationsret ved forbrugerkøb.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 10:52

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

| Jep, der er altid 2 års reklamationsret ved forbrugerkøb.

Men det er IKKE = garanti, kun ret til at brokke sig. Om det før til noget
afhænger af flere ting, som Emil har skrevet, er der fejl pga. naturlig
slitage ifht alder,km.,pris,stand, er der ikke noget at "hente". Man kan
ikke "reklamere sig" til en ny bil ;).

Fra : Deaster

Dato : 28-02-05 11:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Men det er IKKE = garanti,

Nej, men har jeg da sagt andet ?

> kun ret til at brokke sig.

Jep

> [...]
> naturlig slitage ifht alder,km.,pris,stand, er der ikke noget at
> "hente". Man kan ikke "reklamere sig" til en ny bil ;).

Enig.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-02-05 15:31

> Man kan ikke "reklamere sig" til en ny bil ;)

Kunne ikke have sagt det bedre

Emil