RD350 revisions-historie
Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 28-05-01 11:08

Fra : Armand

Dato : 28-05-01 16:14

Rune Soegaard Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:Pine.GSO.4.33.0105281206390.10917-100000@viborg.mip.sdu.dk...
> Her kan man se alle data osv. paaa RD 350'eren
> Som jeg nok mente, skiftede den stel et par gange undervejs

Come on!
Opsummér lige!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-05-01 18:59

> Come on!
> Opsummér lige!

Ja'e, Morten Dybdal og jeg diskuterede om RD350'eren havde skifte stel
undervejs i sin livshistorie, eller om den kun havde skiftet bagsvinger...
Eftersom min hukommelse er gennemhullet som en si for alt andet end TZ'ere
og TZR'ere samt fotomodeller, kunne jeg ikke huske hvornår de havde skiftet,
eller om den i det hele taget havde skiftet!

Anyway, på det link jeg postede kan man se den skifter stel et par gange
undervejs, og de står årstallene også (Nu har jeg glemt dem igen)

/Rune

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-05-01 19:59

Rune Larsen wrote:

> [...]
>
> Anyway, på det link jeg postede kan man se den skifter stel et par gange
> undervejs, og de står årstallene også (Nu har jeg glemt dem igen)

Den model vi diskutrede (YPVS) har haft 1 skift (F2 '86), og som du siger er det
uden tvivl pga. en ændret affjedring.
Det andet skift er fra LC til YPVS modellen og det tæller ikke.

--
Morten Dybdal

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-05-01 21:33

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Det andet skift er fra LC til YPVS modellen og det tæller ikke.

Årh - jeg snakkede nu mere sådan generelt om det var det samme stel hele
vejen igennem eller hvad...

/Rune

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-05-01 21:38

Rune Larsen wrote:

> "Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Årh - jeg snakkede nu mere sådan generelt om det var det samme stel hele
> vejen igennem eller hvad...

Selvom de hedder det samme, er der ikke én del der går igen på LC og YPVS
modellerne, det troede jeg du vidste?

--
Morten Dybdal

Fra : Rune Larsen

Dato : 29-05-01 16:07

> Selvom de hedder det samme, er der ikke én del der går igen på LC og YPVS
> modellerne, det troede jeg du vidste?

Næh, faktisk ikke?
Er både motorblokken, indmaden (gearkasse + krumtap) og hele svineriet
forskelligt?

/Rune

Fra : Armand

Dato : 28-05-01 22:37

Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

> Det andet skift er fra LC til YPVS modellen og det tæller ikke.

Rækker snakken ikke længere tilbage, så det kan klarlægges om de første
LC'ere havde samme stel som de hidtidige luftkølede?

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-05-01 23:47

Armand wrote:

> Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

> Rækker snakken ikke længere tilbage, så det kan klarlægges om de første
> LC'ere havde samme stel som de hidtidige luftkølede?

Det havde den ikke.

--
Morten Dybdal

Fra : Orla Pedersen

Dato : 28-05-01 23:46

Armand skrev i meddelelsen <9eugme$1fel$2@news.cybercity.dk>...

>Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

>Rækker snakken ikke længere tilbage, så det kan klarlægges om de første
>LC'ere havde samme stel som de hidtidige luftkølede?

Det har de ikke. LC var første model med cantilever affjedring ! Men stadig
grundlæggende samme motorblok, delene kan indbyrdes byttes, dvs R5 blok.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 20:19

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> Det har de ikke. LC var første model med cantilever affjedring ! Men
stadig
> grundlæggende samme motorblok, delene kan indbyrdes byttes, dvs R5
blok.

Cantilever?
SHIT! Det er anden gang at jeg glemmer en Cantilever-affjedring på en
Yamaha
Hvor mange canrtilever-modeller er det nu der findes? Jeg må hellere til
at læse på
(Cantilever-) lektien

Men alligevel:
Hvis blokken er den samme, bør motor/stel -monteringen også være den
samme! Hvorved at man burde kunne lægge en LC'er i et gammelt R5-stel
:-/

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 29-05-01 20:46

Armand wrote:

> [...]
> Hvis blokken er den samme, bør motor/stel -monteringen også være den
> samme! Hvorved at man burde kunne lægge en LC'er i et gammelt R5-stel

Det er IKKE det samme. Yamaha har bare, som normalt dengang, genbrugt
målene.

--
Morten Dybdal

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-05-01 23:06

Morten Dybdal skrev i meddelelsen <3B13FC8B.55C8CB2B@dm-data.dk>...
> [...]
Der var en del crossere fra Yamaha også, men det da en gammel historie, HRD
Vincent var vist ikke de første.

Ja, eller for den sags skyld en TZ motor fra samme periode

>Det er IKKE det samme. Yamaha har bare, som normalt dengang, genbrugt
>målene.

Deri har Du ret. Det startede med R5/DS7 stellet, dette fortsatte uændret i
de første RD'ere. RD'en fik indsugningsventiler (reed valves). Senere
ændrede man stellet med aftageligt forreste motorophæng i den ene side (så
motoren ikke længere skulle kantes ud), og ændret ophæng til olietank og
akkumulator. Baggaflen blev på et tidpunkt forlænget ca. 5 cm. LC stellet
derimod blev meget anderledes, men målene på motoren blev bibeholdt.
Mærkeligt nok er cylindrene på LC'en separate, hvor de på TZ'en er i en
blok. TZ'en havde forøvrigt cantilever længe før LC'en kom på markedet, så
måske er LC stellet bare overskudslager af gamle TZ stel. Og så var der jo
også lige RD 400, en 350 med forøget slaglængde og støbte fælge magen til XS
fælge

mvh
Orla